Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-01-2006 09:23

Deze topic is bedoeld om deze maand (en daarna) lekker te discussieren over riviervissen. De momenteel 3 geschreven Rot@ry's zijn in een vrij algemene stijl geschreven, maar ik verwacht dat wanneer je de rotaristen (en daar op in springend andere riviervissers) aan de tand voelt dat ze wel wat meer te vertellen hebben over het onderwerp.
mvg

Bart van den Hurk
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

10-01-2006 10:21

Leuk stukkie Boud!

Beetje kleine visjes alleen ... ;)
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

10-01-2006 13:51

Boudewijn,

Een erg leuk en vooral interressant stukje tekst :wink:

Dick
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
jacco noordermeer

10-01-2006 14:13

fantastisch mannen

eindelijk eens nuttige informatie over de grote rivieren

komend jaar stond het al in de planning
maar nu weet ik het zeker :wink:

komt er ook nog info voor de bootvissers??

mvg jacco
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-01-2006 16:15

Komende zomer Jacco, nog even geduld...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-01-2006 17:27

Jacco,

die (extra) info moet je mij gaan verstrekken, schrijf ik het wel op. :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-01-2006 22:23

Boudewijn, hardstikke leuk stukje. Vraag: vang je bij jullie buiten het paaigebied nog wel karper van grofweg 1 maand voor de paai tot 1 maand na de paai?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-01-2006 23:16

Boudewijn,

Mooi stuk wat je hebt geschreven zie een paar elementen terug die hier ook van toepassing is (waal/ijssel/ nederrijn.

Gr Paul
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

11-01-2006 02:29

Beste Aart,

buiten de paaigebieden heb ik "in de loop der jaren" gemerkt dat er gedurende een periode van 3 weken voorafgaande aan de paai een opvallende daling naar nulpunt in de aanbeten en vangsten is te constateren. Na de paai is het bijna overal wel feest.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

11-01-2006 09:42

Boudewijn,

Ik heb met veel interesse en plezier je Rotary bijdrage gelezen.

Zoals Bart al zegt heb je het aardig algemeen gehouden.. laten we proberen via deze weg dan toch wat dieper op de materie in te gaan.

Het onderwerp dat mij bij riviervissen zeer boeit is het aas en voeren gedeelte. Daar heb je je niet echt over uitgelaten en ik heb er wel een paar vragen over.

* Voer jij altijd voor of vis je ook veel instant?
* Merk je verschil in de resultaten met en zonder voeren?
* Denk jij dat de vissen blijven hangen/terugkomen op een voerplek op zulke grote rivieren waar een school karper 5kg boilies in 30 minuten weg heeft gevreten en weer doorzwemt?
* Merk je verschil tussen zoete boilies en vismeelboilies? Daar die vissen meestal nog maagdelijk zijn?
* Voer je verspreid of juist compact tijdens het voorvoeren?
* En waarom voer je tijdens het vissen graag compact? Heb je ervaren dat je tijdens het vissen dan meer/sneller vangt dan dat je verspreid voert?

Zomaar een paar vragen die bij mij opkomen :wink:

Deze vragen zijn natuurlijk niet alleen aan jou gericht.. hoor zeker ook graag de mening van andere riviervissers hierover!

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

11-01-2006 11:29

Boudewijn,

Een zeer leuke bijdrage maar toch rest mij een prikkelende vraag!

In je Rot@ry zie ik niets terug over je gebruikte systemen en onderlijnen. Nu vraag ik mij af welke onderlijnen je gebruikt, en of je ook verschillende rigs tegen elkaar hebt gevist? Zo ja, wat zijn je bevindingen. Ook vraag ik mij af, of je met onderlijnlengtes hebt geëxperimenteerd en of daar ook verschillen in zitten?

Natuurlijk zijn andere riviervissers ook welkom om hierover hun mening te geven...

Vriendelijke groet,

Martin
jacco noordermeer

11-01-2006 11:34

[quote="Michel Hollaar"]Jacco,

die (extra) info moet je mij gaan verstrekken, schrijf ik het wel op. :wink:[/quote]

na gisteravond voldoende info verschaft

mag jij het op papier verwoorden :wink:
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

11-01-2006 13:19

Zit ik net 1 uur lang een verslag te schrijven als antwoord op Bertils vragen moet ik mezelf opnieuw inloggen, alles weg fokking kutzooi.
In loop van de dag zal ik ze wel een voor een beantwoorden.

Ik heb het inderdaad algemeen gehouden, in de loop van de week komt ook mkm Boudewijn online daar ik vragen over rigs, voeren en aas gecombineerd had met Rotary. Zodat ik het niet 2 keer hoefde te vermelden inzake nieuwswaarde artikelen
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-01-2006 14:20

Lange antwoorden tik ik altijd eerst in word boudewijn, dan is het ook overzichtelijker om het na te lezen en raak je het minder snel kwijt :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

11-01-2006 15:23

Zo de rivierenrotary is begonnen. Mooi!!

Het is inderedaad wel jammer dat er niet al te diep wordt ingegaan op bepaalde zaken, dat levert nu juist de meest boeiende discussies op. Ik ben een beetje bang dat er heel veel verschillende zaken door elkaar gaan lopen.

Om op voeren verder te gaan. Hoe gaan de riviervissers om met windes en voeren. Kies je daarin voor kwantiteit of een erg grote diameter? Daarmee bedoel het volgende. Wanneer je bijvoorbeeld 1 kilo voert dan voer je bijvoorbeeld 100 boilies van 24mm tegenover iets van 500 boilies van 20mm. Ik heb namelijk het gevoel dat je windes vangt doordat ze met je aas spelen. Of dit nu een 20 of 24 mm boilie is maakt niet uit. Ze kunnen in mijn ogen een 20mm boilie niet in 1 keer doorslikken en daarom klooien ze net zo lang aan totdat ze de boilie wat kleiner hebben en door kunnen slikken (en/of gehaakt worden natuurlijk). Nu gaat dat uiteraard met een 20mm sneller dan met een 24 mm. 16mm boilies zijn in ieder geval geen probleem voor windes, die zijn zo weg. Maar ik vraag me toch de visie van andere riviervissers af. Vangt een grotere kwantiteit relatief grote boilies minder windes dan minder groot aantal hele grote boilies, waarbij uiteraard hetzelfde gewicht boilies is gevoerd? Vanuit het oogpunt gezien dat je met meer boilies in het water een kleinere kans maakt dat een winde juist jouw haakaas uitkiest om mee te klootzakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een grotere kwantiteit iets te grotere boilies dan witvis in 1 keer kan verorberen.

Ik ga eerst ff met vakantie maar ben benieuwd naar de atwoorden/discussie en de andere rotaryletters. Tot over 10 dagen!!

mvg,
Kees

Ps ik heb het hierboven over windes omdat ik daar het meest last van heb, maar ik bedoel ook witvis in het algemeen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-01-2006 16:05

Ik denk dat in elke volgende rotary-bijdrage telkens weer een stukje meer van die sluier word opgetild.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-01-2006 19:55

Hoi,

mooi stuk! Om even terug te komen op een van de vragen van Bertil, op rivieren en kanalen gebruik ik ook veel pva om bij te voeren.

Het blijft toch een gok wanneer je "uitrekent" hoever stroomopwaarts je bij moet voeren. Door pva te gebruiken weet je zeker dat er boilies in de buurt van je haakaas liggen, door stroming en scheepvaart wordt het dan vanzelf verspreid.

Door pva wordt de verspreiding beperkt en de accuratie verhoogd. Gebruik je geen pva, dan ben je niet accuraat omdat je niet exact weet waar de voerboilies neerkomen. Daarnaast is de spreiding groter omdat de boilies over een groter oppervlak neerkomen.

Bewust naast de voerboilies vissen is een ander onderwerp, soms kan dat misschien nodig zijn, maar op stromend water liever niet!

Jeroen
jacco noordermeer

11-01-2006 20:41

heb ik ook nog een vraagje

letten jullie op de soortelijke gewichten van boillies
zelf gebruik ik boillies die zeer licht zijn maar heb dan ook bijna geen last van stroming
ik kan me voorstellen dat zwaardere bollen beter blijven liggen in de stroming en ook sneller zinken dus weer beter om in te schatten waar je dan moet voeren
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-01-2006 23:46

Boudewijn,
Prachtig stukkie..ben nog niet zo bekend met de riviervisserij, maar verdiep me er wel in.
Kan veel doen met de gegeven info...thanks1
vooral de info omtrent het getij is iets waar voordeel mee te halen valt.

Heb nog wat vraagjes....de getijdeninvloed is naarmate je dichter bij de zee komt (haringvliet) , sterker dan meer landinwaarts.
Zou het effect zoals jij die benoemt dan ook gelijk toe of afnemen naarmate je meer landinwaarts trekt?

Leon Hogendijk schreef ook een mooi stukje tekst in karper nr 29, hierin maakt hij de volgende melding omtrent aas.

Vis om succesvol te zijn op een rivier met 25 mm boillies (U snapt waarom 8) ) verder hard en knalzoete en
ongeflavourde boillies van een simpele maar goed verteerbare samanstelling werken instant goed op de rivier en geven de beste resultaten. op enkele uitzonderingen na (bijv. RH Monstercrab en secrent agent) werken de meeste flavours niet echt instant op maagdelijke stukken van een rivier.
Hoe denken de rotaristen hierover?
mvg
Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-01-2006 23:50

Vreemd Boudewijn, in onze omgeving is het vanaf ca. 1 maand voor de paaitijd maar ook tot ca. 1 maand na de paaitijd vrijwel naadje...
Maar wateren zijn niet hetzelfde blijft altijd een beetje appels met peren vergelijken.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

12-01-2006 01:29

Aart,

Het verschilt echt per gedeelte naar gelang de omstandigheden.
Op sommige gedeeltes paaien ze zelfs 2 tot 3 keer in 2 maanden dat ligt aan de weersomstandigheden. Ik heb ze zelfs tijdens het paaien gevangen maar goed dan wemelt het er ook van de vis. Maar over het algemeen echt 3 weken ervoor valt er bij ons een stilte. Vangen jullie dan 2 maanden lang niets tot weinig?

Jeroen,

ik had het niet beter kunnen verwoorden: accuraat

Hans,

Het maakt ook echt niet uit wat voor soort bolie je gebruikt als ze maar groot zijn. Ik voer ook weleens gemixd klein en groot door elkaar. Het fenomeen knetterknoeperharde bolies voor op de rivier kan, maar zachte bolies doen er echt niet onder aan ofschoon er een verschil valt te ontdekken.Op www. getij staat ook ergens vermeldt tot hoever de stroom loopt een heel eind in iedergeval, ik heb ook niet gechekt hoe dat geldt voor andere deltawerken zoals bv ijsselmeeer enz.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

12-01-2006 08:05

Kees van der Voorden schreef:Zo de rivierenrotary is begonnen. Mooi!!

Het is inderedaad wel jammer dat er niet al te diep wordt ingegaan op bepaalde zaken, dat levert nu juist de meest boeiende discussies op. Ik ben een beetje bang dat er heel veel verschillende zaken door elkaar gaan lopen.

Om op voeren verder te gaan. Hoe gaan de riviervissers om met windes en voeren. Kies je daarin voor kwantiteit of een erg grote diameter? Daarmee bedoel het volgende. Wanneer je bijvoorbeeld 1 kilo voert dan voer je bijvoorbeeld 100 boilies van 24mm tegenover iets van 500 boilies van 20mm. Ik heb namelijk het gevoel dat je windes vangt doordat ze met je aas spelen. Of dit nu een 20 of 24 mm boilie is maakt niet uit. Ze kunnen in mijn ogen een 20mm boilie niet in 1 keer doorslikken en daarom klooien ze net zo lang aan totdat ze de boilie wat kleiner hebben en door kunnen slikken (en/of gehaakt worden natuurlijk). Nu gaat dat uiteraard met een 20mm sneller dan met een 24 mm. 16mm boilies zijn in ieder geval geen probleem voor windes, die zijn zo weg. Maar ik vraag me toch de visie van andere riviervissers af. Vangt een grotere kwantiteit relatief grote boilies minder windes dan minder groot aantal hele grote boilies, waarbij uiteraard hetzelfde gewicht boilies is gevoerd? Vanuit het oogpunt gezien dat je met meer boilies in het water een kleinere kans maakt dat een winde juist jouw haakaas uitkiest om mee te klootzakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een grotere kwantiteit iets te grotere boilies dan witvis in 1 keer kan verorberen.

Ik ga eerst ff met vakantie maar ben benieuwd naar de atwoorden/discussie en de andere rotaryletters. Tot over 10 dagen!!

mvg,
Kees

Ps ik heb het hierboven over windes omdat ik daar het meest last van heb, maar ik bedoel ook witvis in het algemeen


Beste Kees,

Als er eenmaal een groep windes op je voerplaats is aangekomen is het gedaan met de pret. Gegarandeerd dat je voerplaats opgeruimd wordt tot de laatste bol toe, en geloof me 25mm is een kippetje voor ze.

Heb het zelf meegemaakt dat ze 3kilo knikkers binnen een uur ophebben, meer voeren werkt dan ook totaal averechts. Het beste kan je dan instant blijven vissen totdat de groep wegtrekt, dan kan je weer gaan bijvoeren om de karper te lokken.

Mvg,
Jeffrey
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-01-2006 12:33

Aart,

een en ander hangt natuurlijk ook samen met de paaiplekken. Hier heb je veel grindgaten en havens waar de karpers in trekken om te paaien. Dan valt er inderdaad op de rivier niet veel te zoeken, al moet ik zeggen dat vismaten van mij gewoon karpers gevangen hebben op de rivier terwijl ik met waadpak aan tussen de paaiende karpers in stond.

Misschien is het ook wel zo dat ze zich rond de paai veel meer groeperen, en dat je dus minder snel op zo'n groep stuit?

Wie zal het zeggen :lol:

Groet,
Stefan
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

12-01-2006 14:40

[quote= Hans Brinkel] Heb nog wat vraagjes....de getijdeninvloed is naarmate je dichter bij de zee komt (haringvliet) , sterker dan meer landinwaarts.
Zou het effect zoals jij die benoemt dan ook gelijk toe of afnemen naarmate je meer landinwaarts trekt?

Hans,

Ik heb zelf afgelopen zomer op de merwede gevist, zover stroomopwaarts dat de getijdeinvloed nog maar minimaal is (verschil +- 20 cm, schat ik). Ook hier kregen we de aanbeten met afgaand tij, zoals Boudewijn beschrijft. De vangsten leken daar dus ook afhankelijk te zijn van het getij.



We hadden weinig last van windes, brasems was wel een drama. Met keiharde 25 mm boilies vingen we achter elkaar brasems!! Soms echt om gek van te worden.
Wat opviel was dat we met tijgernoten weinig tot geen brasems vingen. De activiteit van karpers kwam echter alleen maar op de tijgernoten en totaal niet op de boilies. Heeft iemand anders ook ervaring met het vissen met tijgernoten op de rivier?

Groeten Jan-Willem
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

12-01-2006 22:03

Ha Boudewijn,

De moed nog niet hervonden om er nog een keer voor te gaan zitten?
Neem de tip van Bart vd Hurk ter harte.. als je lange teksten tikt.. eerst in Word en dan kopieren naar het forum.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.