The Method


Plaats reactie
Tom Boer

12-02-2002 10:35

Beste karpervissers,

De laatste jaren wordt de uit Engeland overgewaaidemethode "The Method" in Nederland ook steeds meer gebruikt.

Ikzelf heb het ook een paar keer geprobeerd, echter zonder veel succes. Anderen daarentegen vangen er heel goed mee.

Ik hoorde tijdens een lezing een verhaal van een paar fanatieke Haagse karpervissers die ook weleens op Zeelt visten.
Nu visten zei met boilies en met the method. Op een karpervijver. En zingen bijna GEEN karper. Op talloze sessies slechts 1 of 2.

Hoe kan dit nu? Zou dit aan het gebruikte voer liggen of waaraan?

En wat is een goed mengsel om stevige aantrekkelijke voerballen voor the method te maken?

Alvast bedankt,

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-02-2002 11:19

Tom,

The method werkt niet op ieder water. Het beste komt het tot zijn recht op wat beter bezette wateren. Het doel wat je wilt bereiken is het creëren van voedselconcurrentie en dat lukt alleen als je veel vissen op de stek lokt. Ook op wateren waar veel wedstrijden worden gevist en de karper lokvoer als smakelijke hap kent kan het erg succesvol zijn.

In principe is ieder goed klevend voer te gebruiken. Het moet goed kleven om het voer rond de veer tijdens de worp heel te houden en de particles of boilies die je door het voer hebt gedaan vast te houden. In Karper heeft André Akkermans eens een artikel over The Method geschreven en hij gebruikt(e) Sensas Carpes 3000 en volgens mij 3000 Etang.

Groeten,

Mark
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

12-02-2002 18:01

Beste Tom,
De meeste voertjes zijn wel geschikt zolang je er maar voor zorgt dat het stevig genoeg is. Om het nog wat attractiever te maken kan je er bijvoorbeeld (halve) boilies, pellets en/of particels doorheen mengen. Mocht het nog niet genoeg ruiken kan je er flavour of andere geurstoffen in doen.

mvg
Martin
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

12-02-2002 18:57

Gaan jullie dan voorvoeren? Of maakt dat geen verschil? Heb het zelf ook wel eens geprobeert, maar het resultaat was idd wisselend. Heb het trouwens niet met boillies maar in combinatie met tijgernoten gedaan.

_________________
gr lukas

vissie kump zo!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lukas Linde op 2002-02-12 18:59 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-02-2002 10:33

Lukas,

Het is juist een instante visserij waarbij voorvoeren naar mijn mening weinig zin heeft.

Groeten,

Mark
Jos van der Laan
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Bodegraven

13-02-2002 23:01

Is er iemand die ervaring heef met The Method op vaarten, kanalen enz?
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-02-2002 14:38

Praat eens met witvissers.
Toen ik nog veel met de vaste stok viste, merkte ik dat sommige van mijn lokvoertjes echte karpermagneten waren. Het ene na het andere tuigje werd kapotgetrokken. Op andere lokvoeders had ik dan weer helemaal geen "problemen".

Dus: vraag het eens aan witvissers. Hebben zij regelmatig karper op hun voerplek? Op welk voer gebeurd dit dan? Zo kom je vaak bij een recept dat met de method goede resultaten haalt. Is het voer te licht, verzwaar het dan met leem.

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-02-24 14:39 ]</font>
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

28-02-2002 14:43

Ik heb deze methode (of een iets andere vorm) afgelopen paar jaar (voorjaar/zomer) erg vaak gebruikt op een kanaal. Ik heb hier hele leuk resultaten mee gehaald. Ik vind het ook een hele leuke manier van vissen. Als je het goed doet ben je eigenlijk de hele tijd bezig. Vaak liep het dan ook zo dat ik met geen mogelijkheid 2 hengels tegelijk in het water kon krijgen. De truc is om de vissen aan het eten te krijgen (en te houden!!) en dat er een soort voedselstrijd ontstaat. Dit is ook al enkele malen uitgelegd in verschillende bladen. Brasem kan hier ook erg bij helpen (!), dus behandel svp deze vissen ook met respect (voor het geval je dat niet deed). Maar als je eenmaal karper op je stek hebt komt er bijna geen brasem meer tussen door.

Nog een paar tips:
Wees niet bang om veel voer te gebruiken. Ik gebruikt meestal een mengsel van maispellets (erg goedkoop 10 gulden voor 5 kilo) die ik overgiet met heet water. Dit wordt een ontzettend dikke plakkerige massa, waar ik dan vaak trouvit, particles, gebroken boilies, wat grondvoer, een blik kattenvoer, etc door heen gooi. Je kunt het zo gek maken als je wil, maar volgens mij doet het er niet zo heel veel toe. Zorg alleen wel dat je erg stevige ballen kunt maken, waar ook aardig wat vast voedsel in te vinden is.

Je hoeft het niet altijd volgens de boekjes te doen. Je kunt zelf ontzettend veel manieren bedenken om the method wat aan te passen aan de situatie (en gedurende de dag!). En van te voren voeren kan (hoeft niet) wel degelijk zin hebben! Gooi de avond voordat je gaat vissen op het kanaal (of ander water) maar eens flink wat ballen goed verspreid over de strook waar je de volgende dag wil gaan vissen. Bij aankomst de volgende morgen nog en stuk of 5 ballen bij voeren en knallen maar!!
Het gaat natuurlijk niet altijd zo, maar op den duur leer je wanneer je welke manier van vissen het best kan gebruiken. Succes!!

mvg, Tom
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

12-04-2002 08:21

Heren,

Twee vraagjes over The Method:

Wat is de werking achter The Method? Moet de bal na verloop van tijd uit elkaar vallen of dient 'ie intact te blijven en dient de karper er aan te "pulken"?

Waar wordt het haakaas geplaatst, in de bal of hangt het ernaast?


Met groet,

Ron
Rene Stoel
Berichten: 7
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: Spijkenisse

01-05-2002 20:32

Je kan de haakboilie in de korf stoppen, of gewoon er los onder laten hangen. Als je hem in de korf stopt moet je een stukje PVAschuim gebruiken om te zien of de korf niet op de haak is gaan liggen (kan je ook doen door het evenwicht (meer/minder voer) op de bal te verdelen. Als het schuimpje bovenkomt lig je goed. Suc6
Rene Stoel
Berichten: 7
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: Spijkenisse

03-05-2002 19:37

Morgen ga ik een poging wagen met de method en een bolie met dip.
Ik laat jullie nog wel weten wat het geworden is.
Als het goed is moet de method hier werken.
Het is nl een karperput
Plaats reactie