Vragen voor het Karperforum op de Carp in Zwolle!


Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-02-2005 22:25

Michel kerel je kon het weer niet laten :D
typen kan ook gestopt worden of heb je last van typedrift waarin je vingers bewegingen maken die niet meer te stoppen zijn :wink:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-02-2005 22:38

net zoals jij dan, want nog vijf minuten geleden werd over het stoppen met typen nog niet gesproken in je posting.

Sneeky even een wijziging ingetypt? :wink: :wink: :wink:






Na twee minuten : Ik namelijk wel dus terug naar de topic .
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-02-2005 22:53

Uuuh weet niet waar je het over hebt Michel :D
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-02-2005 09:06

Hier alle serieuze vragen per donderdag 10-2, nog een dagje om jullie vragen in te leveren. Dan kijken we even welke tijd voor is om mee te nemen.

Aas/Voeren:
>Waar moet een winterboilie aan voldoen en zijn er bij jouw verschillen tussen een zomer en wintermix, zo ja welke?
>Welke voermethode is momenteel erg populair in de UK? En wat adviseer je ons, qua ( afwijkende ) voer en vis methode op Nederlands dressuur water, dus wel mét brasems.
>Komt preocupatie nog vaak voor? soms wordt bijvoorbeeld gezegd dat als je met hennep en boilies voert dat ze meestal eerst alle hennep opeten. Zijn dat ook jullie ervaringen? en waardoor onstaat dit?
>Bestaat er volgens jullie ook zoiets als individuele voorkeur mbt aas. Is dit dmv goed voeren te omzeilen of zal een "partikel" vis meestal een partikel vis blijven bijvoorbeeld?
>Is mbt aas snel verteerbaar per definitie gunstig? op langere termijn zullen er bijvoorbeeld ingredienten zijn die langzamer verteren maar wel beter zijn voor de gezondheid van de vis. Waar kies je voor? (Ulco, ik neem aan dat jij doorlooptijd bedoeld??)
>hoe hou je onze vriend karper, vast op een hard stromende kanaal? ik kan ze niet houden ze trekken altijd verder heb jij met je panel ervaringen ? voer strategie? soort aas, of zijn ze gewoon niet te stoppen! wat zijn jullie ervaringen????
>FW heeft ooit eens een paar artikelen over die plastic maiskorrels geschreven. Mijn vraag is of het ook mogelijk is om met de niet fluoriserende korrels op de hair snachts of in erg troebel water te vangen. En waarom de karper die pakt. Voelt hij ze of zuigt hij ze per ongeluk op als hij aan het stofzuigen is?
>Gary: Wanneer hij een nieuwe mix gaat ontwikkelen, waar moet deze dan aan voldoen qua voedingswaarden? Heeft hij een bepaalde basis waar hij mee begint? Hoe staat hij tegenover flavours?

Rigs:
>Welke rig ( rigs ) komt er uit de wallet wanneer jij op een onbekend water voor de eerste keer vist? Het water in kwestie wordt druk bevist, dus waarschijnlijk veel dressuur aanwezig. Dus: hoe pakt Vogel (of anderen) uit?
>Vaak wordt gezegd dat een vis nadat ze geprikt is, stil gaat liggen en met spierbewegingen de haak uit de bek probeert te werken.
Nu vraag ik mij persoonlijk af of dit wel het geval is. Zoals ook op enkele onderwaterdvd,s te zien is, schrikt de vis van de prik en zwemt dan in alle gevallen heel hard weg. Mocht een vis wegschieten na de prik dan is er natuurlijk niks aan de hand maar stel dat de vis wel blijft liggen dan vraag ik mij af hoe de de forum mannen zoiets oplossen.

Beleving/Visie karpervisserij:

>Hebben jullie morele bezwaren tegen het wegvangen van (grote) karpers van wateren. Dus ook in relatie tot wateren waar de wet het toelaat? Kortom, hoe zwaar weegt het belang van collega vissers?
>zou aan alle heren wel eens willen vragen wat volgens hun de belangrijkste aspecten zijn van het wel of niet vangen van vis. Waarom vangt de een meer/groter dan de ander?
>Wat zijn jullie redenen en motivatie(s) dat jullie vissen?
>Grootste blunder tijdens een sessie?
>wat vinden de heren van het steeds grotere aandeel op de markt van lage prijs+kwaliteitsproducten, vinden zij het bijvoorbeeld slecht als concurentie?
>Het karpervissen heeft de laatste jaren een enorme (mondiale) vlucht genomen. Ik zou van het panel graag willen weten waar zij denken dat het karpervissen of circa 10 jaar staat.
>Hoe zien jullie het gevaar van nieuwe uitzettingen op Belgische en Nederlandse openbare wateren met vissen die mogelijk drager zijn van het springvirus. De vissen die mogelijk wel in Belgie of Nederland aangekocht zijn door de bevoegde instanties. Maar wel oorspronkelijk uit het oostblok komen en een gevaar betekenen voor zowel de Belgische als Nederlandse giganten op onze openbare wateren.

Aanpak/Handelen:

>Je komt op een voor jou onbekend water, je weet er niks van af. Hoe probeer je, zo snel mogelijk om erachter te komen of er karper zwemt? (Geen info, geen boot, grotere plas)
>Als je een water gaat bevissen met een zeer klein bestand, een enorme bron aan natuurlijk voedsel, een groot bestand aan brasems e.d. en de bodemstructuur is van dergelijke aard dat er meer hotspots als vissen zijn hoe zou jij dan een dergerlijk water aanpakken?
Bijkomend zou je kunnen vragen welke aassoorten hun voorkeur dragen op dergerlijk water.
>Karpers die vaak gehaakt zijn kunnen het erg lastig maken met "" kopschudden" op open water. Na gehaakt te zijn niet op de vlucht maar bewegingsloos in de bovenste waterlaag " kopschuddend" . Hoe spelen ze hier op in? langzaam druk zetten? Constante druk? Juist " full power" ? Komt dit vaak voor op de Engelse gravelpits?
mvg

Bart van den Hurk
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-02-2005 10:17

zoals ik begrijp gaan jullie niet op alle vragen antwoord geven op de beurs.
misschien een idee om wel een antwoord te geven hier op het board?? na afloop dan..

want de ene vraag die niet behandeld is kan misschien wel belangrijk zijn voor iemand..

ik heb nog wel een vraag:
Als iemand nog nooit is wezen karperen in frankrijk maar dit wel wil doen. hoe kun je dan het beste bepalen bij welke put of meer je gaat zitten? want er zijn namelijk honderden meertjes en plasjes in frankrijk om te vissen. maar hoe bepaal je nou van afstand of een water moeilijk of makkelijk zal zijn.. op het board zijn ze namelijk erg terug getrokken gaat als het over stekinfo gaat ook in frankrijk.
dus wat voor stappen hebben jullie ondernomen om tot een keuze van een water te komen toen jullie voor het eerst naar frankrijk gingen.
Laatst gewijzigd door Remco Oudhuyzen op 10-02-2005 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

10-02-2005 10:21

Bart,

Dat is zo toch nog wel een mooi lijstje geworden. Hopelijk zorgt het voor wat discussie.

Ik hoorde dat er via de officiële weg bijna geen vragen zijn binnengekomen... jouw initiatief en de reacties van de Carpboard bezoekers doen me dan ook veel deugd.
Ik denk dat we daar best trots mogen zijn.

Tot Zwolle.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-02-2005 10:41

Idd mooi lijstje Bertil, maar hopelijk hebben we ze niet nodig en is de zaal enthousiast genoeg om constant ter plekke vragen te blijven stellen die aanzetten tot discussie, want de vooraf ingestuurde vragen blijven wel voor achter de hand, al denk ik wel dat dezelfde dingen ook in de zaal zullen spelen.

Remko,

Mochten er vragen zijn die na de beurs niet aan bod zijn gekomen, dan wil ik iig best proberen mijn "visie" daarop te geven, verwacht dat Piet (mits tijd) hier ook wel aan mee zou willen werken. Of de 2 engelse collega's hier voor in zijn durf ik niet te zeggen. Maar iedereen die hier zijn vraag heeft gepost en het "durft" om hem ter plekke ook te stellen, heeft hem zeker beantwoord!
mvg

Bart van den Hurk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-02-2005 11:24

Hoi Bart,

Neem aan dat jullie zowel op de zaterdag als zondag een optrede hebben.
Hoe moet ik dat zien in het licht van de vragen, verdelen jullie die over twee dagen.
Het is me ontgaan wat de tijd is van de inhoudelijke discussie.
Wil zeker wel de vraag op een nette wijze stellen aan het panel.

Tot zaterdag,
Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-02-2005 12:04

Beste Peter,

Het Forum is idd beide dagen van de beurs, op zaterdag om 13u en op zondag om 12:30u. Ik ben zelf een van de 5 panelleden, dus zal weinig vragen stellen, enkel proberen te beantwoorden. Michiel Martijn is de discussieleider, dus hij zal deze vragen gaan stellen en de vragen uit het publiek structureren. Ik ben iig benieuwd hoe het zal gaan verlopen, maar verwacht dat alles wel goed komt. Ik weet niet wat er aan tijd gaat zitten in het beantwoorden van de vragen, of ze dus opgedeeld worden, of dat hele interessante onderwerpen beide dagen behandeld zullen worden. Maar zoals ik al eerder aangaf, de vragen uit het publiek gaan natuurlijk voor, dit is meer een back-up. Maar kom zeker een van de dagen naar de zaal om je vraag te stellen, dan kan je namelijk als vraagsteller de antwoorden ook enigzins structureren door met wedervragen het geheel wat te sturen.

Zie je Zaterdag,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-02-2005 19:48

Bart...en onderstaande?..echt een brandende vraag waar ik wel eens uitsluitsel over zou willen hebben...kan deze niet meegenomen worden? :(
mvg
Hans Brinkel

Hans Brinkel schreef:Onderstaande tekst is "geleend "van Peter Otte..dit omdat hij het e.e.a zo mooi omschreven heeft.
Bij deze is dit mijn vraag voor het forum geworden :D :
Onderwerp: Heeft de Salmonella bacterie nu wel of geen invloed op de gezondheid van de karper?

Tekst + uitleg:

De invloed van eieren (bacteriën) bij karper of dat van invloed is op ziekten van karper is een andere vraag die bij me opkomt.
Wij mensen kunnen er in rauwe toestand problemen van ondervinden. Daar karper geen maag heeft
de darmen het voornaamste werk van afbraak en omzetten moeten doen kan dat mogelijk problemen geven.
De kern van een 25 mm boilie wordt zeker geen 80 graden tijdens het koken. + -8 min de tijd die nodig om een groot gedeelte van mogelijk schadelijke bacteriën te doden. Er zijn er ongetwijfeld die hier meer van afweten.
gr
Hans Brinkel ..enne wellicht ook Peter Otte.daar hij nog nooit antwoord heeft gekregen op deze vraag :D
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

11-02-2005 14:45

Hoi Bart. Ik zou graag willen weten hoe men het volgende zou aanpakken: Een klein kanaaltje, niet erg diep, en +- 10 - 15 m. breed. Voeren is er lastig vanwege de afstand die ik ervoor moet afleggen, en het bestand is redelijk.
-Zou je gaan voeren, of instant vissen?
en dan daarin meenemen:
-instant vissend ben je mobieler en kun je meerdere stekken per dag afvissen.
-voeren kost (vis)tijd en meer geld.
maar:
-met een voercampagne bereik je meer vissen met je aas
-vissen weten dat er op die plek vreten te halen valt.

Kortom: Weegt het voordeel van voeren op tegen de nadelen ervan, en de voordelen van instantvissen? Hoe zouden zij dat aanpakken?

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-02-2005 14:53

Volgens mij heb je het antwoord zelf al gegeven Daniel :wink:
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

11-02-2005 16:35

Haha ja een beetje overdenken kan er altijd wel vanaf :wink: maar ik vroeg me nu juist af hoe de pannelleden een dergelijke situatie aan zouden pakken...

:D

Daniel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-02-2005 17:21

Hans Brinkel schreef:Onderstaande tekst is "geleend "van Peter Otte..dit omdat hij het e.e.a zo mooi omschreven heeft.
Bij deze is dit mijn vraag voor het forum geworden :D :
Onderwerp: Heeft de Salmonella bacterie nu wel of geen invloed op de gezondheid van de karper?

Tekst + uitleg:

De invloed van eieren (bacteriën) bij karper of dat van invloed is op ziekten van karper is een andere vraag die bij me opkomt.
Wij mensen kunnen er in rauwe toestand problemen van ondervinden. Daar karper geen maag heeft
de darmen het voornaamste werk van afbraak en omzetten moeten doen kan dat mogelijk problemen geven.
De kern van een 25 mm boilie wordt zeker geen 80 graden tijdens het koken. + -8 min de tijd die nodig om een groot gedeelte van mogelijk schadelijke bacteriën te doden. Er zijn er ongetwijfeld die hier meer van afweten.
gr
Hans Brinkel ..enne wellicht ook Peter Otte.daar hij nog nooit antwoord heeft gekregen op deze vraag :D

--------------------------------------
---------------------------------------
De mail heeft een lange weg afgelegd, maar ik denk dat je vraag wel beantwoord is...

Overigens is de kans om een met Salmonella besmet ei te vinden niet groot; ongeveer 1 op de 5000 eieren is besmet.

Ralf Hartemink

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Haenen, Olga
Verzonden: vr 11-2-2005 09:06
Aan: LMM, Questions
CC: Leenstra, Sietze
Onderwerp: RE: Salmonella..



Beste Ralf en Sietze,

Vis kan, bij hoge dosis van Salmonella, er wel ziek van worden (zie onder), maar de kans is klein, er is ongeveer geen literatuur over, omdat het geen strikte vispathogenen zijn. Het risico voor de volksgezondheid, als Salmonella zich in het kweeksysteem gaat vestigen is echter wel aanwezig. Hoe groot dat risico is, is door mij niet in te schatten. Ik zou adviseren, daar het RIVM over te benaderen.

Veel succes.

Vriendelijke groet,

Olga Haenen

===============================================
ARTIKEL:

J Am Vet Med Assoc. 1975 Oct 1;167(7):551-2.


Retention of Salmonella typhimurium by certain species of fish and shrimp.

Lewis DH.

Marine fish (Mugil cephalus, Fundulus heteroclitus, Trachinotus carolinus), lake shrimp (Penaeus setiferus), and channel catfish (Ictalurus lacustris punctatus) were exposed to Salmonella typhimurium and cultured after 2 hours and at daily intervals for 30 days. Salmonella typhimurium was recovered from all exposed animals after 2 hours and for 30 days in all animals except P setifurus. The organisms could not be recovered from those shrimp after the initial sampling period. Apparent salmonellosis developed in certain specimens of M cephalus and T carolinus 10 to 14 days after exposure to S typhimurium.

=========================================
Dr. Olga L.M. Haenen
Head of the Fish and Shellfish Diseases Laboratory
Department of Bacteriology and TSEs
CIDC-Lelystad, Institute for Animal Disease Control
(Centraal Instituut voor DierziekteControle)

:roll: :roll: :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-02-2005 20:22

Henk,

als we jou niet hadden gehad, dan was het wel een ander geweest :D
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-02-2005 20:46

Ik vind het niet erg op mijn bakkes te gaan, maar de Salmonella bacterie zit óp het ei en niet erin toch.
Maw als je een ei breekt onder optimale omstandigheden kan er geen besmetting ontstaan ( eischaal niet in aanraking met inhoud) :-?

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-02-2005 18:34

Nok Nok...... Ben benieuwd of er al vorderingen zijn mbt de gestelde vragen (antwoorden). Een aantal zijn op de beurs beantwoord, andere gedeelte zouden bart en (piet?) zich misschien over buigen toch?

Antwoorden misschien gewoon per vraag hier op het board kan de rest ook zijn visie mening erover geven :lol:

Met benieuwde groet Ulco,

Mochten er nog niet genoeg zijn...heb al weer weer paar nieuwe vragen :wink:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-02-2005 20:00

Ulco,

Shoot zou ik zeggen, maar vandaag niet meer, heb net non stop van 3 tot nu aan de KSN jeugddag lezing zitten werken, er begint al aardig vaart in te komen. Morgen of overmorgen zal ik me eens buigen over al de vragen die gesteld zijn.
mvg

Bart van den Hurk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

17-02-2005 16:11

Bart heeft ook geen haast hoor...was gewoon benieuwd!
Zal een aantal nieuwe vragen even goed proberen te formuleren en dan plaats ik ze op korte termijn hier op het board :)

Mvg Ulco
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-02-2005 07:43

Zit momenteel met griep thuis, de stress van afgelopen weekend zal wel de oorzaak zijn. Of het is natuurlijk Piet zijn schuld :wink: (daar zat ik langs op het forum en die was tijdens de beurs al ziek). Als ik het langer als een kwartier uit kan houden achter dit beeldscherm (krijg nu al koppijn als ik ernaar kijk), dan zal ik de vragen even beantwoorden, zal wel zondag zijn.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 10:43

Aas/Voeren:

>Waar moet een winterboilie aan voldoen en zijn er bij jouw verschillen tussen een zomer en wintermix, zo ja welke?

Ten eerste moet ik even melden dat ik zelf geen echte wintervisser ben, heb het wel gedaan, maar de intentie waarmee ik vis is gewoon niet een heel jaar op te brengen, vandaar dat ik ervoor gekozen heb om mijn energie te verdelen en me enkel voor de volle 100% te geven tijdens het voor- en najaar. Een hele interessante discussie op het board is er een tussen mij en Mike van Zijl, gevoerd naar aanleiding van de rotary letter:

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=4050 , Zeker een aanrader om nog een keer door te lezen!

Maar om bij de vraag te komen, tussen en winter en zomerboilie, zie het zelf meer als boven of onder de 12 a 10 graden watertemperatuur, zit bij mij zeker verschil. Er zijn simpelweg een aantal zaken wat ik in de winter anders doe als in de zomer. Zo wil ik in de winter de karper zo min mogelijk verzadigen, dit wil zeggen dat je producten die licht verteerbaar zijn voor de karper een stuk minder toevoegt dan wel weg laat uit de boilie. Een van de best verteerbare toevoegingen voor de karper zijn lichaamseigen eiwitten, vooral de veel gebruikte vismelen, die ik ook een heel stuk naar beneden schroef dan wel weg laat in de winter.

Een ander belangrijk aspect aan de boilie, zeker in de winter is de doorlooptijd van het aas, ik verhoog dan ook het percentage voedingsvezels in de boilie als ook producten die de stoelgang van de karper stimuleren zoals bijv. vogelzaden en kelp. Ditalles om de veel minder werkende darmflora te stimuleren het aas wat sneller naar buiten te werken, om zo ook weer te voorkomen dat de vis voldoende tijd heeft om de voedingsstoffen uit het aas op te nemen.

Dit alles dus om ervoor te zorgen dat de koudbloedige karper, die in de winter nagenoeg geen voedingsstoffen nodig heeft, ze ook niet te veel binnenkrijgt tijdens het azen. Wat er weer voor zorgt dat de vissen regelmatiger voedsel opnemen en daardoor ook gemakkelijker vangbaar worden.

Dan nog de vindbaarheid van mijn boilie, de verschillende smaakstoffen en daaraan gekoppeld de vindbaarheid van de boilie door de karper, zullen bij koudere temperaturen moeilijker uitlekken dan in de zomer. Je dient er dus voor te zorgen dat je goed wateroplosbare smaakstoffen gebuikt en vooral de oliën e.d. die de boilie afsluiten in mijn ogen beter achterwege kan laten in de wintermaanden. In de wintermaanden ben ik dus qua uitlekking voorstander van een grove boilie (wat hij al is door de voedingsvezels, vogelzaden en elp) en voor een niet te harde mantel. Liever een boilie gemaakt van eieren of eipoeder dan ook daaraan te veel eiwit, uithardende producten dan wel ei-albumine toegevoegd. Om ervoor te zorgen dat de mantel tijdens het koken niet ondoordringbaar wordt zowel voor de vochtopname en water doorstroom van buiten naar binnen. Als de omgekeerde werking met de smaakstoffen.

opmerkingen of aanvullende vragen, graag!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 10:44

Ik beantwoord alles even per vraag per reply, dit is het overzichtelijkste en maakt het wat gestructureerder, hopelijk heb ik tegen het einde van de middag alles beantwoord!

Ik heb er een paar vragen uitgefilterd die specifiek op een persoon van toepassing waren dan wel al uitgebreid besproken tijdens het forum zelf. Maar hebben mensen naar aanleiding van de antwoorden of niet beantwoorde vragen nog steeds vragen, stel ze gewoon, ik wil ze graag proberen te beantwoorden.
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 19-02-2005 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 11:12

Aas/Voeren:

>Welke voermethode is momenteel erg populair in de UK? En wat adviseer je ons, qua ( afwijkende ) voer en vis methode op Nederlands dressuur water, dus wel mét brasems.

Ik weet dus niet wat er over het kanaal een veel gebuikte voermethode is om op een dressuurwater te gebruiken, maar is dit wel zo slim om aan die Engelsen te vragen :wink: ?

Mijn voermethode, die nog op elk water heeft gewerkt en ik de laatste 3 jaar met succes ben blijven gebruiken is het verspreid sector voeren. Of terwijl verspreid voeren, maar zeker niet heel het water aan gaan voeren, want hoe je het ook wend of keert, die aasgewenning geloof ik maar op heel weinig wateren in, wat je eerder creëert is een boilie gewenning bij de vissen. Die balletjes zijn veilig, niet zo zeer dat specifieke smaakje. Want wat je bijvoorbeeld niet leest in LdB zijn boek, maar wel gebeurde op het KK is dat ook andere vissers beter begonnen te vangen. En dit is op veel wateren het geval, totdat mensen het voeren overtrekken en te veel gaan voeren, tja dan is het einde zoek en wordt er geen drol meer gevangen natuurlijk. Maar om op mijn manier van voeren en daaraan gekoppeld natuurlijk nog belangrijker manier van vissen te komen:

Ik voer hoeveelheden afhankelijk van bestand, witvisbestand en andere vissers. Maar op de meeste wateren komt dit op ongeveer 1,5 a 2 kg per voerdag, verspreid over een oppervlak van ongeveer een hectare. Want wat heb ik er nu aan dat de vissen lekker het voer aan de andere kant van het water met vertrouwen eten, terwijl ik daar niet aan het vissen ben??!

Uiteindelijk is toch hetgene wat je met voeren wil bereiken het volgende: je wil de vissen meer vertrouwen geven in de stek en hopelijk ook nog vasthouden op die bewuste aangevoerde stek.

Dan het vissen, een van mijn belangrijkste motto’s en ook van andere vissers die ik ken, vis zoals je voert! Dit pas ik op 2 manieren toe bij deze manier van voeren. Wanneer ik maar weinig zekerheid heb of het voer al dan niet weg is, vis ik single hookbait (een vergeten boilie!) op de stek, dus een enkele boilie (dezelfde boilies als ik voer), evt. met een laagje deeg om de boilie gekneed om deze extra aantrekkingkracht mee te geven. Als ik wat zekerder ben dat het voer weg is, dan voer ik ook gewoon die 1,5 a 2 kg verspreid over die hectare bij tijdens het vissen. Want deze manier van aasaanbieding hebben de vissen vertrouwen in. Dus nooit dat handje boilies bijvoeren op de stek zoals gebruikelijk is bij veel vissers, dit werkt simpelweg averechts op veel dressuurwateren.

Hopelijk dat je hier wat mee kan, voor verdere aanvullende vragen of opmerkingen, gewoon stellen dus!

Oh, wat vergeten, die brasems, vaak een kwestie van wat taaiere 25mm boilies en het probleem is al stukken verholpen. Ik voer niet om die platen op te kweken tot een kg of 5!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 11:19

Aas/Voeren:

>Komt preocupatie nog vaak voor? soms wordt bijvoorbeeld gezegd dat als je met hennep en boilies voert dat ze meestal eerst alle hennep opeten. Zijn dat ook jullie ervaringen? en waardoor onstaat dit?

Hier heb ik heel weinig ervaring mee, omdat ik meestal juist achter die grote vissen aanzit en dit over het algemeen boilievissen zijn (anders waren ze niet zo groot en zwaar geworden in eerste instantie). Normaal gezien voer ik dus enkel boilies. Alleen als ik weet dat een vis waar ik achteraan zit ook vaak op een particle gevangen wordt, dan wil ik deze nog wel inzetten, meestal in de vorm van tijgernoten, waarbij er ook geen echte preoccupatie onstaat, meestal zelfs het omgekeerde. Tijgernoten gevoerd in grotere hoeveelheden blijken juist vaak nog wisselvalliger gegeten te worden dan de boilies, de vissen laten ze langer liggen. Komt volgens mij door de voedingsstoffen die een tijgernoot bevat, een lekker snoepje voor de karper, maar te veel is niet goed. Dus gecombineerd met boilies ruimen ze het of allebei op, of enkel de boilies, maar nooit alleen de noten. Tenminste dat zijn mijn ondervindingen.

Maar hennep gebruik ik heel weinig, misschien heeft Piet hier meer ervaring mee.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 11:27

Aas/Voeren:

>Bestaat er volgens jullie ook zoiets als individuele voorkeur mbt aas. Is dit dmv goed voeren te omzeilen of zal een "partikel" vis meestal een partikel vis blijven bijvoorbeeld?

Ik ben ervan overtuigd dat je met een aassoort nooit het hele bestand van een water zal vangen, er zijn altijd vissen waarbij dat specifieke aas niet binnen het smaakspectrum zal vallen. Daarom is het binnen het targetvissen ook zo belangrijk om uit te zoeken waarop de bewuste vis bij voorgaande vangsten op gevangen is, om te kijken of er dergelijke aasvoorkeur bij die vis bestaat. Al moet ik wel zeggen dat juist bij die grotere vissen er vaak veel minder aasvoorkeur is dan die kleinere, ook weer, anders waren ze niet zo groot geworden. Ze zien gewoon meer dingen als voedsel en eten daardoor meer.

In mijn ogen kan je dus echte gebonden vissen niet om doen slaan, een deel zal het meteen accepteren als aas, een deel dient erop getrokken te worden door de rest en een deel zal het nooit eten.
mvg

Bart van den Hurk