modder, moddder, prut. maar er zit vis


Plaats reactie
killian de bruijne

15-05-2005 03:04

hoi

vandaag voor het eerst wezen vissen in een parkje bij mij in de buurt, het bestaat uit een zeer groot sloten complex met meerdere slootjes, brede slootjes, en een aantal meren. ik had vandaag gekozen voor een meer. vanaf dinsdag aan gevoerd, maar niks gevangen. waar het aan ligt, denk dat mijn aasaanbieding volledig verkeerd was, met 1 hengel zat ik met 2.5 oz lood en een onder lijn van 1.20 m lang, de ander 30 gram lood en een onderlijn vn 35 cm. nog had ik steeds het idee, dat het hele zaakje onder een dikke laag drap/modder/naar poep stinkende zooi lag.

Zo gaat het dus niet he! wel wil ik er heel graag vissen, omdat ik zins kort weet dat er zeer mooie vissen op het water zwemmen.

ik zou wel eens willen weten hoe jullie hier op deze situatie in zouden spelen! en of jullie nog wat tips of op en aanmerkingen hebben. want ik wil er dit seizoen zeer vaak gaan vissen en lekkere dikke mooie karpers vangen! alleen hoe het vandaag ging, hoop never nooit meer...


groeten
killian
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-05-2005 08:34

Onderlijn van 120cm?

Dan heeft de karper wel heel veel ruimte eer jij iets voelt / hoort of ziet natuurlijk. Ik zou veel lichter gaan vissen en met max 35 cm onderlijn en dan het zaakje met veel PVA wokkels zo langzaam mogelijk op de prut laten landen.

Komt de zaak dan nog steeds helemaal onder de prut dan maar aan de oppervlakte vissen met kattebrokjes / broodkorsten o.i.d.


Ken zelf trouwens ook een waterttje zoals jij beschrijft, we weten dat er vis zit maar wat we ook doen we vangen er helmaal niets. Ik vraag me zelfs af of ze daar uberhaupt wel vreten! Het lijkt wel een soort slaapplaats. De prutlaag is erg dik en stinkt echt verschrikkelijk, her en der eens wat mais en hennep gestort en alhoewel ik zeker weet dat de karper over die plekken komt lag de volgende dag alles er nog steeds.

Ik zal dus topic met meer dan gemiddelde belangstelling volgen om eens te kijken wat anderen hiervan denken en het wellicht toch nog eens proberen.

Gr. Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

15-05-2005 09:30

Gewoon alleen met een onderlijntje (15 cm) en haakaas vissen en geen lood. Zinkende hoofdlijn eraan en met slappe lijn vissen.
Op deze manier kan je natuurlijk wel bijvoeren.
De voordelen zijn dat de vis vrijwel geen weerstand voelt, je aasaanbieding niet verzuipt in de blubber etc.

Je kan dit eens proberen. Niemand heeft er waarschijnlijk ooit zo gevist. Desnoods doe je er een pop-upje aan.

Succes Denny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-05-2005 09:48

Denny, wat een onderlijntje van 15 cm zonder lood voor voordeel heeft begrijp ik niet.
Moest ik zo moeten vissen zou ik een enkel knijploodje op 20 cm afstand van de haak plaatsen, helemaal geen onderlijn gebruiken en de hair op de haak knopen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

15-05-2005 09:57

Kan ook, Douwe.
De opzet komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

15-05-2005 10:34

Dit moet toch geen probleem zijn, los het op de volgende manier op Killian; lange onderlijn 40cm, het lood zou ik gewoon op 75 gram houden.

Ook komt er bij kijken hoe je uitgooit!!! Gooi je uit en stop je het lood niet voortijdig, dan zal deze met een komeet slag inslaan op de zachte bodem. Stop je hem op tijd dan zal hij ook wel wegzakken, alleen minder diep!!!

Probeer eens Pop-Up als aas presentatie, tijgernootje, sneeuwmannetje etc etc. Wat ook soms heel goed werkt is een fluor Pop-Up boilie van Frank Warwick :wink:

Succes
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

15-05-2005 10:39

Ik zou eens een middagje uittrekken om die plas goed uit te 'prikken', kan haast niet anders dan dat er ergens een steviger,beter bevisbaar plekje moet liggen, hoe klein dan ook!

Kijk dan op landkopjes, vernauwingen in het water en plekken waar riet staat.

Succes!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

15-05-2005 10:45

Robin....

Daar sluit ik mij bij aan, de hardere platen staan ook wel bekend als de hotspots.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

15-05-2005 11:52

Je moet met een gewone onderlijn vissen, ongeveer 20cm. Vis niet met inline lood, maar met safty clip. Als het lood wegzakt moet het meer dan 4cm zakken om ook de onderlijn mee te nemen.

Maak een lus in de onderlijn, en knoop die lus vast met pva (ik vraag me af of iemand mij snapt). gooi in, en je kan je lood binnen halen (dus uit de prut trekken). Door die lus ligt de onderlijn niet gestrekt op de bodem, en heeft de karper nog ruimte om het aas te pakken. Het nadeel is dat tijdens het binnenhalen troep op de haak kan komen.

Je kan eventueel ook nog met een pop-up vissen. Dan heb je ook niet de prut op de haak!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-05-2005 11:58

Denny op het eerste gezicht komt het idd op hetzelfde neer.
Het belangrijkste verschil zit hem in het feit dat je twee knopen minder hebt dus twee "zwakke" punten minder.

Peter, trek nooit je lood terug ook niet bij een normale ondergrond.
Let ook op bij het opleggen van je hengel op de steun of rodpod.
Laat je montage liggen, dus trek je lijn "strak" als hij op de steun ligt.
De reden is dat je haak rotzooi op KAN pakken wat je niet ziet en daardoor lossers/missers KAN veroorzaken.

In modder trek je de onderlijn juist IN de modder als je het lood verplaatst, de haak gaat immers richting waar het lood lag.
Vang aan het einde van de worp het lood op door met je vinger de lijn af te stoppen, de onderlijn slaat over.
Houdt je hengeltop hierbij hoog en laat de hengeltop zakken bij het afzinken zo land het lood "zachter" en zinkt het "langzamer" af.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Jeroen Leuven

15-05-2005 21:27

Killian,

Misschien dat de helicopter rig uitkomst biedt.
Ongetwijfeld be- en omschreven in een of andere topic op carpboard.

Gr,
Jeroen
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

16-05-2005 11:35

als er karper in dit water woont dan zal deze ook gewend zijn om zijn voer uit de prut en bagger te halen. een klip met niet al te zwaar lood en een onderlijn van ongeveer 20cm zal goed genoeg moeten zijn.ook je de rig nog met pva tape vast zetten ik bedoel daar mee , dat het lood land in de prut waarna de rig ernaast zal vallen , een ander optie is met een pva bait worst
op de rig geregen en de haak inde stick gestoken, daarna niet meer verplaatsen en niet te veel druk op de lijn zetten met de wakers.
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-05-2005 16:51

héhé Killian, eindelijk gevonden 8)

Pennen is het antwoord op je vragen, laat die zware montages gewoon thuis en ga struinen met de penhengel, aasplekjes maken, stuk of 20 en je zal wat beleven !
Zie ook
http://www.karperwereld.nl/artikel/henkdej1.php

Zelfde water :wink:

Succes, Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

16-05-2005 18:27

Pennen is het antwoord op je vragen, laat die zware montages gewoon thuis en ga struinen met de penhengel, aasplekjes maken, stuk of 20 en je zal wat beleven !


Helemaal mee eens.
Hier in het park hebben we ook een stink sloot met genoeg karper. Vis er zelf nog maar 2 weken, maarheb wel door hoe daar te vissen.
De eerste keer dat ik daar viste zat er een mannetje of 15 te vissen. Even een praatje gemaakt, iedereen viste statisch, met boilies en niemand had een run gehad.
Ik vind het er vreselijk uit zien om in zo'n slootje met je rodpod en piepers te gaan zitten, daarom had ik ook maar één hengel mee, en een turks brood. Ben gaan struinen en waar ik karper zag gooide ik een drijvende of rustig zinkende korst. Binnen anderhalf uur had ik er 3 gevangen, de rest van m'n collega's hadden nog steeds niets.
Ik taaide af want het turkse brood was op.

Na die middag ben ik er een paar keer terug geweest, de plaatselijke vissers zitten daar nog steeds, met boilies en vangen niets of weinig.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

16-05-2005 19:44

Tip van de week: Snijd een kurk van een fles door de helft, en plak die op beide zijden van je lood.
Zo heb je wel voldoende gewicht om te werpen, en word je lood in het water lichter. 8)
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-05-2005 22:03

Heb m'n twijfels of dit werkt.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

17-05-2005 15:17

Ik niet. :D
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
killian de bruijne

18-05-2005 15:54

hoi

heb er dus gevist van zondag op maandag en een vis gevangen van 33 pond! heb gevist met leadclip, 2 oz lood en een onderlijn van 45 cm, wel heb ik ruim 5 dagen gevoerd, 1 kg boilies gespreid per dag

binnekort na de paai weer eens voeren en vissen, dit keer gespreider. en maar 2 dagen hopelijk leverd dit wat meer vis op.


groeten
killian
Plaats reactie