Wie van ons heeft een donorcodicil?


Wie van ons heeft een donorcodicil?

Ja, vanzelfsprekend
18
47%
Neen, moet er niet aan denken
15
39%
Heeft me toch aan het nadenken gezet
5
13%
 
Totaal aantal stemmen: 38
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

22-12-2004 13:43

Op die fiets Marc..... :P

Ik heb dezelfde mening als Camiel, ik wil de kist in zoals ik ben geboren, het ene ledemaat wat groter gegroeit zoals de ander :wink: :lol:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2004 13:45

Hier geen codicil. Het is niet mijn zaak, maar die van mijn nabestaanden.

Overigens schenk ik helemaal niets aan de wetenschap. Er zijn genoeg alternatieven voor het opleiden van jongelui tot arts. Ik ken dat wereldje te goed en "heb daar geen zin an".

Wat anders als het echt voor kennisvergaring wat zou kunnen opleveren. Maar in dat geval kunnen ze het en zullen ze het ook vragen.

Kees
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-12-2004 15:29

Betse kees,

Als het zover komt dat ik organen van een ander nodig heb is het niet de keus aan mij meer.

als het je tijd is ga je gewoon.

het zal op een gegeven zover komen in de wetenschap dat ze gaan proberen iemand zo lang mogelijk in leven te houden en dat staat me zeer tegen.

het gaat hier om mensen niet om een robot waar je even een batterij vervangt.

We laten met vissen de natuur zoveel mogelijk intact om zo min mogelijk er aan te veranderen en gaan dan wel met ledematen van mensen de grote wisseltruc uithalen.

Ik heb zelf nog nooit zo een situatie meegemaakt in mijn nabije omgeving en hoop dat ook zo te houden.
Mischien als het echt gebeurd dat ik er heel anders over denk

Maar nu denk ik er nou eenmaal zo over.
Het is mischien goed dat er verschillende meningen over zijn want mede door dit topic word het wel weer onder de aandacht gebracht en gaat iedereen er toch weer over nadenken
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

22-12-2004 17:26

zomaar even een stelling:

als iemand niet wil dat zijn/haar organen gedoneert worden, heetf deze persoon dan recht op de organen van een ander?

om even een antwoord te geven op mijn gedachten over orgaandonatie. daar ik dood ben op het moment dat het zover is, zal ik er zelf niet veel van merken. daarom vind ik dat de keuze niet alleen aan mij is, ook mijn naasten moeten erachter staan om mijn organen te gebruiken voor donatie.
nu weet ik alleen niet hoe het zit met hetgeen ik al eerder in deze discussie aangaf omtrent de risico's na een bloedtransfusie. las laatst iets dat mogelijk kreutzfeld-jakob op deze wijze kan worden overgedragen, en dat zodoende mensen die bloed toegedient hebben gekregen geen (bloed)donor meer mochten zijn. is hierover iets bekend bij jullie?
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

22-12-2004 17:31

Nou, je word bedankt Kees.
Je zet me nog meer aan het twijfelen :-?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2004 20:11

Wie bedoel je Robert, en waar twijfel je over?

Of je een donor codicil bij je draagt moet jezelf uitmaken. Velen zijn erbij geholpen. Ik heb er geen, maar dat is niet omdat ik principieel tegen transplantatie ben.

Of je uiteindelijk een geschikte donor bent bepalen de medici wel, Kees.

Voor het overige Camiel, zijn er voldoende ethische voorwaarden bij wat de medische wetenschap zou kunnen betekenen en het is aan de mensheid zelf om daaraan richting te geven. Transplantatie is niks nieuws en alleen de methoden zijn verbeterd zodat de slagingskans groter is geworden. Ik vermoed dat je er weer iets anders over denkt als jezelf wat mankeert dat met een ingreep, waarbij en ander hulp biedt, te verhelpen is.

Ter beschikking stellen aan de wetenschap is wat anders en klinkt heel wat zaliger dan het is.

Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

22-12-2004 20:25

Dat bedoel ik Kees O.
Ik moet er niet aan denken dat ze me open snijden na mijn dood.

Maar aan de andere kant, mischien hangt mijn leven wel ooit van een donor af.
Ik vind het een moeilijke keus, wel of niet donor worden.

Daarom heb ik ook geen codicil, ben er gewoon niet helemaal uit.

Ik geloof ook helemaal nergens in, geen god, Alla, hemel of duivel.
Weet dus niet of ik begraven of gecremeerd wil worden.

Vind het moeilijk mannen, dit soort dingen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jan van kranenburg

22-12-2004 23:54

In een donor-codicil kun je duidelijk aangeven wat je wilt.
Dus "niet ter beschikking stellen aan de wetenschap", kan vastgelegd worden.

In dit opzicht ben ik 't met Kees eens; er is geen noodzaak meer voor.

Anders ligt 't als na je overlijden met jouw organen andere nog levende zielen geholpen kunnen worden.
Moet iedereen voor zich zelf uitmaken of je dat wilt.

De vraag of iemand die geen donor is of wil zijn, toch recht heeft op organen van anderen in geval van nood?

Natuurlijk, mag geen verschil uitmaken.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-12-2004 08:08

jan van kranenburg schreef:
De vraag of iemand die geen donor is of wil zijn, toch recht heeft op organen van anderen in geval van nood?

Natuurlijk, mag geen verschil uitmaken.

mvg

Jan

Hallo Jan,
Mijn inziens: Recht op organen van anderen in geval van nood als je zelf geen donor bent.....Ja
Maar een verschil mag er wel zijn:
Voorrang....Nee !. ,in het geval er 1 donor is voor twee zoekenden met gelijke ziektebeeld...dan zal mijn inziens de drager van een donorcodicil toch voorrang moeten krijgen.
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-12-2004 08:44

Hans,

In mijn rol als logistieke idioot moet ik je hier toch even tot stilstand dwingen. Er is namelijk ook iets voor te zeggen om juist degene zonder codicil voorrang te verlenen in het kader van een hogere orgaan beschikbaarheid. Misschien niet de meest sociale of ethieke reden maar wel een reden.

Dan nu weer naar reality:

Iemand die geen donorcodicil heeft, is NIET per definitie tegen op het doneren van zijn/haar organen. Een codicil geeft geen garantie op organen na het overlijden, de nabestaanden hebben altijd nog het laatste woord.

Van mij mogen ze alles hebben en er mee doen wat ze willen, ja zelfs voor de wetenschap. Ik ben dood en heb mijn lichaam niet meer nodig. Een codicil heb ik niet om reden die ik eerder heb uitgelegd, dan vind ik het maar een rare stelling dat ik op de 2e plaats zou komen in zo'n situatie.

Groet Marc
(P.S. iemand nog hoornvlies over voor deze jongen? aanbiedigen gaarne via mail)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-12-2004 11:49

Hans, twee dragers van een codicil beiden even oud de 1 draagt al 20 jaar een codicil de ander pas 2 jaar wie heeft er dan voorrang?????
Maar goed dat er een grondwet bestaat.

Ik ben helemaal niet tegen transplantatie maar wel tegen een wat ik noem omgekeert codicil.
In mijn gevoel ben ik dan eigendom van de staat tot ik aangeef dat ik zelf baas wil zijn over mijn lichaam.
Deze strijd is nog niet gestreden omdat ook dat bij wet verboden is, je kunt niet verplicht worden om aan iets deel te nemen.

Dit topic vind ik overigens wel zinvol zo denk je weer eens over dit soort dingen na.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

23-12-2004 12:14

Goedemiddag,

Op mijn kaart staat een 1 !!!

Maw ik stel zowel mijn organen als weefsel beschikbaar voor transplantatie .....

MVG "GRUM"
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-12-2004 19:27

Heren,

Wanneer krijg je "dit recht" om het zelf te bepalen?
Daar ik nu achttien ben (jaja, dit ettertje wordt groot) ... Zou ik het dan zelf mogen bepalen?

Ik bedoel, weet iemand waar ik (als er al een formulier is) dit in kan vullen?

Hopend op een reactie,

Frank
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-12-2004 19:39

Ik kreeg het destijds thuisgestuurd met de vraag of ik een donor wilde worden, ik heb het overigens niet gedaan. Ik weet niet of iedereen die 18 wordt het thuis krijgt, misschien ik wel omdat mijn moeder zelf een donorcodicil heeft.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-12-2004 20:32

Frank van Amerongen schreef:Ik bedoel, weet iemand waar ik (als er al een formulier is) dit in kan vullen?
Hopend op een reactie,
Frank


Komtie Frank, en ja als het ettertje 18 is eigen verantwoordelijkheid, want volwassen :wink:
http://www.donorvoorlichting.nl/index.cfm


Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

23-12-2004 20:39

@ Robert Campbell, wees maar niet bang hoor. Als het zover komt dat ze "onderdelen" er uit gaan halen, dan kun je er van op aan dat je niet (meer) leeft... (beetje luguber om te zeggen, maar toch), dat controleert men eers bijzonder goed. En daabij, je wordt behandeld als ieder ander persoon die op de operatietafel komt, die voelen toch ook niks??
Enne, je ziet er ook niks van na de tijd, tenminste, de andere mensen niet dan.


Zeg, dit is wel een heavy onderwerp hoor, zo vlak voor de kerst, pffft.


Maar toch goed om er eens over te denken, ik bedoel, waarom zou je alles "zelf houden" terwijl je er ook iemand anders (en z'n famillie) blij kunt maken met "een stukje van jezelf", en je hebt meerdere "bruikbare stukjes", dus je kunt veel mensen blij en gelukkig maken, oftewel, een nieuwe toekomst geven, en da's eigenlijk best wel mooi.

Mijn eigen mening is wel, dat je deze keuze niet over kunt laten aan de "achterblijvers", die kunnen op zo;n emotioneel moment misschien geen goede keuze maken (lees, achteraf twijfelen). Als je zelf kiest (in overleg), dan is het een stuk beter te accepteren.


Nu stop ik ermee, ik vind het wel goed zo even.

MVrGr;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-12-2004 20:59

Marc Schrikkema schreef:Hans,

In mijn rol als logistieke idioot moet ik je hier toch even tot stilstand dwingen. Er is namelijk ook iets voor te zeggen om juist degene zonder codicil voorrang te verlenen in het kader van een hogere orgaan beschikbaarheid. Misschien niet de meest sociale of ethieke reden maar wel een reden.

Dan nu weer naar reality:

Iemand die geen donorcodicil heeft, is NIET per definitie tegen op het doneren van zijn/haar organen. Een codicil geeft geen garantie op organen na het overlijden, de nabestaanden hebben altijd nog het laatste woord.

Van mij mogen ze alles hebben en er mee doen wat ze willen, ja zelfs voor de wetenschap. Ik ben dood en heb mijn lichaam niet meer nodig. Een codicil heb ik niet om reden die ik eerder heb uitgelegd, dan vind ik het maar een rare stelling dat ik op de 2e plaats zou komen in zo'n situatie.

Groet Marc
(P.S. iemand nog hoornvlies over voor deze jongen? aanbiedigen gaarne via mail)


Hallo Marc
Inderdaad een lastige discussie en zowel voor als tegenstanders lees ik hebben goede argumenten neergezet. Kan alleen maar toevoegen dat je dit soort beslissingen met je verstand en bovenal met je hart moet nemen.
Soms lastig voor de nabestaanden,maar zij kunnen het min of meer ook zien als het uitvoeren van de laastse wens van de overledenen.
Wou dat ik je aan hoornvlies kon helpen,lijkt me geen prettig vooruitzicht
gr
Gans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-12-2004 21:01

Douwe Bijlsma schreef:Hans, twee dragers van een codicil beiden even oud de 1 draagt al 20 jaar een codicil de ander pas 2 jaar wie heeft er dan voorrang?????
Maar goed dat er een grondwet bestaat.

Dit topic vind ik overigens wel zinvol zo denk je weer eens over dit soort dingen na.


Hallo Douwe
tja..daar heb je ook een punt waar ik zo 1,2,3, geen antwoord voor heb...zie mijn eerdere bericht aan Marc hiervooor.
Het is inderdaad eens goed om bij dit soort zaken eens stil te staan
Gr
Hans
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-12-2004 07:38

Hans,

Het vooruitzicht is ook niet prettig, alhoewel je er ook niet al te zwaar aan moet tillen lijkt mij. tegen de tijd dat het echt crisis wordt gaan we er dieper over nadenken en er iets aan doen.

Probleem dat ik heb is hoornvlies met een afwijking waardoor "men" het niet efficient kan corrigeren. Als ik weer een een bril / lenzen aangemeten krijg dan is het binnen een week weer dikke shit met mijn zicht.

Optie is wellicht een laser operatie, maar dat weet ik over een paar uurtes aangezien ik dadelijk naar de chirug ga om e.e.a. eens te achterhalen. Is dit geen optie dan ben ik tot ik slecht genoeg zicht heb gedoemd om merendeel van de tijd slecht zicht te hebben.

Zoals jij regelmatig denkt "wat zeggen ze toch" denk ik regelmatig "wat zie ik toch" ...soms frustrerend, soms om moedeloos van te worden ..... en toch ........ je past je wel weer aan, opvallend genoeg. Jij compenseert je gehoor met proberen beter te kijken en ik doe het andersom ik ben gedoemd om beter te luisteren naar wat er gebeurd.

Zijn er blindegeleide honden die auto kunnen rijden? Hoe krijg ik anders in godsnaam mijn karperspulletjes aan de waterkant als het echt slecht gaat? Mocht het zover komen dan schrijf ik me in voor de hond van de reclame, gaan we lekker samen zakkenrollen :P

@Benny:

Het leeuwendeel van de bevolking kan makkelijker achter een toetsenbordje de wereld aan dan in een echte ontmoeting hoor! Als men je links laat liggen omdat je misschien niet altijd de juiste dingen op de juiste tijd zegt FUCK 'M! die zijn je tijd niet eens waard. Klinkt als een makkelijke levensstijl maar zo ga ik dus echt door het leven!

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-12-2004 07:48

Marc,
Als 1ste wil ik je veel sterkte wensen en hoop voor je dat men iets kan doen aan een verbetering van je gezichtveld.

Toch een kleine reactie op een gedeelte van je reply:
Quote"Als men je links laat liggen omdat je misschien niet altijd de juiste dingen op de juiste tijd zegt FUCK 'M! die zijn je tijd niet eens waard." Quote

Kan me hier voor een deel in vinden, iedereen maakt wel eens deze fout alleen ligt het er wel aan hoe men iets brengt.
Helaas kun je via het toetsenbord soms zaken neerpennen die ander sgeintepreteerd kunnen worden als men ze had bedoeld.
Ik ben dan zeker van mening dat men eerst na dient te denken voor men verbaal iets zegt tegen een ander persoon, in het geval van woord vind ik dit zelfs iets belangrijker daar men de tegenpartij op dat moment niet aan kunt kijken om te zien wat een eventuele reactie op je reply zou kunnen zijn.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-12-2004 09:11

Peter,

Dit was bedoeld voor Benny, die soms mensen(massa's) schuwt omdat er momenten zijn dat hij niet zo goed weet hoe te reageren. Ook was het voor Hans, die soms niet goed verstaat wat er gezegd wordt en dus niet altijd de juiste reactie geeft.

Kijk jij maar eens hoeveel mensen de tijd nemen om iemand die slecht hoort echt aan te kijken en desnoods iets langzamer praten om toch een gesprek aan te gaan. Het zijn er bedroefend weinig, buiten de mensen die je meteen als een klein kind gaan behandelen en "kinds" tegen je gaan praten omdat je ze wel niet zult begrijpen ipv dat je ze niet hoort.

groet Marc

P.S. Er zal voor mij best een oplossing in het verschiet liggen hoor, ik heb alleen nog niet de juiste mensen weten te treffen :wink: Ben iig niet zielig :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-12-2004 14:27

En mijn vrouw ook.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

25-12-2004 02:37

Marc,
duidelijke reply dank je zorgt bij mij voor meer duidelijkheid, ik persoonlijk zie je ook niet als zielig maar als individu waar je een conversatie mee hebt. Wel hoop ik dat er oplossing komt voor je probleem.

Ik heb de boel doorgelezen en als je het in die context plaats schaar ik me volledig achter je. Iemand uit laten praten in deze maatschappij is voor velen tegenwoordig al een zeer moeilijk iets laat staan als je dan ook nog problemen met met je gehoor of je gezichtsveld.

Bij velen kun je dit tegenwoordig al aan de lichaamstaal aflezen maar goed dit terzijde. Mij is vroeger geleerd respect te hebben voor meningen en mensen ongeacht wie ik voor me heb.

Wat mij wel opvalt in dit karperwereldje is de haat & nijd factor, elkaar soms gewoon het licht niet in de ogen gunnen. Ben blij dat het voor mij een hobby is geen levensstijl.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-12-2004 07:38

Peter,

Zodra er een competitiegevoel op komt zetten zul je haat en nijd gevoel krijgen in wat voor onderdeel van de wereld dan ook. Zit in onze genen, niet altijd even handig maar we moeten er mee leren omgaan.

We willen de beste, de langste enz enz enz ...... omdat ons dat helpt bij de jacht :lol:

Ik doe iig niet (altijd) mee aan deze gekte hoor, als ik vis dan wil ik ook graag genieten van het vissen, vangen is dan leuk en aardig. En wat betreft de kennis van het karpervissen ..... heb ik niet ik doe maar wat en wel met wissellend succes :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Anyway het is alweer bijna tijd om het land door te crossen op weg naar mijn ouders in het hoge noorden .......

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)