Visgids


Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 22:19

Is goed Gerrit, en nu back to business:


Piet, is in principe een goeie opzet, maar ik zou het dan meer onder de noemer van
“ kennismakingsdagen “ doen. Of iets dergelijks.
Door de KSN als voorbeeld worden viskampen georganiseerd, waarbij materiaal enzo meegebracht moet worden. De techniek en de behandeling staan daarbij voorop.
Wat dat betreft zou het een “dure” doublure zijn.

Wat jij voorstaat zint me echter wel. Alle materialen zijn voorhanden, jij verzorgt de uitleg en de techniek, prima.
Het allergrootse voordeel zie ik in het feit dat de beginnende – lees geïnteresseerde – jeugdige karpervisser na afloop van zo’n weekend een keuze kan maken uit te gebruiken materiaal.
Het gebeurd nu maar al te vaak dat een arsenaal wordt aangeschaft wat niet aansluit bij de werkelijkheid.
Driehengelsets voor weinig, maar geen kwaliteit, of gewoon niet te “handelen” door licht gebouwde jongens, ik noem maar een dwarsstraat..
Overbodig materiaal omdat de visser in kwestie misschien alleen wil struinen met de pen, ook zo een voorbeeld.

Punt is natuurlijk dat om de prijs te drukken de commercie om de hoek komt kijken, welke hengel,rigs,lood enzovoorts. Wordt het Vogel,Fox,Nash of anderen. Kan jij neutraal blijven in het geheel?
Misschien muggenziften, maar toch.

Nogmaals een leuk idee.

Met Joop Slob en mijn vader heb ik in de midden zeventigers zoiets van de grond proberen te krijgen in Vinkeveen, maar dan met snoekbaarsvissen en niet voor de jeugd, door veel missers is dat toen uiteindelijk op niks uitgelopen, nét geen financieel fiasco, maar toch.
Wellicht krijg je nog meer respons, tegenwoordig gaat alles iets gemakkelijker qua sponsorwerving, dus hou het warm.

Om je laatste vraag te beantwoorden over betaald vissen, zeg ik neen, dat lijkt me niet als jij voorstaat wat ik hierboven heb geschreven.

Wil je brainstormen buiten de uitzending, je weet me te vinden…

Henk

PS Dat de jeugdafdeling van de KSN gepromoot zal worden staat natuurlijk buiten kijf :lol:
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 22:44

Henk
Wat ik eigenlijk wil is drie dagen minder in onze firma werken en daar lever ik dus drie dagen salaris voor in. Nu is het natuurlijk niet zo dat ik denk dat ik het met gidsen kan terug verdienen. Nee maar het moet natuurlijk wel iets opbrengen en ik heb een minder stresserig leven. Ik ben ervan overtuigd dat ik de jongens voor een zeer scherpe prijs een super weekend kan aanbieden. Over de commercie kan ik kort zijn, ik zal geen consessies doen aan kwaliteit. Dus ik zal zo'n jonge nooit naar een product van een sponsor praten als ik daar zelf niet achter. Ik moet er nog goed over nadenken en de kosten berekenen en dan moet ik kijken en navragen of het door mij gevraagde bedrag haalbaar is voor jongeren. Word het te hoog dan ga ik kijken of er een firma is die het geldelijk wil sponseren en daar krijgen ze voor terug dat hun naam genoemd word in de reclame dat ze dus een gebaar maken naar de jeugd. Het is dan nog niet zo dat ik hun producten ga aanprijzen als ik daar dus niet achter sta.
Het is eigenlijk mooi dat ik op deze manier gezamelijk met jullie hier over kan brainstormen.
Piet
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 23:03

Piet, Ik denk dat ik in mijn eerdere antwoord een zet vooruitdacht, blijkt ook zo te zijn..

Wij deden het indertijd naast onze ondernemersschap ( niet hengelsport). We dachten dat dat wel zou kunnen, mooi niet dus.
Zoals jij het schetst, en de veranderde maatschappij, moet zoiets wél haalbaar zijn.
Echter, waar komt straks de nadruk op te vallen, het sec vangen of alles eromheen? Waar trek je de jeugd mee aan?
Kijk, er worden vele miljoenen uitgegeven aan materialen die na een paar maanden weer op marktplaats worden aangeboden, of hier :wink: .
Ik zou er de nadruk opleggen dat het geld dat uitgegeven wordt aan zo'n trip met jou een goeie investering zal blijken te zijn.
Want na afloop een advies op maat wellicht? Je groepjes zijn niet groot, dus jij zal wel kunnen aanvoelen wie waar het beste geschikt voor is.

De Ahasveros ( de wandelende jood) die geen rust in zijn kont heeft adviseren om te gaan penvissen en de rustige jongen die makkelijk een uiltje kan knappen terwijl zijn systeem het werk doet.
De één kan je lekker mee gaan struinen en de ander tja, rodpod enzo. Daartussen zit een heleboel variatie, dat weet ik wel, maar daar ergens zou je het moeten zoeken.

Het begint te stormen in mijn hoofd

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 23:13

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat jij vind dat iemand misschien beter een andere tak van sportvissen zou moeten gaan kiezen.
Is weer een ander uiterste, wel een doordenker...

Het "heilige"vuur ontdekken in de ogen van die jongens moet ook een voldoening geven en is onbetaalbaar!
Het aanwakkeren van dat vuur, dat is dan de kunst, en daarna het vuurtje laten branden.

Ik hoop dat de storm nu ff gaat liggen :wink:

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-12-2004 23:16

Zou het dan niet meer iets zijn om jongens van "de straat" in aanraking te brengen met het karpervissen, om op die manier wat meer rust in het leven te krijgen?

Bij deze biedt ik mij in ieder geval aan om uit te helpen tijdens zo'n visweekend, en het kost je geen cent.

Groetjes,
Stefan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 23:18

Piet, ik neem aan dat je 3 dagen per maand bedoelt? In totaal gezien zul je deze 3 dagen per maand (ga ik maar even vanuit) wel 'vol' krijgen mits je geen starre leeftijdsgrens gaat hanteren. Wat oudere vissers, met weinig ervaring zullen hiervoor (denk ik) ook belangstelling hebben.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 23:21

Stefan Slechten schreef:Zou het dan niet meer iets zijn om jongens van "de straat" in aanraking te brengen met het karpervissen, om op die manier wat meer rust in het leven te krijgen?

Bij deze biedt ik mij in ieder geval aan om uit te helpen tijdens zo'n visweekend, en het kost je geen cent.

Groetjes,
Stefan


Dat lijkt mij persoonlijk geen goed plan Stefan (Ja dat is discrimeren..ik weet het :roll: )..maar daar hadden we vroeger het leger voor :P
Hans
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-12-2004 23:24

Het is ook niet de bedoeling om ze op "kamp" te sturen, maar proberen te laten inzien dat er meer is in de wereld dan de hoek van de straat..

Het was ook maar een hersenspinsel hoor :)

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 23:26

oh bedoel je dat..daar hebben we het leger des heils voor uitgevonden :D
Hans
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-12-2004 23:26

Stefan,
zou je dit van de grond krijgen dan ben ik bereid je te helpen.

Hans,
helpt geen drol het leger, dit is juist waar deze jongens tegen aan lopen.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 23:28

Stefan, je moet er m.i. wel rekening mee houden dat Piet geen 'gesubsidieerde maatschappelijk werker' is. M.i. verlies je de realiteit een beetje uit het oog.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 23:31

Aart Lokhorst schreef:Piet, ik neem aan dat je 3 dagen per maand bedoelt? In totaal gezien zul je deze 3 dagen per maand (ga ik maar even vanuit) wel 'vol' krijgen mits je geen starre leeftijdsgrens gaat hanteren. Wat oudere vissers, met weinig ervaring zullen hiervoor (denk ik) ook belangstelling hebben.

wow...Jan van Kranenburg...waaaaar ben je...grijp je kans!! :D
sorry..heb vanavond mijn lolbroek weer aan. dat krijg je als je wint met karten!
Hans
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-12-2004 23:40

Aart Lokhorst schreef:Stefan, je moet er m.i. wel rekening mee houden dat Piet geen 'gesubsidieerde maatschappelijk werker' is. M.i. verlies je de realiteit een beetje uit het oog.


Aart,
misschien zijn er wel potjes voor binnen de hulpverlenging, een soort "kom tot jezelf weekend" :P
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 23:46

peter postema schreef:
Aart Lokhorst schreef:Stefan, je moet er m.i. wel rekening mee houden dat Piet geen 'gesubsidieerde maatschappelijk werker' is. M.i. verlies je de realiteit een beetje uit het oog.


Aart,
misschien zijn er wel potjes voor binnen de hulpverlenging, een soort "kom tot jezelf weekend" :P
groet,
P

eh......... daar hebben we Jomanda toch voor?? :)
Hans
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

06-12-2004 00:28

Hans Brinkel schreef:
peter postema schreef:
Aart Lokhorst schreef:Stefan, je moet er m.i. wel rekening mee houden dat Piet geen 'gesubsidieerde maatschappelijk werker' is. M.i. verlies je de realiteit een beetje uit het oog.


Aart,
misschien zijn er wel potjes voor binnen de hulpverlenging, een soort "kom tot jezelf weekend" :P
groet,
P

eh......... daar hebben we Jomanda toch voor?? :)
Hans

Of Char.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

06-12-2004 02:37

Beste Piet,

ook ik vind het een heel leuk idee, maar ook ik plaats een aantal vraagtekens:

- Wat voor verwachting schep je voor zo'n weekend? Ik neem aan dat je geen vangstgarantie gaat afgeven. Dus dan zou het meer zoiets als een cursus karpervissen moeten zijn naar mijn idee. Zoals je zelf al zei onderlijnen knopen, maar ook het vinden van geschikte stekken en de uitleg juist waarom deze zo geschikt zijn e.d. Ik zou dan juist geen gebruik maken van een dieptemeter, maar die jongens leren uitpeilen met een peilhengel of steekstokken.

En moet je dan wel vanuit een boot gaan vissen? Want dat is iets wat dan thuis weer moeilijk toegepast kan worden.

Wat iemand anders ook al zei, probeer ze dan meerdere kanten van karpervissen te laten zien. Niet alleen vastlood, maar ook een lichte schuifmontage of penvissen en freelinen, vlokken e.d.

Dit alles omdat je het als vissen met een visgids omschrijft men echt wel gaat verwachten dat ze een paar mooie dikke vissen zullen vangen dat weekend en er misschien wel vanuit gaan dat ze topnachten gaan meemaken als die van je dvd.

- Ook zou ik dan heel duidelijk je doelgroep omschrijven en die op heel selectieve manieren gaan benaderen (bv via KSN), want ik denk dat je met een advertentie in de èèn vd bladen niet je doel bereikt. En dan bedoel ik niet het aantal telefoontjes dat je zult ontvangen.

- Ik ben ook heel benieuwd wat de prijs van zo'n weekend zal moeten zijn en hoeveel vraag er naar ís.

De hoofdvraag van dit alles is eigenlijk: Wat wil je precies bereiken? Een leuk weekendje vissen met je gasten, of een degelijke cursus waarmee ze straks ècht verder kunnen?

Het idee om die mensen advies te geven over materiaal vind ik echt een hele goede. Hoeveel baggerspul of veels te duur spul (is soms hetzelfde...) en verkeerd materiaal hebben we in het begin allemaal wel niet gekocht op aanraden van een winkelier die zich beter bij het verkopen van goudvissen had kunnen houden? Zitten ze hopelijk straks allemaal eens met hengels aan de waterkant in plaats van met bezemstelen...

Zomaar wat kritische vragen...

(ben trouwens wel benieuwd wat de jongere vissers op dit board van dit vinden)

Heel veel succes in ieder geval!

Niels
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 07:42

Niels
Het peilen met een peildobber is iets wat op deze plas niet toegepast wordt omdat de stijlen talluds dat moeilijk maken. Daarom ga ik aan de gang met een dieptemeter, met ook nog eens de gedachte dat de meeste karpervissers die ik ken niet het optimale uit hun echo sounder halen. Door mijn snoekbaars achtergrond (waar je de gehele dag naar je scherm kijkt) heb ik veel ervaring opgedaan.

Er word zeker niet alleen maar uit een boot gevist. Het is de bedoeling dat ik tijdens de nacht alleen maar op makkelijk te bevissen stekken zit i.v.m. de veiligheid. In de morgen word alles ingepakt in de boot gegooid en dan vaar ik (als het doorgaat) met een alu. platbodem van 6.50 meter naar een stek die van de kant af bijna niet bereikbaar is . Daar zullen de jongens een hele grote kans maken om overdag een paar vissen te vangen. Dat kan daar op alle manieren van het karpervissen.
Vangt garantie kan je nooit geven maar op de stekken die ik bevis komen altijd wel een paar vissen af. Ze moeten dan natuurlijk nog wel geland worden!!

Mijn doelgroep zal denk jonge vissers tussen de 12 en 19 jaar. Adverteren zal ik doen via een eigen website en op de vele karperbeursen. Ik denk niet dat ik er instanties bij moet betrekken want die hebben hun eigen activiteiten.

Wat ik er mee wil bereiken is Jonge vissers mijn ervaring overbrengen en ze leren om te gaan met kwalitatief goede materialen. Ook moet het natuurlijk een heel leuk weekend worden, ook voor mij omdat buiten zijn nu eenmaal veel leuker is dan die drie dagen achter mijn bureau.

Aart ik bedoelde wel drie dagen per week vrijdag morgen alles gereed maken voor de klanten die s'avonds komen. Dat wil zeggen twee vissers per week dus acht per maand. Nu denk ik echt niet dat het meteen storm gaat lopen dus probeer ik het rustig op te bouwen. Heb ik maar een klant dan ga ik zelf lekker mee vissen. Maar gelukkig hoef ik er nog niet van te bestaan. Het word voor mij gewoon een idee uitwerken waar ik al lang mee rondloop. Lukt het niet dan is er zeker geen man overboord want dan heb ik daarna een groot aantal materialen tot mijn beschikking. Zelf kan ik namelijk ook wel met een grote alu. boot op mijn thuiswater uit de voeten.
Piet
helaas moet ik vandaag werken en kan ik pas vanavond weer reageren, ben wel erg blij met de reacties ook de kritische!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-12-2004 14:42

Piet,

Naar mijn mening, zeker een prima plan!
Alhoewel ik niet zakelijk ben aangelegd, heb ik wel door als je iets derge-
lijks wilt opstarten, dat er nog heel wat bij komt kijken. Maar ik heb er ze-
ker vertrouwen in, dat jou dat wel gaat lukken.
"De jeugd heeft de toekomst" en alles wat ze bij gebracht word, door wel-
ke "goede visser" dan ook, is altijd meegenomen. Zo kun je ze b.v. ook
oog laten krijgen, voor de natuur om hen heen. Want vissen en in de na-
tuur zijn, gaat voor mij altijd nog samen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

10-12-2004 21:08

Beste 'Piet'
Ik had U weer een PB terug gestuurd maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad, dus ik dacht van dan doe ik maar even zo.
En breng ik meteen even dit onderwerp weer een beetje onder de aandacht van de boarders.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Harald Bremmer

11-12-2004 07:23

Piet prima plan!!!!!

doorzetten die handel! En leer ze alleen maar wat bij over karpervissen en het gebeuren daaromheen. Ik denk niet dat het een taak is om opvoedkundig bezig te gaan tijdens dit soort dagen(alleen op visgebied ed.). Dit is namelijk niet iets wat je aan de waterkant leert, maar in en van je totale omgeving.

Succes ermee, maar dit zal wel goed komen.

Groeten Harald
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-12-2004 11:31

Piet,

ik denk dat er bij de jeugd zeker mensen rondlopen die geinteresserd zouden zijn in een weekend vissen en de nodige dingen bijleren!
Ik denk ook dat het met de vangsten wel los zal lopen. Mocht je niets vangen (die kans is altijd aanwezig) dan weet ik zeker dat ze toch een zeer leuk weekend hebben gehad!
Het enige wat voor de jeugd het grootste probleeem is, dat is het vervoer naar amsterdam. Veel jongeren zijn nog niet in het bezit van een auto, en ouders willen ook lang niet altijd rijden. Nou is dat natuurlijk op te lossen door met de trein te gaan, maar toch...
En qua materiaal... Zijn er nog bepaalde redenen dat jij al het materiaal zou verzorgen?? Je zou ook kunnen dat ze hun eigen materiaal mee moeten brengen om het verschil te laten zien. Waar ze dan mee verder vissen dat weekend moeten ze zelf bepalen.
Qua onderlijn "cursussen" denk ik dat dat een hele goede is. Ik denk dat je daar heel veel van kan opsteken. Veel meer dan van wat dan ook er op internet verteld wordt. De praktijk is de allerbeste leerschool zullen we maar zeggen.
Mocht jij zoiets daadwerkelijk van de grond krijgen, dan zal ik er zeker alles aan doen om een keer mee te gaan.
En de kosten blijven altijd een lastig onderdeel.
Misschien is het mogelijk om te berekenen wat het allemaal daadwerkelijk kost, en dan nog wat geld erbij voor jezelf als soort van "winst"... tenminste zo stel ik mij dat voor. Stel dat je op (ik zeg maar wat) 40 euro uitkomt, dat je er dan 50 van maakt.. 10 euro winst pp per weekend dat is 20 per weekend totaal. En ongeveer 90 euro per maand.
ik bedenk me net ook, hoe dat zit met bijvoorbeeld materiaalschade. Je moet zeker ook een verzekering afsluiten voor het beschadigen van jou materiaal.... tenminste, de kans dat er wat kapot gaat van het materiaal is altijd aanwezig.
Verder hoop ik dat je het van de grond krijgt en dat het een succes wordt!
Hou ons op de hoogte

Bart
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

12-12-2004 12:20

Ik behoor ook tot de jeudige karpervissers, en ik vind het idee ook wle iets hebben.Meld het maar asl er weer nieuws over is :lol:

mvg,

Bart
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 13:09

Gerrit
Ik heb iedereen beantwoord maar helaas is er iets misgegaan met de PB tjes. Ook andere hebben daarop al gereageerd en die heb ik opnieuw een bericht verstuurd. Het probleem was verder ook nog eens dat ik mijn sentbox had opgeschoond en dus niet meerwist wat ik had geantwoord zodat alles opnieuw moest. Dus als je wat wilt weten stuur opnieuw je vraag!!
Groetjes piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 13:24

Bart
Om twee uitrustingen per persoon in de boot mee te nemen moet ik wel een erg grote boot aan schaffen. De reden is dat ik al het materiaal op deze manier kan afstellen op het water waar in gevist gaat worden. Dus als er geen tent gebruikt mag worden dan heb ik een ovale paraplu. Verder als we over een stijl tallud moeten vissen zit er op de hengel een degelijke voorslag of een hele dikke nylon. En zo kan ik nog wel doorgaan.
Over het vangen geloof mij als ik iemand mee neem zal ik er alles aan doen dat ten eerste er wat geleerd word en ten tweede dat en een vis gevangen gaat worden. Je kan natuurlijk nooit echt vang garantie geven maar ik weet als ik overdag van de plas af ga en dan een soort van moerasgebied in vaar het heel raar moet lopen als er niets gevangen gaat worden. Maar nogmaals geen vangst garantie want vissen is vissen.

En over de kosten, daar heb ik nog steeds niet naar gekeken (te druk) zal er deze week eens na gaan kijken en dan contact op nemen met een paar groothandels.

Wat ik moet berekenen zijn een groot aantal dingen ik zal er een paar omschrijven: Afschrijving boot en benzine, twee dagen ontbijt, lunch, avond eten, vergunning, verzekering, al het voer dat nodig is, afschrijving materialen, afschrijving rigmateriaal verder vind ik het leuk om iedereen aan het eind wat mee te geven van PB zoals misschien een rigwallet of zo.
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

12-12-2004 14:07

en als dit idee een succes blijkt te zijn,komen er meer visgidsen door heel het land, en je raad het al...3 visgidsen op je thuiswater,die ieder een grote stek claimen.
van het 1 komt het ander, en op het eind van het liedje (vooral in de vakantieperiode) zit de hele plas vol met visgidsen met steeds meer klanten, de 1 neemt het serieuzer dan de andere, en je weet zelf wel wat er allemaal kan gebeuren. onder strikte voorwaarden is het een prachtig idee,maar je weet zelf wel wat er gaat gebeuren, als er geld aan een hobby te verdienen is.