slappe lijnen garantie voor strakke lijnen


patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

26-02-2006 10:17

beste karpervisser,

ik ga altijd als ik zelf nie vis en niks te doen heb ff buurten bij andere karpervissers en een van die mensen die toen zaten te vissen vertelde mij dat ik mn lijnen is slap moest doen.
ok ik dat gedaan en ineens schiet mn swinger omhoog en gelijk weer naar beneden 3 minuten later een karper van 13 pond hij was dus tegen mijn lijn aan gezwommen maar weinig weerstand gemerkt en niet geschrokken tenminste dat denk ik.wat vinden jullie hiervan en zijn er nog meer vissers die zo vissen of tips hebben?

cveel succes en alvast bedankt

patrick
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

26-02-2006 11:06

Vis altijd met slappe lijnen, voor zover mogelijk. Ik vis meestal niet verder dan 50 meter dan is het vrij goed te doen. Op het putje waar ik vis, vist bijna iedereen met strakke lijnen, en vangen over het algemeen minder. Ik heb er erg goede resultaten mee gehaald, en vis niet anders meer. Ik gebruik meestal ook een flying back lead, zo komen de laatste meters mooi over de bodem te liggen.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

26-02-2006 11:56

Als je met slappe lijnen vist, verhoog je je dan je werpgewicht ?
Heb ooit eens gelezen, en dacht zelfs dat het Alijn Danau was ( sla me niet dood dat het hij niet was ) dat als hij met slappe lijnen viste, in de kant het loodgewicht opvoerde, dit om de haak nog beter te laten zetten om lossers te voorkomen aangezien je met een slappe lijn viste.

Wat voor werpgewicht gebruiken jullie bij deze toepassing? gewoon hetzelfde zoals anders?

Bij slappe lijn visserij, is het dan niet beter om met runrig te vissen, zodat de enigte weerstand je hanger ( liefst zo licht mogelijk) is, of geven jullie de voorkeur aan het vastlood systeem.

Ik persoonlijk kies voor de runrig, je moet dan wel aanslaan om de haak te zetten.

Grtz Peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

26-02-2006 14:28

Michiels Gino schreef:Als je met slappe lijnen vist, verhoog je je dan je werpgewicht ?
Heb ooit eens gelezen, en dacht zelfs dat het Alijn Danau was ( sla me niet dood dat het hij niet was ) dat als hij met slappe lijnen viste, in de kant het loodgewicht opvoerde, dit om de haak nog beter te laten zetten om lossers te voorkomen aangezien je met een slappe lijn viste.

Wat voor werpgewicht gebruiken jullie bij deze toepassing? gewoon hetzelfde zoals anders?

Bij slappe lijn visserij, is het dan niet beter om met runrig te vissen, zodat de enigte weerstand je hanger ( liefst zo licht mogelijk) is, of geven jullie de voorkeur aan het vastlood systeem.

Ik persoonlijk kies voor de runrig, je moet dan wel aanslaan om de haak te zetten.

Grtz Peeke



Het gaat om de lijn, lijndressuur..
En dicht op de hengels.
zilverpapiertje als swinger.
30 gr voldoet ook.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-02-2006 16:28

Volgens mij was het inderdaad Alijn die in een lezing eens vertelde over een stek waar hij één hengel onder de top legde, met een slappe lijn en 250 gram lood.
Zelf vis ik meestal halfslap, volledig slap vind ik op een beetje afstand of bij obstakels in de buurt vragen om problemen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

26-02-2006 17:03

Vis meestal met 100 gram vastlood en lichte solar hangwakers. Onder de kant vis ik ook met een runrig, met een backstop. Dit is meestal 80 gram lood.
Carpe Diem...!
reda boullart

26-02-2006 19:25

misschien niet slim van mij maar merk je dan wel als je een terugzwemmer hebt?? want je swinger hangt er dan ook niet aan !!of zie ik het helemaal verkeerd??
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-02-2006 19:28

Hoi Reda,

Zelfs met slappe lijnen kun jij een zakker detecteren. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Met een hele lichte waker! Een rolletje aluminiumfolie kun je bijvoorbeeld gebruiken. Of een plastic bekertje doorsnijden en dan dat rolletje in je lijn hangen, werkt ook!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

27-02-2006 08:36

Of een runningrig 8)
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

27-02-2006 14:24

Martin,

zou dat werken denk je?

denk het niet.. als je een running rig in combinatie doet met slappe lijnen,
is er niets dat weerstand geeft en de vis zal zich dan ook niet prikken.
lijkt mij...


Nick
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

27-02-2006 14:53

ik vis ook altijd met slappe lijnen werkt prima :wink:
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-02-2006 15:30

Nick,

Ik doe bijna nooit anders dan Martijn zegt.
Zelf aantikken of de haak zetten hoort bij mij nu eenmaal bij het vissen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-02-2006 16:16

Aanslaan? Dat doe je toch alleen als je op voorntjes of roofvis vist?

Ik hoor het verschillende mensen al denken. :roll:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-02-2006 16:37

Haa Kevin,

Voor wie het te lastig is om op tijd de haak te zetten heeft men in Engeland destijds het vastlood ofwel boltrig uitgedacht.. :roll:
Sommigen onder ons denken dat daar dan weer een snaarstrakke lijn naar toe moet lopen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-02-2006 17:24

Ik vis meestal net als Daaf met de lijnen "halfslap". Het gewichtje van de euroswingers kun je helemaal naar achteren plaatsen zodat ie gewichteloos is. Zo stel ik de swinger af. Verder gebruik ik een slider. Na inworp laat ik de lijn eerst zinken. Ik gooi in, begin dan met andere dingen opbouwen zoals de andere hengel optuigen bijvoorbeeld en dan draai ik de boel eens strak. De lijn heeft dan goed kunnen zinken. De swinger, die op zn lichtst is afgesteld dus, hang ik helemaal onderin zodat de lijn net niet helemaal slap is. Dan heb je toch redelijk snelle beetregistratie en contact met de vis. Loodgewichten bij mij ook zeker hoger. Minimaal 100 gram. Al vis ik normaal practisch nooit lichter dan dat. Ik denk dat je in sommige omstandigheden op deze manier zeker een voordeel hebt tegen strakke lijnen. Vooral als de laatste meters zo goed mogelijk tegen de bodem liggen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-02-2006 19:21

Henk ter Maat schreef:Haa Kevin,

Voor wie het te lastig is om op tijd de haak te zetten heeft men in Engeland destijds het vastlood ofwel boltrig uitgedacht.. :roll:
Sommigen onder ons denken dat daar dan weer een snaarstrakke lijn naar toe moet lopen.


Ik begrijp... Zo zijn er ook mensen die denken dat een boilie alleen werkt als je hem met vastlood vist.
Mijnheer, een boilie onder een dobber?

Zal wel chronisch zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

21-04-2008 15:04

Maik van de Camp schreef:Vis altijd met slappe lijnen, voor zover mogelijk. Ik vis meestal niet verder dan 50 meter dan is het vrij goed te doen. Op het putje waar ik vis, vist bijna iedereen met strakke lijnen, en vangen over het algemeen minder. Ik heb er erg goede resultaten mee gehaald, en vis niet anders meer. Ik gebruik meestal ook een flying back lead, zo komen de laatste meters mooi over de bodem te liggen.



Wanneer je een backlead gebruikt, haal je in principe toch de gedachte achter slappe lijnen weg?
Het lijk mij dat deze backlead juist spanning in de lijn opbouwd, al zou deze spanning misschien erg laag kunnen liggen.. toch is hij er als je het mij vraagt.
Ik wil binnenkort ook met slappe lijnen gaan vissen.
dicht achter de hengels zitten.. vastlood systeem, dat wel.
zelfs zonder swinger, waker of folie gaan zitten. Puur op je lijn(zicht) vissen..
Hoe denken jullie trouwens over vissen met een slappe lijn tegen de overkant(+-40meter) ik zit dan wel niet kaas recht tegen de overkant.
Maar hoe zal de beet registratie dan verlopen?
Ik ben echt benieuwd, ga deze manier van vissen ook zeker uit proberen.
Maar ik ben benieuwd hoe jullie kijk hierop is, van mensen die hier al enige ervaring mee hebben...

gr Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

21-04-2008 15:13

Ikzelf heb nog nooit met slappe lijnen gevist omdat ik eigenlijk altijd op wateren heb gevist waar het mijns inszien weinig verschil maakte. Nu pak ik binnenkort een putje aan waar wat meer hengeldruk is, en wil het toch eens proberen.

Maar is een toploodje of flying backlead dan van zo'n belang? Kan het ook zonder? Want ik kan mij voorstellen dat als ik mn lijn gewoon door het gewicht van de lijn zelf (ik vis met Shimano Technium) laat zinken en vervolgens dmv het gewichtje op de swinger, de swinger "gewichtloos" maak dan bereik ik toch ook een mooie slappe lijn die, omdat hij zinkt, een mooi deel over de bodem loopt?

En vissen jullie ook wel eens met slappe lijnen tijdens de nacht? Als je in je tentje ligt te ronken? Daar was ik ook wel benieuwd naar, zou namelijk niet weten waarom niet, maar er wordt hier nergens over gesproken :)

Mvg,
Marvin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-04-2008 15:36

Mijne heren het vissen met slappe lijnen in combinatie met vastlood geeft niet een extra bij beetregistratie.

Je kunt wel met slappe lijnen vissen om de lijn over de bodem te krijgen dus als tactische oplossing bij hengeldruk.

Doe je het voor je beetregistratie moet je freelinend gaan vissen of met schuivende systemen met weinig lood niet met een vastloodmontage.
Slappe lijnen en back- of toplood?? Ik zou het niet doen omdat ik toch denk dat het ten koste gaat van je registratie die je met een slappe lijn op wilt voeren.

Marvin zolang je niet tegen een obstakel aan vist maakt het niks uit.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 21-04-2008 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-04-2008 15:39

Marc vd Woude schreef:
Maik van de Camp schreef:Vis altijd met slappe lijnen, voor zover mogelijk. Ik vis meestal niet verder dan 50 meter dan is het vrij goed te doen. Op het putje waar ik vis, vist bijna iedereen met strakke lijnen, en vangen over het algemeen minder. Ik heb er erg goede resultaten mee gehaald, en vis niet anders meer. Ik gebruik meestal ook een flying back lead, zo komen de laatste meters mooi over de bodem te liggen.



Wanneer je een backlead gebruikt, haal je in principe toch de gedachte achter slappe lijnen weg?
Het lijk mij dat deze backlead juist spanning in de lijn opbouwd, al zou deze spanning misschien erg laag kunnen liggen.. toch is hij er als je het mij vraagt.
Ik wil binnenkort ook met slappe lijnen gaan vissen.
dicht achter de hengels zitten.. vastlood systeem, dat wel.
zelfs zonder swinger, waker of folie gaan zitten. Puur op je lijn(zicht) vissen..
Hoe denken jullie trouwens over vissen met een slappe lijn tegen de overkant(+-40meter) ik zit dan wel niet kaas recht tegen de overkant.
Maar hoe zal de beet registratie dan verlopen?
Ik ben echt benieuwd, ga deze manier van vissen ook zeker uit proberen.
Maar ik ben benieuwd hoe jullie kijk hierop is, van mensen die hier al enige ervaring mee hebben...

gr Marc


Hoi Marc,

Een backlead verhelpt het probleem van een slappe lijn niet, een oneffenheid in het bodemverloop zorgt er toch voor dat je lijn strak van punt A naar punt B kan lopen.
Een slappe lijn daarentegen kan rustig over de bodem heenzakken en dan nog ligt deze niet helemaal strak over de bodem, maar het levert wel degelijk meer vis op.
Zelf vis ik vrij regelmatig met slappe lijnen op een water waar redelijk pittig gevist wordt.
Deze manier van vissen levert gewoonweg meer vis op, omdat de vis minder snel tegen een strakke snaar aanzwemt en het gros van de vissers sterotype achter de hengels vist.

Ik vis met 120 grams lood en een combi-rig van 10 cm. Liefst vis ok met 2 ponds hengels en een 27/00 lijn om het geheel wat subtieler aan te bieden.
Let wel, je moet wel kijken of dit ook voor jouw visserij geschikt is, op een kanaal of een obstakelrijk water zou ik niet met 27/00 gaan vissen.

Maar als de situatie dit toelaat zal ik het niet nalaten om met slappe lijnen te vissen en met wat subtieler materiaal dan de 3 lbs hengels die mijn collega vissers hier gebruiken.

Daarbij kan je gewoon je swinger op de lichtste stand zetten en deze op de grond laten rusten. Zelfs een brasemaanbeet krijg je door, omdat er toch een loodverplaatsing plaatsvindt.
En ook terugzakkers krijg je gewoon door. Als je piepers de mogelijkheid hebben, moet je ze wel gevoelig zetten.

Jij schetst dat je op 40 meter van de overkant vist... Ik vis ook strak tegen de overkant aan en dit is 30 meter en gaat meer dan prima.

Succes!
Gebruikersavatar
Sam Van Dorsselaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-03-2008 15:56

21-04-2008 16:20

Hey mensuh 8) , en totaal zonder lood anders? Zal ff toelichten, momenteel vis ik op mijn "nachtstek" slechts 2 meter uit de kant, ik was zoiezo dan ook van plan om backleads te gaan gebruiken of idd gewoon met een slappe lijn, maar aangezien het maar maximaal 2 meter uit de kant is zou het in principe toch ook zonder lood kunnen?

grtzz
Gebruikersavatar
Sam Van Dorsselaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-03-2008 15:56

21-04-2008 16:25

Tenzij je natuurlijk wat verder uit de kant wil dan word het wel wat lastig zonder lood :o
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

21-04-2008 17:45

vis zelf ook als het kan met slappe lijnen
tog doe ik dit niet waar boten varen omdat deze de lijn van de bodem af trekken en in de schroef terecht kan komen

zelf gebruik ik tijdens het vissen met een slappe lijn 3 stukken fox tungsten tube 1e van 50 cm en 2 stukken van ong 25 cm
de korte stukken schuiven omhoog langs de lijn net als de slider die ik daarboven monteer om de eerste 3 a 4 meter STRAK tegen de bodem te hebben
deze manier heeft mij al heel wat vissen opgeleverd en op water waar je vaak kleine vis vangt ving ik tog de grotere

het loodgewicht pas ik aan op de bodem/afstand en niet op strakke of slappe lijn

ook schuif ik gewoon de gewichtje van me swingers helemaal naar achter al is dit niet nodig als je ze gewoon op het laagste punt laat hangen

suc6
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

21-04-2008 20:43

Ook ik vis ze vaak slap soms i.c.m. een running rig. Door de slappe lijn zorg je ervoor dat de lijn dan redelijk over de bodem loopt en de vis geen weerstand van de lijn bemerkt. Hoe verder je vist, des te groter is de kans dat je registratie trouwens minder wordt. De kans wordt namelijk groter dat de vis korter gaat zwemmen, daar bedoel ik mee, dat er een grote kans is dat de vis eerder naar je toe komt.

Ik ben het er niet mee eens, dat de registratie van een terugloper net zo goed is als je met een strakke lijn vist. Als de vis van je af zwemt wordt het wel weer een ander verhaal. Je hebt dan juist weer wel een betere registratie. Dit is trouwens ook getest en bewezen in een van de laatste spiegelmagazines door Dave Lane JRC.

wat betreft de terugloper, Zo had ik vorig jaar een terugloper die geheel niet te zien was, een 26 ponder die misschien al 5 minuten of misschien zelfs al langer bij mij onder de kant was gezwommen. Ondanks het gebruik van stukjes zilverpapier ,zo licht mogelijk voor de beetregistratie, merkte ik niets. Totdat de vis zo'n 20 meter rechts onder mijn kant van me was gezwommen en hij lijn begon te pakken.

Voordeel van een slappe lijn is mijns inziens zeker de lijn die over de bodem loopt, nadeel is de mindere beetregistratie als de vis direct naar je toe komt zwemmen. Ik ben ook van mening dat op wateren waar geen of weinig hengeldruk is bijv. in de polder je ze ook wel met een strakke lijn pakt.

Een ieder trouwens met de slappe lijnen strakke lijnen toegewenst!

Laters
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

21-04-2008 23:56

marijn ham schreef:
Hoi Marc,

Een backlead verhelpt het probleem van een slappe lijn niet, een oneffenheid in het bodemverloop zorgt er toch voor dat je lijn strak van punt A naar punt B kan lopen.

Wat ik aan wil geven is, dat je volgens mij, als je net als ik met slappe lijnen wilt gaan vissen ivm de hengeldruk
(het gaat mij dus niet zo zeer om de beet registratie) je dit doet om de spanning uit een strakke lijn te halen.
Iets wat voor sommige wateren voor karpers gevaar zou kunnen betekenen(de strakke lijn wel te verstaan).
Dat is mijn gedachte er achter, en ik denk dat als je te werkt gaat met een backlead, maar vooral als je met toplood gaat vissen..
Dat je deze spanning toch weer opbouwt.


Een slappe lijn daarentegen kan rustig over de bodem heenzakken en dan nog ligt deze niet helemaal strak over de bodem, maar het levert wel degelijk meer vis op.
Zelf vis ik vrij regelmatig met slappe lijnen op een water waar redelijk pittig gevist wordt.
Deze manier van vissen levert gewoonweg meer vis op, omdat de vis minder snel tegen een strakke snaar aanzwemt en het gros van de vissers sterotype achter de hengels vist.

Ik vis met 120 grams lood en een combi-rig van 10 cm. Liefst vis ok met 2 ponds hengels en een 27/00 lijn om het geheel wat subtieler aan te bieden.
Let wel, je moet wel kijken of dit ook voor jouw visserij geschikt is, op een kanaal of een obstakelrijk water zou ik niet met 27/00 gaan vissen.

Ik zal inderdaad met wat zwaarder materiaal moeten vissen want ik moet de vis goed kunnen sturen..
Niet dat ik echt tegen obstakels vis... 50 meter van mijn stek vandaan staat een bruggetje, ik heb er in het verleden bijna vis verspeeld.
Ook staat er her en der wat riet in de kant


Maar als de situatie dit toelaat zal ik het niet nalaten om met slappe lijnen te vissen en met wat subtieler materiaal dan de 3 lbs hengels die mijn collega vissers hier gebruiken.

Daarbij kan je gewoon je swinger op de lichtste stand zetten en deze op de grond laten rusten. Zelfs een brasemaanbeet krijg je door, omdat er toch een loodverplaatsing plaatsvindt.
En ook terugzakkers krijg je gewoon door. Als je piepers de mogelijkheid hebben, moet je ze wel gevoelig zetten.

Maar je hebt je swinger dus niet in gebruik, want die hangt helemaal slap.. op die manier zul je toch geen piep krijgen van een terug zakker? en ik wil me lijn écht slap hebben.. niet overdreven. Maar niet dat wanneer ik een swinger gebruik en een lijn zwemmer krijg,
mijn swinger ik beweging komt, dit zorgt toch weer voor enige spanning denk ik.


Jij schetst dat je op 40 meter van de overkant vist... Ik vis ook strak tegen de overkant aan en dit is 30 meter en gaat meer dan prima.

Succes!


In ieder geval bedankt voor je reactie!
Ik zal even proberen een betere schets te maken van de situatie..

Ik vis op een water waar ik al enige jaren met kleine regelmaat vis. Meestal zo een 8 x 2 nachten aan elkaar in het jaar, dit doe ik samen met 2 vismaten. Het is een klein sier water, met enige grotere stukken.. Veel overhangende bosjes, en bomen net boven het water. En er staat relatief veel riet. Ik heb een stek op 2 uur op 40 meter afstand, en een stek op 3 uur, 90 meter van mijn hengels vandaan, op de zelfde overkant als de eerste hengel.. Je moet het zien als een brede sloot van ong. 30 meter breed.. De 2e hengel op 90 meter uit de kant ligt vrij dicht bij een bruggetje, en op 90 meter lijkt het me niet slim om met een slappe zijn te vissen vandaar dat ik het wil proberen met die eerste hengel. Er wordt niet super veel gevist, maar wel met enige regelmaat. veel lijnen bevinden zich dan in een door mijn ogen gezien klein stuk water... het valt best mee misschien maar ik ben anders gewend. De karper is overdag alleen te vangen onder de bomen.. dit zijn echte hotspots, en snachts kan er iets vandaan gevist orden.. We varen overigens met een voerbootje onze lijnen uit. Het probleem is denk ik met name dat wij graag 50cm van de kant vandaan liggen waar het ongeveer 60cm is.. een goede meter uit de kant is het rond de meter.. Als je je bedenkt hoe mijn lijn dus vanaf mijn kant naar de stek loopt.. ligt deze lij erg in de weg, omdat ik wel vaker hebben kunnen zien dat de karper juist vanaf het onderaan naar boven aast en dus vaak precies bij mijn lijn in de buurt zal komen. Nou hoor ik sommige denken gebruik toplood en/of een backlead. Maar dit doen wij al. Het gaat me om het feit dat de vissen heel vaak in aanraking komen met de lijnen. Er zwemmen een aantal kleinere vissen maar het meeste dat wij vangen ligt tussen de 10kg en de 16kg. De vissen zijn niet dom, maar zou het geen dressuur water noemen. Het geen wat mij zo boeit aan dit water, is dat ik de puzzel nog niet helemaal goed heb gelegd. Er zit genoeg vis op, meer dan dat we in verhouding vangen! e hebben verschillende stekken geprobeerd in de afgelopen jaren, diverse soorten voer, en verschillende voer methodes toegepast, van instant tot weken lang voorvoeren. En eigenlijk klagen we niet omdat we altijd wel wat vangen. Maar ik voel dat er meer uit te halen is, en dat we een hoop vis missen. Ik denk daarom ook dat die slappe lijnen zeker een meerwaarde kunnen hebben. Ik heb nog een aantal vragen maar die zal ik later maar even stellen, ben benieuwd wat men van mijn gedachten vindt!

Mvg Marc

p.s. sorry voor de lange lap tektst, dacht dat het wel mee viel
Welcome to the Goodlife..