rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 20:11

Beste allen

het word tijd voor een discussie op nivo, over een(meestal) onbelangrijk onderwerp als rigs.

functie van de rig is het haken en vasthouden van een vis.

wat is volgens jullie allemaal van invloed op je rig(als zodanig)?

Wat is allemaal van invloed op je rig in het water(externe factoren zoals stroming bodembegroeiing en vis)

kijken of er toch nog een nivo ergens te vinden is

groetjes, en als dit op nivo kan ben ik zeker van de partij

rf(voor bekenden)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 20:36

Roger,

zullen we eerst jouw rig op de rivier onder een 50 / 00 nylon hoofdlijn maar eerst behandelen ?

Zonder voorbeeld zal deze topic geen discussie opleveren schat ik in.

Dus standaard of niet, line aligner of niet, soepel of nylon, welke haak (maat) en waarom, gooi het maar in de groep.

Kan je dit onderwerp weer nieuw leven inblazen.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 20:37

Roger
Onbelangrijk een rig? weet niet of je vaak in de gelegenheid bent om te zien wat er onderwater met een rig gebeurd. Deze zomer heb ik 200 uur op mijn buik gelegen (toch is hij er niet strakker door geworden) en heel veel onder en boven water vissen zien azen en reageren op aas met een haak. Ik heb vaak gezien dat een karper een slechte rig zonder enige moeite weer naar buiten werkt. Met een slechte rig bedoel een rig die niet klopt, hair te kort, totaal lengte te lang, verkeerd materiaal, verkeerde haak en zo kan ik wel even doorgaan. Ik heb altijd geschreven dat een rig maar misschien een paar procent meerwaarde heeft dat is nu net wat ik nodig heb in mijn instant visserij.
Als je niet instant vist en een voercampagne opbouwd is de rig minder belangrijk volgens mij. Toch zijn er dan nog vissen die bij een slechte rig niet gehaakt worden alleen al door hun manier van azen.
Ook is het zo dat niet alleen je rig het werk doet, een zwaar stuk lood maakt een rig zeker efficienter. De eerste (goeie) prik is een daalder waard als die hard genoeg is zal de vis niet gauw de haak doormiddel van terug zwemmen kunnen afschudden.
Er bestaat geen standaardrig ieder water is weer anders en ook elke vis aast verschillend. De een zuigt het aas op en blijft op het aas liggen een tweede duikt er op als een roofvis. Ik heb zo veel verschillen gezien, toch was er voor mijn 1 rig die er bovenuit stak namelijk een korte (10 cm) rig van een gecoate materiaal dat niet te stijf is. Dus geen Green Hornet maar Sufix Steald. Op deze rig gebruik ik een medium longshankhook maatje 6 daarboven een stukje krimpkous van 2 cm die ik boog als een benthook. Natuurlijk is deze rig hinget om het draaien te verbeteren. Het geheel viste ik met zwaar lood. Wat verder een kwaliteid is van deze rig is dat je er heel ver mee kan gooien zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij in de war draait

Piet
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-12-2004 20:41

Roger,

Ik vind niet dat ik de eerste moet zijn om dit topic te starten. Daar ik niet de berg kennis in huis heb om hierover nuttig over te ouwehoeren. Ik wil wel een poging gaan wagen.

Ten eerste, jou vraagstelling, komt bij mij best lastig over.
Wat bedoel je precies met
“wat is volgens jullie allemaal van invloed op je rig(als zodanig)?”

Hairlengte, grootte van het aas, krimpkouslengte hierop aangepast etc etc. Bedoel jij dus?

Wat denk ik vooral belangrijk zal zijn is de hairlengte. Waardoor de haak genoeg ruimte heeft om fatsoenelijk te draaien naar de karperbek.
Qua grootte van het aas heb ik te weinig ervaring hierin.
Kan iemand de volgende zin af maken:
“Hoe groter het aas, des te ……… zal de haak haar werk doen. Graag uitleg verder hierbij.Verdere stof tot discussie en leren dus :-)

Dan de laatste stelling/vraag/discussiepunt
“Wat is allemaal van invloed op je rig in het water(externe factoren zoals stroming bodembegroeiing en vis)”

Hierbij bedoel jij dus of het verscheel uit zal maken als er wier/veel plantjes/ blubberbodem, zandbodem, etc etc zal zijn,. Of je hier je onderlijn op een goede manier aan kan passen?

Een eerste reactie van mij, eerst eens duidelijk opmaken wat jij precies met je stellingen wil vragen. Snap het niet helemaal namelijk :-)

Groeten,
Frank
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 20:43

hoi michel

eindelijk een serieus iemand te pakken?

weet je wat het is, een rig is niet een ding dat je knoopt omdat er een bepaald aspect in zit dat iets moet doen. een rig is een geheel dat moet passen. Het makkelijkste voorbeeld daarvan is een hair met 5 mm vrije ruimte en daarop een bol van 25 mm en een haak maat 10 gaat vaak niet goed, antwoord mag bekend zijn waarom hoop ik

wel zo zijn er nog een berg dingen die elkaar tegen werken. een rig is dus niet zomaar zijn onderdelen, maar het gaat verder dan dat, ze beinvloeden elkaar onderling, en alleen dat begrijpen leid naar een rig maken die ook echt dat doet waar je hem voor gemaakt hebt. Ik ben geen rigtechneut, maar heb wel gezond verstand, en naarmate deze topic vorderd zul je merken dat er meer is onder de zon dan D-rig of line aligner, maar dat die dingen soms gewoon niets extras opleveren

we zullen zien

groetjes

RF
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 20:45

Was vergeten te melden dat ik altijd een vrij lange hair gebruik, ook weer om mijn haak bewegings vrijheid te geven.
Piet
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 20:46

Precies Frank,

Wat wil Roger nu eigenlijk zelf, laat hem dus maar een rig en de werking ervan in de groep gooien.

Piet, medium longshank maat 6, zoals jezelf weet 10 fabrikanten 10 verschillende maatjes 6,

kan je een merk type noemen??

10cm onderlijn in combinatie met zwaar lood bij hardere bodems neem ik aan ?
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 20:51

Beste piet

iemand als jij kan ik hier prima gebruiken als we het hebben over onderlijnen daar iedereen weet dat jij je daar vaak mee bezig gehouden hebt.

allereerst ff ikzelf, wie ben ik? Ik ben die gozer die Bart v/d Hurk aanhaalt in zijn artikel karperwereld 39, dus ook ik heb het wel nodig gehad om rigs te maken die meer moeten kunnen.

wat voor maat boilie vis je op de rig van je piet, zal er strak op terug komen waarom ik dat wil weten.

Frank

je boiliegrote beinvloed niet alleen je haak, de draaiieng van je haak, maar ook de mogelijkheden in de (zinvolle)keuze van je onderlijnmatriaal ;)

groetjes

RF
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 20:53

Michel
Wat ik vooral niet wil is dat men denkt dat ik hier ben als Piet van PB. Natuurlijk gebruik ik haken van ons anders zou dat heel vreemd zijn. Wat ik kan doen is de zelfde type haak van een ander merk noemen.
Nash Fang, Ashima volgens mij c420 als ik mij niet vergis. Hoop niet dat er steeds om een naam gevraagd gaan worden want dan word het moeilijk voor mij om door te gaan.
Piet
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 20:53

beste piet, die lange hair heeft nog een duidelijk voordeel als anti eject..

groetjes

rf
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 20:59

Roger
Natuurlijk kan ik jou nog, heb een goed geheugen. jij was degene die als enige niet de naam van Triggerrig voor lief nam. Als enige melde je toen dat het ging om een Hinget, alleen heb ik voor de naam Triggerrig gekozen omdat dat een mooie naam was. Zegt totaal niets over de rig maar heel bekende Engelse bedrijven namen zonder blikken of blozen die naam gewoon over. Dus van mijn kant uit is er zeker nog respect naar jou omdat je zo reageerde.

Mijn gebruikte maat boilies is 20 mm maar deze zijn niet rond. Heb er mooi kussentjes van laten maken.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 21:04

Ik begin echter redelijk standaard op elk water,

115 gram wartellood, 20 cm soepele onderlijn knik in de krimpkous, rechtehaakpunt maatje 6.

Afhankelijk van al dan niet uitblijven van resultaten ( alleen piepjes geen runs of losschieters ) kunnen we stap voor stap , een tegelijk aanpassingen doen in haakkeuze onderlijn-, hairlengte en loodgewicht, misschien zelfs wel de nylon hoofdlijn vervangen door dyneema.

Piet, merk point taken, zal er niet meer naar vragen.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 21:07

Zo we zijn dus begonnen

Beste frank

Externe factoren zijn factoren als witvis en eventueel kreeften die de ligging van je boilie(als die er dan nog op zit) je hairlengte, je line aligner lengte, kunnen beinvloeden. Stel er zit een berg kreeften op je water, dan kun je met een liggende boilie vaak niet best uit de voeten. Maar een drijvende(pop-up) boilie beinvloed je rig, en ook de hoek waarin je lignaligner gebogen staat, omdat een pop-up nu eenmaal anders uit de bek gaat als een liggende boilie zal je haak ook anders draaien en is het dus raadzaam om je lign aligner daarop aan te passen.

Je vist ook geen draadjes lijn als bijvoorbeeld multistrand op een bodem die bedenkt is met draadalg, net zoals je dan liever voor een pop-up opteerd(de vraag is of het slim is op een plek te vissen waar die draadalg staat, maar dat is een ander verhaal)

Je onderlijnmatriaal die je kiest heeft effect op hoe je haak de bek uit kan, maar dat is ook weer afhankelijk van de maat boilie die je vist. Grotere boilie, meer kracht op je stiff link tijdens het uitspuwen, dus minder werkzaam.

Slecht enkele voorbeelden

Groetjes Roger
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 21:13

hoi Piet

idd je hebt een goed geheugen, dat was ik, ik ben nog steeds van mening dat er dan niks getriggerd word, maar dat is voor dit onderwerp niet van belang, toch?

deze discussie is voor mij bedoeld om mijn ideeen over rigs eens in de groep te gooien en kijken of ik van de groep iets terug krijg waar ik mee verder kan.

even over jou rig. ik neem aan dat je dat semistijve matriaal gewoon knotless hebt doorgeknoopt als hair, waarmee je in combinatie met je 20 mm boilie(of kleiner) een erg leuke antispuw maakt. Dan lijkt die rig erg veel op rig nummer 2 die ik in 2002 gebruikte en die ook errug goed werkte. waren samen de enigste rigs die toen nog vis konden vangen


groetjes

roger
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

06-12-2004 21:15

Ik denk dat het allerbelangrijkste aan je rig,de beweeglijkheid van je haak is,zodat deze zich steeds perfect kan draaien en zetten.
Zoals piet al omschreef,doe ik het ook meestal,mijn haaksteel verlengen met een krimpkous van 2cm licht naar binnen gebogen.
Als haak gebruik ik korda wide gape,fox serie2,pb no escape,en esp T6.
Een vlijmscherpe haak is de boodschap.
De lengte van mijn rig hangt af van het te bevissen water,maar is gemiddeld rond de 13-20cm.Laatste tyd gebruik ik een combi-rig.
cm of 10-14 fluocarbon (butterfly pb) en dan3-6cm soepele lijn.
De fluocarbon bevestig ik door middel van een lus aan de flexi swivel,lekker beweeglijk zo.
Mijn hair is ook redelijk lang,1.5 - 2 cm tussen bolie en haakbocht is normaal bij mij,ik vis meestal met een haakje 4-6 en bol 20-24, als het een 24mm is,is het wel es 3 cm tussen de bol en haakbocht zijn
Ook een 120 gr flat pear lood (korda) is hier steeds aanwezig.

grtz peeke
Greets Gino
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 21:26

Roger
Daarom heb ik ook altijd zo fel gereageerd op auteurs die trots vertellen, hoe standaard zij wel niet vissen. Nogmaals iedere keer zul je terplekke aanpassingen aan je rigs moeten doen. Klein voorbeeld: je zit op een stek te vissen en op een grote afstand springt steeds een vis. Jij vist op dat moment met een soepele onderlijn van 25 cm, durf je daarmee die lange afstand te gooien? of kort je de rig in naar 10 cm en weet je bijna zeker dat hij dan goed terecht komt. Dit is geen voorbeeld over hoe de rig werkt maar wel een aanpasing om een vis te vangen!!
Ook zal ik op ondiep water (0.50 meter diep) een andere rig gebruiken omdat de vissen (div keren gezien) op die diepte niet op hun kop kunnen staan en vaak een voortgaande beweging hebben. De rig moet eigenlijk al prikken bij het opzuigen en uitstulpen van de bek. Hier gebruik ik een korte vrij stijve rig. Maar altijd hinget dat is bij mij dus wel standaard!!! Het enige nadeel van die vroege prik is dat het niet altijd precies in de onderlip gebeurd en je tijdens de dril minder kracht kan zetten.
Piet
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 21:27

Roger,

kan jij mij wel duidelijk maken over welke nummer 2 rig we het hebben anders blijven ik en de medeboarders van de ene website naar de andere huppelen, wat bedoelen ze grommel de grommel nou weer ????

Ben een zelfknoper vandaar.

Gino, flexiswivel + lus (lekker beweeglijk, ja) maar niet ietwat dubbelop?
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 21:32

Gino
Ben geen voorstander van een klauwhaak in combinatie met stijf onderlijnen materiaal. De punt van zo'n haak staat iets naar binnen en dat is toch weer een klein beetje minder kans om de eerste keer meteen goed te prikken.
Ik hou in deze situatie van een haak met een rechte punt.
Piet
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 21:34

hoi allemaal

ik wil ff terug naar de kern van het onderwerp, dat is namelijk de rig en het waarom van die rig

zo weet ook jij piet dat een 15 cm lange stiffrig minder gebruik maakt van de stiff eigenschappen van je onderlijnmatriaal als dat je een 10 cm stiffrig gebruikt

maar zo moet je ook weten dat datzelfde geld voor de boiliemaat die je stiff rig beinvloed, en dat dat ook weer samenhangt met de hairlengte en het matriaal waar die hair van gemaakt is, dat dus alle componenten van je rig elkaar beinvloeden. en dat alles met als uitgangspunt de krachten die de rig te verduren krijgt tijdens het opzuigen, en tijdens het mogelijk uitspuwen van je rig.

Ook je voerdichtheid is van invloed op je rig, en hoe een vis zich op je stek gedraagd(zoals je zelf al aangeeft op ondiep water is dat vaak anders) heeft weer invloed op hoe je rig zou moeten zijn.

Daar wil ik heen, wat doe je wanneer en waarom moet je die aanpassing doen, of juist laten, dat is rigs, naar mijn mening.

groetjes

Roger
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 21:46

Wat ik dus al eerder aangaf met het een stap voor stap veranderingen doorvoeren om een voor dat water op dat moment een ideaal vangende rig te fabriceren.

Maar omdat er zo gruwelijk veel variabele omstandigheden zijn lijkt het me verstandig om Roger een paar van die variabelen vast te laten omschrijven zodat het we dan stap voor stap een rig kunnen ontwikkelen voor dat fictieve water ?

Uiteraard kunnen we van lieverlee de omstandigheden door Roger laten wijzigen wardoor we gedwongen worden om een andere rig in te zetten of de bestaande rig wat aan te passen.

Het is mij nu allemaal te vrijblijvend te veel hak op de tak.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-12-2004 21:51

jaaaaa Roger , npop-up vissen op n kreeften water das n mooie zeg.

En die kreeften maar lekker in de lucht knippen naar je bol he.

Enne ook vaak mis knippen maar ook vaak raak , wel in je onderlijn dan.

En de zooi lekker in de war maken zijn ze ook heldjes in.

Nee ikke dus lekker met n keiharde zinker die gerust 2 dagen kan blijven liggen.

Piet mij lijkt dat jij dit toch ook wel eens hebt meegemaakt of niet ?

Ik meen mij te herineren dat jij ook niet zn pop-up fanaat bent of heeft dit niks met kreeften te maken ????


Gr M
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 21:51

Vind het dan wel erg theoretisch worden hou zelf veel meer van de praktijk want die is echt!
Moeilijk om een rig via het board te veranderen.
Piet
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

06-12-2004 21:53

piet,mijn klauwhaak is een een soeple lijn he van een drie tot zestal cm,hieraan is die styve lijn gekoppeld.
Als ik werkelijk stiff vis dan is het een langstelige haak met een recht of naar buitenstaand oogje.

En zoals je zegt,een rig pas je aan aan de situatie op dat moment.
grtz purple peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 21:56

Juist Piet,

In werkelijkheid heb je variabelen die bekend en niet zo moeilijk te omschrijven zijn, vanuit die bekende gegevens zet je een rig in en ontwikkel je hem verder.

Dus Roger als Topicstarter aan jouw de eer, geef ons wat vastigheid.

Breien wij er wel een rigje van.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 21:57

goed michiel

dan even een vraag voor jou die je op basis van logica gewoon moet kunnen verzinnen

je vist een 25 boilie liggend op een soepele hair van 3 cm(vrije ruimte) op een stiffrig(15 cm) die gehinged is op de helft. De vis zuigt je aas op (ongeveer 10 cm in de bek), vertrouwd het niet en spuugt het aas weer uit.

wat zal er met je rig gebeuren, en in welke volgorde speeld dit zich af

welk onderdeel(boilie, haak, rigmatriaal, lignalgner of iets anders) gaat er als eerst uit?, waarom? wat heeft dat voor effect op je rig?

die benadering bedoel ik

groetjes

rf