Vijver herinrichten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luc Maessen
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-07-2006 11:02
Locatie: Nieuwegein

18-07-2006 22:52

Wij hebben nu in onze tuin een vijver van ongeveer 2x2x1. Deze is nogal verwaarsloosd en nu willen wij de vijver herinrichten en in de vijver nieuw folie leggen(hij is nu ook lek), en nieuwe planten en vissen erin. Ik zat er aan te denken om misschien kleine schubkarpertjes of misschien kleine koi's erin te doen, maar ik vroeg mij af of 1m diep genoeg is daarvoor, zo nee hoe diep zou de vijver dan moeten zijn.

En heeft iemand verder nog tips bij het herinrichten van de vijver

mvg Luc Maessen

P.S. ik weet niet of ik met deze topic in het goede forum zit dus move hem graag als dat niet zo is.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

18-07-2006 23:01

Luc,

1 meter is zat diep genoeg. de mijn heeft ongeveer dezelfde maten maar in ietsjes groter en mijn diepste punt is 1 meter 10. wanneer je zorgt voor een goede luchtpomp in je vijver dan hou jij je vijver voor een deel open in de winter.

En een filter niet te vergeten, doe het al 5 jaar zo en er gaat geen koi dood.
MVG"BK" 8)
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

20-07-2006 12:01

in koikringen wordt 1 meter diepte als veel te ondiep beschouwd. 1,5 is een meer of minder geaccepteerd minimum, 2 meter is over het algemeen de streefwaarde.

dit heeft deels met temperatuur schommelingen te maken, die minder zijn naarmate de verhouding tussen oppervlakte en inhoud van de vijver kleiner wordt (meer minhoud voor hetzelfde oppervlakte is minder snel afkoelen/opwarmen). dit is weer gunstig voor de gezondheid van de vissen.

deels ook is de diepte nodig om de koi een goede lichaamsvorm te laten behouden. in een ondiepe vijver hebben koi de neiging om tot korte dikke vissen te groeien, iets wat in de koihobby als niet wenselijk wordt beschouwd.

laatste reden is dat je met een diepere vijver op dezelfde ruimte meer water creeert. meer water per vis is altijd goed, zowel voor de gezondheid als de groei/ontwikkeling.

hiermee wil ik echter niet zeggen dat 1 meter niet kan... maar als je toch gaat verbouwen... pak de schep en kijk hoeveel dieper je komen kan. je zult er geen spijt van krijgen.

als je echt serieus geinterreseerd bent in het aanleggen van een goede koivijver probeer dan eerst nog fors meer informatie te vergaren over dit onderwerp. hiermee bespaar je jezelf een boel ellende (zowel financieel als in tijd, en gemist plezier door een minder goed functionerend systeem)

veel succes
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Gebruikersavatar
Luc Maessen
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-07-2006 11:02
Locatie: Nieuwegein

21-07-2006 22:45

kwas zelf ook al van plan flink de schep erin te zetten.

igg bedankt voor de reacties
Plaats reactie