Supermix maar bollies te zacht


Martijn Vos
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-01-2005 09:16
Locatie: Emmeloord

01-02-2005 10:30

Hoi,

Ik ben nu een tijdje bezig m'n nieuwste mix te testen en deze werkt super op verschillende wateren, de instant respons is erg goed. Nu zit ik met het volgende probleem, de mix opzich is erg droog en rolt moeilijk, dit probleem heb ik omzeilt door wat water of melk toe te voegen aan de eieren, de mix rolt dan super alleen worden de bollie;s hierdoor niet hard genoeg en een beetje brokkelig. heeft iemand sugesties hoe ik mijn bollie harder kan laten worden of beter rolbaar.


mvg Martijn
Gebruikersavatar
Marc van Egmond
Berichten: 86
Lid geworden op: 05-10-2004 13:47
Locatie: Den Haag

01-02-2005 11:16

Je zou wat olie kunnen gebruiken waardoor je mix minder droog is en goed rolbaar (olijfolie bijvoorbeeld). :wink:

Grtz.Marc
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

01-02-2005 13:54

Een beetje sojameel volvet door je mix wil het geheel ook nog wel wat soepeler maken.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Martijn Vos
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-01-2005 09:16
Locatie: Emmeloord

01-02-2005 14:14

Zat zelf aan ei-albumine te denken maar das erg duur en de hele mix is al erg duur opzich (maarja daar vangt hij ook naar). Een ander alternatief is (denk ik) tarwegluten. Heeft iemand ervaring met het probleem dat ik heb en zoja hoe heb je dit opgelost.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-02-2005 14:33

Marc van Egmond schreef:Je zou wat olie kunnen gebruiken waardoor je mix minder droog is en goed rolbaar (olijfolie bijvoorbeeld). :wink:

Grtz.Marc


Maar gebruik aub geen olie in de winter want dit stolt.

gr Harnold
Martijn Vos
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-01-2005 09:16
Locatie: Emmeloord

01-02-2005 15:00

Harnold Kikkert schreef:
Marc van Egmond schreef:Je zou wat olie kunnen gebruiken waardoor je mix minder droog is en goed rolbaar (olijfolie bijvoorbeeld). :wink:

Grtz.Marc


Maar gebruik aub geen olie in de winter want dit stolt.

gr Harnold


inderdaad harnold olie is alleen in water boven de 10/13 graden bruikbaar liefst nog warmer
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

01-02-2005 15:02

Tarwe gluten zal er zeker voor zorgen dat je boilies iets taaier worden... maar pas op gebruik niet te veel...want dan kun je ze als stuiterballen verkopen :o
En zorg er ook voor dat je verse tarwegluten krijgt... ik heb een keer gehad dat deze bedorven was...ondanks toch geprobeerd... en het resultaat:: onhandelbaar deeg... net rubber.. :oops:

Maar ik gebruik het nog steeds in mijn mix.

MVG Patrick
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

01-02-2005 16:00

Als je mix te droog is, vul het dan niet aan met water of ander vocht maar gewoon met eieren. Volgens mij moet dat ook al schelen in de hardheid.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

01-02-2005 16:05

Gebruik 8 eieren op een kilo mix.
Brrek de eieren en voeg hierbij de eventuele flavours en andere natte bestanddelen bij.
Voeg nu net zoveel droge mix bij totdat je een goed kneedbaar deeg hebt.
Water toevoegen kan heel goed, eieren zou ik niet doen omdat het eiwitpercentage dan veel te hoog wordt.

Pascal
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

01-02-2005 17:23

misschien vang je wel zo goed omdat je mix voor de verandering eens zacht is , in plaats van een gedroogde bol uit gewapend beton :)

als je niet echt veel last hebt van witvis of kreeften , blijven vissen met die zachte bollen !
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-02-2005 18:02

Lekker lang laten drogen?

Bevroren gebruiken zodat ze onder water ontdooien?

Gewoon zo laten?

Ei-albumine?

Andere mix?

Anders maar de Britsch Carpbuster boilies gaan gebruiken (als je die zacht vind kan je beter gaan sjoelbakken of golfen)? :P
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

01-02-2005 20:24

Martijn,

Ik zou er ook een ei exta door doen, weet natuurlijk niet hoe je eiwitpercentage is maar in het algemeen kan het geen kwaad.

Gegroet Ruud
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-02-2005 22:42

Hoi Martijn,

misschien zou je slechts alvast kunnen volstaan, het droge deeg aan te vullen met ei. gebruik liever geen water of melk als je hardheid tekort komt.

Het probleem is eigenlijk een beetje dat je boilies zo goed vangen. Zou dit niet zo zo zijn, zou je lekker kunnen gaan sleutelen aan je mix.

Het brokkelige effect van je aas zou wel eens mede debet kunnen zijn aan je succes, dus voorzichtigheid is geboden.

Een kleine hoeveelheid ei-albumine (2%) voor je voerboilies zou al genoeg kunnen zijn om ze wat beter te krijgen. Lactalbumine kan ook. Dan kun je je haakaas met zo'n 5% van het spul voorzien om ze brasembestendig te maken.

Als dit niet lukt, moest je nog maar eens posten.

MVG Mitsz
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

01-02-2005 22:52

hoe speel je het eigenlijk klaar om je boilies brokkelig te maken
op het randje
Martijn Vos
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-01-2005 09:16
Locatie: Emmeloord

02-02-2005 08:53

joel merken schreef:hoe speel je het eigenlijk klaar om je boilies brokkelig te maken


Het is niet zo dat ze onderwater uit elkaar vallen, ze blijven wel op de haar zitten, echter als je er een beetje in knijpt brokkelen ze uit elkaar. Omdat ze echt lekker vangen op meerdere wateren (stuk of 8 wateren getest) wil ik eigelijk niets aan de mix veranderen, denk dat ik maar voor de ei-albumine moet gaan.

In iedere geval bedankt voor de tips zal er mee aan de slag gaan em laat wel even weten hoe het afloopt.

Groet
Martijn
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-02-2005 18:53

Martijn Vos Geplaatst: 01-02-2005 16:00 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Harnold Kikkert schreef:
Marc van Egmond schreef:
Je zou wat olie kunnen gebruiken waardoor je mix minder droog is en goed rolbaar (olijfolie bijvoorbeeld).

Grtz.Marc


Maar gebruik aub geen olie in de winter want dit stolt.

gr Harnold


inderdaad harnold olie is alleen in water boven de 10/13 graden bruikbaar liefst nog warmer





De bol moest toch harder? stollen-> = vast/hard worden. Lijkt mij ok?
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

02-02-2005 20:32

martijn, zoals eerder gezegd is soja vet een goede, maar als je met een spuit werkt kun je er ook beter wat olijfolie doorgooien, het wordt wel vettig aan je handen maar mengen met de eieren verspreidt wel goed door de mix en merk je er in kleine proportie niet zo heel veel meer van.
zorg natuurlijk dat hij niet te vet wordt. daarom is een scheutje genoeg.
als je nog meer tips wil, stuur maar een pb, misschien weet ik nog wat.. alleen basis is genoeg, hoef geen additives, ben geen aaspezer:P
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

02-02-2005 21:56

Pascal Rijzinga schreef:eieren zou ik niet doen omdat het eiwitpercentage dan veel te hoog wordt.

Pascal



dit moet echt geen nadeel zijn :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

02-02-2005 22:27

Ik ben onlangs begonnen met wouwbloem te experimenteren, maar dat blijkt een voortreffelijk goedje... goede rolbaarheid, smaak en een enorm uithardingsvermogen. Ik stond er van te kijken, het geeft een veel beter resultaat dan gluten of ei-poedertjes....

Ik heb wel eens gehoord dat het een restprodukt is uit de maisindustrie maar voor de rest heb ik geen idee wat het is.

Het kan natuurlijk zijn dat de ene wouwbloem de andere niet is, en dat elke winkelier weer een ander soort meel verkoopt onder dezelfde naam.

Van een aassite:
"Wouwbloem bestaat uit graankorrels die met hete stoom worden bewerkt en daarna worden gedroogd. Waarna het geheel wordt fijngemalen. Het heeft een klevende werking. " Geen mais dus....

Als je een crappy boilie zoekt met lage voedingswaarde....lijkt het me een geschikt produkt. Anderen ook wel eens de uithard-eigenschappen opgemerkt van dit spul??? Ben benieuwd hoe anderen het gebruiken...

Groeten,
er zwemt een karper in mijn hoofd
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-02-2005 00:34

Martijn,

Wouwbloem is inderdaad prima te gebruiken! :wink:
Het laat je boilie inderdaad prima uitharden, maar het is beslist geen binder
in mijn ogen....
Natuurlijk zal het ene wouwbloem de andere niet zijn, dus kan ik alleen maar
aanbevelen om het steeds van hetzelfde merk te kopen; b.v. Wielco.
Wouwbloem neutraliseerd dus ook te sterk klevende mixen, net zoals polen-
tabloem overigens. Het is immers geen binder....

Tot slot: Mais valt ook onder de graan soorten! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-02-2005 11:31

Wouter Steggink schreef:
Martijn Vos Geplaatst: 01-02-2005 16:00 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Harnold Kikkert schreef:
Marc van Egmond schreef:
Je zou wat olie kunnen gebruiken waardoor je mix minder droog is en goed rolbaar (olijfolie bijvoorbeeld).

Grtz.Marc


Maar gebruik aub geen olie in de winter want dit stolt.

gr Harnold


inderdaad harnold olie is alleen in water boven de 10/13 graden bruikbaar liefst nog warmer





De bol moest toch harder? stollen-> = vast/hard worden. Lijkt mij ok?


Je leest wel goed maar begrijpt het niet!

Olie is wel interessant voor het rollen en uitwasemen van de geuren, maar de olie opzich stolt zodat de bedoeling van het uitwasemen teniet wordt gedaan en gestolte olie is nu eenmaal slecht voor de karper wanneer hij zo'n boelie heeft gevreten.
Hopelijk verduidelijkt dit de zaak, Wouter.

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-02-2005 12:41

lang niet alle oliesoorten stollen.


http://www.voedsel.net/vragen/vraag75.htm
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

03-02-2005 13:32

Hey Martijn,

Even opnieuw......jij zei:

Ik ben nu een tijdje bezig m'n nieuwste mix te testen en deze werkt super op verschillende wateren, de instant respons is erg goed. Nu zit ik met het volgende probleem,


Als je het mij vraagt heb je niet een probleem, maar zoek je een probleem. Een boillie hoeft niet persé heel hard te zijn. Je zegt dat de boillies op de hair blijven zitten. Misschien dat ze zo zacht zijn dat witvis ermee aan de haal kan gaan, maar dat lijkt me niet in dit geval. Volgens mij prefereert een karper zacht(er) aas boven keiharde bollen. Denk maar aan die 'goede' oude tijd (voor het boillie-imperium), een lekkere (stinkende) deegbal liet een karper niet snel links liggen. Nu trouwens nog niet, maar ssstt, niet verder vertellen......misschien vang ik dan minder :wink:

Maar als je antwoord wilt op je vraag, om boillies beter te laten rollen gewoon iets meer producten met olie/vet toevoegen (zelf doe ik een scheutje olijfolie of wat soja volvet erbij).

Voor hardere boillies zijn talloze mogelijkheden, bijvoorbeeld gebruik eieren ipv melk/water, ballen langer laten drogen (weet niet hoelang je ze nu laat drogen..) en verschillende melen gebruiken die de hardheid van de bal bevorderen (zoals griesmeel, maismeel of een binder als aardappelmeel).

Maar nogmaals, als je echt een 'supermix' hebt gecreëerd die veel vis op de kant brengt (liefst karper uiteraard), waarom dan moeilijk proberen te doen door je boillie harder te maken. Hierdoor verandert je supermix ook qua samenstelling met als mogelijk resultaat.....geen supermix meer.

Tsja, vissen kan zo eenvoudig zijn toch :-?

Groeten

Bas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-02-2005 14:37

Klaas van den Herik schreef:lang niet alle oliesoorten stollen.


http://www.voedsel.net/vragen/vraag75.htm


Die van mij wel!

En met die tip moet ik veel te veel zelf uitzoeken.

Welke Klaas, welke stollen niet?

gr Harnold
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2005 15:51

zet er maar eens een paar in de koelkast.

Visolie van vissen die in koud water leven, zullen (logisch) minder snel stollen. Dit afgezien van een paar uitzonderingen en "winterised oils"

mvg Mitsz