vergunning nachtvissen


Plaats reactie
ruben hoornstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-03-2005 23:49
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

28-03-2005 00:20

omdat je zoveel hoort over mensen die rommel achterlaten of geluidsover last veroorzaken wordt nachtvissen op steeds meer plekken verboden bij mij in hoogeveen zijn ze er ook al mee bezig dus mijn onderwerp wat als je nou naar je vis vereniging moet gaan om een vergunning te halen voor nachtvissen wat is jou mening hierover
Gebruikersavatar
chrisje bastiaansen
Berichten: 31
Lid geworden op: 31-01-2005 21:34
Locatie: breda

28-03-2005 08:47

dat zouden ze overal moeten doen ruben
echt gewoon betalen voor nacht te vissen desnoods 50 euro
maar dan wel over heel nederland
en iets niet goed of een puinzooi intrekken die handel
dan kan het echt goed geregeld worden
kijk ze willen toch geld in het laadje zien dus voor wat hoort wat
ik zou het een super plan vinden nu de rest nog
en trouwens nachtvissen doe ik ook maar heb gewoon respect voor de natuur
dan is er niks aan de hand
groetjes chris
als ze me missen ben ik vissen en niet achter het net maar er voor!!!
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-03-2005 09:30

Ik ben het eigenlijk wel met Chris eens.
Goed aanpakken die handel, dan zijn we er binnen de kortste keren vanaf.
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

28-03-2005 09:30

Het plan lijkt mij niet verkeerd, maar er zitten wel een paar nadelen aan.
De zooi zie je pas als iedereen weg is.
Je zou s'nachts veel meer moeten gaan controleren en dat kost weer geld en dan met meer controlle bedoel ik 4x in de week, op zo'n beetje elk water. Ik word nu gemiddeld 3x in 1jaar tijd gecontroleerd en dat is altijd s'middags.
Zou het dan voor het hele jaar moeten zijn? of voor de 4maanden (volgens mij) die nu ook maar zijn toegestaan.(waar niemand zich aanhoud)
En vaak zijn het niet de karpervissers die de rotzooi maken maar overige jeugd die s'avonds gezellig met ze alle een biertje drinken aan de waterkant
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
ruben hoornstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-03-2005 23:49
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

28-03-2005 11:12

ja dat ze strenger moeten gaan controleren lijkt me duidelijk ik ben vorig jaar geen een keer gecontroleerd mischien moet de politie mee helpen met controleren ofzo 50 euro betalen voor een nacht vergunning zou mischien ook helpen
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-03-2005 11:19

Ruben, Rik Derks en Robin Okken hebben dit onderwerp een tijdje terug hier al aangehaald.
Henk Derks en ik hebben weten te voorkomen dat er niet meer mag worden "genacht vist". Je moet bij de hengelsportzaken in Hoogeveen sowieso een speciale nachtvergunning kopen(ook een soort controle)
Morgenavond is er in de Oosterkerk weer een vergadering v/h Vette Baarsje. Kan je aanraden om daar ff naar toe te gaan.
Er worden rondom de visvijvers kampvuren aangelegd , gettoblasters worden te hard aangezet, scooters en brommers rondom de vijvers, groepen karpervissers van 15 man of meer en de nodige gillende meiden.
Tja , vind je het dan vreemd dat de burgemeester dit wil verbieden.
Het bestuur van het Vette Baarsje moet met een plan naar de gemeente toe om het nog een jaar aan te zien...


gr Harnold Kikkert
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-03-2005 14:46

In hét Visblad staat een publicatie over een nieuw boekje over Nachtvissen van de hand van de NVVS.
Jammer alleen dat het weer geld moet kosten...

http://www.nvvs.org/60/6010_meer.asp?id=169

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-03-2005 17:37

Henk, die brochure is door de NVVS samen met de KSN gemaakt. En...gratis verstuurd naar alle HSV-en in Nederland en naar alle gemeenten en waterschappen.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

28-03-2005 20:44

Het invoeren van een landelijke nachtvisvergunning zou echt een superuitkomst zijn. Ik zou er gelijk eentje aanschaffen.
Natuurlijk óók een gewone vergunning naast die nachtvisvergunning.. Al zou één landelijke vergunning (die op élk water geldig is) ook erg mooi zijn ;). Alleen totaal onmogelijk natuurlijk. Maargoed.. Een nachtvisvergunning of akte (net als de sportvisakte), dat zou toch mogelijk moeten zijn? Alleen tjah.. Met de Nederlandse bureaucratie, zou zoiets nog wel jaren op zich kunnen laten wachten... Én, als zo'n vergunning niet duur genoeg is, kopen de 'begaaiers' ze alsnog.. Waardoor alles dus binnen de kortste keren weer is verpest, voor iedereen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-03-2005 21:15

Martijn, dat heeft niet met burocratie te maken maar met rechten, visrechten welteverstaan, die in de visserijwet zijn geregeld. En het 'kamperen' is geregeld in de WOR, maar die wet wordt dit jaar? ingetrokken.
Even afgezien van het 'kamperen' kan iedere visrechthebbende (b.v. HSV of federatie) een aanvraag ontheffing nachtvisverbod indienen bij de minister van LNV en mits belangen van beroepsvissers of natuurbelangen zich niet daartegen verzetten wordt dit ook vrijwel altijd toegestaan.

Je moet hiervoor dus niet bij de 'burocratie' zijn maar bij je eigen HSV...

Voor élk water vind ik onzin, daar je dan een heleboel mensen (lawaai)overlast zult gaan bezorgen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Anderzijds zijn er ook kwetsbare natuurgebieden waar niemand 's nachts mag komen, dus m.i. ook niet 's nachts vissen.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

29-03-2005 10:41

Ja, daar heb je gelijk in Aart. Maar juist omdat al die rechten bij verschillende verenigingen etc. liggen, en er aparte aanvragen moeten worden ingediend, zou zoiets toch jaren in beslag kunnen nemen.. Juist door de bureaucratie? Of zit ik nu met het verkeerde woord in mijn hoofd? Maargoed, zoals ik dus lees is het altijd het beste om (met een groepje) bij de HSV aan te kloppen... Al zie ik het eigenlijk niet zitten, dat zomaar iedereen het gehele jaar zou mogen nachtvissen in bepaalde gebieden hier.. Over een jaar zal het hier dan gewoon een camping zijn (met één maatschappelijke vuilnisbak: de oever)... Doe mij dan toch maar een nachtvis-vergunning!

Maar wat betreft 'alle' wateren, daar heb je uiteraard gelijk in! Maar in dergelijke natuurgebieden mag je toch ook overdag niet vissen (overdag verstoor je de boel namelijk net zo erg als 's nachts)? Ik doelde uiteraard op de wateren waar vissen, met een beetje gezond verstand, kán (en dus ook mag).
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-03-2005 22:40

Martijn, bureaucratie is in dit geval een verkeerd woordgebruik.
De bijna 1000 HSV-en in Nederland zijn allemaal zelfstandige verenigingen (rechtspersonen) met eigen visrechten en die kan NIEMAND op één hoop vegen. Of je dit nu wel of niet leuk vindt, zo is het in de wet geregeld. En daarom zijn zij (en federaties met visrechten) de enigen die b.v. nachtvisvergunningen uit kunnen geven als zij dat willen en hiervoor ontheffing (maanden september t/m mei) hebben aangevraagd en verkregen.

Een (beetje manke vergelijking, vergelijkingen zijn immers altijd een beetje mank) vergelijking zou kunnen zijn dat jij lid bent van een bepaalde voetbalvereniging en gaat zeggen: ik wil dat ik bij alle voetbalverenigingen moet kunnen gaan spelen. Dat dit nooit opgaat is duidelijk, zo ook bij de verschillende HSV-en.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

30-03-2005 08:19

Bedankt Aart, voor de informatie! Het wordt allemaal wel een stukje duidelijker zo!
Maarja.. Eigenlijk vind ik het ergens helemaal niet zo erg dat het zo in de wet is geregeld, en dat er zoveel verschillende HSV zijn. Hoe dichter de HSV bij de hengelaars staat, hoe beter. Hoe minder watertjes zij onder zich hebben, hoe beter zij zich op elk watertje kunnen richten. Toch?

Maargoed.. De gedachte aan een landelijke nachtvisvergunning, voor een bepaald (flink) aantal wateren (een iets betere formulering), blijft erg mooi.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-03-2005 11:53

Gisteravond de vergadering van Het Vette Baarsje gehad en daar kwam het volgende uit :

Er komen controle's door een BOA (bezoldigd opsporings ambtenaar)
deze kan dus bekeuren, en zal worden bijgestaan door andere controleurs! Ook zal de politie strengere normen hanteren.
Ook is het zo Ruben dat er uberhaupt niet 's nachts in de vijvers gevist mag worden , mits men bij de sectretaris van Het Vette Barsje een nachtvergunning aanvraagt!!!
Dus iedereen is tot op heden in overtreding omdat er door niemand nog een vergunning is aangevraagd en zal worden bekeurd.Dus wees verstandig en meld je bij de sectretaris voor een nachtvergunning.
Het Vette Baarsje heeft de visrechten van alle vijvers in Hoogeveen!!!

gr Harnold
ruben hoornstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-03-2005 23:49
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

31-03-2005 14:41

ok bedankt ik vis ook niet in de vijvers maar meer in de kanalen enzo maar mooi dat ze meer gaan controleren dan blijft het hopelijk netjes en gehandhaaft

groeten ruben
tjah al die stoere verhalen maar vangen ho maar
Plaats reactie