Wie van ons heeft een donorcodicil?


Wie van ons heeft een donorcodicil?

Ja, vanzelfsprekend
18
47%
Neen, moet er niet aan denken
15
39%
Heeft me toch aan het nadenken gezet
5
13%
 
Totaal aantal stemmen: 38
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-12-2004 21:45

Dat vroeg ik me af na het zien van de reportage op Tros 2Vandaag van vanavond.
Je vraagt je misschien af wat dat met karpervissen heeft te maken? Goed zo.
O,ja, Kees open eindjes mogen toch wel? :wink:

Zelf heb ik er één; hart voor de wetenschap en de rest: wat er nog bruikbaar is.

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

20-12-2004 22:12

Henk het heeft niet veel met karpervissen te maken maar als je doordenk wellicht meer dan zo op het eerste gezicht.

respect voor al wat leeft ook onder de waterspigel al heeft hij niet veel aan mijn organen.

vr grt bram
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

20-12-2004 22:20

meen laatst iets gezien te hebben op teletekst ofzo over het doneren van bloed.
indien je zelf een transfusie hebt gehad zou je geen bloeddonor meer mogen zijn ivm met de mogelijkheid van kreutzfeld-jakob. neem aan dat dit dan wellicht ook voor organen zal gelden, daar zit toch ook gewwon DNA in? in dat geval heb ik iig hee weinig keus
groetjes Da Fox
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2004 23:18

Henk, ik ook.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-12-2004 23:25

codicil zit in mijn portemonai...zou eigenlijk gewoon vanzelfsprekend moeten zijn!. :roll:
HB
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

20-12-2004 23:46

draag codicil altijd bij me. Ik ben voor een wijziging van de wet op de orgaandonatie. Iedere burger stelt zijn of haar organen beschikbaar in principe na overlijden. Indien om redenen van persoonlijke aard dit niet gewenst wordt, kun je dat schriftelijk laten weten aan de orgaanbank. Geeft veel meer donoren verwacht ik.

Sjors
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

21-12-2004 00:21

Hoi Sjors,
Heb zelf een donorcodicil dus schaar me wat betreft dat punt wel achter je.

Heb wel moeite met het wettelijk stellen van dit soort zaken, zeker in het kader van keuzevrijheid. Als iemand nu de keuze maakt dan is deze werkelijk gebasseerd op nadenken over de materie.
Vind het ook werkelijk weer iets Nederlands om hier een wet voor te maken, wij zijn zeer goed in het bedenken van regels.

Natuurlijk creeer je hiermee meer donoren in 1ste instantie, het is en blijft nog wel het geval dat de nabestaanden bezwaar kunnen maken wat weer zal resulteren in een hoop gestegel etc.

Voorlichting op de juiste wijze, dus echt de mensen benaderen niet op de wijze die tot nu toe werd gebruikt zou misschien kunnen gaan werken.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
jan van kranenburg

21-12-2004 02:13

IDD Henk.

Hart voor studie. Kunnen ze leren van wat er allemaal mis kan gaan.

Restanten mogelijk bruikbaar voor nog levenden.

Nieren zijn nog prima; lever doet 't ook nog en longen zijn nog 80%!
Galblaas is er helaas al uit.

Mijn hersens zou ik niemand aanraden :)

Even serieus; er staan weing mensen stil bij het feit dat in geval van overlijden, hun organen anderen kunnen helpen met door-leven.

Wat Sjors zegt is juist. Meen zelfs dat er al een politieke discussie hierover
gaande is.

Dus, als je nog geen Donor-codicil hebt, regel dat dan
Breng je ook nabestaanden niet in verlegenheid.

Welles of nietes; wat zou hij/zij zelf gewild hebben.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

21-12-2004 07:21

Als je nu nog zelf kunt beslissen naar (of aan wie) dan zou ik het ook doen, maar das niet het geval dus ... ben ik geen donor.

Martin
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-12-2004 07:46

Martin Doelman schreef:Als je nu nog zelf kunt beslissen naar (of aan wie) dan zou ik het ook doen, maar das niet het geval dus ... ben ik geen donor.

Martin

martin...beetje kort door de bocht he :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-12-2004 08:33

Lastige discussie mannen.

In principe mogen ze alles met me doen na mijn overlijden, het zal mij echt worst. Echter geen codicil, omdat ik niet wil dat er iets is waaraan men rechten zou kunnen ontlenen. Mijn vrouw weet hoe ik er over denk en ik ga er van uit dat zij de juiste beslissing neemt als het zover is, ik ben dood ze moet maar beslissen of ze het wel of niet wil.

Een codicil "kan" als een verplichting ervaren worden en dat gaat me te ver, sterker nog er zijn gevallen bekend dat er stevig "geleund" is op nabestaanden om maar tot donatie over te gaan terwijl de nabestaanden eigenlijk niet wilden.

Ik zie in dat voor beide situaties iets valt te zeggen, maar klaarblijkelijk weegt voor mij de keuze van mijn nabestaanden zwaarder ........

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-12-2004 10:02

Reportage schijnt gemaakt te zijn door een heerschap met dezelfde naam als mij, wees Henk mij op, dit ben ik dus niet.

Raar maar waar maar zelfs met mijn achternaam bestaat er een tegenvoeter in deze wereld met dezelfde voornaam, een klein onderzoekje een tijd geleden leert dat hij ongeveer van hetzelfde bouwjaar is.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
kees jansen

21-12-2004 10:24

Misschien een gewetens vraag, je dierbare is strevende maar zou in leven kunnen worden gehouden door een hart van persoon die net is overleden aan de gevolge van een ongeluk, waardoor jij of U je dierbare nog vele jaren naast je zou kunnen hebben, zou je dit dan ook weigeren uit principe's of wordt het dan toch anders

Mvgr Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2004 12:05

Beste Kees ik ben mijn hele leven strevende maar ik denk dat dat een slip off the pen is :D .

Ik lees hier helemaal niets over het maken van dergelijke keuzes, natuurlijk kies je voor de optie tot transplantatie.

Maar ik weet ook dat er groeperingen in Nederland zijn die het uit principe / geloofsovertuiging niet zouden toestaan.
Die laten het aan hun God over, waar dat toe leid kun je raden.

Ik heb geen donorcodicil, maar mijn naasten weten wat ik zou willen en handelen daar dan ook na.
Ik kan mij goed vinden in de posting van Marc hierover.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-12-2004 14:47

Ik heb sinds een tijdje ook mijn donorcodicil, want ik zou immers wanneer nodig ook graag geholpen worden met de organen van anderen. Vind het dus eigenlijk niet meer als normaal.

Ik zou er dan ook voor zijn om diegene met een donorcodicil wanneer nodig, voorrang te geven op anderen die geen donorcodicil hebben en ook organen/ weefsel o.i.d. nodig hebben.
Natuurlijk hierbij wel rekeninghoudend met het wel of niet MOGEN afstaan van organen e.d.
Ben benieuwd hoe anderen hier tegenover staan, en dan vooral diegene zonder donorcodicil.

Mvg,
Arjan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2004 15:14

Arjan vd Palen schreef:Ik zou er dan ook voor zijn om diegene met een donorcodicil wanneer nodig, voorrang te geven op anderen die geen donorcodicil hebben en ook organen/ weefsel o.i.d. nodig hebben.
Natuurlijk hierbij wel rekeninghoudend met het wel of niet MOGEN afstaan van organen e.d.
Mvg,
Arjan


Arjan verklaar je nader, bedoel je zoiets dat iemand voorrang zou moeten krijgen omdat hij niet rookt drinkt enz., maar dan met een donorcodicil??
Dus iemand die met een ernstig ongeluk verbrand is maar niet direct geholpen hoeft te worden omdat hij/zij geen donorcodicil heeft??
Tegenover iemand die er ook bij betrokken was maar wel een codicil heeft dat die voorrang moet krijgen??

Weet je wel dat je dan aan de grondwet komt?

Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

21-12-2004 15:36

Ik heb geen donorcodicil. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik vind dat mijn organen niet mogen worden gebruikt na mijn dood. Maar ik wil niet over mijn graf beslissingen nemen. Dat is aan mijn nabestaanden (vrouw en kinderen). Meermalen heb ik verteld dat zij achterblijven en dat zij moeten bepalen hoe en en ander gebeurt. Ik heb overigens wel een aantal dingen aangegeven, maar daarbij uitdrukkelijk verteld dat zij bij mijn leven altijd moeten verklaren zich daaraan te houden. Zo gaat het om keuze tussen begraven of cremeren, kist open of dicht enzovoorts. Masar ik heb ze ook heel duidelijk gemaakt dat op het moment dat ik dood ben, zij ontslagen zijn van elke belofte die ze eerder daarover hebben afgelegd. Dat lijkt heel dubbel, maar na ettelijke discussies begrijpen ze mijn bedoeling. Zij blijven achter en moeten de dingen doen en regelen weaar ze zelf het meeste troost in vinden. En bij mijn leven heb ik de zekerheid dat dingen gebeuren zoals ik ze wil (en hang nou niet de slimmerik uit door te zeggen dat het een schijnzekerheid is, want dat is voor mij niet zo).
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-12-2004 15:51

Theo,

Net als Douwe en ik, we denken er hetzelfde over. Een codicil geeft namelijk ook verplichtingen die je nabestaanden misschien op dat moment niet kunnen of willen nakomen.

Het is geen schijnveiligheid ....... het is een afspraak, die stopt met jouw ademhaling.

Ik vind ook dat ze met lachend in een sinasappelkistje moeten douden en aan de kant van de weg moeten zetten, maar dat kunnen ze niet dus mogen ze doen wat hen op dat moment geschikt lijkt.

Voor de "moraal" ridders onder ons ..... iedere vraag die jullie stellen kunnen wij een tegen vraag voor bedenken.

Wat als jouw organen gebruikt gaan worden voor een kinderverkrachter die ettelijke kinderen heeft vermoord?

Anyway, niet te lang over nadenken .... we zijn tenslotte nog lang niet dood!

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-12-2004 16:33

Douwe,
Natuurlijk moeten deze mensen ook geholpen worden wanneer mogelijk.
Ik bedoel hiermee dat als er bijv. 2 mensen een hart nodig hebben, en er is er maar 1 beschikbaar en 1 van de 2 een donorcodicil heeft. Dat dan voor mijn gevoel diegene voorrang moet krijgen die een donorcodicil heeft. Ik weet het, het is heel erg kort door de bocht gezegd. En ik snap echt wel dat het nooit kan. Zeker al niet omdat er in Nederland veel mensen zijn die zijn organen best af willen staan maar het aan de nabestaande over laten.
Wat betreft de grondwet dit klopt, heeft in mijn optiek niets met de wet te maken... puur met gevoel.
Is hetzelfde wat Marc aangaf met die kinderverkrachter, is puur een gevoelskwestie.

Maar ik denk als de meeste onder ons bij zijn eigen na gaat of hij geholpen wil worden met organen van een ander wanneer nodig dat het antwoord in 99% van de gevallen volmondig ja is.

Mvg,
Arjan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-12-2004 16:36

Arjan,
\
Dat spprt discussies hoeven gelukkig niet gevoerd te worden aangezien de kans dat er een "match" is tussen de donor en de patient is heel gering. De kans dat er dan ook nog eens een 2e patient de donatie zou kunnen ontvangen is nog veel kleiner.

Ondanks dat jij vind dat het meer gevoel is dan wet ...... is de wet hier toch echt zeer duidelijk over het mag niet!

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-12-2004 16:57

Marc,

Maar hoe meer mensen na zijn/haar dood organen/ weefsels e.d. beschikbaar stellen hoe meer kans er is dat er op dat moment een match is, en iemand geholpen kan worden.
En het is maar goed ook dat de wet boven het gevoel staat want ander zouden er rare dingen gebeuren.

Mvg,
Arjan
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-12-2004 20:11

Sorry mannen maar ik heb ook geen codicil.

ik ben gewoon van mening dat ik in mijn kist ga zoals ik ben geboren

geheel compleet dus.

Ik heb er wel over nagedacht over om een donor codicil te dragen.

het is mischien egoistisch maar dat is nou eenmaal mijn mening.
kees jansen

22-12-2004 13:14

Camiel zou je ook organen weigeren als je,daar je leven mee kan redden want met die organen ben je tenslotten ook niet geboren,

Ps ik respecteer je mening wel

Mvgr Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

22-12-2004 13:38

Ik ben geen donorcodicil.

Mij is het wel gevraagd om bloed af te staan om de maand maar dit past niet in mijn straatje.
Ik ben als de dood voor naalden(dat gevoel sluipt erin als je 7 keer onder het mes bent geweest).
Dat is mijn enigste maar de doorslaggevende reden dat ik zoiets niet doe!
Mijn vader geeft al 25 jaar bloed en plasma, ieder z'n keus zie je wel. :wink:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-12-2004 13:41

Koen?

Een donorcodicil treed pas in werking als je dood bent hoor, dus dan ben je niet meer bang voor naalden e.d. :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)