Plaatsing UVC lamp

Plaats reactie
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

24-04-2006 16:22

Hallo Allemaal,

Ik ben dr aan toe om in het bouwproces van mn nieuwe vijver de UVC lamp te installeren. Nu kan ik echter uit de handleiding van de lamp (type TMC 16w) of ik de lamp verticaal tegen de muur kan monteren (dus met de in/uitgang aan de onderkant. Of dat de lamp horizontaal geplaatst moet worden (dus met de in/uitgang aan de zijkant).

Wie heeft er ervaring mee? En hoe hebben jullie je UVC lamp geplaatst?

Alvast bedankt!

Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

24-04-2006 16:48

he albert,

wij hebben die van ons gewoon horizontaal geplaatst.
Ik weet niet of je ze ook verticaal kan plaatsen.


mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

24-04-2006 21:05

Volgens mij kan je hem beter horizontaal zetten. Wij hebben zelf de UVC lamp in het filter zitten dus ik heb geen idee of het ook verticaal kan.
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

24-04-2006 22:57

Je moet erop letten dat al het water er doorheen gaat en niet alleen aan de onderkant van de lamp erdoorheen gaat. als je de in- en uitgang onder doet zal het water niet volledig door de lamp gaan, je kan beter de in en uitgang aan de bovenkant hebben , of aan de zijkant
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-04-2006 23:20

Dat zal wellicht van de UV lamp afhangen , Albert.

Mijn UV lamp is horizontaal opgesteld. Water gaat er rechts aan de voorkant in en kan zowel links als rechts aan de achterkant afgevoerd worden. Door plaatjes met een gat van verschillende diameters te plaatsen in de uitgangen kan de doorvoersnelheid langs de lamp geregeld worden. Ik pomp 6000 liter per uur en heb een 25 watt lamp. Bij dit vermogen is de rechtse uitgang geheel dichtgemaakt en de linkse volledig open. Daarbij is de doorstroom voldoende groot om de lamp volledig gevuld te houden.

Van belang is in elk geval dat het water langs de lamp gevoerd wordt. Ophoping van vuil in de lamp verminderd de doorstraling. Dus geen dode hoeken maken. Ik vermoed dat met de meeste lampen van het TL type een horizontale opstelling voldoet. Vuil zakt daarbij uit onder lamp.

Groet, Kees
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-04-2006 07:55

Gewoon horizontaal plaatsen idd

Ik denk dat als je hem verticaal plaatst dat het ook nog wel een flinke aanslag is op de druk op je pomp, veel krachtverlies bij het rondpompen dus.
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

27-04-2006 13:23

Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ik heb het bij mijn koi-dealer geweest, die verzekerde mij dat de UV lamp gewoon aan de muur geplaatst kon worden.

Voor krachtverlies bij het rondpompen ben ik niet zo benauwd, de pomp heeft voldoende overcapaciteit en word in een gravitysysteem op gestelt. De pomp hoeft het water alleen maar in beweging te houden.

Ik zal er eens mee aan de gang gaan... kijken of het lukt! De volgende keer dat ik een vijver bouw maak ik de filterkamer zeker weten groter!

Albert.
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Plaats reactie