Rig/lood/tube m.b.t. camouflage


Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

10-12-2004 17:11

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Roger. Een karper komt continu in aanraking met takjes, rietstengels, waterplanten, etc, etc... Lijkt me stug dat een karper het verschil merkt tussen een stuk tubing en bovengenoemde "voorwerpen"?


Laten we het verhaal eens omkeren: schrikt een karper juist niet van dingen die hij wél voelt, maar niet ziet? Denk hierbij aan onzichtbare fluorcarbon voorslagen. Overigens is deze opmerking alleen van toepassing op helder water, waar karper daadwerkelijk kan zien (in meer of mindere mate).
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 17:41

Wel eens aan gedacht de gehele rig incl. tube een dag of wat in een monster van de ondergrond te leggen, modder enzo? Evt. gesoaked met flavour van je aas?
Wellicht is de geur van de tube soms de boosdoener. Geur,smaak erg ontwikkeld bij karper. Het is maar een gedachte.. 8)

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-12-2004 18:34

Maar dan komt het volgende weer Henk,

zou de karper de geur van de tube kunnen herkennen alszijnde geur van tube, en zou hij er vervolgens ook angst door krijgen, lees een negatieve ervaring aan kunnen koppelen?

Groetjes,
Stefan
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

10-12-2004 18:49

Als een karper de geur van tube zou kunnen ruiken dan is het voor hem vrij makkelijk om daar een negatieve reactie aan te kunnen koppelen. Aan bepaalde geur van boilie kan hij toch ook net zo makkelijk een negatieve ervaring koppelen!

Maar vraag me af of de geur van tube dusdanig sterk is dat hij dit waar kan nemen, smaakvermogen van een karper is sterk ontwikkelt geurvermogen beduidend minder.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2004 19:32

Er is inderdaad een tube op de markt geweest die de vissen afschrok door de uitzwetende weekmakers. Die tube is daarna direct van de markt genomen, in een verbeterde versie weer op de markt gebracht en nu nog te koop.

Karper schrikt niet echt opmerkelijk van alles wat wij zo op de bodem voor hem neerleggen. Wel opmerkelijk is dat ons haakaas naar verhouding meer gemeden wordt dan het andere voer dat er omheen ligt. Ze kunnen op het laatste moment zonder het aas aan te raken het niet opnemen en kennelijk ongeïnteresseerd verder zwemmen. Waarom? Helemaal gerust ben ik er dus niet meer op.

Van een min of meer neerhangende stuk nylon lijn in het water hebben ze duidelijk wel schrik. In het verlengde daarvan kan een strak stuk tube dus mogelijk ook een probleem opleveren. Vergeet ook niet dat lucht in de tube het zaakje keurig in een bocht kan laten staan. En dan is er dus geen sprake van een netjes vlak liggende tube.

Allemaal zaken waaraan je makkelijk iets aan kunt veranderen. Dus waarom niet?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 19:35

Stefan, soms gaat het mij ook wel eens boven de pet :lol:
Ik dacht gewoon, takjes e.d hebben de geur van de omgeving. Een tube kan behoorlijk onnatuurlijk stinken, nogmaals dacht ik.
Misschien...

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-12-2004 19:54

Henk,

ik zeg ook niet dat jij niet gelijk hebt hoor :) . Waar het mij om gaat, is de vraag of die vis dat dan ook echt kan linken als gevaar.

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-12-2004 19:55

Ulco dergelijke opmerkingen dwingen mij haast wel offtopic te gaan.
Jeffrey, waar ik naar toe wil is dat je opmerking alleen met dergelijke zware hengels mogelijk is, als je op de normale manier met de pen vist maken die dieren snelheid genoeg.
Met dat soort stokken die jij noemt vis ik statisch.

Ga lekker verder met de discussie, ik heb mijn antwoord gehad :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 20:32

Stefan, denk dat niemand gelijk zal krijgen, gelukkig.
Zwemmen en leven als een karper zou alle mysteries oplossen, maar dan zou het niet meer een uitdaging zijn.
Ik heb een zeer geringe kennis van rigs, gebruik als ik moet afstandvissen gewoon de rig der rigs, de standaardrig.
Maar denk altijd wel na met wat er onder water gebeurd. Met andere woorden, ik onderschat het smaak en geur onderscheidend vermogen van een karper ( eigenlijk elke vissoort) nooit.
Als ik ga zeelten bijv. gebruik ik altijd de modder uit dezelfde sloot om een voertje mee aan te maken, zo ook met deegbollen ( dus ongekookt en zonder ei enzo).

De link met gevaar? Vele topics zijn daar aan besteed, maar ook ik heb binnen een paar uur tijd dezelfde karper aan het zelfde aas en onderlijn of montage gevangen.


Misschien kennen wij wel mysterieuze intelligentie aan de karper toe die er misschien helemaal niet bestaan.

Blijft niettemin interessant.

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

10-12-2004 20:36

Hallo,

Dat een karper een tube zou kunnen proeven vind ik persoonlijk erg ver gaan. Kijk maar eens naar datgene wat er allemaal onder water leeft en ligt. In water zullen deze smaken/geuren allemaal sterk verdunnen zodat er weinig herkenbaars overblijft.
Belangrijk is dat alles waar een karper een negatieve ervaring mee heeft gehad zoveel mogelijk weggewerkt moet worden.
Probeer de laatste meters van de montage maar eens in te graven. Genoeg voorbeelden waarin dit de vangsten deed verhogen.
Door het ingraven van bepaalde onderdelen van de eindmontage zul je de meeste herkenningspunten voor een karper wegnemen.(oeps, alweer off-topic :-?

Denk dat de voorlopige conclusie kan zijn dat de meeste vissers meer waarde hechten aan datgene wat een vis kan proeven en voelen ipv zien . Misschien een onderwerp waar we deze discussie mee kunnen voortzetten……

Vr. Gr,

Martin Post
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2004 22:11

Dat er een tube is geweest die door een fout bij de productie bovenmatig weekmakers uitlekte geeft al aan dat dit bij de "normale" tube niet zo is.

Wel beschrijft Kevin Nash in zijn rigboekje hoe hij de tube "verouderd" in modder. Voor hem maakt het kennelijk uit. Al was het maar voor zijn vertrouwen.

Ik doe er niets mee. Wel gebruik ik steeds vaker leadcore om de laatste meters strak tegen de bodem te krijgen. Maar je zou op een paar plaatsen ook wat kneedbaar lood op de tube kunnen doen om de tube niet per ongeluk omhoog te laten staan door ingesloten lucht.

Groet, Kees
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

11-12-2004 13:23

op het belgische karperforum is er ongeveer zo'n topic geweest maar daar ging het over: ziet de karper kleur onder water? deze topic en dit topic op dit forum zult ge nooit weten.
het blijft altijd raden.

greetz dimi
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2004 13:33

Maar dat de karper kleur ziet is allang vastgesteld, Dimitri.

Het zien is verder afhankelijk van lichtintensiteit. Maar dat is bij ons niet anders. Overigens blijkt karper bij toenemende lichtintensiteit moeilijker gehaakt te worden. Zegt toch ook wel iets, nietwaar?

Kees
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

11-12-2004 19:26

Ik denk dat de tube misschien niet alleen visueel wordt waargenomen, en ook niet alleen op smaak, maar wat te denken van het met de baarddraden aanraken van de tube?

In 'door de ogen v/d. karper' zie je hoe een karper schrikt van een popup nadat hij met de baarddraad de hair heeft gevoeld...

Ik kan me voorstellen dat zo'n plastic/rubber buisje ook een bepaald glad gevoel zou kunnen geven en misschien dat de karper dat bij aanraking dan ook als smaak waarneemt... als ik zelf een stuk tube met mijn tong inspecteer heeft dit idd een eigen structuur en smaak :-? ...
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

12-12-2004 08:37

Kees Ouwehand schreef:Maar dat de karper kleur ziet is allang vastgesteld, Dimitri.

Het zien is verder afhankelijk van lichtintensiteit. Maar dat is bij ons niet anders. Overigens blijkt karper bij toenemende lichtintensiteit moeilijker gehaakt te worden. Zegt toch ook wel iets, nietwaar?

Kees


danku voor de informatie kees. dat zegt inderdaad iets, eigenlijk ook niet meer als normaal.
In belgië is een speelgoed uit, je zou ze kunne omschrijven als tubes, maar in de kleuren geel, rood, groen, zwart, wit,... dat is VEEL!!! beterkoop
zou ik deze dan niet kunnen gebruiken als tube? zou de karper deze kleuren kunne waarnemen en ervan schrikken?

gr dimitri
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-12-2004 09:13

Dimitri,

Die dingen zijn hier ook in de handel en heten Scoubidou, maar inmiddels ook al weer uit de handel genomen door een teveel aan weekmakers voor onze kindjes. Daarbij is het gaatje in de tube dusdanig klein dat ik de moed alweer heb opgegeven om ze voor het vissen te gebruiken.

Ik heb 3 kinderen dus je kunt je voorstellen hoe zo'n voorraad ik heb liggen van die Scoubidou's!!!! Alle kleuren zelfs glitters etc etc ......

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

12-12-2004 20:25

ja, da is da wat ik bedoel.
volgens mij gaan de vissen dat niet merken (allé, die glitter misschien wel :lol: ) maar ik ga het toch proberen. hier zijn ze nog tekoop geloof ik (en hoop ik).
ik was dus niet als enigste op dat idee gekome :D

greetz dimi
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen