Heb je met een goede werptechniek geen shockleader nodig ??


Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

05-12-2004 21:36

Hallo allen,

Ik wil eens wat meningen horen van het forum over het lange afstandvissen, dat wil zeggen hoe je daar je rig krijgt.

Daar mijn werptechniek in mijn ogen nog niet optimaal is gooi ik zo nu en dan wat om me heen :wink:

Het begint voorzichtig naar mijn zin te worden en net voordat ik door de 120 meter grens dreigde te gaan gooien knalde ik binnen 5 minuten twee loden weg (Zonder de lijn er nog aan :roll: )
De laatste worpen waren wel wat heftiger dan dat ik daarvoor durfde te gooien, zeg maar van de categorie "alles uit de kast" 8)

Nu de volgende vraag :

Kan een persoon (M/V :D ) met een goede tot uitstekende werptechiek zonder shockleader en/of voorslag met een hengel van ca 3 pond 12ft en lood van 3,5 tot 4 ounce door de 120 meter grens gooien.

Kan me voorstellen dat de hengel hierin ook een aanzienlijke rol speelt, gooit bv een CJW hengel dit wat soepeler dan een fabriekshengel.

Misschien stel ik in dit bericht wat dingen niet juist maar het is voor mij nieuw gebied, nog te ontdekken terrein zeg maar.
(Het werpen boven 100+ althans :wink: )

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-12-2004 21:58

Jan,

Geheel afhankelijk van je lijndikte !
Wees je er wel van bewust dat 100 meter incl. rig/aas al erg ver is !
Vis jij met 25-27/100 nijlon van een goed merk,icm met toch een shockleader om die eerste klap op te vangen,moet het niet zo'n heel groot probleem zijn.
Voorwaarde is uiteraard dat het watere "schoon" is met zulke dunne lijnen,al heb je wel weer de shockleader die weer enigzins dienst kan doen als voorslag.
Maar aangezien de gemiddelde geviste lijndikte tegenwoordig op zo'n 35/100 ligt,is dit dus het probleem.
Ikzelf vis standaard met 40/100 dus ben blij als ik 80 meter gooi.. :wink:


Zonder shockleader kun je in principe niet ver/hard gooien met de benodigde relatief dunne lijn.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

05-12-2004 23:09

Bedankt Dennis,

Sinds ik de Emblem Pro heb is het slagen tellen wat eenvoudiger geworden en krijg ik een wat betere indruk op welke afstand is vis.

Ik ben soms een uurtje aan het gooien om niet geheel afhankelijk van de voerboot te zijn als een situatie dat mocht vragen.

Meestal vaar ik uit op grote afstand :wink: , maar mijn belangstelling werd gewekt door wat geschreven stukjes over de juiste werptechniek.
Daaruit je kan opmerken dat met de juiste werptechniek en materialen je minder snel naar een oplossing zoals een shockleader hoeft te grijpen als doorsnee gedaan wordt, omdat de kracht van de worp beter over de hengel wordt verdeeld.

Eveneens kan ik me voorstellen dat een getaperde hengel beter te laden is als een parabolische hengel, simpelweg omdat deze eerste een langere rug heeft en dus een langer belaadbaar gedeelte heeft als de tweede.

Dit alles los van testcurve uiteraard.

Vraag ik me toch al eigenlijk altijd al af, waarom worden hengels in voornamelijk in testcurve aangeduid en is er geen onderscheidsaanduiding mbt de aktie van de hengel(delen) ??

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 23:16

Jan van der Starre schreef:
Vraag ik me toch al eigenlijk altijd al af, waarom worden hengels in voornamelijk in testcurve aangeduid en is er geen onderscheidsaanduiding mbt de aktie van de hengel(delen) ??

Groet,
Jan.

jan...dat is er toch?...buiten de testcurve in lbs , spreken we ook van fast tapers (afstandshengels met een stijve top), medium tapers en slow tapers ..of bedoel je dit niet?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

05-12-2004 23:32

Hallo Hans,

Ja inderdaad zoiets, maar sla er eens een catalogus op open of kijk eens op een internet site en er staat niets over vermeld, behoudens wat er eventueel in de begeleidende tekst staat.

Ik vind dat nogal wat ruimte open laten, alhoewel sommigen zoals CJW er al wel het werpgewicht en aanbevolen sterkte van lijnen bij vermelden.

Maar de actie van de hengel staat nergens gedetaileerd aangegeven.
Voorbeeld, is het parabolisch bij een topbelasting van 90 gram als de de hengeltop tov van het handvat maximaal 90 graden aanwijst of is het parabolisch als de hengeltop identiek 90 graden aanwijst maar eigenlijk nog over heeft.

Volgens mij bestaan ze beide en hebben ze beide ondanks dat ze parabolisch zijn elks een hele andere aktie.

In hengelbouw kringen staat dit ook bekend als "Hangdown" als mijn info klopt.

Begrijp je mijn punt, Hans ??

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2004 23:41

Jan,

Terugkomend op je vraag:

”Kan een persoon (M/V) met een goede tot uitstekende werp techniek zonder shockleader en/of voorslag met een hengel van ca 3 pond 12ft en lood van 3,5 tot 4 ounce door de 120 meter grens gooien.”

In de praktijk is mijn ervaring dat het niet kan. Nu zullen er altijd mensen zijn die beweren meer dan 120 meter werpen zonder shockleader. Dat vind ik knap, en ik zou ze graag eens op een oefenveldje zien werpen. Om dit soort afstanden te gooien is een dunne lijn van ongeveer 28 a 30/100e nodig en een flink brok lood. Het vraagt timing maar ook veel kracht in de aanzet van de worp. De hengels die daarbij horen zijn doorgaans fast tapers. Slechts enige concessie kan gedaan worden door de top iets soepeler te houden zodat je minder problemen hebt in de dril. Dit alles houd in dat als je er vol in gaat je het merendeel van de worpen het lood afwerpt. Levensgevaarlijk als er mensen in de buurt vissen, vooral aan de andere kant. Een shockleader is onontbeerlijk.

Het enige dat ik weet is dat er in Engeland aan hengels gewerkt wordt waarmee je zonder shockleader aan de slag zou kunnen. Dit omdat die op een aantal wateren verboden zijn. Ik heb daar nog geen resultaten van gezien.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 23:43

poeh :o mij te technisch allemaal :D
Ik snap je punt, denk eerlijk gezegd dat het gros van de fabrikanten er eerder naar toe neigen om juist zo min mogelijk details mee te geven :( , omdat wat minder ervaren personen enkel vandaag de dag naar de de testvurve van de hengel kijkt (lbs)..hiermee bereikt de fabrikant in potentie een groter publiek mee.
Maar het is zoals je zegt, de ene hengel is de andere niet.
Al...meen ik dat in de fabrikantenblaadjes zoals ABU en shakespeare en Mitchell om maar wat op te noemen, toch wel wat meer info te vinden is dan je op de hengel vindt, alleen deze hengels zijn vandaag de dag niet zo populair onder de karperaars.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 23:50

Jan van der Starre schreef:
Het begint voorzichtig naar mijn zin te worden en net voordat ik door de 120 meter grens dreigde te gaan gooien knalde ik binnen 5 minuten twee loden weg (Zonder de lijn er nog aan :roll: )
De laatste worpen waren wel wat heftiger dan dat ik daarvoor durfde te gooien, zeg maar van de categorie "alles uit de kast" 8) .

by the way jan..doe je wel een beetje voorzichtig?...straks gooi je nog bij die mensen aan de overkant het raam in op de F.....eplas.
Zou haast willen zeggen, probeer het eens op het Noord Aa bij die kapitale villa''s :roll:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2004 23:53

Zeer gecompliceerd. Je hebt bij benadering slow, medium en fast tapers. Dit kun je dan ook nog op allerlei verschillende manieren combineren. Bovendien zijn er trucs in het materiaalgebruik waarmee je de actie kunt beinvloeden zonder de tapering te veranderen. Niet voor niets dat er geen standaard is ontwikkeld. De huidige lbs standaard is afkomstig van het splitcane tijdperk, meen ik, en slaat eigenlijk maar op één soort actie.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

05-12-2004 23:55

Bedankt Kees,

Het onderschrijft mijn eigen ervaring vanmiddag dat toen ik voor mijn doen een maximum van druk op de combinatie legde, voor het lood het moment kwam om afscheid van mij te nemen.

Weet je nog iets meer van dat verhaal uit Engeland, bv waaruit ze denken het voordeel te halen om zonder shockleader tot dit soort afstanden te komen?

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

06-12-2004 00:08

Hans, ben ik van origine begonnen maar na tweemaal over het dijkje gegooid te hebben werd ik bedreigd door de daar aanwezige schapen om 's nachts bij mijn huis te gaan posten en de gehele nacht "Mama" te gaan roepen, noem het zwak maar ik ben gezwicht :wink:

Kees, zou je me iets meer kunnen vertellen over het effect van de diverse materialen op de actie of eventueel een verwijzing naar het internet of een boek kunnen geven. Ik begin het wel interessant te vinden.

Groet,
Jan.

PS Lbs wordt toch alleen gebruikt in wanneer er tientallen in het geding zijn, anders is het toch Lb, correct me if I'm wrong. :wink:
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

06-12-2004 02:54

Jan,

in twee van de laatste karperwerelds staan twee artikelen van die man van Korda over extreme werptechnieken, mss dat je daar iets aan hebt?

Hij maakt daar onder andere gebruik van een glijbaan voor zijn lood om zo een betere start te krijgen.

Is het trouwens niet zo dat als je op die afstanden moet gooien je beter gevlochten lijn kan gaan gebruiken? Heb je de juiste dikte (of dunte...?), maar ook de kracht, mss dat je dan geen shockleader meer nodig hebt?

Niels
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-12-2004 08:04

In principe denk ik ook wel dat je met dyneema inderdaad verder zal kunnen werpen, mits je een ronde /gladde versie hebt.,maar ik denk dat dyneema minder vergeeflijk is dan nylon.Hiermee bedoel ik als er ook maar de minste beschadiging in je dyneema lijn zit deze eerder afbreekt dan nylon wat immers dan nog enige rek bezit.
Ook niet geheel belangrijk met dyneema is een goede werpmolen met uitmuntende opspoel capiciteiten, als je bijvoorbeeld een Shimano USA versie hebt, die werkelijk slecht opspoelt (wel een betere slip!), ten opzichte van de aero versie dan blijft je lijn onherroepelijk eens ergens vast zitten op je spoel tijdens het uitwerpen,met het geval dat je lood en montage er weer afvliegt. Zo zie je maar weer, elk voordeel heeft zijn nadeel
Hans
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2004 08:18

Record is 250 meter. Een fransman. dus kan gemakkelijk.

Alleen inclusief rig en aas, zijn er maar weinigen, die de 100 meter grens kunnen passeren. Ja zeggen dat... dit zijn vaak dezelfde die op de rand (voorzijde) van de plee zeiken. ga gerust dichterbij staan, hij is korter dan je denkt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-12-2004 09:01

Klaas van den Herik schreef:Alleen inclusief rig en aas, zijn er maar weinigen, die de 100 meter grens kunnen passeren. Ja zeggen dat... dit zijn vaak dezelfde die op de rand (voorzijde) van de plee zeiken. ga gerust dichterbij staan, hij is korter dan je denkt.

MVG

Klaas


of juist langer dan je dacht :roll:
Hans 8) Brinkel
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-12-2004 09:47

Iemand ervaring met de pendulumworp? Deze wordt door zeevissers gebruikt om extreem ver te kunnen werpen... Heb er verder geen kennis of ervaring mee.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 10:10

Sjoerd, mooie werptechniek, wel 70 a 80/100 shockleader gebruiken.
In mijn zeevisperiode ging ik echt over de 120 meter.
Raadzaam te oefenen op een heel stil stuk terrein. Dat je je lood af en toe met een schep moet terugvinden geeft de kracht van de impact weer...
O,ja je hengel zal je moeten aanpassen denk ik.

Bijgaand een link:


http://home.wanadoo.nl/wschilperoort/de_pendulum.html

Succes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

06-12-2004 11:15

Bijzonder leuke en leerzame site Henk.

Ook bij de links staan er leuke tussen.

Ben van voornemen om volgend jaar eens een wedstrijddag van de DSF te bezoeken, is volgens mij erg leerzaam.

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

06-12-2004 11:22

Tip: probeer ook een keer de tapered shockleaders.

Dit zijn schockleaders die van dik naar dun lopen en het maken van verre worpen dus nog makkelijker maakt.

Deze zijn te krijgen van Fox en van Esp.

Groeten,

Marvin
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

06-12-2004 11:28

Hans Brinkel schreef:[by the way jan..doe je wel een beetje voorzichtig?...straks gooi je nog bij die mensen aan de overkant het raam in op de F.....eplas.
Zou haast willen zeggen, probeer het eens op het Noord Aa bij die kapitale villa''s :roll:
gr
Hans


Hans, voor de omgeving ben ik voorzichtig genoeg geweest, voor mezelf wat minder. Ik heb inmiddels een joekel van een bloeduitstorting op mijn wijsvinger die eigenlijk ook wel een beetje "Au" doet.

Volgende keer misschien maar een handschoentje proberen :roll:

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 11:48

Tip Jan,
Je wijsvingertop intapen met isolatietape of hansaplast tegen het insnijden.

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-12-2004 14:14

Jan,
Zoals Henk reeds tipt,
Intapen of rubber erom!

Ooit met gevlochten lijn geworpen (Fire-Line), 250 gr lood op een 4.20 meter strandstok.
Mooi pendulumpje ingezet, hard weggezet, afstand ongeveer 150 meter, snee in de duim was goed voor 3 hechtingen :o .
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-12-2004 14:44

Wat je ook wel ziet is dat met de wijsvinger van een tuinhandschoen afknipt en die als bescherming gebruikt, dat doet die knaap van Korda ook.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

06-12-2004 14:59

Heren, bedankt voor de adviezen.

Voor de volgende keer zal ik zeker iets fabriceren wat de vinger beschermd. Ook de pendulum worp ga ik eens met beleid proberen.
(Waar ging jij ook alweer vissen dit weekend, Hans ?? 8) )

Nooit gedacht dat "preventie tegen mogelijk lichamelijk letsel" een aankoop-argument van een voerboot kan wezen............ :wink:

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-12-2004 18:17

Hahaaaaaaaa Jan,

Laat die voerbootjes nou net mijn argument zijn geweest om de pendulumworp onder de knie te krijgen........
Je hebt in ieder geval iets om op te mikken,
..ssssssssssssssssssssssjjjjjjjjjjjjjhh... klabangggg, hihihiii.
Sorry :o :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.