Rotarybijdrage Bart van den Hurk

Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

09-09-2002 13:36

Eeven over de grote die karpers aankunnen qua r.kreeft, zeker in frankrijk eten ze gerust de volwassen grote exemplaren...maar vergeet niet dat alle karpers de kleintjes liever hebben, makkelijker te verwerken. Hier in Ned. is de karper alles behalve gewend om die grote rkreeften te veroberen dus zullen ze bij de jongere en kleine exemplaren beginnen als ze dat al doen...ik bevis een water waar al enige tijd wat van dat spul rondhangt maar van rivierkreeft resten in de bew. zak heb ik nog niks ontdekt maar wel nogsteed van de zebra of tijgermosseltjes dat vindt je constant. Het hoeft dus volgens mij niet perse dat ze op die kreeftjes gaan azen en dan is het alleen maar een crime als je ze uitzet, maar goed.

gr ray
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

09-09-2002 18:28

raymond,

is het niet zo dat ze eten wat op dat moment het makkelijkst/meest voor handen is?
denk aan explosies van (mugge)-larven, wiergroei, maar ook hopen met boilies :smile:

moet een karper er zowieso veel moeite voor doen om die kreeften te pakken te krijgen?
ik weet het niet.

de grotere vissen kunnen volgens mij best grote aasbrokken aan, op een water bij mij in de buurt ving ik eens een (grote)karper die stukken zwanenmosselen uitscheet, echt stukken van ruim 5 cm lang!

groete
gerrit
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

10-09-2002 10:54

He gerrit,

zit wat in wat jij beweerd alleen kreeften vluchten en mosseltjes en muggelarven niet bepaald, heb je ze weleens zien wegkanllen die kreeftjes net raketjes aangezien het de karper weer energie kost om er achteraan te sjeesen vraag ik het me af wat ze liever eten, kijk in Frankrijk is het een iets ander verhaal omdat het daar wemeld van die beestjes lees makkelijker en kansvoller jagen wanneer er honderden onder de kant zitten snachts voor de karper, voedzaam zijn ze zeker en dat heeft de karpe wel door denk ik dus in zkere zin is het zo dat wanneer er veel van dat spul aanwezig is en dan met voorkeur de kleinere exemplaren volgens mij dan gaan ze er gretig op azen dat geloof ik ja.

Gr Ray
Jos de Jong

19-11-2002 15:11

Bart, Ik was van plan de winter eigenlijk niet door te vissen, maar jouw schrijfsel begint mij toch wel weer te motiveren om door te gaan.
De ervaring van een ijskoude klomp karpervlees is gewoon onvergetelijk.
Een klein puntje van kritiek. Als ik goed naar de foto;s kijk (ze zijn werkelijk prachtig hoor wat een bakken) zie ik er wel heel erg veel groen op. Misschien zouden echte winterfoto;s beter passen?

mzzls Jos
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-11-2002 09:10

Fijn om dit te horen Jos,

Voor elk artikel gebruik ik mijn meest recente foto's. Zo zijn dit enkele vissen die ik tussen half september en half Oktober gevangen heb. Op uitzondering van die schub in Frankrijk. Deze kwam eind Oktober en is tevens ook mijn laatste vis geweest. Vanaf eind September/begin Oktober, na de periode van een week of twee Oosten wind, was bij mij de watertemperatuur al behoorlijk gedaald.

Ook ik had liever de laatste twee weken enkele mooie vissen gevangen op het water wat ik nu in de winter aan ga pakken, maar dit mocht nog niet zo zijn. Deze zie je dus hopelijk in de volgende Rotary!

mvg

Bart van den Hurk
Arjan van den Berg

20-11-2002 09:46

Hallo Bart,

Ik vind het ook een mooi stukje ondersteunt door hele mooie foto's.
Ik hoop dat er nog meer winterbijdragen komen want ik vind het wel interessant om te lezen.

Vooral aasopname in de winter intrigeert me, maar daarover zal ik een nieuwe topic openen.
Ga zo door Bart, die wintervissen komen wel.

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-11-2002 10:28

Zou er veel verschil in zitten tussen aasopname in de zomer of winter? Lijkt mij in ieder geval niet. Maar ik zal mijn gedachten hier wel over laten spelen in "jouw" topic.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-11-2002 11:34

Bart,

Mijn complimenten voor jouw winterbijdrage. Jij geeft hier een prima houvast voor (beginnende) wintervissers en zelfs de doorgewinterde visser.

Erg mooi fotomateriaal en allen jammer dat het geen winterfoto;s zijn. Van mij had je best ouder materiaal mogen gebruiken hoor... :smile:

Arjan, wees gerust, er komen nog meer winterbijdragen. Ieder lid van de RL zal zijn visie hierop proberen uiteen te zetten.

Vriendelijke groet,
Laurens

Ps: wintervissers, als je echt iets op wilt zetten voor de winter en op een lopende najaarsstek iets wilt opbouwen, lees dan eens het artikel Koude Karper van Mike van Zijl op het CW. Hij geeft hier enkele zeer goede tips om de vissen te stimuleren door te blijven azen in de winter.
When the going gets tough, the tough get going!!
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

20-11-2002 11:37

Beste Bart,

Ik denk dat er wel degelijk een verschil is in aasopname zomer/winter. Zou je eens willen aanhalen waarom er geen verschil in zit? Ben benieuwd..
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

21-11-2002 16:56

Bart

Mooie bijdrage. Leuk dat je uitlegd hoe belangrijk de montage is. Ik denk dat de montage nog veel te veel wordt onderschat.

Verder, wat een prachtvissen zeg!

Succes met het wintervissen.

Bart
Arnold Haandrik

21-11-2002 19:09

Hoi Bart,
ben benieuwd jongen of ze een beetje willen bijten op "het stuk" deze winter.
Aas genoeg om te testen nu zoals je weet..

Verder niks dan lof over je redeneringen in je rotary-letter.
alleen die montages van je die moet je me echt eens een keer laten zien.
ik hou je op de hoogte over hoe en wat betreffende mn eigen "testen" tis nu nog wat te vroeg om daarover wat los te laten. :lol:

p.s. dat kanaal in "limlandia"is dat waar ik denk dat het is?afgaande op je vele blanks denk ik van wel...
ik hoor het wel.



ga oew zien maat,
groete uit un nat Hellemond
Harald.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-11-21 19:21 ]</font>