Rotarybijdrage Bart van den Hurk

Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

30-08-2002 14:00

Hoi Bart,

Wederom een interessante bijdrage van jouw hand. Alles helder uiteengezet met de nodige voorbeelden in praktijk en theorie vanuit een herkenbare passie. Alleenjouw passie voor targetvis

sen is iets waar ik me persoonlijk niks bij kan voorstellen. Misschien ook omdat ik het niet ken hoor, maar ik vis liever vanuit het idee dat de vissen die ik vang "grote"onbekenden zijn.
Het lijkt me verder te gek als je van je hobby je werk kan maken trouwens.
Verder heb ik een vraag mbt. jouw opmerkingen over voeren. Je gaat er verder niet dieper op in omdat het in deze rotary niet aan de orde was, maar als je zegt dat je vaak en veel voert, hoe vaak en hoeveel is dat dan en waar laat je dat vanaf hangen.
En voer je alleen de dagen voor het vissen of voer je tijdens de sessie zelf ook en waarom. Je gaf al aan de Nederlanders weinig voeren, ik ook dus, en mijn voermethode is zeg maar een aangepaste versie van ea voeren. Dus niet alleen omdat ik zuinig ben. Aan welke visie ontleen jij dan de door jouw gebruikte hoeveelheden. Ik formuleer het op deze manier omdat ik uit je vorige artikelen weet dat je niet iemand bent die zomaar iets te water laat en ik ben altijd open voor andere ideeen.

groeten,

Henrie de Vogel
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

31-08-2002 09:34

Ik laat mijn voeren afhangen van het bestand. Op het water waar ik dit jaar vis zijn er ongeveer 40 vangbare karpers op boilies. Ik voer om de dag dan ook 4 kg. Dit is 50 gr. per karper per dag. Dit doe ik drie keer per week en altijd de dag voordat ik ga vissen. Op de dag dat ik vis vis ik met een single hookbait (zoals dat door de engelsen wordt genoemd). Er ligt dan waarschijnlijk ook nog wat voer of de vissen hebben de buikjes vol en eten dan niet veel meer. Maar die ene boilie laten ze zeker niet liggen. Dit heeft mij na de paai elke keer dat ik ging vissen 1 a 2 vissen per sessie opgeleverd en dit is op 40 vangbare vissen niet slecht dacht ik zelf. Op deze manier krijgen de vissen geen argwaan rondom de haakboilie omdat iedereen er meestal geen vertrouwen in heeft als ze niet wat bijvoeren. Het is dus enigzins dressuurdoorbrekend, zeker op zwaarder beviste wateren. Verder voer ik die 4 kg over een oppervlakte van een hectare zodat je het zogenaamde zonevoeren toepast. Verspreid, maar toch in een bepaalde hoek zodat de vissen meestal in de buurt zijn.

Op deze manier zet je de vissen dus enigzins op het aas en krijg je een bepaalde gewenning en wordt de argwaan t.o.v. het aas weggenomen. Met lang bedoel ik dat ik het gehele seizoen elke week die 12 kg voer. Behalve in de zomermaanden Juli en Augustus. Dan voer ik een kilo of 6 eenmalig in de week. Ik vis dan niet omdat de zomers vaak slechter zijn qua vangen en zo blijven de vissen toch op het aas. Vanaf vandaag ga ik weer beginnen en hoop dat die veertiger de mijne gaat worden in het najaar. Voor een foto kijk maar eens op: http://www.dikkevis.com bij de foto's van Roger onder de naam de hoge. Dan begrijp je waar ik al die moeite voor doe, want zo'n vis is zeer zeldzaam in Nederland, tenminste ik ken weinig schubkarpers die zo'n bouw hebben.

mvg

Bart van den Hurk
Cor Blokhof

31-08-2002 10:54

Bart,

Leuk als nog een paar man die tachtiek van jouw toepassen. Dan vangt waarschijnlijk niemand meer :smile:
Arnold Haandrik

31-08-2002 16:08

mooi stukske maat,
kei skôn!ksie oew wel weer bij Dave.

Harald
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

01-09-2002 01:29

Beste Bart.

Blij dat jou bijdrage er nu na lang wachten staat.
Je zult gemerkt hebben dat de trouwe bezoekers van KWO al ongeduldig werden.
Nu het roterende rondje in principe rond is, geeft KWO vast wel een rondje :wink:

Graag ga ik in op jou bijdrage, want dat vind ik zelf dus het leukste aan het meedoen.
Ik roep hierbij gelijk weer andere lezers van de RL op om vooral inhoudelijk te reageren in de reactiebox.
Complimentjes krijgen is natuurlijk heel leuk en zijn vaak een drijfveer om artikelen of Rotary bijdrages te leveren, maar wij (ik) vind het dus ook erg leuk als lezers inhoudelijk ingaan op de onderwerpen.
Die hoeven natuurlijk helemaal niet met alles eens te zijn wat er geschreven wordt.
Sterker nog, het er niet mee eens zijn of een andere kijk op de onderwerpen hebben is juist een uitdaging. Ook voor de schrijvers kan dit aanleiding zijn om hun gedachten en ideeën bij te stellen, want dat is ook al dikwijls aangegeven, wij hebben ook niet de wijsheid in pacht.

Genoeg geluld, want het begint nu alweer op een RL bijdrage te lijken.
Mijn eerste vraag aan jou Bart, is wat jij nu onder “een uitdaging” verstaat bij het fieldtesten voor een aasfirma?
Ook heb jij het over afwisseling.
Hoe bedoel je dit?
Mijn indruk is dat je net als alle andere karpervissers voert en vist met (nieuwe) boilies.
Wat is daar dan afwisselend aan?
Is het anders (afwisselender) dan het vissen met home-mades of een bekende ready-made, of is het uitdagender?

Over de flavors.
Zoals je weet heb ik vroeger vele soorten flavors gebruikt en heb ik in mijn bijdrage dan ook geschreven dat sommige (de meeste) gewoon smerig smaken.
Als jij net als ik niet gelooft in de aantrekkingskracht van de geur, maar meer in aantrekkingskracht van smaak, welk type flavors gebruik jij dan die niet smerig smaken? Het gaat mij er dan niet om dat jij je geheime of favoriete flavors moet openbaren, maar ik ben dan meer geïnteresseerd in het oplosmiddel.
Ook is het nog steeds zo dat de flavors die voor de karpervisserij in de winkels liggen nog altijd hun aantrekkingskracht moeten hebben van de geur die ze verspreiden en niet de smaak. En dan met name de aantrekkingskracht op de neus van de visser.
Zelf ben ik ooit in aanraking gekomen met flavors (eigenlijk dus een combinatie van geur en smaakstof) die beide eigenschappen bezaten. Geur èn goede smaak.
In ieder geval niet smerig.
Proef jij al jou gebruikte flavors eerst zelf alvorens je ze besluit te gebruiken?

Over Spiegelkarperprojecten.
Ik raak er zelf steeds nauwer bij betrokken en leer en lees er zodoende ook steeds meer over.
Niettemin ben ik ook al flink op mijn bek gegaan omdat ik wat verontwaardigd reageerde toen ik vernam dat er spiegelkarpers zijn uitgezet op een water waar ik zelf al jaren vis.
In mijn ogen was dat dus totaal overbodig, want er zitten zat spiegels op. Sterker nog, meer spiegels dan schubs.
Wat ik direct geleerd heb is dat het neerkomt op “voorkomen is beter dan genezen”.
Spiegels komen in principe niet van nature voor in het water. Althans zeer zelden komen spiegelkarpers tot wasdom. Dit geldt ook voor schubs, maar die zijn doorgaans wat taaier en ook nog dominant qua genen, zodat wanneer je nooit meer spiegels zou uitzetten op wateren, het zo goed als zeker is dat er uiteindelijk geen enkele spiegel meer overblijft. Dus ook op wateren waar het spiegelbestand niet gering is horen er “onderhoudsuitzettingen” gepleegd te worden.
Doe je dit niet, sterft de huidige populatie uit en kun je helemaal opnieuw beginnen.
Voordat die nieuwe (3 zomerige) spiegeltjes weer op het gewicht zitten waar wij ze zo graag op vangen, ben je weer 10-16 jaar verder.
Karpers bereiken immers op die leeftijd doorgaans hun topgewicht, of behoren dit te doen. Ook dode (spiegel)karpers komen niet altijd boven drijven, dus daar kun je ook niet op afgaan of er wel of niet uitgezet moet worden.
In ieder geval heb je groot gelijk dat je niet zomaar even onbezonnen wat teiltjes spiegels in een water moet gooien, maar gelukkig kun je met behulp van de Handleiding Spiegelkarperprojecten van de KSN, veel fouten voorkomen en ten allen tijde op een verantwoorde manier besluiten wel of niet tot een uitzetting over te gaan.

Jullie Rivierkreeftenproject.
Rivierkreeften met een grote R (volledige monitoring)?
Geintje, maar een hoogst ongewoonlijke actie.
Ik weet niet goed wat ik daar van moet zeggen.
Mijn eerste reactie toen ik het las was dat ik het eigenlijk een beetje raar vond om het maar zacht uit te drukken.
Je kan het kunstmatig toevoegen van rivierkreeften natuurlijk ook zien als het kunstmatig toevoegen van andere soorten voedsel (boilies), ware het niet dat kreeften hoogst waarschijnlijk een belangrijke plaats innemen in een bepaalde voedselketen.
Of jullie projectwater ooit een dergelijk “bepaalde voedselketen” is geweest, weet ik natuurlijk niet, maar mijn reactie is dan ook dat je er in mijn ogen wel voorzichtig mee moet zijn.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een biotoop volledig en onomkeerbaar vernietigd is door de introductie van niet inheems diersoorten.
Mijn andere wenkbrauwfronsende reactie is, dat alle karpervissers altijd steen en been klagen als hun boilies, hairs, onderlijnen enz. belaagd worden door rivierkreeften.
Jullie zetten ze willens en wetens uit?
Krijg jij gepantserd aas van je firma of zo?
Een andere opmerking van mij is dat jij schrijft dat die wateren alleen maar klein natuurlijk voedsel bevatten.
Nou en?
Wat is er mis met klein natuurlijk voedsel?
Of een zandbodem?
Ik ken genoeg wateren (ook gesloten en klein) waar nog nooit een rivierkreeft heeft rondgezwommen en ik kan je verzekeren dat daar een hoeveelheid dikbuiken in rondzwemmen, waar jouw aasfirma jaloers op zou worden :grin:
En daar zijn en waren nooit honderden kilo’s boilies voor nodig.
Ik wil maar zeggen dat karpers heel goed in staat zijn om ook van uitsluitend klein tot zelfs minuscuul dierlijk leven heel erg zwaar en groot te worden.
Ook neem ik aan dat de wateren waar jij het hier over hebt ongetwijfeld die vermaarde honderden kilo’s Sterckx te verwerken krijgen, dus zou ik zeggen waar maken jullie je druk om?
Ik wordt hier eerlijk gezegd een beetje nerveus van.
Het riekt naar vetmesterij en zeker op een water van 13 ha, maar ik kan het helemaal verkeerd hebben.
Als ik ook bij jou en andere Belgische artikelen lees dat jullie zo veel voeren en dat er zoveel biggen in België rondzwemmen, dan wordt ik alleen nog maar nerveuzer.
Ik hoop dat je mij kunt geruststellen.
Voorlopig blijft mijn reactie op het Rivierkreeftenproject zéér kritisch.
Tot slot over de rivierkreeften.
In theorie kunnen kreeften de oppervlakte van het water wel bereiken, maar doen dit van nature niet.
Kreeften zijn bodemdieren en zoeken aldaar hun voedsel. Dat ze dat ook tussen en in wierbedden doen zal ik niet ontkennen, maar het smakken van jouw Franse karpers was zeker niet het smakken van rivierkreeften, maar veel eerder het smakken naar bijvoorbeeld de talloze slakjes en andere kleine wierbeddenbewoners die in de bovenste waterlagen leven.
Daarbij komt dat alle kreeftachtigen zeer schuwe dieren zijn die voornamelijk in de schemer en bij nacht tevoorschijn komen om te eten en dit dan ook nog eens in hele kleine en beschutte gebieden doen. Een wierbed voldoet zeker aan het criteria “beschut”, maar ik sta verbaasd dat jij deze kreeften hebt waargenomen in de wierbedden aan de oppervlakte en ook nog overdag.
Een karper kan alleen een smakkend geluid maken als er bij het binnenzuigen van voedsel en water ook lucht meekomt. Dit is onmogelijk bij het foerageren op rivierkreeften.
Ik blijf er verder bij dat een mug nooit een olifant wordt, en vraag me dus ook af hoe zeker jij bent dat die veertigers in België daadwerkelijk OVB wildbloedhybrides zijn en niet per ongeluk jullie prachtige Edelschubs.
Dertig pond kunnen ze wel halen en een enkeling ongetwijfeld een beetje meer, maar ik moet de eerste onvervalste 40 ponds OVB schub nog tegenkomen. In mijn net op “het net” of op gelijk welk “net”vlies.

Legaliseren nachtvissen.
Je kent mijn standpunt en ik wil hier niet om het gelijk gaan twisten, maar wil wel er wel nogmaals op wijzen dat het legaliseren van het nachtvissen gekoppeld aan een landelijke karpervergunning of op zijn minst een gedegen registratie én gedegen controle er voor kan zorgen dat er tenminste meer kans is dat wateren ’s nachts door goedgezinde karpervissers worden bevolkt en dus bewaakt.
Zitten die daar niet, dan hebben die Polen, Russen, Oost Duitsers, stropers en alle andere nationaliteit (ook de Nederlandse) “klootzakken” wel vrij spel.

Karpervissen en commercie.
Ik ga hier maar beter niet op in.
Ik hoop wel stilletjes dat het jongetje van de beurs met zijn mooie album twintigponders een uitnodiging gehad heeft van jouw aasfirma om te fieldtesten, want wat is er nu mooier dan iemand die mooie vissen vangt voor een aasfirma.
Maak je niet Dik. Mooi is de mode.

Bart, goede zaken en vangsten natuurlijk en we debatteren hopelijk onder het genot van een hapje en een drankje en een dril nog eens uitgebreid verder.

Uiteraard hier in de reactiebox ook.

Groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

01-09-2002 11:49

Hallo Bart

De foto is eraf!! helaas, ik heb er geen zin in dat half nederland deze vis ziet. De belangstelling is nu al veel te groot. Gewichten-geile mensen zijn er al genoeg. liever niet teveel in mijn achtertuin. Dat jij erachteraan wil, vindt ik best, mijn steun heb je, echter dat je dit zo open neer gooit, daar kan ik me niet echt in vinden. Je vist er toch graag of niet?? wat dacht je dat gebeurd als die idioten weten waar dat beestje zwemt?? dat dacht ik ook.

even over je aanpak. Je redenatie is leuk(aasgewenning), maar helaas geen TV gewonnen. het heeft niets met aasgewenning te maken. De laatste tijd vis ik steeds meer instant. Omdat ik die tak van karpervissen gewoon niet beheers. de resultaten zijn verbluffend. zelfs op de Maas is goed vis te vangen zonder voor te voeren. dat is ook de reden dat jij daar vis vangt. Meer wil ik er hier niet over kwijt, de "alleen lezers" weet je, bel me maar eens voor een babbel.

succes daar, en misschien zie ik je daar nog dit jaar(ben er dit jaar nog niet geweest). by the way, de zomer laten liggen daar was geen snuggere zet, is soms zeer goed(al helemaal tegen andere wateren).

Met vriendelijke groet

Roger
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

01-09-2002 17:16

Hoi Bart,

Bedankt voor je snelle reactie.
Je motivatie tov je voerhoeveelheden kan ik volgen, indien het om een zeg maar "afgesloten" water gaat. In open water zoals kanalen, rivieren of polders met een niet al te groot bestand ben je er nooit zeker van of op het moment dat je voert in het door jouw bevoerde perceel hoe groot de polulatie is. Welliswaar kent ieder water zijn ,laten we het noemen, karper verzamelplaatsen, maar dan nog. Als je dergelijke hoeveelheden voert op een moment dat er in het betreffende perceel relatief weinig kapers zitten dan liggen ten tijde van je visserij de vissen alleen nog maar te boeren en te winden. Dat is mijn overweging om wat schraler te voeren. Overigens ook omdat ik altijd vis met homemades en ik niet meer tijd heb om meer dan hooguit zo`n 5 kilo per week aan te maken. Als ik met een nieuwe stek begin dan voer ik afhankelijk van het seizoen en temperatuur 3 dagen achtereen ongeveer 1 a 1,5 kilo op de zgn. verzamelplekken (voor zover ik die denk te kennen) en als ik dan vang dan blijf ik er vissen en voer ik zelfs om de andere dag deze hoeveelheid. Bij 2 x blanken verkas ik waarbij ik met blanken bedoel geen enkel signaal van aanbeet.

Wat betreft die dikke veertiger. Sommige vissen die ik vang vind ik inderdaad mooier om te zien of geven me meer voldoening door hun bouw of gewicht dan andere, maar ik blijf het nog steeds het leukst vinden om te vissen op wat er voorbij komt op dat moment. Dat gericht visen op voormij vreemde wateren omdat ik heb gehoord dat er dikke vissen gevangen zijn is voor mij niet weggelegd. Dan vis ik liever op een vreemd water waar ik niks van weet in de hoop dat ik er vissen kan verschalken die (naieve gedachte natuurlijk) nog nooit gevangen zin, waarbij hun grootte etc. minder belangrijk is.
Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

groeten,

Henrie de Vogel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-09-2002 22:24

Mike,

Smaakt Robin Red of Scopex lekker?
:smile:
Kees
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

02-09-2002 00:22

Bart, leuk stuk,

Heb je misschien meerdere voorbeelden, van spiegels die een zoete bolie eerder vangen, als een vismeel achtige, of is het alleen de sessie op de rivier? Dus Eddy Sterckx heeft vorig jaar met een zoete bolie gevist, aangezien de vele spiegels die hij gevangen heeft :smile: Dit niet 'te' serieus nemen he :lol:

Mike,

Maar hoe kan jij nu ongeveer de flavours prezies proeven? Waarschijnlijk puur ofniet?
Of een glas water en dan een druppel of wat flauvour erin?

Als je puur zo proeft snap ik best dat het niet lekker is. Leg maar één korel zout op je tong, je proeft het meer ook niet, maar leg er een volle thee lepel op en je trekt waarschijnlijk eeen zuur gezicht.

MVG J0H@N

_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

u can fax me @ carphunter@hotmail.com





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-09-02 00:32 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

02-09-2002 13:26

1korrel zout proef je best wel goed.
maar flavor is veel zwaarder geconcentreerd

dus ik zou niet 1druppel flavor op je tong gooien.
lijkt het me niet goed, omdat het zo zwaar geconcentreerd is.
ten eerste zal je het niet proeven zoals het hoort te proeven (*dus aarbei, naar aarbeid),
en ten tweede zal 't niet goed voor je gezondheid wezen.
ik denk dat je het beste gewoon een mixje kan draaien, en daarvan het deeg, of de boillie proeven.
Hans-Peter van Ee

02-09-2002 14:11

Cristiaan

Proeven??
Aarbeien proeven dat kan niet, dat geldt zelfs voor ons mensen.
Men proeft zoet en ruikt aardbei.

De karper ruikt niets, maar proeft wel.
Suiker, zout, zuur en bitter...

met zure groet

HPE
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

02-09-2002 16:21

Sorry Hans-Peter,

Als iemand mij een Aardbei, of een Banaan geeft, ik Proef toch echt Aardbei of Banaan.
en Niet zoet, of zoet.
Herkenning, bij een smaak. oftewel aardbei, smaakt naar aardbei.

Ik zeg niet dat het zelfde gebeurd bij een karper, want dat weet ik niet. Dus daar kan ik niet over mee speculeren.
Arnold Haandrik

02-09-2002 17:10

Op 2002-09-02 16:21, schreef Christiaan van Klaveren:
Sorry Hans-Peter,

Als iemand mij een Aardbei, of een Banaan geeft, ik Proef toch echt Aardbei of Banaan.
en Niet zoet, of zoet.
Herkenning, bij een smaak. oftewel aardbei, smaakt naar aardbei.




je zegt het zelf al Chris,
Herkenning...
mensen "proeven"ook maar 4 dingen..zoet zout bitter en zuur.dat daar weer duizenden combinaties van zijn..opletten bij biologie jochie :lol:de geur doet bij ons de rest.
HPE heeft dus gelijk.

met-boullie-logie-groet
Harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-09-02 17:12 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

02-09-2002 17:48

*na even nadenken, tot de conclusie komende*

je heb idd gelijk :wink:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-09-2002 18:00

Cor,

50 gram zijn tien boilies per dag per karper. Dit is in de tijd na de paai zeker niet te veel. Als meer mensen het doen is het nog niet zo'n probleem. Alleen de gewenning is niet meer gelijk, mits hiervan al sprake kan zijn.

Op een ander water heb ik een keer gevist dat de vriezer leeg moest. 50!! kg gevoerd, om te proberen toch twee dagen erna opgezeten en gewoon vis vangen. Het werkt zelfs heel goed, maar dit kan ik de zelfdraaiers niet aandoen. Heb trouwens vorig jaar van Eddy gehoord dat hij 40 kg opviste in een nacht, maar toen liep het ook super. Ik geloof een dertigtal runs, maar daar moet je me niet precies aan houden. Een water doodvoeren daar zijn heel wat kilo's voor nodig.

mvg

Bart

Mike,

hij is bijna net zo lang als mijn eigen rotary, maar dat discussieren vind ikzelf ook leuker. We zitten niet voor niets op een discussieboard.

Wat bedoel ik met uitdaging en afwisselend: De nieuwe werkzaamheden binnen Proline is toch weer wat anders als ik altijd had gedaan. Het slaat meer op het zijn van vertegenwoordiger als testvisser. Dit had ik misschien anders moeten formuleren, maar dan is het nu alsnog duidelijk.

Inderdaad proef ik mijn flavors voordat ik ze gebruik, maar dan wel verdund in een glas water. Ongeveer dezelfde verhouding als in de boiliemix. Want een flavor zit nu eenmaal ook niet puur in de mix. De flavors die ik gebruik bevatten zowel geur als smaak. Proef maar eens wat van de PL flavor in de winkel (wel verdunnen zoals ik al zei, anders laat dat glas water maar meteen erbij staan!) en je zult zien waar ik het over heb.

Over spiegelkarper projecten heb ik weinig toe te voegen, heb er weinig verstand van. Ik weet alleen wat overbezetting kan doen met een water. Over het bijhouden van het bestand ben ik het wel eens. Maar als de natuur wil dat schubs dominater zijn dan zal het wel zo zijn. Dit moet je niet de hele tijd kunstmatig gaan veranderen. Spiegels zullen er altijd wel wat blijven en als het echt te gortig wordt <10% spiegels, dan kan je vissen uitzetten.

Met de kreeften zit het zo. De vijver bevat een zeer gevarieerd bestand met spiegels en schubs. De vissen worden nu al jaren gevangen tussen de 10 en 20 pond met een enkele uitschieter van iets boven de 20 pond. Er zit meer als voldoende vis en we hebben de club dan ook afgeraden om extra spiegels uit te zetten. We hadden dus ook een ander plan met die kreeften en dat wier en tot nu toe werkt het. Een half jaar verder en vele kreeftjongen krijgen alle vissen (eigenlijk geen uitzonderingen) al een buikje en zit het bestand tussen de 15 en 25 pond. Er komen dus steeds meer 20'ers. Dit is trouwens een water gewoon in Nederland bij ons om de hoek. Ik heb er in mijn vroegere jaren gevist en nu nog wel eens. Maar met het in het bezit zijn van een auto wil je toch achter grotere vissen aan gaan jagen. Hoe lager je een wijziging in de voedselketen toepast, des te minder schade. Tenminste met mate. Door het goede bestand zullen de kreeften nooit een plaag worden en de vissers dienen zich maar wat aan te passen. In frankrijk kunnen ze toch ook vangen.

Toen de wind onze kant op kwam dreef al dat wier in de lijnen (drijfplakkaten). Deze hebben we gedeeltelijk met de hand op de kant gegooit om toch te kunnen blijven vissen. Toen kwamen we erachter dat die kreeften allemaal tussen het wier zaten en was het smakken (hoeft niet op de kreeften te zijn geweest, maar kan wel) ook verklaard in onze ogen. Vandaar.

Het eerste rondje is dan toch van mij, wel Bavaria!

mvg

Bart

Dag Roger,

heb inderdaad al lang niets meer van je vernomen. De ligging zullen ze niet van mij horen en ik neem aan ook niet van jouw. Maar het stil houden van een water is altijd beter voor de drukte. Ik heb wel geprobeerd niet meer dan noodzakelijk te vertellen, maar ik ben niet iemand die alles geheim houdt. Laat ze trouwens maar komen, je moet nu erg opletten voor een boete. Bijna elke dag controle op het vissen, dus het is verstoppen geblazen.

mijn nummer is 06 13648219 dan bellen we een keer, dat is inderdaad beter.

zie je wel daar en dan kijken we wat het beste resultaat geeft, instant of voeren.

mvg

Bart

Henrie,

Op open wateren is het een ander verhaal, daar voer ik maximaal ook maar 1,5 kg of meer maar dan over een veel groter stuk. Ik heb die fout al een paar keer op het kanaal gemaakt met nul tot gevolg. De tactiek waar ik over praat is gesloten water.

had dus iets duidelijker moeten zijn,

mvg

Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2002 19:27

Prima bijdrage Bart, en sorry voor mijn verstoring over Robin Red en Scopex.

Wat dat betreft moet mij toch nog iets van het hart. Ik vind het één en ander heel erg meten met menselijke maten. Als mensen hun reukvermogen missen dan verliezen ze alle vermogen tot nuancering van de smaak. Gevolg is dat zelfs de trek in eten verdwijnt. Men blijft eten uit een soort van gewoonte maar ervaart er geen genot van. Men eet met hetzelfde gemak vieze en overheerlijke maaltijden. Als dit zo is, dan kan de karper geen voorkeur voor wat dan ook hebben. Maakt niet uit waar je mee vist. Zelfs Pro-line boilies zullen vangen. :smile: De ervaring leert dat dit veel genuanceerder ligt. Kennelijk kan de karper dus wel zaken van elkaar onderscheiden. Zijn smaakzintuigen zijn dan ook vele malen gevoeliger dan die van mensen. En wat dat inhoudt kunnen wij ons nou net weer niet voorstellen.

Het effect van smaaktoevoegingen kan dus alleen proefondervindelijk worden aangetoond. Dat is lastig omdat je voor het verzamelen van voldoende statistische gegevens heel veel moet vissen. Ook met slecht vangend aas, anders valt er helemaal niets aan te tonen. Hier ligt het voordeel van de aasfabrikanten, als ze goed gebruik maken van hun fieldtesters tenminste. Proeven van de waarde van een toevoeging op zijn smaak in de keuken is dus weinig zinvol. De karper zal zelf aan moeten geven of de toevoeging iets extra’s heeft. Inmiddels hebben een groot aantal toevoegingen (waaronder Robin Red en Scopex) zich inmiddels wel bewezen. Maar ik heb geen idee hoe ze smaken voor de karper. Want daar kan ik niet veel mee.

Groeten, Kees
Arnold Haandrik

02-09-2002 22:46

Op 2002-09-02 18:00, schreef Bart van den Hurk:




. Heb trouwens vorig jaar van Eddy gehoord dat hij 40 kg opviste in een nacht, maar toen liep het ook super. Ik geloof een dertigtal runs, maar daar moet je me niet precies aan houden. Een water doodvoeren daar zijn heel wat kilo's voor nodig.




dat kan ik zeker beamen Bart,zoals ik je al beschreven had in een privebericht.
je moet het zelf meegemaakt hebben denk ik om het te kunnen geloven.
keep up the good work en ik zie oew.

groeten
Harald
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-09-2002 10:29

Kees, waarschijnlijk heb je gelijk. Ik weet ook niet wat een karper precies proeft bij een verschillende smaak. Maar op het moment dat ik het lekker vindt geeft dit toch een enige vorm van zelfvertrouwen om met het product verder te gaan, ook al is dit zelfvertrouwen misschien ongegrond. De vangsten zullen mijn gelijk dan uit moeten wijzen natuurlijk. Maar iets wat ik op voorhand niet lekker vindt dat gaat ook niet in mijn boilies.

Ach maar goed dat ik geen karper ben en niet weet wat hij proeft. Als ik een karper was dan zou trouwens het hele cirquit achter mij aanjagen, want wie wil er nu geen karper vangen van 240 pond :lol:

mvg

Bart van den Hurk
Hans-Peter van Ee

06-09-2002 17:12

Bart

Met veel belangstelling heb ik jouw rotary gelezen.
Het enigste wat mij niet echt aanstaat is jullie rivierkreeft-project.

Vertel eens waren het rode of zwarte rivierkreeftje's??

Hoe hebbeen jullie ze uitgezet op het nieuwe water en hoeveel??

met kritische groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-09-06 17:14 ]</font>
Hans-Peter van Ee

06-09-2002 20:10

Bart

Nu ben ik niet geheel onbekend met rivier-kreeftjes maar een halve emmer omkieperen in het water is niet de manier om een kreeft in een water uit te zetten.
Men behoord ze bij het midden-lichaam beet te pakken en dan voorzichtig in het water te laten zaken.
Er gewoon in dumpen heeft geen nut, de meeste zullen sterven.

met kreeftachtige groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2002 23:29

Als dat voorzichtig gebeurd en dat neem ik bij Bart direct aan, dan denk ik dat jouw posting wat overdreven is HPE.
Het zijn n.l. erg taaie rakkers...!
Cor Blokhof

07-09-2002 01:02

Bij ons in de buurt is er een wezenloos geweest die heeft kreeftjes uitgezet van 10 a 15 cm.

Een karper kan die beesten toch niet eens eten ? Zo groot ?

Ik weet alleen dat ze mijn bollies er vanaf halen en dat dat uitermate irritant is.

Gegroet,

Cor
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-09-2002 10:57

BHeste Cor,

ooit heb ik 's nachts een karper gezakt en na het foto gebeuren de volgende ochtend bleken er nog kreeftenpootjes te zijn achtergebleven ter grootte van 10 cm.
Enkel de poten waren al 10 cm, dus hoe groot waren de hele kreeften dan wel niet?

Al zijn de kreeften 20 cm, dan nog zal dat geen probleem vormen voor de karper.

Sportieve groeten Henk
Cor Blokhof

07-09-2002 12:26

Oke dat bewijst dat het wel kan

Maar toch de kreeften die daar zitten kan de karper nooit in 1 keer in zijn bek pakken

En een karper is nou niet echt een jager
Hans-Peter van Ee

09-09-2002 12:38

Aart

Ooit viste ik begin jaren negentig op een watertje waar plotseling rivierkreeftje's opdoken.
Deze zaten er voorheen niet.
Aangezien ik die tijd ook wel eens rondhing als schilder op de Landbouw Universiteit van Wageningen, besloot ik daar eens wat informatie in te winnen over dit geschaarde beestje.
Het beste is het beestje op ondiep water weg te zien kruipen werd mij verteld.
Dat wist ik toen ook niet en geloof er zijn toen door mijn schuld wel wat kreeften gestorven.

Aart, ik zeg dit niet om de Bioloog uit te hangen maar omdat ik vind dat er meer haken en ogen zitten aan het opstarten van één of ander project, zonder goed na te denken waar men mee bezig is.
Want zeg nu zelf, de kreeftjes worden uitgezet in het belang van de karpers en niet in het belang van de rivierkreeft.

met verbaasde groet

HPE