Rig/lood/tube m.b.t. camouflage


Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

09-12-2004 11:50

In andere discussie werd opgemerkt dat een karper niet snel zal schrikken van een tube/lood bijvoorbeeld ook al zou deze zichtbaar aanwezig zijn. Tube ligt wel gewoon vlak in dit geval.

Ik heb zelf hier mijn bedenkingen bij, en camoufleer als zoveel mogelijk passend bij de bodemkleur.

Kan een karper relatie leggen tussen het zien van tube/lood en het mogelijke gevaar? zo ook bij het zien van rigs/haken/ wartels etc.

Laten we in dit geval even aannemen dat dit zich voordat op helder water.

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-12-2004 11:59

Jazeker kan een karper die link leggen Ulco!
Je weet mijn ervaringen met lood en tube.

Haak en onderlijn ben ik daarentegen wel paranoia over maar dat heeft weer minder met de zicht factor te maken, meer doordat ze het voelen.
Ik denk dat dit meer "de" aanknopingspunt is voor ze.

RC
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 09-12-2004 12:45, 3 keer totaal gewijzigd.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

09-12-2004 12:05

Volgens mij kan de karper die link ook leggen idd.
Ik heb het op helder water mogen aanschouwen dat een vis heel wantrouwig aasde op een stek met een slecht gecamoufleerde montage, terwijl de vis hier normaal gesproken helemaal niet wantrouwig is, let wel; het gaat hier wel over een voor onze begrippen waarschijnlijk erg opvallende montage, met een bijna zilver glimmend stuk lood...
Ikzelf probeer de laatste tijd het zaakje iig zoveel mogelijk te camoufleren.

MVG

FP
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-12-2004 12:35

Het gaat er bij mij niet in dat een karper in normale omstandigheden schrikt als hij een loodje en tube op de bodem zien liggen.

Als de vis keer op keer in aanraking hiermee komt (opstaande tube) voordat hij gehaakt wordt, dan zou ik er wel wat in kunnen zien (conditionering).

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2004 12:49

Als een vis lood en tube duidelijk zou kunnen waarnemen zouden ze volgens mij die link zeker kunnen leggen. Het is in dat geval immers iets afwijkends van de natuurlijke situatie, dus het zou als herkenningspunt kunnen dienen. De vraag is of een vis dit duidelijk kan waarnemen. Ik denk zelf dat het een knappe vis is die in het donker op troebel watereen tube herkend. Overdag op helder water ligt het wat anders, zeker als de tube een beetje onhoog gaat staan door de lucht in de tube (doen de meeste soorten als de lijn niet helemaal strak staat). In dit geval zou een simpel toploodje of pin down loodje dus al wonderen kunnen doen. Als je de boel echt wil camoufleren kan je simpel een beetje lijm op de tube smeren en hem door de juiste kleur zand rollen.

@Stefan: Ik denk ook niet dat een vis er van zal schrikken, hij zal hooguit voorzichtiger gaan azen. Bij diverse observaties heb ik ook gezien dat ze na een onderlijn geweigerd te hebben gewoon doorazen, alleen de rig niet meer aanraken. Je ziet immers ook niet altijd een boeggolf als je voerplek leeggevreten is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

09-12-2004 12:52

In een heel aantal gevallen zal de vis de link misschien niet leggen van ik zie lood/tube liggen dus moet op mijn hoede zijn. Maar ben je de vissen niet een stap voor door gewoon altijd te zorgen voor optimale camouflage wat een vis niet ziet of voelt(in sommige situaties misschien zelfs ruikt, sommige silleconenslag kan bijvoorbeeld erg stinken) kan hij ook niet van schrikken.

In hoeverre reageert bijvoorbeeld een vis op, het voelen van een stuk tube, fluorcarbon of leadcore. Leadcore heeft een het meeste weg van natuurlijke materialen omdat het niet glad aanvoelt.

Mvg Ulco,
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-12-2004 12:58

Je moet natuurlijk niet met felblauw lood en violetroze tube gaan vissen, maar zolang alles op de bodem ligt, idd door wat leadcore, en bijv. een voorslag van fluorcarbon zal die vis dat helemaal niet opmerken, áls hij het al kan relateren aan gevaar.

Groeten,
Stefan
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

09-12-2004 13:44

Als een karper zou moeten schrikken van een stuk tube dan zou die van elk obstakel in het water waar die langskomt van schrikken. Erg frustrerend lijkt me. Geloof er ook niet in, behalve zoals Stefan aangeeft als hij elke keer geprikt wordt met die tube erbij (conditionering), dan zie ik er misschien wel de waarheid van in.

Jeffrey
Laatst gewijzigd door Jeffrey Schouten op 10-12-2004 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-12-2004 13:59

Camouflage,

Ik zie het meer als voorkomen is beter dan genezen, zo pas ik het geheel aan op de kleur van de bodem, zorg ik dat er zo min mogelijk glimmende onderdelen aan de montage zitten (wartels, ringetjes, krimpkous, haken en lood (lang leve het atomic lood, zal me komend jaar zeker vis op gaan leveren!)) en dat alles strak op de bodem ligt dmv leadcore of anchor rig tube ESP, slider/pin down loodje en zinkend onderlijnmateriaal.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-12-2004 14:36

Ulco,

Ikzelf pas ook mijn montage aan aan de bodemkleur... Op zandputten zal ik echt mijn lood en rigtube aanpassen.

Ik geloof dat de vis, zeker op druk bevist water, het lood en de tube kan herleiden naar gevaar.
Vooral de vissen die voorzichtig azen zullen erg opletten naar alles wat er rond het aas op de bodem ligt.

Op water waar geen of bijna geen hengeldruk is maakt het echt niks uit, ook al ga je met ultraviolet lood vissen paarse rigtube...
Daar herekennen 'ze' nog geen gevaar in.

Maar nadat de vis al een aantal keren is gehaakt/geprikt, dan zal hij wel het gevaar gaan zien, net als dat met je rig hetgeval is.
Ik probeer het altijd zo onopvallend mogelijk aan te bieden.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-12-2004 14:39

Marijn,

jij schrijft: "Vooral de vissen die voorzichtig azen zullen erg opletten naar alles wat er rond het aas op de bodem ligt"

Kan je dit bewijzen? Want wat zal die vis een verdomd vervelend leven leiden als hij constant op de hoede moet zijn om op te letten wat er wel niet allemaal op de bodem ligt. Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre hij dit überhaupt duidelijk kan waarnemen, en daarnaast kan onderscheiden van mosselen, stenen, takjes, slierten wier etc...

Groeten,
Stefan
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

09-12-2004 15:34

Bart,

Waarom denk je dat Atomic lood je meer vangsten kan opleveren, dit alleen omdat de coating van natuurlijke grondstoffen is gemaakt??
Is het verschil in camouflage nu zo groot als je nu met een Atomic loodje vist of met een "normaal" stuk lood die ongeveer dezelfde kleur als de bodem heeft?

Camouflage OK, maar zolang je je visje vangt waarom al deze aanpassingen? Een karper blijft in mijn ogen nog altijd een "domme" vis..
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-12-2004 15:38

Ik heb zelf het vermoeden dat de waarneembaarheid van het geheel nog meer heeft te maken met het glimmen van verschillende onderdelen van de montage dan de daadwerkelijke kleur. Tot op heden gebruikte ik eigenlijk altijd Korda lood, mooie kleuren, maar wel een glimmende coating. Dit is te ondervangen door deze moedwillig te beschadigen/bekrassen. Maar het Atomic lood heeft dus ook de goede kleuren in haar assortiment met daarbij een matte coating die zelfs wat structuur heeft. Daardoor zal het licht gebroken worden en het geheel wegvallen tegen de bodem.

Waarom moesten ze er nu alleen een glimmende zilverkleurige wartel aan doen :( , wordt weer knippen geblazen.

Dit onderscheidende punt is voornamelijk van belang op relatief ondiepe heldere beviste stekken waar het daglicht tot op de bodem schijnt natuurlijk.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

09-12-2004 19:07

Hey Ulco,

Zoals je natuurlijk weet, hecht ik erg veel waarde aan het camoufleren van de laatste meters.
Maar is het nu wel zo dat we voor die zandputten altijd op zoek moeten gaan naar zandkleurig materiaal. Op ondiepe plateaus is het vaak wel zo dat de bodem daar uit zand bestaat maar op de diepere stukken zie je dat de bodem vaak zwart of in ieder gaval donker is. Ik praat dan over bijvoorbeeld de onderkant van een talud waar 3 meter water staat en het licht nog zeer duidelijk doordringt.
Vis je hier met die zandkleurige montage op dan zal dat de vis natuurlijk geweldig doen schrikken.
Ook is het mij opgevallen dat zankleurige bodems vaak worden onderbroken door kleine donkerdere kuiltjes. Een zandkleurige tube bijvoorbeeld op sommige plaatsen zwart kleuren(net als de Daiwa Infinity lijn) zou dan een optie kunnen zijn.
Ook is het mij opgevallen dat de zon een grootte invloed heeft op de zichtbaarheid van de presentatie. Vooral de glimmende onderdelen van een rig komen dan veel sterker naar voren dan de doffe onderdelen.
Deze gladde onderdelen zijn idd makkelijk dof te maken door het te bewerken met schuurpapier oid.

Mijnsinziens is het gewoon het best om eerst de stek onder water eens te verkennen met een eens stel flippers en een duikbril, om hierna de conclussies te trekken over welke kleur lood, tube enz...

Met vriendelijke goet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-12-2004 20:38

hallo allemaal

Je mag van me aannemen dat ik dit erg ver vind gaan.. de reden waarom is eigenlijk dat er in ieder water wel dingetjes liggen die op je tube lijken. zo is een takje dat al een tijd onder water ligt vrijwel standaard zwart van kleur. dit zou dan betekenen dat iedere keer als een karper in de buurt komt van een oud takje in het water dat ze voorzichtig worden... zwaar mijn twijfels over dus. Dat fel gekleurde dingen.. mogelijk wel iets van afschikking zouden kunnen hebben op sommige wateren, daar kan ik inkomen, net als van die glimmende stukken ongekleurd lood..

ook heb ik moeite met de stelling dat een vis je tube als zodanig ziet. volgens mij ziet de vis dit wel, maar schenkt er geen aandacht aan. Iedereen kent die zwarte tubeloden uit een stuk, die als je ze op ondiep water inzet als een antenne omhoog staan. op een put hier in de buurt worden ze nog steeds gebruikt, en ik kan werkelijk niet zeggen dat dat nu minder vangt..

zwaar mijn twijfels over dus.. Ik durf zelfs te beweren dat als je een tube vist de 3 maal zo dik is als normaal dat je dan nog steeds prima zult vangen ook op dressuurwater. doe dit niet voor je onderlijnmatriaal, want dan ga je wel geheid nat. een vis wil namelijk niet zo'n groot duidelijk zichtbaar oneetbaar ding in zijn bek hebben(onraad of natuurlijk gedrag, maakt in dit geval niet uit)

groetjes

RF
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-12-2004 21:14

Roger, in je betoog stel je , ik citeer :en ik kan werkelijk niet zeggen dat dat nu minder vangt..

Als je zo'n tube nu eens niet zou gebruiken zou het dan kunnen zijn dat je MEER vangt?

In de meeste wateren in Nederland is het water zó troebel dat de karper hoogstwaarschijnlijk bij een op de bodem liggende tube c.q. lood er geen schrikreaktie komt.
Aannemelijker is dat een karper schrikt vanwege de rig tijdens het opzuigen maar dan pas nadat de karper meerdere keren is gevangen.
Ik denk hierbij op de manier waarop de haak met aas bij de karper in de bek komt , dit in combinatie met de manier van voeren, zoals op meerdere plekken door meerdere personen en deze overal bijvoorbeeld "hoopjes"voer in het water flikkeren.

Ik persoonlijk heb wegvluchtende karper nog nooit meegemaakt op het kanaal...
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

10-12-2004 09:53

Beste Harnold,

Ben een voorstander van tube, deze zit er niet voor niets op.
Heb de ervaring dat karper gedurende de dril zich erg kan rollen om zijn eigen as, als je geen tube erop hebt kan de vis zich nog wel eens lelijk verwonden. Mijn inziens zal de karper echt niet schrikken van een stuk tube, er zijn genoeg soortgelijke voorwerpen in het water die op tube lijken zoals eerder aangegeven.

Mvg,
Jeffrey
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-12-2004 10:23

Stefan,

Misschien kwam het er ff een beetje lullig uit... wat ik bedoel is dat de vis een rig zeker kan onderscheden, maar zal niet non-stop schrikken bij elk takje.

Als er een voerstek ligt, dan zal de vis op zijn hoede zijn omdat hij daar gevaar in kan zien, mocht hij 'nare' ervaringen hebben gehad.

Op veel wateren vang je de moeilijk vangbare vissen toch met een enkele boilie, single-hook-bait.

M.i. omdat de vis op zijn veilige plek geen gevaar ziet in een stukje (tube) en hier sneller het aas zal pakken dan op een voerstek.

Ben ik zo duidelijker?
Zo niet... probeer ik het nog een keer...
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

10-12-2004 12:15

Hoi,

Ik denk dat een vis van een losse tube meestal niet zal schrikken omdat er op de (meeste) wateren takjes en dergelijke op de bodem rondzweven. Natuurlijk zullen er op wateren zonder bomen, struiken en wiergroei weinig tot geen takjes aanwezig zijn. Hier zal een vis in mijn ogen dus wel kunnen schrikken van een tube. Vraag blijft alleen of het schrikt na het zien of het voelen ervan.
Al meerdere keren is me opgevallen dat als een vis de voerplek bezoekt wel degelijk kan schrikken van de tube.
Dit is op ondiep water en ik heb al meerdere keren kunnen zien dat een vis van de voerplek afschiet voordat ze in de buurt zijn geweest van het haakaas.
Waarschijnlijk is dit gedrag per water verschillend. Alleen de helderheid en de waterdiepte van een water zullen al bepaalend zijn voor aasgedrag van een vis. Op helder ondiep water waar veel licht aanwezig is zal een vis waarschijnlijk meer het zichtzintuig gebruiken dan op diep, waar geen licht aanwezig is.

Vr. Gr,

Martin Post
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-12-2004 12:58

Jeffrey Schouten schreef:Beste Harnold,

Ben een voorstander van tube, deze zit er niet voor niets op.
Heb de ervaring dat karper gedurende de dril zich erg kan rollen om zijn eigen as, als je geen tube erop hebt kan de vis zich nog wel eens lelijk verwonden. Mijn inziens zal de karper echt niet schrikken van een stuk tube, er zijn genoeg soortgelijke voorwerpen in het water die op tube lijken zoals eerder aangegeven.

Mvg,
Jeffrey


Hoe zit dat dan met penvissen?
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

10-12-2004 13:45

Harnold,
Soepele lijn met een minimum aan weerstand, waardoor:
a) bij op de bodem liggend aas de karper de lijn niet opmerkt
b) bij zwevend aas de lijn ook niet opmerkt.

Over tube gesproken. Er zijn meerdere interpretaties ten aanzien van visibiliteit/herkenning. Ikzelf ben van mening, dat de karper de tube wel zal zien, maar niet zodanig als tube zal herkennen. Zeker niet op de plaatsen waar mijn montage ligt (onder overhangende takken, dus daar liggen regelmatig losse montages van mensen die niet kunnen ingooien). Dat is in weze een gewenning. Verder denk ik niet dat karpers sentient genoeg zijn om de link tussen lood en aas te leggen.

Je hebt natuurlijk verschillende soorten lood & rigs. Allereerst heb je de bonken lood met daaraan een stijve tube. Deze staan inderdaad loodrecht in het water. Let wel: dit lijkt erg op een zijtakje van een dikke tak die op de bodem ligt. Op zich hoeft dat niks wantrouwigs te zijn, alhoewel ikzelf daar geen voorstander van ben, bij mij komen die in ieder geval niet aan m'n lijn.
Allertweedst heb je de meer uitgekiende systemen, met lijn die je in het water praktisch niet ziet. Ik ben daar eigenlijk meer negatief over. De schrikreactie is namelijk vele malen groter bij iets wat je niet kan zien, dan bij iets wat je wel ziet. Zoiets is enigszins op te vangen door middel van backlead, maar dit heeft dus ook duidelijk niet mijn voorkeur.
je hebt ook de montage waar ik gebruik van placht te maken, en dat is met een runclip, sokje en stukje tube, al dan niet als bolt, semi-schuivend of helemaal schuivend, en met gebruik van inline of wartellood op welke manier dan ook. Die hebben mijn uitgesproken voorkeur, in verband met de zichtbaarheid (eventueel met een backlead, maar dan nog lijkt het een takje wat op de bodem ligt), zodat de karper dit als deel van de onderwateromgeving ziet.

Natuurlijk zijn er legio andere montages te bedenken, maar dit is zo'n beetje mijn visie op (lood)montages.
fishing rocks
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

10-12-2004 13:47

Das een goeie, heb ik niet bij stil gestaan..
Toch kan ik met de pen gecontroleerder drillen aangezien de vis een stuk minder snelheid kan opbouwen.



Gr...
Jeffrey
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-12-2004 14:16

Jeffrey, andere vraag met wat voor hengels ben jij aan het penvissen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

10-12-2004 14:31

Met 2.25 ponders van Sportex...Zijn erg zachte stokken..
Waar wil je naartoe?

Mvg,
Jeffrey
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

10-12-2004 17:05

Douwe wel een beetje on-topic blijven he :wink:

Tube met wat kronkels erin zou misschien beter zijn, en niet van glad materiaal omdat dit onder water ook maar weinig voorkomt. Voordeel van leadcore volgens mij, als de vis er toch met zijn bek tegenaan zwemt voelt dit natuurlijker aan dan zo'n glad stukje tube.

Mvg Ulco,