Rotary bijdrage Kees Ouwehand

Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-01-2003 11:28

Kees,

Mooi stukje werk!

In je bijdrage verwijs je regelmatig naar jouw vijvervissen. Tijdens "goede" dagen zouden je koi's ook een verhoogde activiteit moeten vertonen. Met andere woorden, je koi's zouden min of meer kunnen voorspellen of het een goede of slechte visdag wordt, of ga ik nu te kort door de bocht?

Gr.

Martijn
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-01-2003 11:47

Kees,

Ik heb je rotary gelezen, en ik moet zeggen
ik heb het met plezier door gelezen.
Als ik het goed begrijp vis je vaak instant?

groetjes Benny
Tom Boer

26-01-2003 12:30

kees, volgens mij ben jij een hele goede aanwinst voor de rl van kwo. je stukje met veel plezier gelezen.
knap hoor om op open wateren de winter door te brengen, is het op afgesloten wateren al moeilijk, dan is het zeker op open wateren zeer pittig.

ik heb ook weleens gehoord dat er een relatie is tussen vissen in de vijver en de vissen op wateren die wij bevissen. vooral in het voorjaar schijnt het qua activiteit overeen te kunnen komen.
misschien weten vijver bezitters daar meer van?

groeten tom
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-01-2003 16:12

Kees

Goede bijdrage. Een herkenbare visserij moet ik zeggen. Instand in de winter is ook mijn favoriet.

Tom

Ik heb zelf een vijver met een aantal koikarpers. Voordat ik ga vissen gooi ik altijd een paar boilies in de vijver om te kijken of de koi's reageren. Puur een kwestie van vertrouwen. Maar of er nou echt een verband is tussen de vijver en het te bevissen water weet ik niet. Ik heb gevangen toen de vissen in de vijver niets deden, en geblankt terwijl de vissen in de vijver gelijk op het voer afkwamen. Als de vijvervissen gelijk op het voer afkomen dan ga ik wel met meer vertrouwen naar de waterkant.

Cheers Bart
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

26-01-2003 19:04

Goedemiddag,

Well done mate,keep up the good job

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2003 20:35

Thanks voor de bemoedigende woorden. Ik doe mijn best.

Terugkomend op de vijver. Dat is inderdaad een zinnige toevoeging aan een karperhobby. Nu ik de waterkwaliteit sinds een paar jaar steeds beter onder controle krijg zijn de koi's in mijn vijver een goed referentiepunt. Maar staar je er niet blind op. Een vijver is een uitvergroting van de werkelijkheid. Daar bedoel ik mee dat invloeden van bijvoorbeeld temperatuurveranderingen sneller doorwerken op een 1.25 m diepe vijver van 10 m3 dan op een 3 m diep water van 80 hectare. Maar er zijn wel degelijk overeenkomsten. Feit is dat de koi's de laatste paar weken nog redelijk actief zijn. Niet dat ze zich massaal op het voer storten, maar ze nemen wel wat voer van het oppervlak. Iets wat voor de tijd van het jaar bijzonder is. Betekend volgens mij wel dat er op dit moment de kansen op karper goed zijn..... :smile:

En dat brengt me op de instant visserij. Tja, mijn roots liggen heel wat jaren terug in het vissen op de karper met de pen, aangevuld met kunstaas en, zeer fanatiek, vliegvissen. Allemaal visserijen waarbij jij op zoek moet naar de vis. Dit heb ik tot in de jaren 80 gedaan. Toen ik tijdelijk met vissen stopte, experimenteerde ik wel met de hair en partikels. Maar de boilie, die net in de winkel lag had ik nog niet gebruikt. Een kleine 10 later pakte ik het karpervissen weer op en viel met mijn neus midden in de moderne karpervisserij. Daar ben ik met vol enthousiasme aan begonnen, maar ik blijf de struiner die aan het water gekomen zijn kansen afschat. Daar komt een redelijk stuk intuïtie bij, wat ze watersense plegen te noemen, maar het legt me toch geen windeieren. Het vastpinnen op een bepaalde stek voor een heel seizoen ligt me niet zo. Na een paar weken wordt ik onrustig en moet weer verder. Nou moet ik wel zeggen dat in Noord Holland heel veel vrij water is wat zich voor een dergelijke aanpak goed leent. Bovendien, uitgebreid voorvoeren op een water zoals bijvoorbeeld de Sloterplas lijkt mij ondoenlijk met al die concurrentie.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2003 14:35

Hoi Kees,

Jij bent inderdaad een goede aanwinst voor het team.

Je bijdrage heb ik ervaren net zoals je postings zijn... helder en direct. Vooral je mening over het winterfanatisme... prachtig gewoon. Want ook ik hoor stukken meer over wintervissen dan dat het ik het mensen zie doen, maar eigenlijk moet ik daar gewoon blij mee zijn... :smile:

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2003 14:50

Nog even wat Kees:

Hoe kom je er eigenlijk bij dat je in de winter meer kans maakt op vissen die zich anders nooit door vissersaas laten verleiden?

Puur omdat hun natuurlijk voedsel dan wegvalt?

Ik heb hier andere ervaringen mee en kan me eigenlijk niet voorstellen dat een vis die toch al geen vissersaas accepteert dan ineens in de winter boillies of ander aas zou gaan pakken.

Ik heb de indruk dat deze 'scavangers' (scharrelaars - natuurlijkvoedsel) juist hun activiteiten tot het nulpunt terugbrengen en dat juist de vissen die al volop visseraas naar binnen werken in andere jaargetijden - juist ja, vaak de grotere vissen - makkelijker te vangen zijn in de winter, mits niet overbevoerd.

Wintervangsten van mij en anderen onderstrepen dit. Steeds weer die bekende vissen in de hele koude jaargetijden. Vissen in maagdelijke polder, ook scharrelaars dus, zijn in de winter totaal passief omdat ze weten dat er van hun gebruikelijke menu eigenlijk niets meer te halen valt...

Gr. Laurens
Arjan van den Berg

27-01-2003 15:55

Kees,

Een hele goede bijdrage. Ga zo door.

Ik vis niet graag instant, ik denk dat je ook flexibel op veel wateren kunt voorvoeren, ook in de winter en dat dat zeker je kansen verdubbelt, op zijn minst.

Ook op groot water, misschien juist op groot water, daar er op klein water vaak door anderen ook wel wat gestrooid wordt.

Verder zit ook ik te twijfelen of de kans op een onbekende vis tijdens de winter juist groter of kleiner is, aan de ene kant denk ik dat de kans groter is op een onbekende vis door het wegvallen van veel natuurlijk voedsel.
Aan de andere kant kan het zijn wat laurens zegt dat die onbekende vissen juist niet vreten in de winter.

Maar wellicht hebben andere wintervissers hier wel een antwoord op?

MVG

Arjan
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-01-2003 17:24

In de winter komen idd vaak de grotere exemplaren op de kant. Echter, op de wateren die ik regelmatig bevis zie je deze grotere vissen zelden in de zomer op de kant komen. Maw, in deze wateren maak je dus meer kans op een lastige klant?

Gr.

Martijn
rory van der heide
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00
Locatie: Westervoort

27-01-2003 22:29

Betse Kees,
Leuk artikel toch wil ik even reageren met een aantal vragen.

Je vraagt je af voor wie het artikel is bedoeld. Nou ik denk dat er op het moment zoveel intersse is naar wintervissen omdat dit toch nog een beetje geheimzinnig is en onbekend. Velen hebben er over gehoord maar hebben het nog nooit zelf goed aangepakt. ( ik heb het hier overigens niet over s...)

Je maak in je artikel de opmerking dat je in de winter kans zou maken op vissen die zich normaal niet door aas van vissers zouden laten verleiden. Heb je hier een onderbouwing voor?
Ik vraag me namelijk sterk af of een vis die in de zomer met een grote voedselbehoefte niet geneigd is ons aas te nemen dit ineens wel zou doen in de winter als zijn voedselbehoefte veel kleiner is.

Net als Mike vermeld je dat vissen over overhangende bomen en takken niet zou lonen in de winter.Heb je hier persoonlijke ervaring mee?
Ik zelf heb die ervaring niet. Hierbij dien ik wel te zeggen dat de aanbeten die ik krijg voor deze overhangende takken (zo'n 70 meter breed) standaard van 1 plek komen.
Je gaf het in je artikel ook al aan, dit is naar vooralsnog blijkt de enige schone plek onder deze takken.
Ik ken overigens een watergang waar de vissen in de winter met z'n alle onder en nabij een omgevallen boom verblijven en ook asen. Dit water is erg ondiep en helder dus de drang naar veiligheid zal hier ook een rol spelen.

Verder vond ik het leuk eens een andere taktiek te lezen met betrekking tot lood en hoe strak de lijn daarbij!
Zelf vis ik in de winter met lood van 90 gram waarbij ik de lijn juist wat slap laat hangen om die stiekeme vriemelbeetjes ook waar te nemen. Ook vis ik meestal met de top iets schuin ten opzichte van de stek.

Misschien vind je het leuk op mijn vragen te reageren. Ik zie het wel

Groeten,

Rory
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-01-2003 22:59

Jongens, bedankt.

Eigenlijk zegt Martijn het al, de grotere exemplaren zijn zomers lastiger te vangen. Veel meer bedoel ik er niet mee. Vergeet niet dat de meeste wateren waar ik het over heb in de winter niet zo zwaar bevist worden. Maar goed, op een in de winter dun bevist water met veel schubkarpers ontgaat je makkelijk iets. Toch heb ik de indruk dat het voornamelijk trekkende vissen zijn en weinig echt residenten. En dan is mijn bewering dat je in de winter minder de kleinere schoolvissen hebt en meer de grotere solitair die er zomers niet aan te pas komt.

Poldervissen betreft bij ons veelal verwilderde schubkarper en het is mijn ervaring dat je op zoek moet naar de diepere plekken. Vaak een vaart waar de polderwateren op aansluiten. Veel vis trekt daar in de winter in. Zijn die diepere plekken er niet? Toevallig door verhalen hier en daar over de vangbaarheid van karpers op ondiep water heb ik begin van deze winter eens gegokt op een brede poldervaart waar de schubkarpers kleiner maar doorgaans zeer goed vangbaar zijn. Totdat de vorst intrad heb ik daar gezocht, maar voor mij was het een sof. De diepste plekken op de vaart waren 0.75 meter en de plekken waar ik karper vermoede leverden geen enkele activiteit op. Kreeg er te weinig vertrouwen in, dus ben inmiddels weer verkast naar een dieper water. Instant vissen is tenslotte mobiel blijven. En dan zijn er natuurlijk nog die paar wateren waar iedereen op gokt voor als het helemaal niet meer wil.

Scheelt dat ik niet zo competitiegevoelig ben. En dat is een gepaste instelling om het vol te houden. Overigens, als ik vergelijk met diegene die wel voorvoeren, dan loop ik achteraf toch niet echt belangrijk achter in aantallen en formaat. Zeker niet de helft. En dat dacht ik ook al van de keren dat ik wel voorvoerde. Het gaat er vooral om te vissen op het juiste moment op de juiste plaats. Klinkt eenvoudig maar is het niet. Ik predik instant vissen dan ook niet als de methode, maar een methode die mij toevallig beter past. Gaandeweg leer je de kansen te vergroten door het water te interpreteren. Maar ik zit er ook met regelmaat naast. Er is een mooi water waar weinig gevist wordt en waar ik nog steeds niet echt grip op heb. Inmiddels heb ik weer een nieuw idee van wat ik verkeerd doe. Van de zomer maar eens...

Groeten, Kees

Ps. Rory, je eerst vraag denk ik beantwoord te hebben. Opvallend blijft dat je deze vissen zomers minder vangt. Hoewel ik niks kan uitsluiten. Ik ben zelf namelijk ook al niet resident. :smile: Je andere vragen kom ik op terug.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

28-01-2003 16:12

hoi Kees,

het blijft leuk die rotary, en jouw bijdrage voegde weer het een en ander toe, goed geschreven.
Ik ben het niet geheel eens wat jij en Mike beweerde over overhangende bomen... dat daar eigenlijk geen karper overwinterd??? Mijn ervaringen zijn anders en de ene boom is de andere niet, vooral dode bomen genieten voorkeur en dat zal ongetwijfeld met de bladeren te maken hebben, toch zal een boom op bv een N/W of Z/W oever veel minder blad onder de takken krijgen dan een boom op de oost-oever daar waaien de bladeren in het najaar nml gewoon onder de eigen kant maw ze zinken af daar waar de boom staat, is dit niet het geval dan waaien de bladeren mee met de harde najaars Z/W stormen en blijft onder de boom weinig rottend blad achter, staat er dan ook nog wat water dan is dit in mijn ogen een ideale overwinterings plaats! Nog iets karpers zijn uitstekend in staat de winterholletjes schoon te houden, ze wapperen alle troep zo de kuil uit of onder de bomen vandaan... Nog iets over diepere delen van het water... in die kuilen wil vaak het een en ander afzinken idvv bladeren dus het wil echt niet zeggen dat karpers de diepere delen per definitie uitzoeken. maar dat gaf jij ook al aan geloof ik.

Nog wat over riet, lisdodde, gele lis en gele plomp en/of lelies, als er een meter water staat -kan ook ondieper- en het rustig ligt zijn dat vaak gekozen overwinterings plaatsen, toch ROT riet en lisdodde ook heb je de slappe hap wel eens geroken die tot op de bodem hangt van die oude stengels dus mbt het rottend blad wil ik aangeven dat ze er vaak weldegelijk gewoon tussen liggen bladeren of geen bladeren riet of geen riet stengels of geen stengels, bescherming zoeken ze en tussen al die troep is vaak veel eten te bemachtigen... maar de echte hopen bladeren leveren vaak maar weinig actie als men daar gaat zitten en dat zijn in 9 van de 10 gevallen de Oost of N/O kanten met bomen dan.
Dus; zoek de bomen kant het liefst daar waar de wind vanaf staat in het najaar (vaak Z/W), het blad ligt er dan vaak gewoon niet.

Gr ray!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2003 20:37

Hoi Raymond en Rory,

Eerst nog even terugkomend op mijn opmerking over de grotere kans op een uitzonderlijk exemplaar etc. Ik krijg een beetje de indruk dat deze ongewild de hoek van de aaspreferentie in gaat. Dit is echter nogal glad ijs. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik bij mijn aaskeuze wel kijk naar het type vangstresultaten van anderen. Daar wordt genoeg over gerapporteerd in de bladen, maar je moet wel uitkijken dat je niet in een promotie gimmick trapt. Maar een aantal algemeenheden zijn makkelijk te vinden als je de juiste combinaties maakt. Of het allemaal op zal gaan is echter iets wat jezelf moet uitvinden. En of het uiteindelijk een verschil maakt is lastig objectief vast te stellen.

Nou, die plantenresten willen wat. Aangenomen wordt dat een verhoging van het zuurstofgehalte gunstig is voor de aasstimulatie van een karper. Omgekeerd zal dan een verlaging van het zuurstofgehalte ongunstig zijn. Rottingsprocessen verbruiken zuurstof uit het water en veel rottende plantenresten kunnen lokaal het zuurstofgehalte doen dalen. Vissen in plantenresten is vanuit deze gedachtegang negatief. Echter tot zo ver de theorie, veel zal afhangen van de omstandigheden en zoals gewoonlijk is niets de absolute waarheid. Afgezien van het stadium van de rotting, wordt het lokale zuurstofgehalte namelijk beïnvloed door menging. Er zal altijd zuurstoftransport zijn van een zuurstofrijk deel naar een zuurstofarm deel. Als dit transport, eventueel nog versterkt door wat stroming, even groot is als het zuurstofverbruik, dan is het netto verschil nihil en is er eigenlijk niks aan de hand. Karpertheorie en praktijk gaan niet altijd samen. En inderdaad, karpers houden hun eigen schuilplaats schoon. Licht er echter een dikke vaste rottingslaag, dan is het niet de eerste plaats waar ik zou zoeken.

Groeten, Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

29-01-2003 01:39

Hallo Kees.

Een goede rotarybijdrage verdient een goede respons. Gezien de drukte momenteel neem ik effe de tijd om er later inhoudelijk goed op in te kunnen gaan.

Met terugkerende groet,


Mike
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

29-01-2003 08:30

Hoi Kees,

Ik heb met veel plezier je bijdrage verslonden. Wintervissen op zo`n groot waterareaal vraagt om doorzettingsvermogen.
Zeer herkenbaar, vooral de blanks.
Toch heb je me wel weer wat tips aan de hand gedaan waardoor ik al weer uitzie naar mijn volgende vrije zaterdag aan de waterkant.

groeten,

Henrie
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

29-01-2003 12:17

hoi Kees,

ja ik begrijp je duidelijke uitleg -wel erg theoretisch maar wel onderbouwd en dat waardeer ik- maar wat vind je nou van wat ik vertelde over de invloed van de wind mbt vallend blad?

gr ray
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2003 20:28

Hoi Mike, ik wacht met spanning. Rustig aan maar, ben nog wel even hier.

Bedankt Henrie, daar doen we het een beetje voor. Mooi om hieraan op deze manier mijn bescheiden bijdrage te mogen leveren. Ik volg de rotaries van diverse bladen altijd met grote interesse en steek er veel van op. Op karperarme momenten pak ik een heel jaargang en lees die dan nog eens na. Je vind zo telkens nieuwe zaken. Wellicht nog leerzamer dan een boek van een enkele schrijver.

Sorry Raymond, ik was gisteravond zo te zien inderdaad zwaar op de theoretische toer over een eenvoudig onderwerp als menging. Je opmerking over windrichting en de ophoping van bladeren is in principe terecht. Als je een normale herfst hebt met wind meest uit Z/W, dan verwaaien de bladeren met de heersende windrichting. Bomen op een Z/W oever hebben dus niet noodzakelijk bladafval pal onder de takken en kunnen in dat geval een uitstekende plek zijn voor karper. Afhankelijk van de ligging ruikt dit naar karper en feitelijk zijn dit de standaard plekken waar je karper zoekt vanwege het veilige dak boven hun hoofd. Maar als er veel bladafval onder ligt wordt het weer twijfelachtig. Ik zou eerst eens wat bodemonderzoek doen. Maar wie niet waagt wie niet w(v)in(d)t..

Op een water waar de karper de wind volgt (met name plassen) is er dan ook een overweging die de Z/W oever weer tegenspreekt. De karper is dan vaak te vinden aan het eind van de wind waar ze toevallig direct weer beschutting vinden mocht de winter aanvangen met een koude landwind. Eigenlijk spelen al dit soort overwegingen een rol als je begint op een water. Na een tijdje leer je de betekenis van die algemeenheden wel kennen en vooral ook de afwijkingen daarvan. Ik ken een plas waar op ik op de kop van de heersende wind nog nooit een karper heb gevangen, ondanks verwoede pogingen. Wel onder bomen in de zijtakken van de plas trouwens. Voor de wintervisserij is het bovendien beter om niet te laat op een onbekend water te beginnen. Als je september/oktober meepikt heb je al een beter idee waar de karper uithangt nadat de boel even helemaal stil valt omstreeks november.

Overigens zitten er zo van die standaard aannames in ons denkpatroon die niet altijd per definitie opgaan. Zo heb ik moeten leren om me niet voortdurend te concentreren op de zichtbare aandachttrekkers onder de kant (zoals ook bomen), maar ook te letten op zaken in vrij water. Probeer de route van die vervelende waterhoentjes maar eens te doorgronden. Maar dit geheel ter zijde.

Zo, ik ben alweer met een halve rotary bezig.

Nou de groeten maar weer, Kees
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

29-01-2003 23:14

Kees we zijn het -grotendeels- eens en dit rijmt net niet.

gr raymond
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-01-2003 22:45

Hallo Kees,

Een bijdrage welke aan duidelijkheid en leerstof niets te wensen overlaat.
Heel goed uitgewerkt en puntsgewijs verduidelijkt.

Vooral de Aastijden, Locatie en Beetregistratie zijn voor de Wintervisserij de items waar alles mee staat of valt, naast het voorzichtige voeren met kwaliteits boilies natuurlijk.

Het gekke is dat; men de boilies wel tussen de overwinterende karpers kan leggen maar dat deze daar niet gepakt worden.

De riviervisserij welke ik 's winters beoefen vraagt juist weer om de boilie precies daar neer te leggen waar de karpers liggen.

Het lichte Feederen met een fors stuk vrije lijn is eigenlijk een must voor de winterse omstandigheden, anders zal men ongetwijfeld de kleine tikjes missen en daarmee een potentiele aanbeet.

Hou ze warm en

sportieve groeten Henk



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-01-31 22:48 ]</font>
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

31-01-2003 23:19

Hallo Kees.

Zoals beloofd zou ik even uitgebreider op jouw bijdrage terugkomen.
Kiekeboe... hier ben ik dan :grin:

Even zonder dollen, maar ik heb weinig om op terug te komen. Het is gewoon een puike bijdrage waarin je helder uiteenzet hoe jouw wintervisserij er uit ziet en hoe je tot besluiten komt het e.e.a. aan te pakken.

Zelf ben ik dus niet zo'n instant visser. Deels door mijn vertrouwen in het voorvoeren en doorvoeren en niet minder belangrijk, heb ik nauwelijks de mogelijkheid om overdag te vissen. Ik moet het dus voor het grootste deel van nachtsessies hebben en dan is noodzakelijke nachtrust (volgende dag weer werken), verkassen en mobiel zijn geen haalbare combinatie. Jammer, want op sommige wateren loopt het overdag gewoon veel beter en zeker naarmate een (koude) winter doorzet.

Inhoudelijk heb ik nog wel wat opmerkingen, bevestigingen en vragen, dus ik steek maar van wal.

Wat de stekken betreft is het inderdaad zo dat eenmaal gevonden "goede plekken" dit ook goede plekken blijven. Vooropgesteld dat daar door hengeldruk en het overmatig voeren geen klad in komt, maar daar heb jij al minder last van op jouw type wateren.
Valt bij mij in de omgeving ook wel mee hoor en ik heb inmiddels mijn lessen wel geleerd alvorens ik tot een opbouw over ga.

Wat het aas betreft...
Fasten your seatbelts :grin:

Je schrijft dat je jouw eigengemaakte boilies het liefst niet te hard hebt van binnen hebt, maar wel met een min of meer taai schilletje. Verderop schrijf je dat zorgt voor een open structuur. Dit komt op mij als een contradictie over.
Mijn ervaring is dat het taaie schilletje (dikwijls ontstaan door het gebruik van melkderivaten of teveel aan ei-albumine) een boilie weer teveel afsluit.
Jouw gebruik van attractors wordt daar dan toch nadelig door beïnvloed?
Ik laat een dip even buiten beschouwing.
Zelf prefereer ik zeker in de winter een zachte boilie die dan ook vaak gelijk een mooie open structuur heeft, omdat ik in de winter al veel minder last heb van ongewenste vissoorten. Ik ga bij het lezen van het woord schilletje dan ook uit van een dun (glad) huidje. Al mijn boilies hebben afhankelijk van de gebruikte mix ook een buitenmantel (korst zo je wilt) die toch al gauw een 3-4 mm dik is, maar wel poreus.

Verder hou jij net als ik vertrouwen in een boilie die goed loopt, maar bedoel je daarmee dat je dezelfde boilie of mix ongewijzigd zowel in de winter als in de zomer gebruikt?

Op het fieldtester gedeelte ga ik maar niet meer te diep op in. Ik heb in mijn bijdrage expres een wat provocerende houding aangenomen in een poging door de hete luchtballonnen te prikken. Ik heb toch niks met kant en klaar mixen of boilies om uiteenlopende redenen. Ik blijf bij mijn wasmiddelen vergelijk. Het is altijd beter, totdat de vangsten teruglopen door herkenning en dan beginnen we weer van voren af aan.
Bescheidenheid siert niet alleen de mens, maar zeker ook de fabrikant.

Rigs:
Zelf ben ik geen rigman, maar ik wil je vragen of de haak met een lange gebogen steel gelijkenis vertoont met de zo in opspraak geraakte "benthooks".
Nogmaals ik ben geen rigman en koop geen kant-en-klare rigs, dus ik ken deze haken niet.

Lijnen en voorslagen:
Vind je Amnesia niet te stug, dik en springerig als voorslag en dit gedrag op de bodem en in de nabijheid van azende karpers?

Nou dat was het Kees. Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2003 10:30

Henk en Mike,

Je kun je aas er gerust bij leggen, maar het is niet uitgesloten dat ze het niet opnemen. Gek is dan dat ik ze daar op de Sloterplas verderop wel pakte. Maar dat waren vast geen karpers van die overwinterplek. Kennelijk een aantal minder diep ingedutte spiegels die wat aan het rondtrekken waren. Dat ze aas niet per definitie nemen, ook al weet je de overwinterplek, is een andere observatie. Op een afgelegen plek wist ik een gat in de oever onder bomen achter een rietkraag met overwinterende karpers. Die winter diverse malen mijn aas pal voor dat gat (de voordeur) gelegd, maar geen teken van leven. Locatie is volgens mij de belangrijkste, maar niet de enige factor. Het gaat mij er maar om dat vangen geen vanzelfsprekendheid is. Terry Hearn meldt in de laatste Karperwereld 6 karpers in 60 nachten op Sonning. Dat brengt het wel een beetje in perspectief. :wink:

Als een plek verstoord wordt door collega's, dan is de karper inderdaad verdwenen Mike. Maar ja, dan vis ik er al niet meer. Overigens, als de resultaten teruglopen dan zijn de broeders in Petrus ook snel weer weg en kan de plek zich wel weer herstellen. Karper is nou eenmaal een gewoontedier. Dit sluit ook aan bij jouw opmerking over aasdressuur in verband met al die mooie aasjes van de aasfabrikanten. Dat is een probleem van de vaste stek vissers en daar ben ik nou net gewoon een beetje te nomadisch voor ingesteld.

Een boilie met een min of meer taai schilletje en een zachte kern is voor mij een standaard boilie. Dat huidje kom dan gewoon van het gekookte eiwit. Melkderivaten en eialbumine gebruik ik niet als oppepmiddelen. Gewoon wat spelen met de eieren en de kooktijd. De opener structuur slaat op het gebruik van een wat grovere mix. Dit geeft grotere poriën en daarmee een boilie die goed vloeistoffen opzuigt. Bij ons op het continent wordt er volgens mij ten onrechte steeds vanuit gegaan dat een boilie knetterhard zou moeten zijn vanwege de brasem. Mijn boilies zijn doorgaans zacht en zwellen zelfs een beetje op. Veel brasems vang ik er echter niet mee. Mogelijk heeft dat ook weer te maken met overbevist karperwater waar de brasems meeprofiteren? Op het Kinselmeer wil er bijvoorbeeld wel eens een partijtje grove brasems doorheenlopen. Maar die pakken dan ook de harde knikkers wel. En dan moeten de jongens midden in de nacht weer uitvaren. Tja, zwaar werk dat karpervissen. :smile:

Inderdaad verander ik niet van mix in de winter. Ik vind de berichten nogal tegenstrijdig. De een prefereert een makkelijk verteerbare boilie en blijkt dan koolhydraatrijk te bedoelen. De ander pretendeert een eiwittekort te moeten aanvullen en verhoogt het eiwitgehalte. Een derde meent dat karpers dagenlang met buikpijn verticaal in het water gaan hangen als ze vismeel boilies hebben gegeten. " Zelf gezien in mijn vijver meneer." Nou in mijn vijver niet hoor. Gooi het onderhand maar in mijn petje, bovendien zullen ze alledrie waarschijnlijk ook nog altijd en overal vangen. "De karper aast in de winter net zo goed als in de zomer meneer." Nou,ik heb niet de indruk, maar ik flikker dan ook niet 25 kg boilies per week in het water. :sad: Mijn koi’s geven trouwens geen krimp als ik flink doorvoer in de winter. Slechts een flinke aanslag op mijn filter met al dat niet opgenomen voer. Maar goed, ik heb met van alles en nog wat gevist. Maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat een goede boilie op de lange termijn beter resultaat geeft, en bovendien dat veel veranderen eerder tegen dan meewerkt.

Amnesia? Ik gebruik de heldere 20 lbs versie (0.47 mm) als shock leader. Die is nog redelijk soepel hoor en ik vis met goed gestrekte lijnen. Bovendien maak ik gebruik van een pindown/flying back lead (wel zorgen dat dit loodje weer over de voorslagknoop schuift!). Maar als je een betere weet, niet te duur en in redelijke lengtes verkrijgbaar (ca. 100 m), dan houd ik me aanbevolen. Heb ik wat te snuffelen in Zwolle. Maar hier geldt ook weer dat als er naar een voorslag gegrepen wordt, men weer gelijk naar veel dikker en dus veel stugger materiaal grijpt. Het moet dan ineens onverwoestbaar zijn.

Maak je geen zorgen over die Longshank Nailer. Dat is een veilige haak. De daarop gelijkende Fox series 5 gebruik ik ook. Was er eerst wel bang voor, maar dit soort haken blijken een opvallend goede grip te hebben en niet de neiging door het vlees te breien. Trouwens, wat betreft die terecht vergruisde bent hook viel het nog wel mee als je maar niet groter ging als haakmaatje 6. Maar ja, daarmee wil ik ze niet herintroduceren. Veel te veel ellende met die haak in onervaren handen. Maar in de meeste gevallen geldt dat je minder ellende hebt als je de haakgrote beperkt tot de kleinere haakmaatjes.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-02-2003 12:26

Kees,

is het toevallig dat je erop wijst dat het wel een paar toevallig rondtrekkende spiegels waren die op je boilies stuiten?

Op mijn thuiswater vang ik 's winters namelijk voor 80% spiegels, terwijl het 's zomers vaak fifty/fifty is aan aantallen schubs en spiegels.

Sportieve groeten thuisbakker Henk
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

02-02-2003 23:21

Hallo Kees.

Het e.e.a. is me duidelijk en ja ook ei kan voor een huidje zorgen wat in tegenstelling tot het overmatig gebruik van ei-albumine of melkderivaten wel in een poreus huidje resulteert.
Mijn ballen zijn doorgaans ook zacht en zwellen soms zelfs een beetje op. Gelukkig vang ik er geen brasems mee, wel "volschubs" :grin:

Voor een alternatief voor Amnesia zou je op de beurs eens voor de grap moeten kijken naar de Red Ant snag leader van PB.
Ook transparant, maar veel soepeler en van wat ik ervan gezien heb vele malen schuurbestendiger dan Amnesia. In klosjes van 100 meter voor een heel schappelijke prijs.
Het pindown/flying back/roll-over/jump up en stay-put loodje zegt me zo 1, 2, 3 niets, maar leg me dat dan maar op de beurs uit.
Ik hou wel van een goedgevulde trukendoos.
Dan zie ik ook die haak gelijk wel.

Bedankt voor je reactie,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2003 23:47

Henk,

Op de Sloterplas hebben spiegels de overhand. Toch denk ik dat er wel wat in zit. In ieder geval, die enkele spiegels op het kanaal dubbel je dan ook nog wel eens. Van schubs lijkt dat veel minder. Maar ik herinner mij ook een bewering uit de oude doos dat juist boerenkarpers in de winter nog waren te vangen. Maar dat lijkt mij een zwaar geromantiseerde uitspraak van een Zaankanter. In die tijd werd nauwelijks in de winter op karper gevist. Gingen we lekker snoeken.

Nou succes, Kees