Discussie Rotary 15: Groot water in Frankrijk

Plaats reactie
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

20-09-2006 14:46

Beste boarders,

Hier het discussiegedeelte mbt de Rotary "Groot water in Frankrijk". De Rotaryonderwerpen zullen vanaf heden weer tijdig worden geplaatst. We zijn van start gegaan met bijdrage 15.1 door Arjen Uitbeijerse.

veel plezier,

Cheers
hans ijsveld
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2004 17:23
Locatie: Maasdriel
Contacteer:

22-09-2006 00:55

Een mooi stukje basis informatie van zowel Arjen als Martin . Vooral de essentiele aspecten zoals veiligheid en goed voor bereid op pad gaan komen duidelijk naar voren.
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

23-09-2006 10:28

Leuk om te lezen mannen!
Ga zo door!

Michael
TargetBaits & Tackle
Reach your target today!

http://www.TargetBaits-Tackle.com
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

23-09-2006 20:19

Alledrie de delen gelezen tot nu toe, echt weer helemaal geweldig. Staat ook meer dan voldoende info in die op de NL visserij toe valt te passen. Die vis weet écht niet in welk land hij nu weer rondzwemt.... :wink: :oops:

@Roy,

Mag ik even zeggen dat deze foto;

Afbeelding

Een van de mooiste (karper)foto's is die ik tot nu toe gezien heb?! Gewoon de sfeer, de kleuren, alles klopt en dan nog beter. Ik zag dat je ze gescant hebt, maar met welke camera/instellingen heb je deze gemaakt? Damn, als ik die sfeer en kleuren nog eens te pakken krijg... Olala 8)

Keep up the good work!
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

24-09-2006 18:32

Alle 4 de delen staan inmiddels online, de discussie kan losbarsten !
Douwe Bantema
Berichten: 174
Lid geworden op: 27-12-2002 01:00
Locatie: Groningen

26-09-2006 12:00

Vraag aan Martin Taal

Heb met grote interesse je bijdrage gelezen. Ik ben met name geínteresseerd in het markeren van voerplekken met een portable GPS. Kun je mij een apparaat (merk/type) adviseren en waar moet ik op letten?

groeten,


Douwe Bantema

bantema@hotmail.com
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-09-2006 00:10

Beste Martin, het was VROEGER zo dat je niet tegelijk een dieptemeter/visvinder en de hengels in de boot mocht hebben. Bij wet is dat vanaf een jaar of twee geleden wel toegestaan in Frankrijk (nogal wat Franse HSV en Federatiebesturen waren / zijn het daar niet mee eens, maar ook zij dienen zich aan de wet te houden dus was / is een verbod niet langer mogelijk).
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

28-09-2006 00:31

Beste Douwe,

Ikzelf heb het basistype van Magellan; de explorist 100.

Deze voldoet prima en voor een goede 100 Euro is hij al te koop.

Ik heb voor "club lac du der" een stukje over het gebruik geschreven, dat zal ik je even mailen.

Martin
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

28-09-2006 00:47

Beste Aart,

Bedankt voor je correctie op mijn verhaal.

Je geeft echter zelf al aan dat de diverse departementen en of federaties er zo hun eigen mening over hebben en daarom lijkt voorzichtigheid mij nog altijd geboden.

Even lokaal informeren naar de heersende opvattingen kan daarom geen kwaad. Niemand is tenslotte benieuwd naar om zijn gelijk voor het Franse gerecht te gaan halen.

Martin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-09-2006 00:58

Nee Martin, in geen enkele 'Guide de Peche' van welke departementale visfederatie dan ook is dit verbod nog te vinden.
En alle Gardes Peche hebben een handboekje bij zich waarin dit vroegere verbod niet meer te vinden is.
Niemand zal hiervoor dus nog een PV krijgen!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-09-2006 10:33

Aart,

Wat ik mij afvraag: Waarom was het eigenlijk vroeger verboden in Frank-
rijk, dat je tegelijk een dieptemeter en hengelspullen aan boord had van
je boot?

Voor de rest, een prima bijdrage van iedereen! :wink:

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-09-2006 12:27

Men vond het maar stropen. Er zou zelfs schade aan de visstand worden toegebracht. Tevens vond de visrechthebbende dat ook, zodat naast de boete van 1000 fr frank er tot 500.000 fr franken schadevergoeding kon worden geeist.

Tja van al die schadevergoedingen zijn zeker dieptemeters aangeschaft door de heren bobo's, want nu is men tot inkeer gekomen.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-09-2006 02:05

Nou Klaas, niet de bobo's maar de Franse wetgever heeft dat bepaald, dus de volksvertegenwoordiging in het Franse parlement. Een heel aantal departementale Visfederatie bobo's waren juist tegen opheffing van dit verbod, maar dat mocht niet helpen. In FRankrijk is het nog steeds vrij normaal dat men gevangen snoek, snoekbaars, baars en ook kleinere meervallen meeneemt en opeet. En door tijdens het vissen op deze vissoorten ook een dieptemeter / visvinder te gebruiken zou het vangen vergemakkelijken en hierdoor teveel vis aan het water worden onttrokken, vandaar het vroegere verbod.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

29-09-2006 08:52

Heren Rotaristen,

Met veel plezier en genoegen heb ik alle bijdragen gelezen.
Het was alsof ik een dejavu had, zoveel herkenbare dingen kwam ik er in tegen. Klasse!!
Daniël van Dijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2002 01:00
Locatie: Brandwijk

29-09-2006 15:41

Arno (e.a.),

Dank voor je reactie.

Ik hoop dat je er iest aan hebt. Veel succes en plezier!

Groeten Daniël
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

06-10-2006 19:47

Oke, het is een tijdje rustig geweest, tijd om eens deze topic omhoog te schoppen.

Vraagje aan alle rotarytisten.

Jullie hebben het allemaal over veiligheid gehad op het water. Zwemvesten e.d.
Maar hoe zit het met de veiligheid wat betreft beroving, diefstal, open breken van auto's en weet ik al wat niet meer. Je zult denken, veel vissers is veel materiaal --> dus ook mooie buit voor onze criminele medemens.

Hebben jullie daar ervaring mee? Anekdotes? Tips?

Het is toch voor vele Frankrijkgangers een reden in eerste instantie niet voor openbaar water te kiezen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

07-10-2006 00:26

Beste Lucas,

Interessant onderwerp snijdt je aan.

Om voor mijzelf te spreken. Ik bivakkeer al heel lang aan de waterkant en vis ook zeer vaak alleen. Ik heb nog nooit problemen gehad, maar moet wel aangeven er altijd goed rekening mee te houden.

Mij zul je geen water zien bevissen in de buurt van grote steden. Verder; je bent op z'n kwetsbaarst als je slaapt en wanneer je je hengels uitvaart.

Zo maar een paar tipjes uit de praktijk: kabelslotje mee voor de rubberboot, 's-nachts een bewegingsmelder op de steunen, eindje hout onder de stretcher, heuptas met kostbaarheden om tijdens het uitvaren.

Verder ben je enorm in het voordeel als je in het donker je ding kunt doen. Parkeer je auto op een veilige plaats en vaar van daaruit je spullen naar je bestemming of breng je auto weg nadat je je materiaal hebt uitgeladen.

Goet,

Martin Taal
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-10-2006 10:19

Lukas,

Ik ben zelf, in 2002, helaas ook slachtoffer geworden van een diefstal. Aan Salagou is mijn auto open gebroken en liep ik tegen een schade post van 4600 € aan. De dader(s) had gewoon mijn portier open gevouwen en mijn gehele dashboard vernield. In, vooral, de zomerperiode schijnt er in het zuiden van Frankrijk een soort rond reizend circus van autokrakers actief te zijn. Deze info kreeg ik van mijn, overigens zeer behulpzame, collega van de gendarmerie. Ze weten dat wij als vissers, vaak dagen bij de auto vandaan zijn en dus een gemakkelijk doelwit zijn.

Wat kun je er tegen doen is dan de logische vraag. Nou eigenlijk heel simpel. Zorg dat je niets in je auto laat zitten. Geen losse spullen en geen radio. Haal alles eruit en zet alle kastjes open. Het is geen garantie maar het scheelt wel enorm. Degene met wie ik was had het bovenstaande wel gedaan en die zijn auto was ongemoeid gelaten terwijl we naast elkaar geparkeerd stonden.

Overigens gebeurd dit ook gewoon in Nederland hoor.

Qua berovingen heb ik gelukkig geen ervaringen. Het is echter wel bekend dat deze, met name rond de autoroutes, veelvuldig voorkomen. Het is zo erg dat er zelfs volop voor gewaarschuwd wordt op parkeerplaatsen e.d. Doelwit is iedere onoplettende tourist en vrachtwagenchauffeur. Dus niet alleen wij vissers. Hier valt niet veel anders tegen te doen dan goed opletten met wat je doet. Gebeurd het je, dan gebeurd het je. Ga niet de stoere bink uithangen tegen 4 of 5 van die droeftoeters. Je legt het af en een ziekenhuisopname is vaak het gevolg.

Zorg in ieder geval dat je een goede reisverzekering hebt. Ik ben door schade en schande wijs geworden dat het goed lezen van de polis voordat je een verzekering afsluit een must is.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-10-2006 17:56

Lucas, in tijd gemeten heb ik al wel een aantal jaren vissend in Frankrijk doorgebracht. Ben nog nooit bedreigd, beroofd of wat dan ook.
En wat Arno al zegt, zoiets gebeurt in Nederland ook.
In het algemeen kun je stellen dat alleen de uitzonderingen (meestal met veel tamtam) bekend worden gemaakt en van de tienduizenden keren dat er zich niets voordoet wordt geen melding gemaakt.
Neem wel de tips van Martin en Arno serieus.
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

21-02-2007 12:47

Hallo Lucas,

Een verzekering is een must, wat Aart zal zegt. Daarnaast moet je aangifte doen bij de Gendarmerie en hiervan een helder beschreven bewijs hebben van aangifte. ( je kunt de gendarme aansturen om dit in het Engels te doen) Het gaat er eigenlijk om dat je de verzekeraar een zo helder mogelijk beeld geeft van het misdrijf. Naast het aangiftebewijs is het ook nuttig om foto's te maken van de plaats/ vernieling/ etc. Mocht je alleen met het verhaal komen dat je slachtoffer bent van een beroving? Dan zul je weinig bereiken bij de verzekeraar. Maak je echter een zo helder mogelijke beschrijving incl. aangifte bewijs van de lokale politie? Dan kom je betrouwbaar en serieus over.

Voor de boot gebruikers is het een tip om de verzekering eens extra door te nemen. Hier zitten weer extra haken en ogen aan. Ik ben hier echter zelf niet helemaal van op de hoogte.

Je kaart een onderwerp aan wat inderdaad niet over het hoofd moet worden gezien.

Groeten Roy
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

22-02-2007 16:16

Allen,

Nu we toch op het onderwerp verzekeringen zijn aanbeland, het volgende; Velen van ons maken gebruik van een aanhanger/trailer om al die "noodzakelijke" spullen van ons mee te zeulen nar het buitenland. Wat velen zich niet realiseren is of die aanhanger wel verzekerd is op het moment dat je hem achter je auto hangt. De meeste gaan, vaak ten ontrechte, er vanuit dat deze automatisch door hun autoverzekering gedekt wordt. Dit is zeker bij sommige verzekeraars zo maar bij velen ook zeker niet. Best iets om eerst even navraag naar te doen bij je verzekeraar.

Huur je een aanhanger, vraag dan aan de verhuurder of zij een dekkende verzekering hebben voor de aanhanger op het moment dat jij hem gebruikt.
Plaats reactie