Karper(s) ziek in Amstelveen

Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-05-2005 13:54

Bas, over welk water spreken we hier. :cry:

MVG,
Peter
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-05-2005 15:16

De Poel.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-05-2005 15:17

Jack klein schreef:Heb je plannen Bas? :wink:


Waar slaat dit nou weer op?
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-05-2005 16:41

Bas,

Je hebt een pb-tje

mvgr. Rene
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-05-2005 19:57

Tja, niet alleen de Amstelveense Poel, ook bij mij achter het huis in de paaisloten van de Gaasperplas en naar ik hoorde ook op de Gaasperplas zelf.............

Vorige week heb ik al gebeld met de AHV en DWR de andere organisaties willen liever levende zieke vissen.
De AHV reactie: pas als er meer dan tien dode vissen zijn doen we er iets mee, voor een enkele moeten we een destructiebedrijf vinden, liever via de DWR......
Dus als er hier achter mijn deur een dode karper ligt en op de Gaasperplas een stuk of zes doen jullie er niks aan ? Neen, mijnheer!!!!!
Wat een ongelooflijk stel amateurs daar op kantoor!

En neen, ik kan hem er niet uitkrijgen zonder net ( besmetting) en tillen kan ik dus ook niet. Hopelijk neemt DWR mijn telefoontje nu wel eens serieus, deze vis ligt er dus al ruim een week. ( ca 90 cm)
Met het stijgen van de temperatuur zal de nog aanwezige karper straks gaan paaien, ik houd mijn hartje vast.


Afbeelding

Maar goed, dat van die betonnen platen binnen de AHV wisten we al maar dat het zo erg is!! :evil:

Henk is back!
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-05-2005 22:57

Henk, toch is de AHV, als visrechthebbende verantwoordelijk. Misschien komen ze wel in actie als de DWR de kosten op de AHV verhaalt?
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-05-2005 11:44

Aart, gelukkig is de vis vanmorgen vroeg geruimd door DWR. Hij bleek 95 cm te zijn bij een geschat gewicht van 25 pond..
Vorige week hadden ze op mijn eerdere melding ook al één geruimd, dit was dus de tweede :cry:

Volgens de mannen van DWR zijn zij verantwoordelijk voor de kwaliteit van het oppervlaktewater en daar hoort het ruimen van kadavers ook bij, van verhalen is geen sprake.

Alleen de manier waarop de Hengelsportvereniging vanuit hun kantoorstoel reageerden, das echt gruwen! De mensen van DWR hadden veel meer aandacht voor mijn verhaal en begaandheid met het karperbestand.

Maar goed, ik hoop echt dat het hierbij blijft.
Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-05-2005 12:40

De lage temp. van de afgelopen week zijn echt niet goed geweest voor kwetsbare vissen. Hoogheemraadschap Rijnland heeft in de poel ook een aantal kadavers geruimd. Probleem is dat zij geen onderzoek doen naar de oorzaak van deze sterf gevallen. Dat zelfde geld ben ik bang ook voor de gaasperplas.

Kon ook niet uitblijven dat ook in Amsterdam een keer problemen zouden opduiken. Tot nu toe hebben ze in Amsterdam nog veel mazzel gehad. Maar helaas is die tijd nu ook voorbij.

Ik hoop dat er nu warmere dagen komen, dat voornamelijk de water temp. stabieler gaat blijven, waardoor de vissen weer kunnen aansterken.

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

11-05-2005 13:06

Rene en Henk,
Er is geen reden voor paniek en zeker hoef je nog niet te denken aan een virus. In deze genoemde plassen zwemmen hele oude vissen sommigen misschien al 30 jaar oud! Elk jaar sterven er karpers dat is natuurlijk en wat is nu 6 of 7 karpers op een totaal van misschien wel 2000 of 3000.
groetjes henk
groetjes henk
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-05-2005 13:46

HEy Henk, hoe is het?

In de sloterplas is inmiddels ook de helft van de toendertijd uitgezette vissen overleden. Desondanks is daar nooit paniek uit gebroken omdat er niet een aantal vissen tegelijkertijd afstierven. Ouderdom is een optie echter zou dat dan niet meer waarschijnlijker zijn dat dat voorkomt in de wintermaanden, wanneer er door de lage temperaturen een slecht afweer systeem is? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat bij een stijgende water temp. in eens de vissen het loodje zouden leggen. En als het al ouderdom zou betreffen dan is het waarschijnlijk dat niet een aantal vissen tegelijkertijd zou sterven.

Ik kan je met zekerheid vertellen dat bijv. in de grote poel de aantallen vissen best groot zijn. Sterker nog wanneer je langs het spoorlijntje loopt dan kan je de dode vissen, die liggen te rotten tussen het riet of op de bodem, gewoon ruiken. Nadat de hhs Rijnland daar de vissen heeft opgeruimd, ben ik er zelf ook weer een aantal tegen gekomen.

Ik weet echt niet of het een virus is, en dat zal ik ook zo snel nog niet zeggen. Zuurstof gebrek is ook onwaarschijnlijk, daar er genoeg wind en regen is geweest. HEt enige wat misschien nog wel van belang is... is dat er in de grote poel behalve karper er ook brasem en bliek dood ligt te wezen.

Misschien weet Henk, of dit in de Gaasperplas ook het geval is. Dus of er naast karpers ook nog andere vissoorrten het loodje leggen?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

11-05-2005 14:26

Rene,
Ja, alles goed met mij, lekker gevangen, maar dat zal je al gehoord hebben van marijn.
In de sloterplas worden ook af en toe groepjes dode karper gevonden soms ook 6 stuks.

Maar laat ik het dan anders stellen, wat zou je willen dat er gebuerd dan?
uiteraard dat de dode vis wordt opgeruimd, maar onderzoeken kosten een hoop geld, wat er vaak niet is. Op elk water komen sterftes voor en als het niet buitensporig veel dode vis is, zal er niets gebueren.
groetjes henk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-05-2005 16:16

Rene,

Waarom? Karper is koudbloedig en de activiteit is in de winter veel lager. In de zomer zijn de temperaturen constant hoog en is er ook geen probleem omdat het metabolisme dan optimaal werkt en natuurlijk voedsel in overvloede aanwezig is. De meeste sterfgevallen vinden altijd plaats in het voorjaar als de temperaturen toenemen en alles nog op gang moet komen. Dan is de grote opruiming die de zwakkere laat afvallen.

Per jaar neemt een populatie ongeveer 5 % af vanwege natuurlijke sterfte. Oorspronkelijk zijn er behoorlijk wat karpers uitgezet op bijvoorbeeld de Sloterplas. Om niet te zeggen teveel. De natuurlijke sterfte wordt niet gecorrigeerd door nieuwe uitzettingen en de groei van de karpers neemt daarom de laatste jaren redelijk toe. Niks mis mee voor karpervissers zolang er op een gegeven moment weer een uitzetting is als de aantallen te laag worden. Ik maak mij derhalve niet al te veel zorgen met de genoemde aantallen en neem gelijk aan dat al die meldingen ook te maken hebben met de grotere allertheid op dit moment.

Maar om welke aantallen gaat het nu op de Poel?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-05-2005 16:54

Het stukje water waar ik het over heb is 50 meter lang en ca 8 meter breed, geen sprake van windvang.
En vandaag heeft de DWR ook dode brasem en een dode meerkoet geruimd. De komende dagen zullen ze meer gaan patrouilleren omdat er meerdere meldingen binnenkomen.
Overigens van de dode brasem kan ik me iets voorstellen, veertien dagen terug hebben ze hier gepaaid, met een honderd tegelijk, ook de dode meerkoet past een beetje in het voorjaarsbeeld. Nesten verdedigen enzo, de ruzies zijn niet van de lucht.

De mensen van DWR hebben iets gehoord over virusuitbraak, maar dat heb ik niet hard gekregen.

Henk, er is bij mij geen sprake van paniek, maar wel van zorg, zeker als het een heel klein stukje water van het grote totaal betreft.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-05-2005 17:25

Kees Ouwehand schreef:
Waarom? Karper is koudbloedig en de activiteit is in de winter veel lager. In de zomer zijn de temperaturen constant hoog en is er ook geen probleem omdat het metabolisme dan optimaal werkt en natuurlijk voedsel in overvloede aanwezig is. De meeste sterfgevallen vinden altijd plaats in het voorjaar als de temperaturen toenemen en alles nog op gang moet komen. Dan is de grote opruiming die de zwakkere laat afvallen.

Maar om welke aantallen gaat het nu op de Poel?

Groet, Kees


Het waarom kan ik volgen, ik heb in het verleden ook juist veel vissen zien doodgaan in de winter. Maar goed jou verhaal klinkt ook niet onaardig :wink:

Overigens, wil ik wel aangeven dat ik op veel wateren van de AHV GEEN problemen heb met het uitzet beleid.

Ik heb zelf 11 vissen gezien... op de grote poel. (alleen karpers dan) daarnaast waren het ook alleen maar schubs, tussen de 15 en 20 pond. Bas Breetveld vertelde mij dat er ook spiegels zijn overleden maar die zouden liggen op de kleine poel. Hoeveel dat er waren weet ik niet (Bas misschien?)

Vorig jaar zijn er ook een klein aantal vissen overleden. Maar mijn indruk is dat dat niet zoveel is als dit jaar. Bovendien kwamen er vorig jaar ook ineens veel palingen boven drijven. Maar dan wel van het slag pols dik...

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-05-2005 17:35

Henk de Jonge schreef:Henk, er is bij mij geen sprake van paniek, maar wel van zorg, zeker als het een heel klein stukje water van het grote totaal betreft.


Inderdaad, als ik het goed heb zitten er maar een paar sluizen tussen de grote poel en bijv. de Sloterplas, nieuwe meer of Ringvaart.

Mvgr. Rene Berger
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-05-2005 00:00

René, Jan, in het geval dat daar ook dode brasem en bliek is aangetroffen is de oorzaak waarschijnlijk SVC. Zit in ieder water en steekt af en toe (met name in het voorjaar) de kop op. Kun je min of meer vergelijken als de griep bij mensen. Daarbij komt nog dat het immuunsysteem van de karper pas bij ca. 15 graden (watertemperatuur) gaat werken.
killian de bruijne

12-05-2005 00:45

[quote="Henk de Jonge"]Het stukje water waar ik het over heb is 50 meter lang en ca 8 meter breed, geen sprake van windvang.
En vandaag heeft de DWR ook dode brasem en een dode meerkoet geruimd. De komende dagen zullen ze meer gaan patrouilleren omdat er meerdere meldingen binnenkomen.
Overigens van de dode brasem kan ik me iets voorstellen, veertien dagen terug hebben ze hier gepaaid, met een honderd tegelijk, ook de dode meerkoet past een beetje in het voorjaarsbeeld. Nesten verdedigen enzo, de ruzies zijn niet van de lucht.

De mensen van DWR hebben iets gehoord over virusuitbraak, maar dat heb ik niet hard gekregen.

Henk, er is bij mij geen sprake van paniek, maar wel van zorg, zeker als het een heel klein stukje water van het grote totaal betreft.[/quote]

hoi henk

volgends mijn bedoel jij het sloten stelsel van gein 1 2 3 4? zo ja, ik woon in gein 3 en ga morgen eens kijken of ik dooie vissen zie. en die dode karper bij jou achter is dat gevaarlijk met ziektes als ik hem eruit haal of? bij de gaasperplas heb ik ze vreemdgenoeg nog niet zien liggen. waar liggen die dan>

ik hoor het wel
groete killian
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-05-2005 08:07

mn maat en ik hebben bij elkaar wel 20 dooie vissen zien liggen op de poel (maar een dag later waren ze weg), ook het water tussen de poel in en het nieuwe meer, een sloot die door het A,damse bos loopt.heb ik er meer dan 4 zien liggen.(maar wel allemaal schub karpers)

ik denk persoonlijk dat er iets niet helemaal goed is met het water.

maar ja , ik ben geen bioloog.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

12-05-2005 09:08

Aart Lokhorst schreef:René, Jan, in het geval dat daar ook dode brasem en bliek is aangetroffen is de oorzaak waarschijnlijk SVC. Zit in ieder water en steekt af en toe (met name in het voorjaar) de kop op. Kun je min of meer vergelijken als de griep bij mensen. Daarbij komt nog dat het immuunsysteem van de karper pas bij ca. 15 graden (watertemperatuur) gaat werken.


Stel dat het SVC is, hoelang blijft dit dan door sudderen op een water. Ik bedoel hoeveel jaar blijft dit virus aktief in een water?

En wat kunnen verwachten wat er aan populatie overblijft op dit water?

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-05-2005 09:40

Rene,

SVC zit op vrijwel ieder water, en is zomaar niet te verwijderen. Normaal gesproken hebben vissen hier geen last van, pas als hun weerstand door omstandigheden (ouderdom, ondervoeding, etc.) laag is worden ze er extra vatbaar voor en kan de ziekte toeslaan.

Normaal gesproken dat het dus zeker heel hele populaties uitroeien, het enige wat je eraan kunt doen is preventie, dus zorgen dat de visstand gezond blijft.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-05-2005 09:46

{quote}Normaal gesproken dat het dus zeker heel hele populaties uitroeien, het enige wat je eraan kunt doen is preventie, dus zorgen dat de visstand gezond blijft {quote}

mark,

wat bedoel je precies als ik vragen mag?

dat als dat virus er zit ,de hele populatie dood kan gaan > ?

en wat is er bijv. te doen om de visstand gezond te houden ?

met afvragende groet,

michel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-05-2005 09:57

Wat ik ervan weet is afkomstig uit het vijverwereldje. Daar wordt beweerd dat het SVC virus altijd aanwezig is. Het krijgt een kans bij karpers met een verlaagde weerstand. Vandaar dat het doorgaans in het voorjaar toeslaat als de weerstand van de karper laag is. De conditie van karpers wordt door vele zaken beïnvloed, ook door de grote temperatuurwisselingen van de afgelopen tijd. Maar als de conditie van de karpers top is op deze wateren, dan zal besmetting door SVC vanzelf afnemen.

Kees

Ha, ik zie dat Mark in dezelfde trend al heeft geantwoord. Dat virus is er altijd en is niks nieuws. De hele populatie gaat er niet aan dood.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-05-2005 10:03

SVC is een vorm van virus ziekte die om de zoveel jaren de kop opsteekt de rede, vaak op een water waar een overbezetting is aan vis wat in vergelijking met KHV veel minder agressief is, en zeker niet het totale karper bestand dood. Een goed visstandbeheer voorkomt dan ook vaak veel problemen. Op de meeste waters is het virus latend aanwezig.

MVG,
Peter

Kees is me voor :lol:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-05-2005 10:05

Michel,

De hele populatie kan alleen doodgaan als ze allemaal een slechte gezondheid en dus lage weerstand hebben. Bijvoorbeeld bij zware overbezetting en dus voedseltekort. Of een hele lange koude winter waarbij alle reserves verbruikt zijn. Er zullen vast nog wel meer voorbeelden zijn, maar die schieten me zo even niet te binnen.

Water gezond houden? Goed visstandbeheer om een evenwichtige visstand te behouden. Dus geen overbezetting van de ene of andere soort. De waterkwaliteit is natuurlijk ook van belang, allemaal zaken die de HSV en het waterschap of eigenaar aangaan. Kan me goed indenken dat vervetting door extreme hoeveelheden vissersvoer de gezondheid van de vissen ook verslechtert.

Groeten,

Mark
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

12-05-2005 10:07

Dat is duidelijk, de zwakkere vissen zullen dus het loodje leggen. Het weer van de afgelopen tijd werkt dan ook niet mee. En zoals het er nu uitziet komt daar nog niet veel verandering in komende week. Bedankt voor alle informatie.

Laten we maar hopen dat het niet al te verre gevolgen heeft.

Mvgr. Rene