Politiek


Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 08:23

Politiek
Was gisteren avond aanwezig met 8 anderen karpervissers op de ledenraad vergadering van de AHV. We moesten stemmen over een meeneem verbod voor de karper. We dachten dat wij dat er wel door zouden krijgen maar de oude garde van de vereniging heeft door een slim spelletje ervoor gezorgt dat wij aan het einde van de avond met lege handen naar huis konden. Dus er kunnen gewoon karpers van al ons verenigings water mee genomen worden om te eten. Onbegrijpelijk dat de vereniging dit standpund dit graag wil. Doordat wij maar met 8 karpervissers aanwezig waren konden we totaal niets uitrichten. Ik zou bij deze dan ook een oproep willen doen aan alle karpervissers "ga je inzetten voor onze hobby" want bij een volgende vergadering staat de toekomst van het nachtvissen op de agenda en met 8 man kun je er zeker van zijn dat de oude garde (die karpervissers hufters vind) met genoegen het nachtvissen wegstemt!!
een teleur gestelde Piet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-12-2004 08:27

Piet,

Staat de volgende vergadering ergens aangekondigd?

Kees
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 08:37

Kees
Deze vegadering was van de ledenraad maar over niet al te lange tijd zal er een algemene leden vergadering komen. Om een echt punt te maken moeten daar zoveel mogelijk karpervissende leden naar toe. Misschien (zijn we over aan het denken) kunnen we dan ook weer dat meeneemverbod aan de orde stellen. Het bestuur is heel taai, ik was ervoor gewaarschuwd maar ik wist toch niet wat mij overkwam. Heb grote bewondering voor Joris die al jaren in zijn uppie (sinds kort met hulp) als een soort van Don Quichote tegen hun heeft moeten strijden.
Kom allen!!!!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-12-2004 08:55

Je moet de karpervissers persoonlijk benaderen Piet, iig op elk forum moet je posten tot het ze de oren uitkomt.

Samen met Henk Derks heb ik weten te voorkomen dat hier in Hoogeveen het nachtvissen verboden zou worden.
Zoals eerder beschreven zijn die oude wedstrijdvissers hier niet zo star.
Wat heel belangrijk is dat je de zaken goed moet kunnen beargumenteren en vwb het meenemen van karper : dit gaat alle normen te buiten . Is het niet zo dat de politiek en de E.E.A. hier ook mee bezig zijn om e.e.a te verbieden?
Ik weet niet, dat kan ik uit je verhaal niet opmaken, wat de beweegredenen is om de karper mee te nemen.
Overschot van karper? Doet u mij maar een pondje of honderd:-)
Hebben ze een hekel aan ons soort natuurliefhebbers omdat we een zee van tijd hebben om ook s'nachts aan het water rond te hangen? Mijn buren maken zo'n lawaai:-)
Misschien kun je uitvogelen,jajaja,of ze misschien dingen toestaan die eigenlijk politiek incorrect zijn...
Ik zou de voorzitter eens bellen en een persoonlijk gesprek aangaan of op zijn minst het weer laten openemen in de agendapunten van de volgende vergadering.
Benader ook de mensen die voor dit idiote voorstel gestemd hebben.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 08:58

Over dingen als meeneem verbod moet toch gestemd worden tijdens een algemene leden vergadering? en niet alleen in de ledenraadsvergadering

Laat het vooraf als agendapunt wederom op de agenda zetten, (en als je toch bezig bent, dan ook ff die 5 snoekbaarzen terug brengen naar 2, meeste karpervissers (en echte sportvissers) hebben hier niet zoveel problemen mee.

Op welke manier wordt de agenda voor de alv vooraf aangekondigd?

Dus in het vervolg proberen iets meer mensen op te trommelen laatste ledenvergadering van alv leeuwarden waren denk ik een dikke 80 man aanwezig omdat er mondeling veel publiciteit gegeven is aan de agendapunten (stonden ook wel aantal grote punten op agenda in de geval)

Van deze 80 man waren er een 50tal karpervisser, dus als je bij zo'n opkomst kan stemmen over bijvoorbeeld meeneemverbod karper zit je gebeiteld! HSV leeuwarden is er al meeneemverbod voor karper, snoekbaars van 5 naar 2 is nog niet gelukt helaas.

Probeer anders een maximummaat door te voeren, juist die kapitale die er tig jaren over gedaan hebben moeten we extra zuinig op zijn!

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-12-2004 09:00

Piet,

Het is inderdaad het beste om een oproep te plaatsen....
In iedergeval zouden alle winkels in de regio het kunnen aanplakken of in iedergeval onder de aandacht brengen.
Dit board kan ook als middel worden gebruikt.
En verder onderling elkaar motiveren, bellen, emailen om te komen.
dan moet er bij de AHV toch aardig wat volk kunnen komen.

Zo kwamen wij 2 jaar terug plots met 15 man op de ledenvergadering van een locale HSV... aan het einde van de avond hadden we een bestuurslid en een visstandbeheerscommissie.....

Het kan dus wel.. al weet ik uit alle geschreven stukken dat het bij de AHV wel heel erg moeilijk is.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

08-12-2004 09:04

Hoi Piet,

AHV is toch de Amsterdamse hengelsport verenging?
Of ben ik nou gek?
Is het echt alleen een leden vergadering?
Anders ben ik wel berijd om lid te worden om er voor dit doel bij te zijn.
Ik vind het ook van groot belang dat zo veel mogelijk hengelsport verengingen nachtvissen legaliseren en het meenemen van karpers ten strengste gaan verbieden.
Ik Woon zelf in zaandam dus zal gerust nog wel in Amsterdam vissen.
Maar mijn steun van de Amsterdamse karpervisser verwachten als het nodig is.

Gr,
Michael
Laatst gewijzigd door Michael Bakker op 08-12-2004 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-12-2004 09:09

Er wordt een vervelend spelletje gespeeld en zoals Piet al aangaf zitten we nog steeds met te weinig man. Er wordt vanuit het bestuur aangedrongen op HUN ideeen. De twijfelende kiezer wordt daar ook mee overgehaald en dan doe je als karpervisser helemaal niets meer. Begrijp heel goed dat er nu op dit moment (en waarschijnlijk voorlopig ook niet) er geen meeneem verbod op karper is in de wateren van Amsterdam.

Zolang er geen karpervissers deelnemen aan vergadering gaat dat, ben ik bang, ook niet op korte termijn veranderen.

Ik wil als laatste nog wel even aangeven dat er inmiddels ook karper over de 30 pond geconsumeerd wordt. En dat vanuit het spiegel karper project de spiegel nu onderhand afmetingen gaan krijgen die zeer intressant worden voor prive putten (jonge zware vis)

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-12-2004 09:40

Geachten karpervissers die lid zijn van de AHV,

Als jullie deze kans voorbij laten gaan waar Piet en nog een aantal anderen hard hun best voor doen, verspelen jullie het recht om ook nog maar één wanklank over het AHV bestuur te uiten. Een vereniging is een democratie, dat wil zeggen dat de meerderheid beslist conform huishuidelijk reglement en statuten. Wees nou eens échte kerels en offer die 1 of 2 avonden per jaar op die nodig zijn om je hobby zo broodnodig te steunen!!!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-12-2004 09:40

Piet,
Ben een aantal jaren lid geweest van de Amsterdamse, momenteel niet langer meer.
Wil me voor deze zaak best wel weer inzetten door lid te worden van de AHV.
Heren carpboardmembers ter overdenking nog ff het volgende:
De AHV is toch wel de grootste of 1 van de grooste hengelsportvereniging van Nederland . Besluitvormingen ten aanzien van de nachtvisserij en meeneemverbod en alles ten aanzien van de hengelsport in het algemeen, dus ook de karpervisserij worden wellicht goed gevolgd door andere bestuursleden van andere HSV in het land. Behoorlijke kans dat besluitvormingen van de AHV dan weer snel worden overgenomen of op de agenda van uw locale HSV wordt gezegd..met alle gevolgen van dien
Mischien overdreven?.......slecht voorbeeld doet vaak ook slecht volgen ...zeker in karperland
gr
Hans
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-12-2004 09:44

Michael bakker :Ten eerste neem ik dat je legaliseren van het meenemen van karper niet zo hebt bedoeld..?

Piet , kan de NVVS, die toch ook gesprekspartner is van de KSN, hierin misschien iets voor ons karpervissers betekenen.
Laat die eens wat druk uitoefenen.

Of dreig dat bestuur met aanslagen, zwichten zullen ze :wink:
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

08-12-2004 09:50

[quote="Harnold Kikkert"]Michael bakker :Ten eerste neem ik dat je [b]legaliseren[/b] van het meenemen van karper niet zo hebt bedoeld..?

Piet , kan de NVVS, die toch ook gesprekspartner is van de KSN, hierin misschien iets voor ons karpervissers betekenen.
Laat die eens wat druk uitoefenen.

Of dreig dat bestuur met aanslagen, zwichten zullen ze :wink:[/quote]

Oeps....Typfoutje!
Idd niet zo bedoeld.
ik heb het al aangepast

gr,
MIchael
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-12-2004 09:52

Harnold,

De NVVS is slechts de verzameling van federaties en heeft in deze geen macht. Volgens mij is de vereniging als visrechthebbende ook autonoom en volledig gemachtigd dergelijke besluiten te nemen, onafhankelijk van de federatie. Maar als de ALV dat wil mag ze dus ook besluiten nemen vóór de karpervisserij, mits er voldoende leden te vinden zijn die aanwezig willen zijn om hun hand op te steken...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-12-2004 10:07

Heren,

Ik heb gisteravond ook met verbijstering gekeken naar het feit hoe een bestuur een stemming kan manipuleren.
Ik kan hier een hele pagina aan toewijden...
Het bestuur oefent druk uit op een bepaalde groep van de ledenraad.

De die-hard-karpervissers willen een algeheel meeneemverbod, omdat er gewoon dikke vissen worden meegeneomen.
Ook niet dikke vissen worden meegenomen in een tasje, lekker als avondeten.

De Spiegelkarperprojecten hebben dan ook geen zin, want je zet op het ene moment vis uit, het andere moment worden ze er weer uitgetrokken om als avondeten dienst te doen.

Dan heb je nog steeds de vissen die uit de wateren worden meegenemomen en in een Engels of Frans priveputje zwemmen...

Terugkomend op het bestuur:
Zij kwamen met een voorstel: Optie B, vissen verboden mee te nemen uit water X, Y en Z.. Dat was hun optie, hun keuze... Deze werd steeds geprofileerd.
Er waren voors en tegen, maar dat is altijd.
Bij iedere argumentatie waarom een algeheel meeneemverbod werd beargumenteerd wist het bestuur het te presteren om steeds weer een tegenantwoord klaar te hebben en hun standpunt te verdedigen terwijl wij van de ledenraad nog geen minuut de tijd hadedn voor ons pleidooi...
Tijdens de stemming werd er niet eens gesproken over het stemmen op een algeheel meeneemverbod.. Nee, de keuze besztond uit optie B (meeneemverbod uit wateren X Y en Z) of niks doen, laten zoals het is...

Wij (de karpervissers) moesten even attent maken dat er ook een optie C was... Hoe bedoel je... :evil: :evil:

Afijn, 8 stemmen voor, toen kwam optie B... 9 stemmen en toen het ergste... Bij optie A (niks doen) stemde het hele bestuur mee, teriwjl ze niks anders deden dan optie B aanprijzen!

Daarbij ook te vermelden dat de stemming begint bij optie C (algeheel meeneemverbod) en niet bij optie A (niks doen) Dan is het makkelijk rekenen...

De stemming verliep niet eerlijk en ja... wij hadden vooraf overleg moeten plegen. Feit blijft dat er meer karpervissers nodig zijn om dit bestuur te overtuigen van onze plannen en ideeen voor het behoud van het karervissen en nachtvissen... Hulp is hierin echt nodig!!!

Verder wil ik vragen... Is er iemand die weet of het bestuur mag stemmen tijdens zo'n stemming? Het zag er voor mij een beetje raar uit... aangezien ze ook niet op hunzelf kunnen stemmen als ze herkozen zouden kunnen worden.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

08-12-2004 10:15

dit onderwerp toont weer eens aan dat bestuurders van visverenigingen
geen inpopulaire maatregelingen durven te nemen.
een visje voor de pan moet kunnen,maar kostbare vissen moeten beschermd worden tegen stroperij.
voor de meeste sportvissers vandaag de dag is zo,n verbod niet nodig.
gelukkig maar.
groetjes koos.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-12-2004 10:24

De AHV heeft ooit in al haar wijsheid besloten uit de federatie te stappen dacht ik? Is dus in principe ook geen lid van de NVVS.

Ooit, zo'n 20 a 30 jaar geleden, waren er een aantal KSN-ers, die het ook niet helemaal eens waren met het bestuur. Wat er precies gebeurt is, weet ik niet, wel is het zo, dat men nog immer niets wil weten van de KSN.

Er is een heel klein lichtpuntje ontstaan, toen men het clubgebouw beschikbaar wilde stellen aan de KSN Regio.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-12-2004 10:25

Koos,

en toch zijn er genoeg mensen die het niet kunnen laten en zich laten verleiden door een paar euro's om de kostbare, dikke vissen te verkopen aan privewateren.

Dan heb je nog diverse mensen uit het oostblok die meerdere karpers meenemen voor het eten... Het frapante is, dat er daardoor steeds weer nieuwe vissen moeten worden uitgezet en dat kost ook veel geld...

Of het nu gaat om karper, snoekbaars of wat dan ook... Dit kan gewoon niet!
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-12-2004 10:27

Hoe zouden ze het vinden als je daar met 3 kwart van alle KSN leden voor de deur staat, om even je standpunt te verdedigen ?
+ Nog een groot deel van de mensen die hier op het board komt (en op andere boarden) die echt een hart voor de zaak hebben.
Zoals Piet zei KOMT ALLEN !!
Mwa ik gehoorzaam wel :wink:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-12-2004 10:35

Bart-Jaap,

Naast het feit dat zo'n opkomst nogal bedreigend kan overkomen en je de zaak er alleen maar mee frustreert, hebben alleen leden van de AHV toegang tot de ALV. Zo'n oproep heeft dus weinig zin.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-12-2004 10:38

Het zou inderdaad Bedreigend over kunnen komen, maar denk niet dat dat de intensie is van de mensen die erheen gaan, gaan er zuiver heen om te laten zien wat het betekend voor ons
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-12-2004 10:40

Wel even een kleine nuance.

Stel: Het wordt verboden om wat voor vis dan ook, mee te nemen. Dit zou kunnen inhouden, dat we als hengelaars aangerekend om puur alleen voor het plezier een haak in een vissenbek te jassen.


M.i. is een totaal meeneem verbod ook niet nodig. Een maximummaat van bijvoorbeeld 60cm, zou voldoende moeten zijn.

Zie:

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/KSN ... handel.pdf

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf

Ik wens in elk geval die nieuwe Regio CBB heel veel suc6, maar nog meer hulp toe. hoeven neit persé KSN leden te zijn.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-12-2004 10:52

Klaas,

zoals je al zei.... tussen de KSN en de AHV zitten nogal wat... strubbelingen en oud zeer.
Als R-CBB zullen we (m.i.) weinig klaarspelen bij het bestuur. Je hebt een adviserende rol naar het bestuur toe, maar uiteindelijk zal de ledenraad moeten stemmen, en ja... er zitten er een paar... Die stemmen op alles tegen.
En het zijn er nogal wat van dit soort figuren.

Als je met zijn allen voor de deur gaat staan gaat het heel bedreigend overkomen bij het bestuur terwijl wijj er juist voor moeten zorgen dat we meer met het bestuur gaan samenwerken. (Hoe moeilijk dat ook lijkt te realiseren).

Verder speelt er natuurlijk ook het een en ander wat betreft de waterschappen. Straks krijgen de waterschappen het zeggenschap over de wateren en dan...

Maar goed, dat is weer 3 stappen verder!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-12-2004 11:01

Idd , de AHV is uit de NVVS gestapt.

Enkele opmerkingen van de kant van AHV:
Wijzigingen in de vergunning voor 2003:


. Verandering meeneemlimiet maximaal:

- 2 snoekbaarzen

- 2 karpers

Zo te zien kunnen ze veranderingen dus wel doorvoeren.

Of het bestuur mag meestemmen weet ik niet.
Waarschijnlijk is dat per vereniging geregeld.
Bij ons HSV Het Vette Baarsje stemden vorige week de bestuursleden niet mee.
Dit zal geregeld zijn in de statuten?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-12-2004 11:30

Wat de 1 democratisch voorkomt kan bij de ander niet zo overkomen.
Gezien een erkende rechtspersoon, zoals een vereniging, een democratisch geheel behoort te zijn en de bestuursleden ook gewone leden zijn hebben zij uiteraard ook stemrecht.
Tenzij in de statuten omschreven staat in wat voor gevallen zij niet mogen stemmen.
Het staat hun vrij om daarvan gebruik te maken of niet maar dat recht heeft ieder lid.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-12-2004 11:52

Bedankt Douwe voor je bevestiging op mijn bericht.