Discussie: Rotary 12, Maart 2006: Stekkeuze en aanpak

Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-03-2006 11:49

Beste Boarders,

Bij deze is het discussieonderdeel bij de Rotary Stekkeuze en Aanpak geopend, brand maar los!

In het plaatsen is er een kleine verandering in de schrijfvolgorde gekomen, waardoor er wellicht zaken iets onduidelijker overkomen, de orginele schrijfvolgorde was:

Jeroen, Peter, Stefan en Arjen

Dit even ter verduidelijking...
mvg

Bart van den Hurk
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

20-03-2006 23:13

Nou, kom maar op met die vragen!

Of ben ik zo duidelijk geweest :lol:

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-03-2006 00:11

Of het allemaal duidelijk is, kan ik nog niet beroordelen, daar ik het nog niet gelezen heb :oops: .
Hiermee kom ik gelijk op een puntje van aandacht.
Het gaat mij persoonlijk allemaal een beetje te snel op dit board met al die info en uitstekende bijdrages....of lees ik soms te langzaam :-?

mvg
HB
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-03-2006 10:33

Tja Hans,

Om de week een bijdrage werkte ook helemaal niet, ideaal is het nu ook nog niet, het is idd een hele lap tekst die je maar even moet doorwerken, maar een andere oplossing is er mijn inziens niet voor de Rotary... Elke maand een onderwerp is inderdaad een lekker tempo, maar je moet maar doelen willen hebben, zoals het voorheen ging was een slakkengang waar ik me nu ook niet echt in kon vinden...
mvg

Bart van den Hurk
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

21-03-2006 10:57

he bart en alle rotaristen,

Naar mijn mening is het niveau van de rotary hoog en wordt ieder onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benaderd, wat mooie stof oplevert.

Ik denk dat het huidige format van de rotary op dit moment het beste is (ook al is het idd veel lezen hans).

Dus aan iedereen die de rotary mogelijk maakt:

Bedankt en ga zo door mannen!

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

21-03-2006 12:17

Mannen, mooi stukjes!!! Erg duidelijke stukjes! 8)

Nog 1 vraagje van mijn kant: Je wilt een nieuw water gaan bevissen, maar je besluit om er alleen in de zomer te vissen (ong. 10 tot 15 dagjes). Ga je dan instant aan de slag, of kiezen jullie ervoor om toch maar voor te voeren (langer dan 1 week)? Of een combinatie van beide?

Gr. Lex :wink:
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-03-2006 16:09

Stefan Slechten schreef:Nou, kom maar op met die vragen!

Of ben ik zo duidelijk geweest :lol:

Groet,
Stefan


Jij zeker... :wink: :-?

Wanneer spreken we nou eens een dagje af? Eventueel met nog een paar van die gare boardfiguranten. Kan jij eens al die goedlopende maas-stekken aan me aanwijzen. :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-03-2006 08:56

Kevin :

We kunnen die cursus misschien ook op je thuis water geven .

"Op je thuis water naar huis gevist worden "

Mooie slag zin.

Maar wie weet leer jij anderen meer als hun jou :oops:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-03-2006 12:31

Komt er ook wel eens wat zinnigs uit je Menno.

Heb nu trouwens ook de jaarvergunning van dat water waar je me laatst een PB over stuurde. Wie weet zie ik je daar dan wel eens.
Was toen een thuiswater van me. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-03-2006 13:46

Een goed geschreven rotary verdient wat aandacht en tijd van de medeboarders :wink: .
Citaten uit de rotary is in fat

Bij deze mijn vraagjes voor de rotaristen

Jeroen Houdijk:

“Frank Warwick kwam (tijdens Carp 2005?) op de proppen met een methode om karpers te lokaliseren door lijnzwemmers te forceren. Hoe komt het toch dat de Engelsen meer lijnzwemmers krijgen terwijl er minder brasem zwemt? Is het een sterke verbeeldingskracht aangewakkerd door de vele blanks op de bikkelharde wateren aldaar? Of komt het doordat wij zo lomp vissen?”

Jeroen..hoe gaat die methode van Frank in zijn werk?

Peter Otte:
“ Hoe dit punt te fixeren was de volgende opgaven. Een lijnclip is leuk, maar er goed mee te werken is iets anders zeker als een karper gehaakt is geeft het de nodige problemen. De oplossing werd me in het verleden door een goede vriend aan de hand gedaan. Eenmaal op het juiste punt door mijn rig uit te varen, ging mijn lijn achter de clip, na hem binnen gedraaid te hebben liep ik mijn lijn uit tot de clip, het uiteinde markeerde ik net als het punt op mijn molen met een stok in de grond.”

Peter, kun je iets beter uitleggen hoe je dit doet?..het is me niet geheel duidelijk.

“het vissen over stenen en een taluud zoals hier boven roept bij mij wel vragen op, lijnen lopen dan immers niet over de grond. Algemeen wordt aangenomen dat karper dergelijke plekken mijden als zij met strakke lijnen in aanraking zijn geweest. Mijn ervaring anders, de rede dat ik het met het bekende korreltje zout neem. Vissen begeven zich van nature heel vaak tussen takken en andere obstakels om te schuilen of te eten. De vraag komt bij me op, zijn vissen in staat de combinatie en verschil te maken tussen strak door het water lopende lijnen en andere obstakels. Die plekken gaan mijden, of bij aanraking er vandoor gaan. Nu neemt iedereen het klakkeloos aan, echt gedegen onderzoek is er bij mijn weten nog nooit gebeurd.”

Tja...lees dat je hier nog geen antwoord op hebt gekregen.
Ergens een beetje lastige vraag om te beantwoorden. Speelt het zich af op een afgesloten water met hengeldruk?, of een zijstuk van een rivier/kanaal waar vrijwel helemaal geen hengeldruk en dressuur heerst?..kortom de vraag roept wedervragen op…

Persoonlijk denk ik dat hoe meer rotzooi er ligt ,hoe lastiger het wordt voor de karper om de verschillen te ontdekken.
Vaak vis je toch vanaf een schone kant richting de takken en obstakels…daarbij loopt er natuurlijk dus wel vele zichtbare meters lijn over een schone bodem richting obstakels.
Denk dat de karper goed in staat is dit waar te nemen…speelt de helderheid van het water natuurlijk ook een rol. Vis je weer met een penhengel in de buurt van de obstakel zal het allemaal minder een rol spelen.
Zelf ben ik er wel van overtuigd dat strak door het water lopende lijnen in heldere wateren je vissen kan kosten, op rivieren zonder hengeldruk zal dit geen of minder een rol spelen.
Al zal ik er daar ook al het mogelijke aan doen om de laatste meters lijn, mits mogelijk is, over de bodem te laten afzinken. ..baat het niet schaad het zeker ook niet…toch?


Stefan Slechten:

“Meestal vis ik van 8 uur in de avond tot een uur of 8 in de ochtend. Ik doe dit niet alleen in verband met tijdgebrek, maar ook omdat ik zo min mogelijk mijn lijnen in het water wil hebben. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar het komt je vangsten niet ten goede als er 72 uur aan een stuk lijnen over je voerstek gespannen liggen.”

Vind ik persoonlijk wel een goede en rake opmerking, wat ik bij deze nog even naar voren wil halen.

Aan alle rotaristen…
Misschien hebben jullie nog een aanvulling op de vraag van Peter omtrent lijnen en obstakels?

HB
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 30-04-2006 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

22-03-2006 14:09

Hans,

Een reactie op Op de vraag van Peter kan ik uit ervaring het volgende melden:
“vroeger” viste ik wel eens in heldere sloten. Waren waar ik zo nu en dan, met 2 hengels aan de oppervlakte viste zelfs. Statisch aan de oppervlakte; zeg maar.

Ik deed hierbij af en toe wel eens een oppervlakte aasje verankeren met een stuklood aan de bodem. Dat betekent, dat er dus een snaar strakke lijn vanaf het lood naar het aasje loopt.
Heb er een lading boeggolven gezien, dat is niet te geloven.
Ik weet niet precies of dit door de lijn op gevoel of door zicht kwam. Maar het was wel opmerkelijk.
Het was niet eens een zeelijn, gewoon een 20/00 nylon lijntje. Wat wel vaak het geval was, dat met het oppervlaktehengelen het zonnetje erop stond. En dus duidelijker zichtbaar was. Maar of dit door zicht kwam? Weet ik niet.

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-03-2006 20:37

Peter, Stefan, Arjen,

Mooie bijdrages, idd een lastig en breed onderwerp zoals Bart aanhaalt, maar ik heb genoten van jullie rotary's.

Hans,

Er is behoorlijk wat leesvoer voorhanden, aan de ene kant is dat natuurlijk mooi, maar ik kom er ook niet altijd aan toe om alles grondig te lezen. De Karper en de nieuwe KW zijn pas in de bus gevallen en die moesten natuurlijk ook weer in een ruk worden gelezen. Dat valt in het niet als je hoort dat Maarten 't Hart een boek per dag leest!

Om jouw vraag te beantwoorden; het komt er op neer dat het geen zin heeft om verder uit de kant te vissen dan dat er karpers zwemmen. Wanneer er geen karpers tussen het haakaas en de hengel zwemmen krijg je ook geen lijnzwemmers. Om uit te vinden waar de karpers zwemmen kun je bewust lijnzwemmers forceren door de hengels hoog op te stellen en op die manier vis te localiseren door steeds een stukje binnen te draaien todat je geen lijnzwemmers meer krijgt.

Groeten,

Jeroen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-03-2006 20:46

Jeroen,

daar waar je lijnzwemmers krijgt, daar waar de vis zwemt, wil nog niet zeggen dat daar de plek is waar de karper aast, toch?

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-03-2006 20:59

Jeroen houdijk schreef:
Er is behoorlijk wat leesvoer voorhanden, aan de ene kant is dat natuurlijk mooi, maar ik kom er ook niet altijd aan toe om alles grondig te lezen.
Dat valt in het niet als je hoort dat Maarten 't Hart een boek per dag leest!

Om jouw vraag te beantwoorden; het komt er op neer dat het geen zin heeft om verder uit de kant te vissen dan dat er karpers zwemmen. Wanneer er geen karpers tussen het haakaas en de hengel zwemmen krijg je ook geen lijnzwemmers. Om uit te vinden waar de karpers zwemmen kun je bewust lijnzwemmers forceren door de hengels hoog op te stellen en op die manier vis te localiseren door steeds een stukje binnen te draaien todat je geen lijnzwemmers meer krijgt.

Groeten,

Jeroen

Poeh he...nou dan hou ik het maar op sterke verbeeldingskracht van de Engelsen :o :D :lol:
Lijkt me geen methode om het op die manier uit te vogelen hahaha
Enne
De hoeveelheid leesvoer....wat je zegt
Moet nog beginnen aan de de Karperwereld en de karper
Maarten t' Hart leest een boek p.dag...doet hij dat niet voor z'n werk?
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

23-03-2006 15:53

Ik ben er redelijk van overtuigd dat karpers (ook maagdelijke) schrik hebben van visdraad.
Als ik zie hoe handtamme eenden (allemaal!) hier op een watertje een omweg maken als er ergens een lijn door/over het water ligt, en er zelfs vaak van schrikken, zelfs als die lijn slap hangt, dan moeten karpers daar toch ook van schrikken ??? Eenden/karpers , het is misschien een rare vergelijking, maar toch. Dit jaar toch meer experimenteren met slappe lijnen denk ik...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-03-2006 17:03

Ik heb nog wel een aanvullende vraag voor de rotaristen omtrent de aanpak.
Iets wat ik nog een beetje mis...
Welke overweging(en) maak je, om te kiezen met welk systeem je vist?
Wanner kies je voor Penvissen of systeemvisserij met vast lood of vissend op de top met glijdend lood etc etc
Is de stekkeuze medebepalend voor de keuze of is het meer een sentimentele keuze? (Heb zin om te penvissen want ik ben zo lekker scherp vandaag :D ..morgen maar met vast lood want ik ben toch al zo moe :o
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

25-03-2006 10:47

Misschien wel leuk om te zien hoe andere mensen tegen de volgende situatie aankijken. Voor welke stek kies je?
Afbeelding

Ik heb zelf toch een voorkeur voor nummertje 3. Waarom? Ik weet niet waaraan het ligt maar het vangt vaak beter op zo'n stek, en ik vis mijn rig graag op een vlakke bodem.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-03-2006 10:56

Kies ik afkankelijk van de afstand/breedte tussen 2 en 3 vor 1 hengel op 2 en 1 hengel op 3
hb
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

25-03-2006 10:58

Oke Hans,

De afstand tussen 2 en 3 is wel zo groot dat ze elkaar niet beinvloeden. En motiveer je antwoord eens, als je dat wil.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-03-2006 12:20

Vissen zwemmen en azen vaak langs de randen van een talud...het natuurlijke voedsel blijft hier liggen...genoeg reden lijkt me zo :wink:
Verder is het een beetje lastig vissen op zo'n schuine helling :D

Verder hebben de karpers vaak zo hun voorkeuren,azend onder de eigen kant (stek 2) , en/of azend wat verder uit de kant bij de rand van een vaargeul( wat ik beschouw als stek 3 )
daarom 1 op 2
en 1 op 3
Gespreide kansen...zo goed? :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-03-2006 16:11

Het natuurlijke voedsel of het vissers aas blijft onder aan een schuin talud liggen? :roll: ( mosseltjes groeien ook op schuine kantjes en rechte paaltjes :wink: )
Al is het 15m diep al het aas rold van het talud af en de vis weet niet beter dan dat daar aas ligt en dus is dat in mijn ogen een betere plek om je aas aan te bieden..(Ook als het talud stopt op een diepte van 19M zou ik niet schuwen om hier een hengel te plaatsen. Wel gebruik ik dan graag een oliedip om een "gordijn" door het water te laten lopen)

De kleine vlakke stukjes in een talud zijn bij mij ideale punten om mijn aas te deponeren... De kleine "tafeltjes" van een halve meter breed. Helaas kom je die niet op elk water tegen...


Groetjes,

Ruud
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-03-2006 16:21

Ruud Visser schreef:Het natuurlijke voedsel of het vissers aas blijft onder aan een schuin talud liggen? :roll: ( mosseltjes groeien ook op schuine kantjes en rechte paaltjes :wink: )Groetjes, Ruud

Geef het toe..het e.e.a. is wat ongelukkig geformuleerd :oops: ..krijg je als je nog snel iets ff wilt opschrijven voordat je weg moet :-? ...maar je weet wat ik bedoel :wink:
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

27-03-2006 22:34

De reden dat ik dat tekeningetje heb gemaakt, is dat ik al diverse malen heb meegemaakt dat nummertje 3 een topstek is. Onderaan het talud gaat datgene dat Ruud en Hans hierboven schreven wel op. Maar hoe zit dat met stek 3, een stek net voor het grote diepe?
Komt de vis misschien veel vaker dieper dan dat wij vissers denken (iets waar ik zowiezo van overtuigd ben)? Of kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat onze boilies een beter bereik hebben? Komponenten die wat zwaarder zijn dan water (bijv een aantal zouten) kunnen ineens ook door de karper waargenomen worden. Ik noem ook maar wat.

Ruud,
Waarom vindt jij vlakke stukjes in een talud ideale punten om je aas te deponeren? Is dit voor jou ook een rigding of heeft het met iets anders te maken?

mvg,
Kees
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-03-2006 10:37

Kees stek 3 is in veel gevallen de eerste plek die de karper berijkt met het azen gaan. Karpers liggen doorgaans op half water in het midden/diepe/rustige/koele/zuurstof rijkere('s zomers) gedeelte en wat ik al zei zwemmen ze zo stek 3 op als ze gaan azen.

mvg Lex
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-03-2006 18:26

Ha Kees,

Ik presenteer graag mijn onderlijn op een vlak stukje bodem aan. Dus een rig ding. Verder zijn de hele kleine vlakke stukjes in een talud ideaal om je aas aan te bieden omdat vissen vaak langs taluds trekken ( gebeurd ook vaak genoeg over half water ) zit je dus redelijk goed met je rig en je voerbollies/aas(!!).

Punt 3 vind ik ook ideaal en bied hier ook me aas aan op bepaalde wateren. Ik vind 3 helemaal mooi als het een soort uitloper is en precies op de punt zal je mijn aas vinden. Vaak als je naar de kant kijkt ( op wateren omringt met wat bergjes) kan je zo een plek vinden. De bergen lopen zeg maar vaak door onder water. Ik schuw ook niet om mijn aas op plek drie aan te bieden als het 18M is.

Waarom ik die andere plekken ook mooi vind kees is omdat veel mensen ( helemaal in NL ) "ik denk bang" zijn om hun aas dieper dan 10M aan te bieden. Op sommige wateren betekent dat dat dit halverwege het talud is. De meeste mensen voeren ook nog eens flink en dat voer blijft echt niet liggen. Waar bied jij je aas dan aan ??? Op je gevoerde aas of single hookbait halverwege het talud.
Het leuke is dat je meerdere hengels kan en mag gebruiken dus je hebt ruimte genoeg om te experimenteren. Helaas of gelukkig houden hier een hoop mensen niet van :wink:


Groetjes,


Ruud