Zinloos geweld aan de waterkant ??


Plaats reactie
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

28-10-2002 15:15

Steeds vaker hoor ik langs de waterkant verhalen van mensen die zonder pardoes in mekaar worden geslagen, verhalen van jongens van mijn leeftijd waarbij zonder reden de spullen worden vernietigd ? Wat moeten we dan doen, ook de politie bellen ? Tegen de tijd dat die er zijn is de dader allang gevlogen ...

Wat vinden jullie hiervan

mvg
stefan
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

28-10-2002 16:40

het is zeker een groot probleem en ik kan erover mee prate want ikzelf heb het een week of 5 geleden zelf meegemaakt.

Ik zit aan een kanaal hier in de buurt rustig te visse met 2 mate van me. We zitte relax op de stretcher (al 1 vis gevange en hoge verwachtingen). En we ware een beetje aan het koke. Achter ons liep een weg langs het kanaal en we hadde vanwege de rook van het kookstel het gaspitje achter onze stretchers staan. Ik zat dus achter mijn maten te koken. Op een gegeven moment komt er een groep van 12-15 jongens ongeveer van wij denk een jaar of 18-20. De meeste hadde een capuchon op o.i.d. dus ze waren nie te herkenne en wij zeiden niks tege hun en zij niks tege ons.
Een meter of 20 achter hun lopen 2 meisjes ook hun lopen voorbij en stoppe een meter of 30 verderop waar de groep ook stond. Op een gegeven moment zie ik de meiden weer ons voorbij lopen. En ik zie dat de groep schuin achter de auto van mijn maat staan. En ik lette er niet echt op en op een gegeven moment sta ik op en voel ik dat ik tege de grond word getrapt. Ik lig op de grond en voel dat ik getrapt word, ik laat me niet zomaar slaan dus schop vanaf de grond terug. Ik raak er een paar en voel dat iemands voet en ik probeer die vast te pakken. Ik voel dat zijn voet uit mijn hand glijd en dan voel ik niks meer. Ik kom omhoog en zie de hele groep weg renne. Ze hadden mijn mate schijnbaar ook geslage.
Dit hele gebeuren heeft slecht een halve minuut of zo geduurd. Maar waarom weet niemand. Mijn maat belt dus de politie maar die zeggen dat ze niet eens komen want als we komen zijn de daders toch al weg.
We moesten de volgende dag maar aangifte doen dus wij naar de kiet. Daar blijkt eerst dat ze de melding niet eens in de computer hebbe staan (zo zie je maar weer hoe belangrijk je gevonden word) en aangifte had volgens hun geen zin omdat we niemand konden herkennen.
Dus de politie in zo'n situatie inschakelen heeft geen enkele zin want die doen toch niks. En het lijkt me voor ons karpervissers niet echt bevorderend om eigen rechter te gaan spelen en met een knuppel of iets dergelijks in je tent te liggen en als je klappe krijgt iemand totaal af te tuigen. Maar wat moet er dan wel gebeuren ik neem aan dat niemand zich zomaar laat slaan, maar de politie inschakelen heeft geen zin WAT DAN WEL???!

Ik zie dit als een zeer groot probleem, en zeker zinloos geweld is een groot probleem want het kan ook zeker verkeerd aflopen en daar zijn volgens mij al veel te veel voorbeelden van.
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-10-2002 16:59

Joep,

Soms zul je inderdaad denken dat je beter
voor eigen rechter kunt spelen.
Dat de politie de aangifte niet serieus neemt
dat vind ik zeer kwalijk.
Voor drie jaar geleden zaten we met z,n tweeen
op een kanaal te vissen, er kwam een groep
jongens aan, ook met een paar meiden erbij,
die wouden even stoer doen tegen over die meiden, 1 zo,n vent gooide een bierfles tegen
de tent en stapte af en schopte tegen de tent
die meiden lachen joh, en toen hebben we voor
eigen rechter gespeeld ik heb die vent een
paar beste dreunen voor z,n kop verkocht, en
de rest van de meute vluchte gelijk weg.
Probeer het natuurlijk wel eerst op een
normale manier op te lossen, maar willen ze
dat niet, dan desnoods maar kwaads schiks!

gr. Benny
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

28-10-2002 17:25

Ik viste een paar jaar geleden nog altijd met een klein simpel hengeltje in een stadsvijvertje waar ik regelmatig een aantal karpers tot de 5 pond ving. Ik vond dat toen geweldig.
Op een dag kwam er een stoere jongen aan die zij dat ik hier weg moest omdat er een aantal andere jongens aankwamen die hier altijd viste. Ik had al een raar voorgevoel. Dus begon ik al langzaam met opruimen. Maar nog geen minuut komt er een 10 tal jongens aanlopen van 'k schat 15-17 jaar. Maar dat waren geen vissers hoor! Ik begon steeds sneller mijn spullen op te ruimen maar ik had het niet door dat ze mijn hele viskoffer hadden geplundert. ze zeiden dat ze mijn hengel ook nog zouden breken als ik ook maar iets zou zeggen. (En maar lachen die jongens.)
Eenmaal thuis aangekomen ben ik met mijn vader meteen naar dat water gereden maar (zoals gewoonlijk) waren ze al weg. Daarom maar meteen het politie bureau gebeld. Ze zouden in de loop van de avond even langs komen. (na een lang gesprek aan de telefoon.)
We schatten de schade op zo'n 200 gulden. Sindsdien ben ik nooit meer naar dat watertje gegaan.

Dit is gewoon zwaar klote!! Ik hoorde dat in die week 2 andere jongens het zelfde was overkomen. Maar wat moet je tegen zo'n groep als je zelf een jaar of 12 bent. Helemaal NIETS toch.

Ik hoop dat er in de toekomst minder aan 'ZINLOOS' geweld word gedaan!!!(maar dat zal wel niet :evil: )

Met zinloze groet,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gast

28-10-2002 18:03

moeten ze opsluiten dat tuig
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

28-10-2002 21:18

daar is een goede oplossing voor!!

en wel van de firma colt!!!
die leveren de colt anaconda .44 moet rond de €1000 kosten!!!

enige nadeel is dat je alle vis onder de eigen kant verjaagt

groet rob
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

28-10-2002 22:50

busjuh pepper spray en een goeie mac lite of hoe je t ook schrijft...dat doet een hoop wonderen.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

28-10-2002 22:56

ja de volgende keer zit het er dik in dat er ook van mijn kant een aantal rake klappe zulle valle als het weer voorkomt.
maar het probleem is dat de woute dat nie zo op prijs stelle. en dan ben je dalijk de lul terwijl die woute de hele dag op zijn luie flikker zitte te wachten en als ze dan iets te doen hebbe kome ze niet eens.
WAT MOET JE DAN KLAPPEN VANGEN IK DACHT HET NIET
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

28-10-2002 23:26

ik heb altijd wel iets binnen hand bereik als ik ga nachtvissen waar je iemand goed mee kunt raken. heel goed :smile:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-10-2002 23:29

Thijs,

Pepper spray werkt goed, maar kijk uit dat je
niet tegen de wind in spuit, en als je snel
moet handelen, dan neem ik aan dat je niet eerst kijkt waar de wind vandaan komt.

gr. Benny
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

29-10-2002 01:26

Een hele brede maat kopen, 9 mm misschien helpt dat?


Met overdrijvende groet J0H@N.

Mocht je op onveilige plekken vissen eerst maar eens een bewegingsmelder kopen bij een 'Gamma' ofzoiets. Plaats die aan beiden kanten van de tent richting het water toe. Moet alleen geen riet staan. Voorbeelden als Joep doe je denk ik nix tegen.
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

29-10-2002 08:52

ja precies weinig tegen te doen.
Maar ik en ik denk iedereen laat zich niet zomaar slaan. Dus ik denk dat er volgende keer enige vorm van buis/knuppel/pijp mee naar die stek gaat en ik denk dat als je er 1tje raakt dat het al snel afgelopen is.

Maar dit is niet echt een oplossing ik bedoel iedereen wil toch vissen voor het vissen en de rust enzo en niet om lekker te kunnen slaan elk weekend. Is het voor sommige nu zo moeilijk om te begrijpen dat je bij andere mensen je poten thuis moet houden?????!!!
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

29-10-2002 11:25

hey Thijs pepper spray werkt lang niet zo goed als iedereen denkt ten eerste kan je er immuun tegen worden als je er vaker mee in aanraking komt en als die andere een beetje tegen pijn kan duurt het te lang voordat het werkt
Anton Langbroek
Berichten: 66
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

29-10-2002 11:31

Heren, Mocht er jullie iets overkomen aan het water, en je wilt je verdedigen zorg er dan voor dat je niet een wapen gebruikt wat je hebt meegenomen. Pak een gebruiksvoorwerp wat je nodig hebt bij het vissen.
De reden laat zich raden.

Maar het moge duidelijk zijn dat dit een absoluut laatste redmiddel mag zijn!

Groet A.
Martijn Schild

29-10-2002 11:45

Gewoon een "overgebleven" bankstick gebruiken dus? Komt volgens mij erg hard aan, sla maar niet op iemands hoofd, maar vol op zijn benen ofzo. Ik ben gelukkig nooit in de situatie geweest om dit te doen, maar ik weet niet wat ik doe als dit wel zo zou zijn. Dit is geen zinloos geweld, dit is zelfverdediging, want eerst vragen waarom ze je slaan/schoppen heeft ook geen nut.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-10-2002 11:52

hoy,

neem maar van mij aan dat als je met een bankstick, stormpaal, paraplu stang etc. slaat en degene klaagt je aan dat je een probleem hebt, ondaks dat het zelfverdedeging is.

zolang je laat blijken dat je niet bang voor iemand bent zal hij niet zo snel slaan etc.
pak hierbij nog eens je mag lite of een ander hard voorwerp en ze bedenken zich wel voordat ze je iets doen!!

groeten rob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rob Borjans op 2002-10-29 11:53 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-10-2002 13:51

En anders is er altijd de mag nog :razz:

Sjoerd
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

29-10-2002 15:09

Zou je je vuisten niet gewoon gebruiken? Ik ben meestal met zijn tweeen aan het vissen, dus dan zou het moeten lukken om ten minste 2 KO te krijgen. Maar vaak is er 1 al zat, want dan zijn ze wel afgeschikt.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

29-10-2002 18:08

Met zinloos geweld wordt deze topic geopend, en vervolgens krijgen we reacties hoe geweld met geweld opgelost zou moeten worden.
Ik heb zo mijn bedenkingen.
Ik denk dat je je stek zo moet kiezen dat je zo min mogelijk bij anderen in de gaten loopt, en vooral moeilijk bereikbaar ben. Houd je stil en gebruik zo min mogelijk verlichting.
Aan bovenstaande reacties van Joep, Benny en Luuk blijkt dat dit soort voorvallen eerder plaatst vinden op makkelijk bereikbare stekken, dan in de vrije natuur.

Jos.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-10-2002 18:55

Eigen rechter spelen lijkt mij niet de oplossing. Ik zou eerst ten alle tijden de politie bellen. De dief steelt jou spullen, dus dat is diefstal op heterdaad. Hierop kun je hem aanhouden (van z'n vrijheid benemen). Dan moet je hem overdragen aan een opsporingsambtenaar. Na aanhouding mag je alles doen, proportioneel, om hem te kunnen overdragen aan die opsporingsambtenaar. Heb je volgens de wet al meer bevoegdheden.

Denk altijd aan je eigen veiligheid!!! Aanhouden mag, dus is niet verplicht.

Verder als je de dader een klap wilt geven. Wacht dan altijd tot dat hij jou de eerste heeft proberen te geven. Dan sta je altijd sterker (strafuitsluitingsgrond: NOODWEER). Zijn ze met meer personen dan mag je alles doen om jezelf of andere te beschermen, (wel proportioneel houden). Mocht je dan een of meerdere personen ernstig verwonden of doden (hopelijk niet), kun je je beroepen op strafuitsluitingsgrond: OVERMACHT en NOODWEER EXCES.

Ik kan nog wel even doorgaan maar wat ik hiermee wil zeggen, als de wet een beetje kent weet je dat er rechtmatig gezien mogelijkheden zat zijn om zo'n dief te pakken. Verlaag je zelf niet tot het niveau van die dader.

Als jullie al met wapens naar de waterkant gaan en die gebruiken houdt alles , volgens de wet, op en ben je altijd strafbaar. Voorbedachte rade zul je aan je broek krijgen, en die straffen zijn niet misselijk.

Bart
danny de bruin
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-10-2002 01:00
Locatie: den haag

29-10-2002 19:53

Voor de mensen die het nog nooit overkomen
is kunnen makelijk praten.Wat wil je beginen
tegen een groep van 12 met een bankstick.
Vanaf toen ik eerst ging nachtvissen altijd wapens meegenomen.Zo heb ik een ninja zwaard
en een kruisboog bij me.Red liever me eigen
leven dan het leven laten.De politie helpt je toch niet en doen ook niks voor je,alleen
een ambulance sturen als het te laten.
Zo op een dag gebeurde het mij,was een groep van 6 man en voelde de bui al hangen.
Wat heel belangrijk is dat je dan alert,kalm
en beheerst moet blijven.En blijf oogcontact
houden.Zo pikte ik de persoon eruit die het groepje aanspoorde en richte mijn aandacht op hem en mijn vismaat stond klaar met een schepnetstok te gaan meppen.
Al gauw stonden ze stijf van de angst en zo
snel al kwamen waren ze ook weg.

Dus mensen de wet is door mensen gemaakt
en de wet van de natuur is het sterkst.

Liever voorkomen,maar als het moet dan gaan ze (BLIJF ALERT SLAAP OM EN OM EN VIS NIET ALLEN JE ZAL NIET DE EERSTE ZIJN)

DE GROETE
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-10-2002 20:13

Ik snap niet dat jullie nog op dergelijke wateren gaan vissen. Ik zoek liever de relatief onbekende wateren op, waar je zeker geen last krijg van criminaliteit zoals jullie beschrijven. Ik vis voor de ontspanning. Als ik wil wachtlopen ga ik wel in het leger! Maar goed ieder zijn visserij.

Groet
Bart.
Albert Reinders
Berichten: 126
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

29-10-2002 20:45

Bart,

Dat met die voorbedachte rade zal wel meevallen denk ik. Nu is het strafrecht niet het soort recht dat binnen mijn opleiding het belangrijkste is, maar ik heb een aantal strafzaken bijgewoond voor een opdracht. De rechter en officier van Justitie wegen altijd alle facetten in een zaak heel goed tegen elkaar af, dus het lijkt mij dat wanneer de rechter zo'n heel verhaal van criminaliteit aan de waterkant hoort, zich nog wel even achter de oren krabt voordat hij voorbedachte rade bij een uitspraak betrekt. (corrigeer me even als dit totaal niet juist is)

Mvg
Albert
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-10-2002 21:18

Albert, het was maar een beknopt voorbeeld om te laten zien hoe het kan en hoe het kan aflopen. Ik ga hier niet te diep op in, wetten en rechten is inderdaad veel uitgebreider. Je hebt wel helemaal gelijk hoor. Maar ze kunnen de straf met voorbedachte rade opleggen. Ligt altijd aan je advocaat, motivatie, rechter, toestand, situatie, etc, etc.

Lijkt me allemaal niet relevant.

Ik heb gelukkig nog nooit een dergelijke confrontatie gehad tijdens het vissen. Wel heb ik andere soorten criminaliteit meegemaakt aan de waterkant, bijv: stropen, puin dumpen, drugs dealers. Ik heb altijd de politie en jachtopziender gebeld en waren vrij snel ter plaatse. Hier is de politie snel bij dat soort zaken. Het kan altijd dat dit per regio verschilt. Misschien moeten jullie dat probleem eens aankaarten bij de plaatselijke politie? Bij ons heeft het in ieder geval geholpen!

groet
Bart.

_________________
FM-Baits. Daar houden de karpers van!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-10-29 21:26 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-10-29 21:27 ]</font>
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

29-10-2002 21:52

das waar benny...pepper spray s niet echt fijn met wind.maarjah k hoop het ook niet nodig te hebben.Ik ben zelf al niet de kleinste en als ik met een maclite ga zwaaien dan zullen al veel mensen zich bedenken.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Plaats reactie