Green Hornet Xstiff combirig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

01-07-2007 16:09

Hallo medekarpervissers.
Ik heb vorige week een klein probleempje gehad met mijn rig, wat ik nog niet eerder heb gehad. En nu las ik de volgende topic:
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=39162
en dacht bij mezelf laat ik dat dus ook even vragen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad als die topicstarter. Ik ben vorige week op mijn thuiswater (nachtvisverbod) tot uur of 12 blijven zitten, wat ik hier altijd doe vanwege de toptijd in de schemering/donker. Nu dit seizoen, na een aantal aanpassingen en nieuwe rigs (combirig Green Hornet Xstiff, en rekker-rig), kan je hier altijd wel een mooi visje of 3 verwachten in een avond. Maar hier doet zich het volgende probleem dus voor. Ik heb met de combirig al vaker vis uit dit water gehaald (zelfs mn PR van 26 pond van dit jaar), aangezien ik deze eigenlijk nog steeds aan het testen ben samen met de rekker rig.

Nu kreeg ik afgelope weekend met mijn splinternieuwe zelfgedraaide knikkers, 3 runs (echt volle mooie runs) en schoten ze er bij het oppakken van de hengel al af (1/3 runs) en bij het contact maken met de vis na een paar seconde (2/3 runs).
Hier stond ik wel van te kijken want ik dacht net dat ik nu mijn rig geperfectioneerd had, en daarom dacht ik dat het de rekker rig zou zijn waar ik de loze (heb ik al vaker rare aanbeten op gehad in testperiode) runs op kreeg. En ik heb eigenlijk zowieso nooit zoiets gehad, alleen met de rekker-rig, die ondertussen wel perfect werkt....
De vis en de rig liet mij dus zeer gefrustreerd achter, en zorgde er zelfs voor dat ik op een doordeweekse dag nog een uur langer bleef zitten dan normaal. Om vervolgens nog een vis op de strawberry icecream van Dynamite Baits en op de rekker rig te vangen :S:S en niet meer op de combi rig....

Ik zou jullie dus willen vragen ofdat jullie weten wat er mis ging, want ik ben het vertrouwen dus weer een stuk kwijt in de rig.
Hier volgt een foto van de combirig met:
-PB Green Hornet Xstiff,
-doorzichtige krimpkous PB, met in de krimpkous een stuk Rigidity stiff van Fox 15 lb
-haak komt bijna overeen met G-Carp Super maar is thuismerk van DB Hengelsport Helmond (vlijmscherp!!)
-knoop aan wartel is de driekamerknoop omgeven door stukje krimp
-klein stukje lood in het midden van de onderlijn (niet op foto)

Afbeelding

Laat alsjeblieft even weten wat ik misschien fout doe? Ik ga vanavond eens proberen te vissen met een langere hair (zie eerder genoemd topic, link staat in het begin van mn bericht), kijken of dat verschil maakt.

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

01-07-2007 16:20

kan je niet echt duidelijk antwoord geven maar ik kan wel zeggen dat ik hem aan de lange kant vind. je mag hem best terug naar 15 cm of zelfs 12 brengen. En wat bedoel je met dat riggidity van fox, wat heb je daar mee gedaan?
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

01-07-2007 16:28

Julius Langenberg schreef:kan je niet echt duidelijk antwoord geven maar ik kan wel zeggen dat ik hem aan de lange kant vind. je mag hem best terug naar 15 cm of zelfs 12 brengen. En wat bedoel je met dat riggidity van fox, wat heb je daar mee gedaan?


Hmm ja ik zal eens proberen met een kortere te vissen dan, maar wel vanaf morgen want mn krimp is op :oops: .

En die rigidity heb ik op dezelfde lengte van de krimpkous afgesneden en met de no knot knoop mee geknoopt . Vervolgens komt het er dus uit te zien als op de foto, dus de rigidity zit in de krimp. Het doel hiervan is om de krimpkous een wat vastere/stuggere vorm te geven. Dus als ik bijvoorbeel met pva zakjes vis, of na een vis, behoud deze zijn gekromde vorm beter (de juiste kromming voor afscherming van de haakpunt) en is deze beter terug te buigen in zijn kromme vorm. Als je nu wel snapt wat ik bedoel?

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

01-07-2007 16:39

ja begrijp nu wel wat je bedoelt :wink: Eerlijk gezegd vind ik dit totaal overbodig maar begrijp wel in welk opzicht je dit bedoelt. Het meeste krimpkous zoals, PB-products, E-S-P, Fox enzo zijn kwalitatief goede krimpkousen. Als je je krimpkous echt goed laat krimpen boven een kokende waterkoker ofzo dan moet die toevoeging van jou niet nodig zijn. Trouwens heb je van die rigidity nou ook de hair gemaakt? of echt alleen om het krimkous in model te houden?
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

01-07-2007 16:48

Julius Langenberg schreef:ja begrijp nu wel wat je bedoelt :wink: Eerlijk gezegd vind ik dit totaal overbodig maar begrijp wel in welk opzicht je dit bedoelt. Het meeste krimpkous zoals, PB-products, E-S-P, Fox enzo zijn kwalitatief goede krimpkousen. Als je je krimpkous echt goed laat krimpen boven een kokende waterkoker ofzo dan moet die toevoeging van jou niet nodig zijn. Trouwens heb je van die rigidity nou ook de hair gemaakt? of echt alleen om het krimkous in model te houden?


Nee puur en alleen om het model erin te houden :). Ik heb gewoon zeg maar een kort draadje stiff in mijn normale knoop verwerkt. Gewoon het draadje erop gehouden en daaroverheen de knoop gebonden.

Maar het kan ook overbodig zijn, de . Ik heb wel al een paar keer meegemaakt dat mijn krimkous weer gewoon recht stond (dit wel met de oudere versies van pb). Ik heb toen ook op een paar sites gelezen dat dit kon helpen, eerst met bezemsteel geprobeerd maar die zijn veelste dik. Nu met de stiff vind ik hem wel veel beter terug te zetten in zijn 'oude' model.

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

01-07-2007 18:53

hoe krimk jij je krimkous dan?? ik zie namelijk wel eens mensen aan de waterkant met ''gekrompen'' krimkous op hun haak steel maar als ik dat bekijk dan noem ik dat niet gekrompen. Op het moment dat je je krimkous kan rondbuigen betekent dit nog niet dat het goed gekrompen is.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

01-07-2007 21:22

beste rob je zegt wel dat je een run krijgt dus de karper schrok oftewel de vis had niets in de gaten anders krijg je ook geen run ik denk dat je het daar niet moet zoeken ik denk dat jij de boilie te dicht op haak had zitten ik kan het ook mis hebben ik vis altijd ruim 1 en half of 2 cm van de haakbocht ligt aan mijn pop up ik vis altijd pop up met een loodje op de hair met greenhornet bijna nooit geen lossers 1op 15 kan ik leven sucses rob gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

01-07-2007 21:43

@hareld als je goed naar het meetlintje kijkt zie je dat er tussen onderkant haak 13 a 15 mm ruimte zit wat toch genoeg moet zijn. het licht volgens mij eerder aan het te korte gestripte deel. aangezien dat maar 1 cm is wat het draaien van de haak nadelig beinvloed. wat heb zelf ook een x zo`n rolletje gekocht en een rigje gemaakt me zowel geen als een klein stukje gestript en het draaide voor geen meter. misschien dat je het gestripte deel 5 cm kan maken omdat je een redelijk lange onderlijn hebt. Hoop dat je er wat aan hebt en suc6 ermee
groet`n ramon
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

01-07-2007 21:48

ik denk dat je gelijk hebt ramon dat had ik in die gauwigheid niet gezien gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

02-07-2007 21:31

Julius Langenberg schreef:hoe krimk jij je krimkous dan?? ik zie namelijk wel eens mensen aan de waterkant met ''gekrompen'' krimkous op hun haak steel maar als ik dat bekijk dan noem ik dat niet gekrompen. Op het moment dat je je krimkous kan rondbuigen betekent dit nog niet dat het goed gekrompen is.


Beste Julius. Ik vis al een aantal jaar dus ik weet ondertussen wel hoe ik hem moet krimpen haha 8) . Kijk anders maar op mijn foto, dan zie je wel dat deze volledig is gekrompen...
Ik krimp deze altijd met de stoom van de waterkoker (ik heb het niet zo op aanstekers, omdat anders de lijn dadelijk nog verbrand). Maar toch bedankt voor je opmerking, alle beetjes kunnen helpen. Maar dit is dus niet het probleem.

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

02-07-2007 21:36

ramon ansing schreef:@hareld als je goed naar het meetlintje kijkt zie je dat er tussen onderkant haak 13 a 15 mm ruimte zit wat toch genoeg moet zijn. het licht volgens mij eerder aan het te korte gestripte deel. aangezien dat maar 1 cm is wat het draaien van de haak nadelig beinvloed. wat heb zelf ook een x zo`n rolletje gekocht en een rigje gemaakt me zowel geen als een klein stukje gestript en het draaide voor geen meter. misschien dat je het gestripte deel 5 cm kan maken omdat je een redelijk lange onderlijn hebt. Hoop dat je er wat aan hebt en suc6 ermee


Beste Ramon.
Ik heb mijn gestripte deel altijd rond de 1 c.m. zitten. Dit moet toch genoeg zijn? En op de hand-haak-test (dus de rig over je hand laten lopen) werkt deze gewoon keer op keer goed. Dus met goed bedoel ik dat eerst een stukje van de krimpkous over mijn hand loopt voordat hij indraait en mijn hand prikt (wat hij elke keer weer doet).

Misschien was die drie runs/lossers gewoon toeval dan?

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

02-07-2007 22:32

Rob Rijkers schreef:
Julius Langenberg schreef:hoe krimk jij je krimkous dan?? ik zie namelijk wel eens mensen aan de waterkant met ''gekrompen'' krimkous op hun haak steel maar als ik dat bekijk dan noem ik dat niet gekrompen. Op het moment dat je je krimkous kan rondbuigen betekent dit nog niet dat het goed gekrompen is.


Beste Julius. Ik vis al een aantal jaar dus ik weet ondertussen wel hoe ik hem moet krimpen haha 8) . Kijk anders maar op mijn foto, dan zie je wel dat deze volledig is gekrompen...
Ik krimp deze altijd met de stoom van de waterkoker (ik heb het niet zo op aanstekers, omdat anders de lijn dadelijk nog verbrand). Maar toch bedankt voor je opmerking, alle beetjes kunnen helpen. Maar dit is dus niet het probleem.

M.v.g. Rob Rijkers


Nee oke, ik ken je niet dus ik vraag het maar even :wink: Ja ik vind dit heel moeilijk om te zeggen. Er zijn een paar dingen die ik anders zou doen, maar dit is meer vertrouwen. Ik zou namelijk mijn krimpous korter houden enzo maar dit betekent niet dat dat van jou fout is. Als ik jou was zou ik toch maar eens de lengte drastisch terug brengen. Dit is tot nu toe het enige waarvan ik denk daar kan het aan liggen.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

02-07-2007 23:04

Julius Langenberg schreef:Nee oke, ik ken je niet dus ik vraag het maar even :wink: Ja ik vind dit heel moeilijk om te zeggen. Er zijn een paar dingen die ik anders zou doen, maar dit is meer vertrouwen. Ik zou namelijk mijn krimpous korter houden enzo maar dit betekent niet dat dat van jou fout is. Als ik jou was zou ik toch maar eens de lengte drastisch terug brengen. Dit is tot nu toe het enige waarvan ik denk daar kan het aan liggen.


Haha nee ik vind het ook zeker niet erg dat je dat vroeg. Net wat je zei je kent me persoonlijk niet, dus je weet maar nooit en voor het zelfde geld was ik een beginnende visser.

Maar nu heb ik gisteren toevallig een avondje op mijn thuiswater doorgebracht. Helaas geen aanbeet meer gehad op mijn combi met nu langere hair. Kon dus helaas niet testen of dit wel werkte. Wel heb ik een aantal loze (lees gemiste) aanbeten gehad op mijn rekker rig. Dus ik denk ik doe het weer eens oldskool. Ik heb een rig gepakt die al heel lang in mijn rigwallet zat, omdat ik daar eerst altijd mee viste. Namelijk een hele korte standaard boilie rig met een line aligner op een !rechtpuntige! haak.
Zie hier:
Afbeelding
En ja hoor, al na een half uur een volle run met als gevolg een mooie korte dikke schub van 18 pond. Verder helaas niks meer gevangen.

Dus nu denk ik dus echt, dat het aan de lengte van de rig ligt. En zal dit ook zeker gaan uitproberen op mijn combi rig....

Dus heel erg bedankt voor de info, en ik zal in de loop van de week eens mijn praktijk bevindingen met de korte combi rig posten.

Owja heb je trouwens geen richtlengte van de te maken rig? Ik stripte eerst altijd 15 cm van het in totaal 35 cm lange green hornet xstiff draadje... (de 15 cm is goed want dit is dus het gestripte knoopbare deel, nu dus een kortere lengte dan de overige 20 ongestripte c.m.??)

M.v.g. Rob rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

03-07-2007 08:05

beste rob,
ik denk dat je dat het beste zelf kan bepalen, is op ieder water anders...
hardheid van de bodem, aasgedrag
Ik zou het gestripte deel voor de haak wel iets langer nemen,
Gr Ron
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

03-07-2007 09:03

hey rob,
Bij jouw op je hand draaid de haak misschien goed maar hoe hard trek jij hem ove rje hand heen. waarschijnlijk niet snel. En als de vissen op jouw water heel vlug aazen vind ik 1 cm echt te weinig om de haak snel en goed te laten draaien cker op een onderlijn van 20 cm. als je der nouw eens 5 van maakt. Want doordat het spul zo stijf is ligt het op de bodem. vis komt eraan zwemmen pakt hem snel op doordat hij direct weer weg zwemt haakt de haak een velletje zacht gedeelte jij pakt de hengel op zet druk en de vis schiet los.
groet`n ramon
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

03-07-2007 10:46

precies ik zag niks geks aan je rig en denk dat het allemaal puur toeval was, als ik toch iets zou veranderen dan zou het zeker de lengte zijn. De vis krijgt op die manier namelijk veel ruimte op te lossen.

Zoals Ron al zei is ieder water anders en soms kan een 20 cm lange onderlijn juist goed uitpakken. Ik zou dit alleen niet als standaard pakken.

We horen wel hoe het is afgelopen he :wink:
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

03-07-2007 13:13

He bedankt allemaal voor jullie hulp :D. Hier had ik op gehoopt met het plaatsen van de topic....

Ik zal dus even de totale lengte van de onderlijn wat korter pakken en het soepele gedeelte na de krimpkous wat langer.
Deze zal ik dan ook op mijn thuiswater testen, en daarna op het kempisch kanaal 0/1.
De bevindingen zal ik hier wel neerzetten.
Nogmaals bedankt voor de reacties, mij vertrouwen in de rig is weer op aan het bouwen.

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Plaats reactie