Discussie Rot@ry Februari 2006 - Obstakel- en Wiervissen

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-03-2006 23:30

Mark, het is niet de karper die zelf z'n bek uitscheurt...Slip een beetje open of helemaal dicht maakt daarbij niet uit.
Gebruikersavatar
Mark Hofman
Berichten: 160
Lid geworden op: 04-10-2004 21:21

09-03-2006 10:06

Kees,

Ik denk dat het idd meer desoriëntatie van de karper is. Vaak genoeg schiet de karper het wijd op, of krijg je een terugzakker in de nacht. Overdag komt dat maar sporadischh voor. Je krijgt dan zelden een teruzakker en de vis zal er alles aan doen om in de takken te komen. Althans dat is mijn ervaring. Het is wel een interessant gegeven, waar je wel wat mee kan. Als ik nu denk aan een aanbeet die ik nachts heb verspeeld zou ik er geeneen zo snel kunnen verzinnen, terwijl als ik aan overdag denk er wel een paar komen bovendrijven!

Misschien heeft het ook wel met licht te maken, overdag is het onder de takken donker. Nachts is het overal donker. De vis zal mss overdag het ''veilige'' donkere in willen... zomaar iets wat te binnen schiet...

Aart,

Het is idd niet de karper die zelf zijn bek uitscheurt. De visser is daar de enige aanprakelijke voor. Maar een beetje visser zal dat niet vaak meemaken, als je verantwoordelijk drilt zullen er weinig problemen voorkomen. Helaas hebben te weinig mensen het gevoel om verantwoord te drillen...
Onder verantwoord drillen valt bij mij ook de afstelling van de slip. Het ligt aan de situatie hoe zwaar je deze afstelt. In mijn ogen gebeurt het veels te vaak dat mensen de slip onnodig helemaal potdicht zetten, met als gevolg uitgescheurde bekken. Uiteraard ligt dit aan de visser.

Mark
Laatst gewijzigd door Mark Hofman op 09-03-2006 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

09-03-2006 21:44

mark, misschien valt hier een leuk experiment mee uit te halen. je zou een grote lamp op het obstkel kunnen richten. kijken wat de reactie van de karper dan in de nacht is. misschien dat deze speculaties door daar wat mee te stoeien wat meer op feiten gebaseerd kunnen worden.
groetjes Da Fox