Discussie Rot@ry Februari 2006 - Obstakel- en Wiervissen

Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-02-2006 19:03

Beste boarders,

Aangezien op sommigen geen rem lijkt :wink:, bij deze de discussie topic voor het obstakel en wiervissen. Al jullie ervaringen en visies op deze twee manieren van vissen kunnen hier gedeeld en bediscussieed worden. De laatste bijdrage van Arjen Uitbeijerse komt als het goed is vanavond online.

Inhoudelijke vragen mbt de onderwerpen of opvattingen graag naar deze topic kopieeren, zodat er geen dubbele discussies ontstaan, waarvoor bvd.

Het onderwerp van deze maand is een onderdeel in onze visserij, waarbij we vaak op de grens vissen tussen wat moreel toelaatbaar is (kans op verspelen) en het zo snel mogelijk een karper proberen te vangen. Want dat ze graag in die obstakels liggen moge duidelijk zijn. Toch zijn er voldoende manieren om het verspelen van vis in obstakels of wier tot een minimum te beperken en de vissen veilig af te drillen, want veiligheid voor de vis dient bij deze onderwerpen altijd nr.1 in je keuzes te zijn, zoals ook al aangehaald in de verschillende bijdragen,

Veel plezier deze maand met de onderwerpen,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

17-02-2006 20:39

Mannen,

Om maar met de aftrap te beginnen, twee vragen voor de rotarymannen.

Hoe staan jullie tegenover het gebruik van dynema hoofdlijnen bij het bevissen van obstakels als takken en bruggen? Noem het maar de vaste en harde obstakels die niet meegeven zoals riet en lelievelden.

Ik lees dat enkele van jullie de ervaring hebben dat vissen overdag de obstakels invliegen terwijl ze er nachts juist vandaan vluchten. Is dit op helder water, of is dit ook op troebel water gebeurd? Ik heb op troebel water namelijk de ervaring dat tussen de dag en nacht geen enkel verschil zit.

Succes en groeten,

Martin
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

17-02-2006 21:46

Ik heb nog een vraagje aan Kees Vaags:

Zelf heb ik tot op heden gekozen voor een aanpak die gebaseerd is op 'voorkomen is beter dan genezen', oftewel normaal vissen zonder voorslag en je opstelling zo neerzetten dat je wanneer de vis richting palen wil je de best mogelijke hoek hebt om hem af te stoppen. Bij mij tot op heden redelijk succesvol, maar ben dan ook die ene kanjer nog niet op zo'n stek tegengekomen.


Kun je wat meer vertellen over de beste opstelling van je hengels?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-02-2006 23:12

Marijn,

Ik las dat je een dikke hoofdlijn van 0,50mm gebruikt. Heb ik niets op te-
gen, ik doe datzelf ook, maar vind jij fluorcarbon wel zo schuurvast...?

Wat volgens mij bij de "brug" visserij ook belangerijk is, is hoe je je heng-
els opstelt. Sowieso zwaar op slip, en zelf mag ik ook graag de lijn onder
een bepaalde hoek vissen ten opzichte van de hengeltop. De lijn niet on-
der een extreme hoek, maar enigzins... Waarom ik dit doe? Net als Marijn
om de hengeltop in de gaten te houden, en dat mijn ervaring is dat als je
de hengels onder een bepaalde hoek vist; de karper juist van de brug af-
zwemt inplaats eronder.
Bij andere obstakelvisserijen, vis ik juist wel graag met de hengeltop ge-
wezen richting het aas. Maar hier zal ik nu niet verder op in gaan...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

18-02-2006 13:47

[quote="Benny van de Werfhorst"]Wat volgens mij bij de "brug" visserij ook belangerijk is, is hoe je je heng-
els opstelt. Sowieso zwaar op slip, en zelf mag ik ook graag de lijn onder
een bepaalde hoek vissen ten opzichte van de hengeltop. De lijn niet on-
der een extreme hoek, maar enigzins... Waarom ik dit doe? Net als Marijn
om de hengeltop in de gaten te houden, en dat mijn ervaring is dat als je
de hengels onder een bepaalde hoek vist; de karper juist van de brug af-
zwemt inplaats eronder.
Bij andere obstakelvisserijen, vis ik juist wel graag met de hengeltop ge-
wezen richting het aas. Maar hier zal ik nu niet verder op in gaan... [/quote]

Misschien wel eens leerzaam om daar eens dieper op in te gaan ergens op het forum, ik denk dat toch een van de dingen is die de brugvisserij laten slagen of laten falen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-02-2006 20:21

Iemand ervaring met gewoon de druk weg laten vallen en een vis die dan gewoon rustig blijft?

Pen en oppervlaktevissen tussen obstakels?

Meer diepgang over de rigs?

Maarja, als rotarist alles behandelen is ook weer niet te doen. En door dingen over te laten hebben we hier nog iets te lullen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-02-2006 09:04

Benny,

Die hoofdlijn die ik gebruik is redelijk goed schuurvast.
Ik heb er geen vissen op verspeel en als ik voeld dat de lijna chter de balen schuurt, houdt hij het best lang vol en tot nu toe heb ik de vissen eruit gekregen.

Martin,

Ik ben geen voorstander van dyneema al kan ik de beweegredenen wel begrijpen als iemand het gaat gebruiken, maar ik doe het liever niet.
Ik vis veel bij bruggen en daar is de eerste meter winst van groot belang.
Ik zou niet vol in mijn hengel durven hangen als er een dyneema op mijn spoel zit...

Er zit nu helemaal geen rek meer in en die bekken hebben in mijn ogen een hogere kans op uitscheuren op die momenten.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-02-2006 10:17

kevin diederen schreef:Iemand ervaring met gewoon de druk weg laten vallen en een vis die dan gewoon rustig blijft?


Ja, duidelijk een gegeven. In het najaar bevis ik altijd een (extreme) obstakelstek. Geconcentreerd bovenop de hengel zittend gaan de eerste runs altijd mis door meteen de volle druk erop te zetten. Als de vis door af te zwenken de obstakels in kan duiken hou je hem echt niet tegen door in de hengel te gaan hangen.
Heel rustig blijven de eerste seconden en even afwachten wat de vis doet levert meestal een hele rustige succesvolle dril op. Ik denk dat de meesten deze ervaring niet hebben door de veronderstelling dat die vis meteen weg moet bij de obstakels.
Ervaring met penvissen scheelt erg veel bij deze visserij.

kevin diederen schreef:Pen en oppervlaktevissen tussen obstakels?


Eigenlijk de enige echt goede methode denk ik. Voordat je aanslaat weet je al welke kant de vis opgaat en daar kun je dan nog voordat de dril begint rekening mee houden. Meteen de volle druk of de vis rustig (geprikt) van de obstakels weg laten zwemmen.....

kevin diederen schreef:Meer diepgang over de rigs?


Zeer belangrijk denk ik. Je wilt immers niet een vis die zich is rotgeschrokken van die 5 ounce lood afstoppen. Mijn oplossing is ook hier een schuifsysteem inzetten. Heerlijk als je de hengel al in je handen hebt en de vis is nog niet geschrokken, nu is de vis nog lekker rustig. Nu is het de gelegenheid de vis te keren in alle rust en de echte dril kan beginnen.

Ik ben het roerend met de rotaristen eens dat een dikke nylonlijn ideaal is. Slijtvast, beetje rek voor de zware klappen en ideaal dat je de laatste meters lijn over de bodem kunt laten lopen vanwege het hoge gewicht van deze lijnen. Voor het laatste zijn enkele centimeters speling al genoeg en het heeft geen invloed op de reactietijd van de beetregistratie.

Weerhaakloze, snelprikkende haken vind ik een must bij deze visserij. Het moet wel een stevige haak omdat ik het idee heb dat een weerhaakloze haak eerder uit kan buigen omdat je de weerstand van de weerhaak niet hebt. De haak móét in de harde rand prikken. Ook hier heeft het schuifsysteem een groot voordeel. Je kunt je razendsnel aanpassen aan het aasgedrag van de vis.

Nog een must vind ik het gebruik van slechts één hengel. Staan drillen terwijl je een run krijgt op je andere hengel is echt een probleem. Het gaat meestal 'hard' genoeg op de obstakelstekken...

De gevoeligheid van de beetregistratie gaat inderdaad flink omhoog met het gebruik van lichte swingers/hangwakers.

Zo zit ik erbij:
Afbeelding

Schuifsysteem met minimale speling:
Afbeelding

De reels hebben ook enorme voordelen bij het obstakelen. Je kunt lijn winnen zonder te pompen. Dus heb je een veel constantere druk op de lijn. Speling in het geheel is 0,0. Je kunt je montage net wat nauwkeuriger plaatsen dan met een molen.

Deze sterke schub bleef ook lekker rustig en kwam in het net zonder sleur en beukwerk. De obstakels werden geen enkele keer geraakt.
Afbeelding

Met het nachtvissen heb ik de ervaring dat de vis verder uit de obstakels is te vangen. Daar maak ik graag gebruk van. Niettemin weten ze de palen feilloos te vinden in het donker.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 19-02-2006 11:29, 3 keer totaal gewijzigd.
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

19-02-2006 10:17

Heren en dames,

Ten eerste mn complimenten voor de geleverde RLers het zijn duidelijke stukjes met veel nuttige informatie.

Verrasend voor mij is het feit(kevin melde dit ook al) dat alle drie de heren het over een vorm van afstands vissen hebben.
Dit terwijl het obstakelvissen met een pen/drijvend vaak vele voordelen heeft.
Maar dat kan natuurlijk per sytuatie verschillen.

Ook mis ik en stukje info over de door jullie gebruikte rigs haaktype en het hoe waarom jullie deze gebruiken.


Zelf gebruik ik bij bruggen en palen het lieft gewoon dik nylon met evt een nylon voorslag (red ant van PB) en probeer de vissen direct uit balans te krijgen.
Dit doe ik vaak door de top van mn hengel zo diep mogelijk onder water te steken.
De vis zal dan vaak naar de oppervlakte komen.
Op dat moment loop ik rustig een paar passen naar achteren.
Dit gaf Arjen ook aan in zn RL,zelf maak ik vak een plan hoe te handelen bij een aanbeet.
Waar kan ik het beste heen lopen en waar wil ik de vis evt landen.
In deze sytuatie wil ik ze echt geen cm ruimte geven.
Ook probeer ik de uitstaande lijn zo kort en strak mogelijk te houden.

Bij meer natuurlijke obstakels(wier en planten) zou ik eerder voor een gevlochten lijn kiezen.
Het grote voordeel vind ik de directe registratie van een beet en de snijdende werking door het wier/planten heen.


Het belangrijkste vind ik de veiligheid van de vis,verspeel je ergens te veel ga er dan niet meer vissen.
En slaap je net zo vast als dat ik doe ,ga dan zeker niet snacht`s bij een obstakel vissen. :oops:

Ik hoop dat het een leuke discussie wordt.

Succes Erik
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-02-2006 12:04

Even over de druk laten wegvallen...
Zodra de vis onverhoopt toch op snelheid komt en onder de brug komt, laat ik ook de druk gelijk wegvallen.
Wat heel apart is, is dat de vis zich bijna niet verplaatst

Op deze manier kan je mooi bovben naar de brug lopen en van daaruit weer druk op de vis gaan zetten en zo de vis weer onder de brug vandaan krijgen.

Heb dit ook met drijvend vissen gezien.
Nadat de vis werd aagelsagen direct de beugel van de molen open en geen druk geven op de vis.
De vis blijft dan vaak gewoon stil liggen...

Erik,

Ik heb wel geschreven wat voor rig ik gebruik bij de bruggen en deze rig levert over het algemeen veel vis op.

Wat je stelt over de vis uit balans brengen is een goede.
Door je hengeltop diep te steken gaat de vis venwege de tegendruk naar boven en zo komt de vis uit balans, dan zijn die paar meters snel te winnen.
Maar niet in alles situaties kan dit, soms moet je keihard blokken, soms moet je de vis de ruimte geven en soms moet je de hengeltop onder water steken.

Wat Bas ook stelt is dat de vis in de nacht verder van de obstakels te vangen is, daar ben ik het ook 100% mee eens.
Waar je overdag straks tegen de paaltjes of de brug moet vissen kan je in de nacht er makkelijk 1.5 meter vandaan vissen, want de vis komt dan zeker uit zijn schuilkelders.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-02-2006 12:10

Marijn,

Mag ik weten welk fluorcarbon je gebruikt?

Kevin,

Wat ikzelf weleens doe, is tijdens de dril de druk een stuk verminderen
om daarna weer vol druk te zetten. Dit doe ik dan om en om, en is een
gevoels kwestie.
Ikzelf vis bij bruggen wel s'nachts. Lig dan strak naast m'n hengels, en
van de 10x zwemt de karper er 9x van de brug weg! Net zoals ik al eerder
zei, is hoe je je hengels opstelt zeer belangerijk.

Wat rigs betreft: Ik houd het heel simpel! Een kleine dikdradige klauwhaak
(G-Carp Supersnag hook 8 ), met line-aligner en soepele lange hair. Als
onderlijn materiaal gewoon gevlochten of soepel nylon. Ik houd het dus zo
simpel mogelijk! Ik wil geen apparte fratsen aabn m'n rig, ik wil gewoon
een rig die goed houd tijdens de dril!
Ik vis meestal gewoon vastlood...

Bas,

Scherm jij bij snel prikkende haken ook de haakpunt af door krimpkous?

groetjes Benny
Laatst gewijzigd door Benny van de Werfhorst op 19-02-2006 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-02-2006 12:16

Mannen,

Ben het met Arjen eens dat natuurlijke schuwheid ingebakken zit en een belangrijke rede is dat vissen overdag obstakels en donkere plekken opzoeken. Maakte het mee dat we er vissen tegen kwamen die wel bekend waren door observatie maar nog nooit gevangen zijn.

Wat vraagjes, krijg ik de indruk dat s’nacht tegen obstakels als bomen bij jullie geen problemen oplevert. Maak het mee dat takken onderwater vaak veel verder in het water liggen dan dat je kan waarnemen. Hoe is jullie ervaring op dit gebied?

S’nacht zijn de vissen vaak niet aanwezig op beschutten obstakelrijke plaatsen. Wat is er dan de zin om er te vissen

Knopen blijven ten alle tijden zwakke plekken, voorslagen blijven hoe je het ook wend of keert blijven ondingen in mijn ogen die alleen maar kwaad doen. Terecht is er gesteld veel liever een dikke lijn dan een voorslag. Kan viswater waar men er terecht een verbod op ingesteld heeft.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-02-2006 12:25

Benny,

Ik moet je de naam schuldig blijven...
Heb mijn reservespoelen vol laten spoelen hiermee en heb helemaal niet gelet op de verpakking... :(:(:(
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-02-2006 12:39

Afgelopen december ben ik hiermee geëindigd. Veel ruimte tussen de punt en de lijn dus vanwege het moeilijke aasgedrag dat ze vertoonden op dat moment. De haak is een maatje 6:

Afbeelding

Ieder jaar is het weer anders met het gedrag van de vissen op mijn obstakelstekken.
Ik haast erbij te vermelden dat ik deze visserij uitsluitend nog maar in het najaar toepas als alles op het wijd het hele jaar al zwaar bevist is geweest. In de 'gemakkelijkere' maanden zoek ik ze ook liever op het wijd, waar ze dan meestal ook wel te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-02-2006 16:24

Yep Bob,
da's een hele mooie.

Nog eentje..
http://karpervoer.nl/images/dsc00066_517.jpg
Groet'n Henk..

still growing Old.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-02-2006 21:31

Peter,

Bij overhangende bomen, probeer ik eerst uit te zoeken hoe ver de wor-
telen onder water doorlopen. Dit kan op verschillende manieren...

s'Nachts de vissen niet aanwezig op beschutte obstakelrijke plekken? Ik
heb die ervaring eerlijk gezegt niet, Peter. Zo heb ik al regelmatig mogen
horen, dat zeer dichte plompevelden s'nachts praktisch geen karper ople-
veren, omdat plompen s'nachts zuurstof aan het water zou ontrekken. Ik
weet niet hoe het bij anderen is, maar ik heb me regelmatig de schompes
gevangen s'nachts in dichte plompevelden, geld ook voor wier...

Gebruik inderdaad praktisch geen voorslag. Gewoon een dikke nylon
hoofdlijn van 0,40 tot 0,50mm.

Marijn,

Als je de naam van het fluorcarbon nog een keer te weten komt, dan laat
het me maar weten via pb! :wink:

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-02-2006 12:12

Een goedenmiddag,

Vanwege werk en blablabla is mijn reactie wat later gekomen.

Het plotseling weg laten vallen van de druk is iets waar ik het afgelopen jaar wat " trucjes" mee heb kunnen uithalen. Door de druk zo goed als helemaal weg te laten vallen en meteen daarna naar een andere kant volle druk erop te zetten wist ik enkele vissen toch te kantelen en zo weer enkele meters te winnen. Echt beuk en sleurwerk? 10 lb. lijntje en een 2 lb stokje op een vis van 14 kg is eigenlijk niet bepaald zwaar, maar het werkte wel.





Penvissen en obstakelvissen. De meeste van jullie weten het wel en het is ook al gezegd. Direct contact en er dicht opzitten. Spreekt voor zich he.
Wel heb ik een poosje geleden iets gelezen over extreem oppervlaktevissen of iets in die richting. Piet Vogel probeerde in dat artikel meteen na de aanslag de kop boven water te trekken waardoor de vis niet weg kon zwemmen. Eigenlijk gewoonweg logisch als je er zo over nadenkt.





Rigs... Mwah... Heb er zelf eigenlijk weinig over te vertellen. Nouja, 1 woordje dan. Veilig. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

20-02-2006 19:27

Martin,

het water waarop ik dit verschil het duidelijks meemaakte is een water dat niet heel helder is, slechts zelden kijk je een meter onder water, meestal minder dan 50 cm. Wat mij opviel op dit water was dat vrijwel alle vissen in de nachtelijke uren minder de neiging hadden de obstakels op te zoeken. ook het blokken van de vissen ging mij in die uren veel beter af, mogelijk omdat de vissen niet recht van me af de obstakels inzwommen.
Zodra het op dit water een beetje schemerig werd, verplaatste het zich langzaam naar wat fellere runs, recht in de obstakels. Alle runs die ik daar kreeg tijdens vol daglicht gingen direkt de obstakels in. Over waar dit nu precies door veroorzaakt wordt weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat het in het nachtelijke aasgedrag zit (meer vertrouwen) of in orientatie. Probeer zelf maar eens thuis met een blinddoek om binnen 30 seconden vanaf je slaapkamer naar buiten te komen (sowieso een goede tip, een noodsituatie oefenen). ondanks dat we in een vertrouwde omgeving zijn vinden we onze weg veel moeilijker.

Michel Vreeke

met de opstelling van de hengels ten opzichte van obstakels bedoel ik heel eenvoudig dat je zo gaat zitten dat de karper niet door een bocht te maken op de lengte van de uitstaande lijn het obstakel kan bereiken. met andere woorden: zorg ervoor dat er minder lijn uitstaat dan de afstand tot het obstakel.

erik flaschwinkel

voor wat betreft de gebruikte rigs bij obstakels heb ik slechts een paar eisen. ten eerste moet het materiaal wat kunnen verduren, ten tweede moet de haak dikdradig zijn. ook ik heb hier leergeld voor moeten betalen. ten derde moet de inhaking goed zijn. Het liefts hou ik rigs dan ook redelijk eenvoudig, tenzij conditionering van de karpers anders verlangt.

Peter Otte

Ik zorg er altijd voor dat ik een obstakelstek goed kan bekijken. het mag dan ook duidelijk zijn dat ik een stek niet domweg bevis. er zijn diverse mogelijkheden om dit te doen, zwemmen en varen zijn zeer goede, maar ook wanneer je een obstakel vanaf de andere oever bevist is een goede verkenning goed mogelijk. Kan ik niet duidelijk krijgen hoe de boel er onder water bij ligt, dan kies ik liever voor een stek waar ik wel een beeld kan vormen van de situatie.
De reden waarom ik ook snachts obstakel vis is omdat dit op enkele van de door mij beviste wateren niet anders kan. Nou ja, niet anders kan is eigenlijk niet juist. het is meer zo dat wanneer je op dit water niet tegen de obstakels vist, je je kansen aanzienlijk decimeert. conditionering is hiervan de grootste oorzaak, de vissen worden veel belaagd en voelen zich ook snachts niet veilig in het open water. daarnaast is er rond deze overhangende takken vaak veel voedsel aanwezig en wordt de bodem door de vis schoon gehouden, waar op andere delen van het water de bodem vaak zachter en modderiger is. en om vissen te vangen zul je nog steeds moeten vissen op plekken waar de vissen vreten.

willem Barnas (vanuit een andere topic)

als eerste bedankt voor je compiment.
wat ik met die haak duidelijk wou maken is dat een vis, met voorslag enz. zich gemeen vast kan zwemmen. aan deze zelfde rig hing nog een lood van ca 120 gram (geen safetysysteem, maar met een speldwartel aan de tonwartel) ca 10 meter gevlochten voorslag en nog heel wat meters dik nylon. Het haakje bungelde fraai rond in de lucht. bij het zien van deze situatie kon ik niet anders dan janken, zo moet het dus absoluut niet. iets wat ook nog eens te zien was aan de vis die Luuk schenkelaars toont op de foto (luuk, nogmaals dank voor het gebruik van dit materiaal)

Frank Avezaat (vanuit een andere topic)

ik vind het inderdaad nog al typisch. en wel logisch ook eigenlijk. vrij recent heeft de woning van een collega van mij vlam gevat. gelukkig zonder persoonlijk leed. Hij beschreef dan ook hoe moeilijk het is om in een door rook gevulde woning, midden in de nacht de weg naar buiten te vinden. zo zou het met die karpers ook kunnen zijn. Ook de vergelijking van willem is een zeer mooie.

Hoop hiermee jullie vragen beantwoordt te hebben,

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2006 22:22

Mark Hofman heeft bij mij aangegeven intresse te hebben een gastbijdrage te schrijven mbt dit onderwerp, deze valt binnenkort op de KWO site te lezen,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-02-2006 21:57

Ik hoop maar dat Mark Hofman nog wat te melden heeft, aan de reacties te zien zijn we al best compleet geweest... of is de topic gewoon een beetje uit het oog verloren?

Groeten Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-02-2006 22:43

Ik was gewoon te druk op marktplaats de afgelopen week...

Zal deze week nog eens alles doorlezen en kijken of ik nog wat te zeggen of vragen heb.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

06-03-2006 22:00

Ik moet even zeggen dat ik de Rotery van Mark Hofman met plezier heb gelezen, top!
Ook wel grappig om te zien welke verschillen er tussen verschillende karpervissers zijn (Hengelopstelling, slip enz.)
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

06-03-2006 22:19

Heeej Mark,

ten eerste natuurlijk me complimenten voor je rot@rie. Leuk om te lezen en mooie foto's erbij ! Heb alleen wel wat vraagjes bij je rot@rie als je het niet erg vind :lol:
Ten eerste heb je het over een tekening, deze kan ik niet vinden. Misschien dat je deze er of nog bij kan laten plakken of misschien hier gewoon nog ff op het board zetten. Lijkt me wel dat er wat nuttigs uit halen is want anders maak je niet zo'n tekening denk ik.
Stel je vis is ook snelheid aan het komen en je slaat aan. Jij geeft dan lijn vertel je in je rot@rie. Blijf je dit gewoon doen tot dat je denk dat je denk van nou nu kan ik wel een beetje gaan treken ? Het dit nou het geval dan hoeft die vis maar weinig te zwemmen om tussen die opstakels te zwemmen. Natuurlijk zie ik aan de feiten wel dat je niet tot geen vis verspeeld ! Maar toch ben ik hier wel benieuwd naar want je vist toch echt bijna tegen je obstakel aan en dan hebben we het hier volgend mij over een halve meter maximaal. Of zit ik nou verkeerd?
Hebben sommige jullie ervaring met obstakelvissen op een steiger. Vast wel denk ik. Misschien leuk als hier ook wat op in word gegaan. Ik schrijf hier trouwens ook een stukje over in mijn artikel voor de kwo wat waarschijnlijk binnenkort word geplaatst !
Je hebt het ook over een totaal schrikeffect. Nou ben ik wel benieuwd hoe jij dit schrikeffect veroorzaakt ? Ik heb ik ook zo me ideëen over maar ik ben wel benieuwd naar die van jou. Hier ga je namelijk niet echt op in in je rot@rie.

Hier een stukje uit je rot@rie :
--"Ik had op deze stek, van topoog naar boillie, denk ik 6 meter lijn uitstaan. Deze viste ik helemaal slap, mijn waker lag op de grond. Ik zat meestal al naast mijn hengel bij een aanbeet, dit doordat ik ongelofelijk veel lijnzwemmers kreeg. Doordat mijn waker helemaal op de grond lag waren het stuk voor stuk hartverzakkende registraties. Dit waren extreme lijnzwemmers. Dat weet ik, doordat mijn waker weer in zelfde positie terugkeerde. Doordat ik er zo dicht op zat, kon ik mijn lijn geen meters voor mijn rig over de bodem laten lopen. De vissen pikte de lijn dus snel op achter b.v hun vinnen als ze over mijn stek gingen. Ik werd er dus ruim op tijd op geattendeerd dat er vis op de stek was. Vlak na een aantal lijnzwemmers volgde meestal een aanbeet.

--Mijn slip stond strak, maar net genoeg om lijn te kunnen nemen. Puur om uitscheuren te voorkomen mocht ik er net te laat bij zijn. Ja, dat ben ik ook eens vergeten en toen knalde mijn hengel 'vol gas' het water in( vis nog wel geland). Het is van belang om met hengel in de hand te staan voordat de vis op snelheid kan komen meestal had ik dan geen slip meer nodig.

Is deze eerst genoemde situatie voor het overdag vissen en die twee dan voor het nacht vissen of zit het anders ?

Ben benieuwd naar de reactie !

gr Wouter...
Gebruikersavatar
Mark Hofman
Berichten: 160
Lid geworden op: 04-10-2004 21:21

06-03-2006 22:49

Wouter,

Bedankt voor je complimenten. De rotary komt er nog een beetje achteraan, maar kan hopelijk weer wat stof doen opwaaien!

Het klopt idd dat er iets staat over de tekening, dat had er eigenlijk niet meer in moeten staan. De rotary is een paar keer aangepast geweest en heel anders geworden als de oorspronkelijke opzet met tekening. De tekening bestaat nog geeneens... ;) Ik wilde het eiland op papier zetten, maar als je de bovenste foto bekijkt dan kan je er wel een beeld bij vormen denk ik :) mochten er meer mensen benieuwd zijn naar een tekening, dan hoor ik dat wel!

Over de slip.
Het is niet zo dat ik de vis vol gas laat gaan bij obstakels. Daar is sowieso geen ruimte voor. Ik vis er vaak maar enkele decimeters uit. Het geven van lijn gaat dan ook echt over hooguit een meter. Het ligt eigenlijk ook van het soort opstakel af, als er onderwater geen of bijna geen obstakels zijn, kan je een vis makkelijk onder een takkebos door laten zeilen.
Als je goed leest heb ik het vooral over geven met mijn hengel. Het geven van lijn met mijn slip moet je eigenlijk zien te voorkomen als je strak tegen de takken vist. Een vis probeert altijd een run te nemen, dat is gewoon een krachtexplosie. Ga dan even mee met de hengel, vanzelfsprekend dat we hier gewoon hele zware tegendruk geven, maar niks forceren. Aan het eind van die explosie hangt de vis altijd even stil en is het jou beurt om je slag te slaan. Grote molens zijn daarbij ook aan te raden zoals arjen al zei. Dan win je snel een aantal meters lijn.

Met het schrikeffect heb ik het over de situatie waarin je gelijk boven de vis zit. De vis krijgt dan volle kracht van boven. Omdat het zo dichtbij is en je er boven zit, heb je nauwelijks rek in je lijn en til je direct de vis omhoog. Vaak ligt de vis dan een fractie van een seconde stil als hij aan het wateroppervlakte komt en als die weer wakker wordt moet ie al in je net zetten ;)

De situatie wat jij aanhaalt over mijn hengelopstelling was zowel overdag als nachts. Deze opstelling heb ik alleen gebruikt op deze stek(eiland) vanwege de kort uitstaande lijn. Mocht je hier een strakke lijn gebruiken, staat hij direct op je lood.. en dat zal de vissen zeker aan het schrikken brengen! Als ik in een normale situtie tegen obstakels vis wat verder uit de kant, dan vis ik met strakke lijnen zoals ik heb uitgelegt. In die situatie zorg ik er met een slider voor dat mijn lijn over de bodem loopt.

Ten alle tijden staat mijn slip net aan open om lijn te kunnen geven. Dit om mijn hengel te behouden voor een duik en de karper voor een uitgescheurde lip...


Mark
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

08-03-2006 22:37

Hoi Mark,

mijn complimenten over je bijdrage, duidelijk een voorbeeld van hoe het zou moeten: Nadenken bij alle dingen die je doet.

zou graag nog even terug komen op het snachts vluchten van de obstakels weg. Inmiddels heb ik door deze rotary hier nog wat meer over nagedacht. het feit dat de vis zich zou kunnen verwonden is een factor die wellicht mee zou kunnen wegen, maar de grootste factor is denk ik toch desorientatie. ik heb het eerder in deze topic aangehaald, loop maar eens in het pikkedonker je eigen huis door, dat gaat ook de mens niet heel makkelijk af, zeker niet als je tegelijkertijd een paniekmoment hebt. (ik weet het, val in herhaling :P )

Groeten Kees