Karperleed door lijnbreuk


Plaats reactie
Dick van der Zon
Berichten: 13
Lid geworden op: 16-09-2005 12:32
Locatie: Bovenkarspel

21-05-2006 07:27

Zoals waarschijnlijk het merendeel van de serieuze karpervissers probeer ik mijn materiaal in topconditie te houden. Regelmatig rigs en lijn controleren etc. Toch had ik een paar dagen geleden een lijnbreuk tijdens de dril. Nu zwemt de karper dus rond met een haak in de bek. Mijn vragen zijn als volgt:
- Hoe lang heeft de karper hier last van?
- Welke last heeft de karper hier van?
Ik heb wel eens gehoord dat de haak er na een paar dagen vanzelf uit valt, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Kan de karper nog wel eten? Gaat hij er aan dood?
Het is natuurlijk balen dat je de karper verspeelt, maar ik maak mij meer zorgen over zijn gezondheid.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

21-05-2006 09:34

Meten = weten, maar een beetje lastig in dit geval hé ! :D

Om te beginnen vis ik altijd met een safety lood systeem, is in iig een goed begin om bij eventuele lijnbreuk de karper zonder lood verder te kunnen laten zwemmen. Mijn weerhaken knijp ik dicht, op deze manier kan een karper op het moment dat er geen druk meer op de haak staat deze heel makkelijk kwijtraken, na het scheppen ligt de haak al regelmatig op de onthaakmat !
Maar het schijnt dat een karper ook dmv spiergebruik een haak er uit kan werken, hoelang hij daar echter voor nodig heeft weet ik niet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-05-2006 09:39

- Hoe lang heeft de karper hier last van?

Het is maar waar je de definitie "last van" neerlegd, als je pijn bedoeld kan ik je geruststellen die prikkel wordt hij geacht niet te kennen.

- Welke last heeft de karper hier van?

Het hangt uiteraard af hoeveel lijn de vis achter zich heeft hangen, ook is het van belang met wat voor systeem je vist kan de vis lood snel kwijtraken als dat ergens blijft haken.
Het grote gevaar bij lijnbreuk is dat de vis zich ergens vast kan zwemmen, dat weet je dus niet.
Veilige systemen en een verantwoorde manier van vissen, drillen en lijndikte beperkt lijnbreuk tot een minimum.

- Ik heb wel eens gehoord dat de haak er na een paar dagen vanzelf uit valt, maar ik heb hier mijn twijfels bij.

Dit valt volgens mij in de catagorie onzin, een goed gehaakte vis raakt de haak niet kwijt door de zogenaamde contracties van de spieren.

- Kan de karper nog wel eten?

Eten kan hij nog wel tenzij er is altijd een tenzij.

- Gaat hij er aan dood?

Hij gaat vast een keer dood maar niet door je haak.
De oorzaak is lijnbreuk wat het gevolg daar van is weet niemand tenzij de vis opgehangen gevonden wordt.

Zorgen om zijn gezondheid en welzijn daar is een dooddoener voor, niet meer vissen!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

21-05-2006 10:55

Hallo Dick

Over wat de haak doet kan ik weinig zeggen maar wat het eten betreft wel.
Misschien heb je het zelf al eens meegemaakt maar ik heb in het verleden wel eens een karper gevangen die nog een oude haak in zijn bek had dus eten doet hij wel en volgens mij heeft hij er dan ook niet veel last van.
Heb ook wel eens gehoord dat een haak zou wegroesten maar daar geloof ik niet in met die haken van vandaag , ik denk dat de karper op een of andere manier de haak na verloop van tijd kwijtraakt.
Vissen met weerhaakloze haken en een saftysysteem helpt in mijn ogen wel dat de schade tot een minimum beperkt blijft.

met vriendelijke groeten


Huub Engelen
Dick van der Zon
Berichten: 13
Lid geworden op: 16-09-2005 12:32
Locatie: Bovenkarspel

21-05-2006 11:02

Uiteraard vis ik ook met het veiligheidssysteem voor lood. Dat sleept hij dus niet mee.
Het is dus niet zo dat de karper met die haak in zijn bek vanwege pijn niet meer kan eten. Niet meer vissen? Heb ik 0.68 seconden over nagedacht en heb besloten dat dat voor mij geen optie is.
Ik kan (bijna) obstakelvrij vissen. Hoofdlijn is 0.25, rig is van gevlochten 0.1 van Shakespeare (6.7 kg). Ik denk dat dat in de meeste gevallen vodoende is. Ik heb in ieder geval bijna nooit last van gebroken lijntjes.
Gebeurt het jullie wel eens?
Ik heb op het forum al vaker gelezen over weerhaakloos vissen. Misschien dat ik dit ook maar eens ga proberen. Het aantal lossers schijnt niet echt toe te nemen. Volgens mij kan dat ook voor het penvissen. Ik vis namelijk meestal met een statische hengel en een penhengel.
Kevin Vroegrijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-10-2003 02:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

21-05-2006 11:18

ik heb het zelfs wel eens gehad op een kanaal. Dit was een vis van een pond of 12 en die hadden we eerst aan de overkant, om de een of andere redenen brak de onderlijn op het midden van de onderlijn. Een uur later vingen we dezelfde karper alleen op 100 meter verder en aan de andere kant van het kanaal, met haak en onderlijn in zijn. Hij scheen er dus weinig last van te hebben. Ik geloof wel in spierconcentraties. Om de een of andere vreemde redenen kan een karper bij het ontspannen van de lijn van de onderlijn af. Gewoon goed zoals je nu vist, safety first zeg ik altijd maar.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-05-2006 16:14

Ik geloof ook in spierconcentraties op bepaalde plaatsen zitten nu eenmaal meer spieren dan op een andere plaats, maar ik denk dat je samentrekken dus spiercontracties bedoeld.

Dick op vrijwel obstakelvrij water 0.25 lijn? dan vis je ook met lichte hengels zeg niet zwaarder dan 1 3/4 lbs.
Bij 2 tot 2.5 lbs zou ik kiezen voor 0.28 tot 0.32.
0.25 kan wel soepele hengels tot 2 lbs en helemaal obstakelvrij.
Sportief vissen betekend niet dat je zo licht mogelijk moet vissen, sportief is de vis landen en zonder al te veel poespas DIRECT weer laat zwemmen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Dick van der Zon
Berichten: 13
Lid geworden op: 16-09-2005 12:32
Locatie: Bovenkarspel

21-05-2006 16:52

Douwe,

Ik vis met 1,25-1,50 pond hengels. En het water is inderdaad bijna obstakelvrij. Een klein rietkraagje hier en daar, verder niet veel. Soms vis ik bij een brug en is het lastig de vissen bij de pijlers weg te houden, maar ook daar tot nu toe geen last gehad.
Begrijp ik uit jouw woorden dat het net kan en als ik bij obstakels vis (brug) wat dikker?
Ik moet zeggen dat er bij de hengelsportzaak waar ik mijn spullen koop dan niet veel info wordt gegeven. Ik kreeg daar te horen dat 0,25 ruimschoots voldoende is. Als beginnende karpervisser (circa 1 jaar) hoop je toch door het personeel goed te worden geinformeerd. Helemaal omdat ze in de winkel de nadruk op karpervissen lijken te hebben.
Ik heb al op het forum gezocht maar kon niet zo gauw een thread vinden waar specifiek over lijndiktes in relatie tot soort visplek en hengel stond uitgelegd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-05-2006 17:14

0.25 wordt vaak als veilig gemiddelde genomen, ik vis ook met de pen met een 1 lbs of 1.5 lbs hengel, gemiddeld kom je dan tussen de 0.20 en 0.25 uit. Bij bruggen of peilers vis ik dan liever een 1 3/4 glashengel waar ik dan rustig 0.30 op zet.

Je hebt nu lijnbreuk komt het vaker voor zet er dan eerst een zwaardere lijn op of met 2 spoelen standaard 1 met 0.25 en 1 met 0.28 of 0.30 dan kun je alle kanten op.
Vaak hoor je je moet je lijn aanpassen op de hengel dat is wel waar maar vervolgens moet je ook naar de omstandigheid kijken.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

21-05-2006 17:21

Bij een lijn met minder trekkracht hoort een soepelere en minder stijve/krachtige hengel; verkeerde combi leidt tot kapotte hengels of gebroken lijnen. Ik zou gewoon 0.30 mm aanraden, daar zit je in de meeste situaties wel goed mee (je kan er de karper mee uit de lelies en takken houden als het nodig is, maar is ook weer geen kabeltouw). Midden tussen de flinke obstakels moet het natuurlijk dikker, maar ik zou eigenlijk afraden om hier te gaan vissen, dat gaat altijd ten koste van de vis.
Vijfentwintighonderste bij een 1 1/4e à 1 1/2-ponds hengel is overigens geen vreemde combi hoor, maar als de karpers wat groter worden zou ik toch voor een ietsjes zwaardere combi gaan (vooral als je statisch wil vissen). Maar als je een beetje ervaring krijgt in het drillen dan is het op obstakelvrij water meer dan genoeg.
Wat betreft weerhaakloos vissen, dat is altijd aan te raden, het vergroot de inhakingskans doordat de weerhaak geen weerstand geeft bij de beet/ het aanslaan en als je de lijn strak houdt is er in vrijwel alle gevallen geen enkel probleem. Succes verder!
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

21-05-2006 18:02

over dat eten zou ik je geen zorgen maken, ze kunnen dan nog wel eten. Ik had laatst ook een karper en die had een haak mt 12 met maden nog in zn bek zitten :roll: :roll:
Gr,

Jeroen :)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

21-05-2006 18:32

Dick,

Tot voor kort had ik hetzelfde probleem (penhengel) op een goeie stek in een rietveldje. De overstap van 25/00 naar 30/00 betekent voor mij niet alleen einde lijnbreuk, maar ook meer vis op de mat.
De dril was een angstig onderdeel van mijn visserij geworden. Nu is het weer een manier om de vis moe te maken.
Het enige probleem is dat ik de haakjes - ik gebruik meestal maatje 8 - niet mooi onder de lijn vind hangen. Het 'biedt niet lekker aan'. Daarom heb ik het gevlochten onderlijntje weer in ere hersteld. Helemaal gelukkig...

Groet, Bert.
ff v==
Dick van der Zon
Berichten: 13
Lid geworden op: 16-09-2005 12:32
Locatie: Bovenkarspel

21-05-2006 18:55

Ik heb bij de molens inderdaad een tweede spoel gekregen. Misschien maar een tweede lijntje erop van 30/100. En weerhaakloos. Kijken hoe dat gaat.
Bedankt voor jullie reacties.
Toch wel prettig zo'n druk bezocht forum!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-05-2006 19:01

Bert dat lijkt mij logisch, minder lijnbreuk resulteerd toch altijd in meer vis op de mat :-? :-?

Weerhaakloos onthaakt in ieder geval gemakkelijker, persoonlijk zou ik dan kiezen om de weerhaak plat te knijpen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

21-05-2006 19:10

Zo bedoelde ik 'm ook Douwe.

Maar: ik vang nu niet alleen de vis die ik miste door lijnbreuk; ook de vissen die ik loste omdat ik te voorzichtig stond te drillen in het riet.

Ik ga het toevallig net met weerhaakloos proberen (Nash barbless). Als dat niet werkt is het tangetje inderdaad geduldig...

Groet, bert.
ff v==
Plaats reactie