Koi Herpes Virus Victory ! ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-03-2005 15:19

Ik las vanmorgen een stukje in Angler's Mail over hoe ECHO en de Engelse evenbeen van de Nederlandse AID tot een behoorlijk resultaat zijn gekomen in de bestrijding van het gevreesde Herpes virus.
Door fondswerving en druk onder sportvissers is er nu nog eens 140.000 pond gefourneerd voor verder onderzoek.
Een "tool" om het virus te herkennen is er al.

Hoe is de uitwisseling daaromtrent geweest met KSN?

Het artikel staat natuurlijk ook in de newsroom van ECHO.
http://www.awdltd.co.uk/echows/news.htm

Onderstaand een afbeelding van het artikel uit Angler's mail.

Afbeelding


Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-03-2005 16:21

Nou als ik het mag zeggen? De meeste zijn "ons" vergeten, een aantal zijn commerciele wateren begonnen. De contacten zijn er wel maar lopen stroef.

Tool was er al, alleen: er is nog niemand, die kan vertellen waaraan de beestjes dood gaan / gingen.

In Amerika wil men wel onderzoek doen, of er dan 600.000 dollar ter beschikking gesteld kan worden.

Denk dat er in Nederland ook wel zo'n bedrag uitgegeven wordt. De helft zeker. Reken maar na. Onderzoek, afvissen, nog meer onderzoek. Opnieuw uitzetten

Er zijn 2 man 3 nmaanden dagelijks mee bezig.

Of wel in Nederland zijn we eigenlijk verder qua geld.


FF terug op die tool, er is zelfs een medicijn, kost alleen een paar centen EN de vis is en blijft besmet.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-03-2005 17:09

Klaas,
Goeie reactie, ja hoor, van mij mag je het zeggen!

Het is dus weer het geijkte verhaal: Hunnie voor hunnie, ons voor ons en God voor ons allen.
Net als met het uitvinden van een nieuw medicijn dus, een octrooi voor tig jaar en je kan er al die tijd niet aankomen, behalve als je het wiel nog een keer wil uitvinden.
Lekker dan met die Eilanders, lekker geisoleerd leven, overal van meeeten ( EUgelden) maar uitwisselen van zeer belangrijke info homaar!

Clubjes hé :evil:

Maar goed, in Japan is het begonnen heb ik begrepen, zijn die misschien al een stukkie verder? Van Israel heb je overigens helemaal niks te verwachten dan nog meer geïnfecteerde TUINKARPERS..,maar dan latent ziek,dus op het oog gezond.
Die, als ze ziek worden toch maar in de vaart worden gegooid, want zo zielig afmaken...
Ik vraag me af hoe al die "Koi-vrienden" het zouden vinden als we massaal snoeken of zieke karpers in hun water zouden dumpen!
(dit terzijde)

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-03-2005 17:24

Snap er niks van. Het koiwereldje is al jaren zeer druk bezig met het koiherpes virus. In het koiwereldje gaat heel wat meer geld om dan in het karpervisserswereldje. Dus daar zit het wel snor met de fondsen. Een test om KHV vast te stellen is er al jaren.

Gaat zeker niet zo vlotjes met ECHO op het moment.

Voor wat betreft de zijsprong. Koihouders zetten hun vis helemaal niet over bij ziekte. Dit doet de buurman(/vrouw) die een plastic bakje in de tuin heeft en in het tuincentrum wat van die te kekke visjes koopt. Heeft er verder ook geen benul van, net als de meeste gelegenheidsvissers die hun vistuig ook niet ontsmetten.

Ik begrijp dat er al teveel overheidspotjes zijn. Dus veel voorlichting van het gewone publiek zal er wel niet komen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-03-2005 17:58

Het terzijde verhaal.

En toch Klaas, er worden tegenwoordig in verhouding toch wel veel "goudkarpers" gesignaleerd die een behoorlijke afmeting hebben.
( niet het formaat dat in plastic bakjes bij de buurman rondzwemt)
Wat als een Koi-liefhebber met zijn hobby moet stoppen? Verkopen? Of toch maar dumpen?
Wat als die weliswaar drager zijn van KHV maar daar zelf niet ziek van worden?
Met die Tuinkarpers is het toch begonnen?

Het gaat erom of een goeie aanpak mogelijk is, net als waar jij aan refereerde, schone netten etc.
Compleet met uitwisselen van methodes en dergelijke.
Waarschijnlijk niet of je moet net als Engeland een scherm op kunnen zetten, als vroeger met hondsdolheid, quarantaine. Helaas lukt dat hier niet goed...

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-03-2005 18:33

Henk,

Beetje flauwe reactie van mijn kant. Maar ik snap er niet zoveel van.

KHV bij koi is niet van vandaag of gisteren maar is er al jaren. Daar wordt internationaal onderzoek naar gedaan. KHV kan in een laboratorium worden vastgesteld. Veel meldingen zijn echter nooit getest en liefhebbers zijn snel geneigd om bij ziekte er maar een label aan te hangen. KHV is dan makkelijk, terwijl het waarschijnlijker is dat het de slechte omstandigheden zijn. Dat is niet mijn observatie, maar die van deskundigen. Neemt niet weg dat de ziekte zich lijkt te verspreiden en ook in Japan heeft men inmiddels KHV gesignaleerd bij koikweker(s?).

Nu de karpersterfte in Engeland. Die treden al een aantal jaren op. De ziekte is voor zover ik heb vernomen niet bekend. Er wordt getest, maar er is geen KHV aangetoond. Er zijn wel uiterlijke overeenkomsten tussen de zieke vissen(kieuwen), maar geen bekende veroorzaker.

De karpersterftes in Nederland zijn van de laatste jaren. Ook hier geen KHV aangetoond middels de berichten van de OVB. Ik heb van horen zeggen dat er soms overeenkomsten lijken te zijn met de zieke karpers in Engeland. Als dit zo is, is de eerste vraag hoe vaak. Daar is geloof ik geen antwoord op.

Voor zover ik weet praten we nog steeds over een probleem waarvan de veroorzaker niet te duiden is. En KHV is niet aangetoond. Als er geen oorzaak is, dan is er geen remedie en kun je ook niet wijzen naar veroorzakers. Dus ook niet de goudvisjes.

Preventieve maatregelen treffen is natuurlijk altijd goed.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-03-2005 20:02

Neen hoor Kees, niks flauw. ( Ook ik snap er niets van)

Toch valt het me op dat in Engeland speerpunt No1 het KHV is en dat daar blijkbaar veel geld voor wordt uitgetrokken. Daarnaast mis ik toch samenwerking, zoals Klaas al opmerkte.

Ook het populair worden van een Koi-vijver van de laatste 10/15 jaar, de syndicate en betaalwateren die wellicht niet goed worden beheerd, het onnatuurlijke voedselaanbod, de samenstelling van boilies en dergelijke zullen ongetwijfeld een rol spelen in het geheel. Misschien zijn er ook zelfs mutaties opgetreden in het KHV.

Ik hoop van ganser harte dat de oorzaak wordt opgespoord en ook een afdoende remedie wordt gevonden, alhoewel ik daar als niet-leek een keihard hoofd in heb....

Het mooiste is natuurlijk als alle knappe koppen bij elkaar komen, want de karper als bedreigde vissoort.., ik moet er niet aan denken, we zijn de boerenkarper al goeddeels kwijt.

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-03-2005 20:23

Zolang men maar niet uit ongeduld en frustatie de ziekte voor het gemak maar KHV noemt. Eerlijkheidshalve krijg ik wel een beetje de indruk. De wetenschappers melden het namelijk niet met een dergelijke overtuiging. En dat is nou iets wat ze wel kunnen meten.

Blijft ook nog dat een deel van de vissterftes gewoon aantoonbaar de voorjaarssterftes zijn die altijd optreden. Voorjaarssterfte treedt op bij verzwakking van de karper. Waarom lijkt het dat de weerstand op sommige meestal kleine wateren tegenwoordig minder is?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-03-2005 21:12

Kees Ouwehand schreef:Blijft ook nog dat een deel van de vissterftes gewoon aantoonbaar de voorjaarssterftes zijn die altijd optreden. Voorjaarssterfte treedt op bij verzwakking van de karper. Waarom lijkt het dat de weerstand op sommige meestal kleine wateren tegenwoordig minder is?


Over die voorjaarssterfte maak ik me niet zo druk, dat hoort erbij.althans zoals jij je terecht afvroeg, op kleine wateren met een te hoge bezetting aan vissen en hengelaars.
Dan komen we weer uit bij het "beheer".
Maar ja, daar zijn al boekdelen vol over geschreven op dit forum en elders.

Laten we maar een hoop hopen,

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

12-03-2005 11:27

ff tussendoor, is de two-tone van engeland toch niet dood? :o
keihard de geksteeeeeee
coen lieferink
Berichten: 43
Lid geworden op: 06-01-2005 22:38
Locatie: Leiden

12-03-2005 16:16

ik heb ergens gelezen dat als we constant maar blijven uitzetten steeds vaker karpers aan ziektes zullen dood gaan. Dit heeft te maken met de weerstand van de karper. Door constant maar door te kweken krijg de karper een slechtere weerstand. En sommige moeten ook maar is ff ophouden met dat overzetten van karper want een karper hoeft niet altijd aan een virus te lijden maar kan wel een drager er van zijn. (en die mensen helpen dan het virus te versprijden :evil: .
het blijft een lastig onderwerp
the catch.... the power.... the carp...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-03-2005 07:46

Coen,

Klepel en de klok. Gewoon nog een keer goed lezen. Je bedoelt het verder goed hoor, maar is veeeeeel ingewikkelder.

In Nederland wordt zelf gekweekt broed gebruikt. In de landen om ons heen komt diet broed, mini visjes he, overal van daan. Er is dan nooit na te gaan waar de visjes vandaan komen.

MVG

Klaas
Plaats reactie