Karper(s) ziek in Amstelveen

Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-05-2005 10:48

bedankt voor de reactie, het is mij weer wat duidelijker geworden.

echter valt er voor mij dus weinig aan te doen.(jammergenoeg)

de vervetting van het water door middel van veel voer. heeft dat ook te maken met betrekking op het gebruik van ready mades en home mades, ivm de conserverings middelen.of maakt dat niks uit ? veel voer is hoe dan ook slecht zeker?

als die vissen trouwens in het water dood liggen , doe ik er dan goed aan om ze eruit te halen , zo ja ,kan dat dan met mn net als ik die erna gewoon was ?

gr,

michel
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

12-05-2005 12:39

michel Tja schreef:bedankt voor de reactie, het is mij weer wat duidelijker geworden.

echter valt er voor mij dus weinig aan te doen.(jammergenoeg)

de vervetting van het water door middel van veel voer. heeft dat ook te maken met betrekking op het gebruik van ready mades en home mades, ivm de conserverings middelen.of maakt dat niks uit ? veel voer is hoe dan ook slecht zeker?

als die vissen trouwens in het water dood liggen , doe ik er dan goed aan om ze eruit te halen , zo ja ,kan dat dan met mn net als ik die erna gewoon was ?

gr,


Ik denk dat je het met `gewoon` wassen er niet uitkrijgt. Ontsmettingsmiddel lijkt me verstandiger...



michel
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-05-2005 19:20

killian de bruijne schreef:volgends mijn bedoel jij het sloten stelsel van gein 1 2 3 4? zo ja, ik woon in gein 3 en ga morgen eens kijken of ik dooie vissen zie. en die dode karper bij jou achter is dat gevaarlijk met ziektes als ik hem eruit haal of? bij de gaasperplas heb ik ze vreemdgenoeg nog niet zien liggen. waar liggen die dan>

ik hoor het wel
groete killian


Klopt helemaal Killian! Goed idee van je, bij constatering de HVA bellen voor de statistieken :( en de DWR voor het opruimen.
Ga niet zelf lopen klooien met een net of zo, die lui van DWR doen het prima!


Aart,Mark, SVC dus, daar had de DWR het ook over, alleen de naam niet. We houden hier in ieder geval de vinger aan de pols.

Groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

13-05-2005 10:20

enkele weken geleden dreven er ook een stuk of acht dode karpers van verschillende formaten in de sloot die evenwijdig looptaan de amstelveense weg. omdat het water daar zo helder is kon ik zelfs pasgestorven karpers op de bodem zien liggen. er is duidelijk iets gaande daar. ik dacht altijd dat karpers die op onnatuurlijke manier gestorven waren bleven drijven, en karpers die op een natuurlijke manier gestorven waren zonken. maar dit kon geen toeval zijn. misschien weet iemand hier meer van
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-05-2005 11:25

mark,

dat is precies het zelfde water waar ik die 4 karpers ook heb zien drijven.

die staat in verbinding met de poel en het nieuwe meer.

ik hoop echt dat ze allemaal op een natuurlijke manier aan hun eind zijn gekomen , zo niet vrees ik het ergste.

mocht dat water zwaar besmet zijn met iets,zal dat volgens mij zware gevolgen kunnen hebben.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-05-2005 12:28

Ik begrijp niet waar jullie je zo druk om maken. In het verleden zijn er vrijwel overal veel teveel karpers uitgezet. De 'natuur' straft dit nog steeds genadeloos af. Zal ook zo blijven tot er weer een min of meer natuurlijk evenwicht is ontstaan qua vis(karper)bestanden en draagkracht van een water. Reken er maar op dat in de nabije toekomst op met name overbezette wateren nog steeds een behoorlijk aantal karpers in het voorjaar dood zullen gaan. Zelfs moet je er niet vreemd van opkijken als er in een van de komende jaren een keer 500 of 1000 karpers 'ineens' dood zullen gaan in b.v. zwaar overbezette wateren als de Bosbaan, de put bij Nijkerk etc.etc.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-05-2005 14:52

als het een "gewone" voorjaars sterfte betreft maak ik me nergens druk over.

betreft het een virus, dan maak ik me wel druk , want als er een virus zit in het nieuwe meer, dan kan naar mijn gevoel het hele boezem water rond a,dam besmet raken en dan zijn er meer dan 1 water naar de kl#te.

maar ik heb er ook geen verstand van,mijn gevoel zegt dat,en die is niet gebaseerd op een studie.

jij weet meer van dit soort zaken. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-05-2005 15:15

Dan wil je niet weten waar die boezem mee in verbinding staat, Michel.

Als het echt een onbekend nieuw virus is wat zich via het water verspreidt, terwijl gezonde vissen daarvoor geen resistentie bezitten, dan is het een ramp.

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-05-2005 15:28

Kees, in dat geval waren er al veel meer karpers doodgegaan gezien de datum van de eerste melding...