Visgids


Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 13:39

Beste mede-boarders,

Al een tijdje loop ik rond met het idee om iets te gaan doen als visgids. Ik denk dat ik door mijn jarenlange ervaring veel vooral op beginnende (jeugdige) karpervissers over kan brengen. De bedoeling is om dit te gaan doen op een groot openbaar water. Mijn gedachten gaan uit naar een geheel verzorgd weekend vissen (eventueel ook vakantiekamp) onder begeleiding. In dat weekend wil ik dan met 2 of 3 personen 2 nachten vissen op reguliere nachtvisstekken, daarna wordt ’s morgens ontbeten en gaan we met een grote aluminium boot op stekken vissen die vanaf de kant niet bereikbaar zijn. Tijdens die sessie bouw ik in uiteraard een cursus onderlijnen knopen in en natuurlijk komt het gebruik van de dieptemeter uitgebreid aan de orde. Dit weekend zal geheel verzorgd zijn dat wil zeggen compleet met eten, gebruik van materialen zoals tent, rubberboot, bedchair, hengels, rodpod, piepers, kleinmateriaal en het aas. Het enige wat je zelf zal moeten mee brengen is je slaapzak. Omdat de vissers hiervoor een bedrag zouden moeten betalen wil ik graag jullie mening weten: Valt dit volgens jullie onder de noemer betaalwater/betaald vissen? En denken jullie dat dit geaccepteerd wordt in Nederland omdat er hier nog maar weinig visgidsen aan de gang zijn terwijl in het buitenland het een hele normale gang van zaken is.
Alle reacties vind ik belangrijk, ook de negatieve.

Piet Vogel.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 13:49

Piet, dit soort initiatieven, op openbare wateren, zijn alleen maar toe te juichen. Heeft niets met betaalwateren of betaald vissen te maken. Net als bij de KSN jeugdkarperviskampen moeten de kosten nu eenmaal betaald worden en daar is niets mis mee.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-12-2004 13:49

Tuurlijk Piet,

Niets mis mee,als daar nu eens een keer niet "de bekende plas" voor gebruikt wordt...........

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

05-12-2004 13:51

Hoi Piet,

Ik vind het een goed idee dat er mensen zijn die zich hiervoor in willen zetten. Zeker de jeugd kan hierdoor goed aangestuurd worden en uiteraard enorm veel leren. De KSN heeft ook deze viskampen en dat is altijd een succes. Of het onder de noemer kan vallen betaalwateren/betaaldvissen vind ik niet.

Je beheert geen water en je zegt het zelf, je vist op een openbaar water. De expertise die je aanbied daar zal een kleine vergoeding voor betaald moeten worden, en ook de middelen die je aanbied. Lijkt me redelijk.

Het lijkt mij in iedergeval een keer leuk om zo iets te doen. Wil je dit alleen richten op Nederland of ook in het buitenland?

Ik denk dat er wel veel animo voor zal zijn.

Succes
Alex Poot
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-12-2004 13:51

Valt mijns inziens niet onder de noemer betaalwater !, je betaalt niet om ergens te mogen vissen, maar om MET iemand te gaan vissen.

De KSN doet dit natuurlijk ook al, wel op andere wijzen, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte, Maar alleen voor de jeugdleden. Het kan nooit kwaad om een ( beginnende ) karpervisser te wijzen op zijn/haar manier van vissen, en voordoen hoe het moet of ook kan.

Ik ben alleen wel bang dat het voor de meeste ( jeugdige ) niet haalbaar word om te kunnen betalen, of je moet echt voor de bestwil van de karper doen en alleen je echte kosten rekenen.

Wel een leuk initiatief !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

05-12-2004 13:53

Hoi Piet
Ik Vind Dit een geweldig idee, ik zelf zou graag voor zoiets in aanmerking willen komen. En ik denk dat de meeste karpervissers hier geen problemen mee hebben omdat het gewoon een soort van cursus is. En dit de jeugd aleen maar beter met de karper en alles wat er omheen hoort leert omgaan. En dat is toch goed denk ik!

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 13:56

Dennis,

Waarom zou dat niet mogen? Ik woon hier al vanaf 1989 aan het water en bevis dit water al vanaf 1979. Waarom zou ik dat niet op mijn thusiwater mogen doen. Iedereen in Nederland kent het water. Zou ik het bijvoorbeeld op een ander water hier rondom Amsterdam doen dan heb ik zeker de poppen aan het dansen omdat deze wateren nog niet bij het grote publiek bekend zijn. Dit project wordt ook heel kleinschalig, het is niet zo dat ik complete hordes Engelsen naar Nederland zou willen halen. Nee, in de hoofdmoot is het puur voor de jeugd want ik zie nog steeds dat er in onze karpervisserij vooral door beginnelingen hele grote fouten worden gemaakt die zeker ten koste gaan van de karpers. Ook is het water waar jij hier op zinspeelt er groot genoeg voor want juist door het gebruik van die boot kan ik door heel Amsterdam West vissen.

Aart,

Ten alle tijden zou ik proberen de kosten zo laag mogelijk te houden zodat het ook voor de jonge vissers haalbaar is. Door het helemaal compleet te leveren heb je natuurlijk wel te maken met een bepaalde afschrijving en niet te vergeten van het door ons gebruikte aas. Wat ik wil doen is misschien wel een aantal bedrijven als sponsors erbij betrekken wat zeker zal doorwerken in de prijs.

Piet.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-12-2004 14:26

Piet,

Ik heb je een pb-tje gestuurd....
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 14:46

Piet,

nog een kok nodig?

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2004 15:14

Piet,

Lijkt mij een prima initiatief. De CBB van de KSN is zich momenteel aan het bezinnen hoe de commercie kan bijdragen aan de karpervisserij. Alles in een zeer pril stadium, maar dit is één van de initiatieven die bij mij opkwam. Met name de promotie van veilig vissen bij de jeugd is iets wat de aandacht verdient. In dat kader speel ik ook met de gedachte van fish-ins voor de jeugd. Niet in de zin van een wedstrijd maar meer demonstraties aan het water. Wat groter publiek, maar dan beperkt tot een dag of zoiets?

De keuze van het water lijkt mij niet verkeerd. Zolang het niet ten nadele gaat van de aanwezige sportvissers natuurlijk.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 18:19

Piet,

Lijkt me een goed plan...gewoon doen!, er kan gewoonweg nooit genoeg voorlichting gegeven worden aan hen die er nog voor open staan.
Of dit nu door middel van KSN jeugd viskampen geschiedt of via prive-initiatieven mag dan niks uitmaken.
Ga er dan vanuit dat het e.e.a. geen commercieel karakter krijgt in de vorm dat er aan verdiend moet worden? (buiten het terugverdienen van de gemaakte kosten uiteraard?
gr
Hans Brinkel
ps: hopenlijk binnenkort nog ff tijd voor eenn antwoord op mijn pb bericht(je) :roll:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 18:19

p.s : 2 Hoe komt het dat ik nu met het balkje telkens van links naar rechts moet schuiven om het het bericht in deze topic te lezen??.normaal bij andere berichten geen last van :-?
hans
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-12-2004 18:21

Hallo Piet,

Wanneer je toch met jongeren aan de slag gaat,
breng ze gelijk effe bij dat alles maar geleend is zover hun blik maar rijkt, en dat ze maar weidelijk mogen omgaan met alles wat zwemt, groeit en bloeit.
Iets wat ik vaak mis in hun belevingswereld dus :(
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-12-2004 18:25

Hans,

komt waarschijnlijk omdat je ook naar een "kleine vissekom van slecht 15 inch" zit te staren ipv de gebruikelijke 17-21 " ? Is dus een resolutie instelling van Carpboard zelf, soms wel, soms niet ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 18:30

Lijkt me een prima idee, maar denk je niet dat dit een vrij dure aangelegenheid gaat worden, zeker voor de jeugd.
Ik denk dan ook aan vergunningen... iemand die alleen een weekendje ergens in bijvoorbeeld a'dam gaat vissen zou toch een vergunning voor een heel jaar moeten kopen of niet...?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

05-12-2004 18:36

mitsz van der kamp schreef:Piet,

nog een kok nodig?

MVG Mitsz



Ik meldt me bij deze dan aan als leerling-kok :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 18:59

Even nog wat antwoorden
Alex in eerste instantie gaat het alleen over Nederland omdat ik hier op openbare wateren aan de gang kan. In Frankrijk zal dat moeilijk worden en ik wil absoluut niet met vissers naar een bw. ook al is deze goed beheerd. Dit is geen morale kwestie maar gewoon dat ze daar totaal niets leren van het vissen op een normaal Frans meer.

Verguningen kan ik voor drie dagen kopen voor 7 euro.

Denk alleen dat een verzekering niet goedkoop zal zijn.

Het lijkt mij leuk om aan de jongens te laten zien dat het goed is om van een nachtstek in de morgen te verkassen naar een dagstek.

Hans het spijt me dat ik nog niet op je pb heb gereageerd ik had de laatste tijd veel pbtjes die ik moest beantwoorden en voor die vragen van jou wilde ik even goed de tijd nemen en mijn gegevens opzoeken van dat betreffende water.
Piet
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

05-12-2004 19:17

Yupse Piet,

Vind dit alsook een prima idee, kan de jeugd wat meer inzicht geven in "wat het echte vissen op karper" is. (Niet slecht bedoeld hé)
Wat ik daarmee in feite wil zeggen is dat ze genieten van elke vis en dat zelfs een karpertje van 1.5 à 3 kg veel mooier en veel meer genoegen kan geven dan een bak van 20 kg.

De mentaliteit bij de jongeren is in die zin enorm veranderd denken alleen maar aan grote vissen en genieten niet meer van de natuur die rondom ons is.
Als je nu spreekt over bv een dvd dan moeten er altijd bakken te zien zijn als je de titel aanhaalt "A passion for Angling van Chris Yates en Bob James dan kent niemand deze. Nochtans zie ik daarin het echte vissen !!

Was ook al een tijdje met dit idee aan het rondlopen maar is natuurlijk niet gemakkelijk te realiseren. Bedoel daarmee als éénzaat want als je natuurlijk kan uitpakken met een naam (weet dat je dit niet graag hebt, Piet) ben je als jeugdige visser denk ik gemakkelijker te overhalen.

Heb gezien Piet dat je volgende week zaterdag aanwezig bent op de VBK-meeting in Tielrode, misschien kunnen we daar dan eens een praatje maken.

Vind dit een prachtig initiatief !!!!!

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 19:18

Inderdaad 'loopt' de tekst aan rechterkant buiten het scherm.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2004 19:34

Als Gerrit zijn onderschrift van puntje,puntje aanpast loopt het weer op rolletjes.
Mod's kunnen jullie daar iets aan doen? Is idd nogal irri..

Op het topic als zodanig kom ik wel terug
Henk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 19:43

Piet,

Antwoord P.B houd ik van je tegoed.

De term visgids is wel nogal een commercielle benaming, wat de suggestie kan wekken bij ouders dat het een dure grap kan worden (mijn zoon of dochter :roll: wil graag vissen samen met een visgids). In het buitenland is het een vrij normaal en ingeburgerd iets om tegen betaling gebruik te maken van visgidsen, in Nederland kennen we dit fenomeen natuurlijk bijna niet. (Zuinig volkje als we zijn :wink: !) en daarom denk ik dat de benaming visgids wel eens tegen je kan werken.
Wellicht is een andere benaming zoals hengelsportbegeleider een betere benaming?
proefballontje.....(nog niet diep over nagedacht!)..wellicht kan iets dergelijks een officieel tintje krijgen in samenwerking met de KSN door officiele karperhengelsportbegeleiders op te leiden?..je kan dan denken wat opleiding betreft aan ervaring opdoen op het gebied van veiligheid (zwemvesten.drillen vanuit een boot, ehbo, gsm), gastheerschap (hoe om te gaan met de jeugd, maar ook bewustzijn dat je te gast bent in de natuur!)..en natuurlijk karperkennis
Er zijn buiten jou natuurlijk nog veel meer mensen die behoorlijke ervaring hebben op hengelsportgebied die wellicht dan met een officiele titel dan ook hetzelfde werk kunnen gaan doen in andere regios in het land...just my thoughts
en nu ga ik ff een paar uurtjes karten in Delft!
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2004 20:58

Goed gezien Henk,

Maar die puntjes staan in het profiel van Gerrit. En daar kom ik niet bij.

Dus, Gerrit. Graag wat minder puntjes...........

Groet, Kees
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

05-12-2004 21:09

[quote="Kees Ouwehand"]Goed gezien Henk,

Maar die puntjes staan in het profiel van Gerrit. En daar kom ik niet bij.

Dus, Gerrit. Graag wat minder puntjes...........

Groet, Kees[/quote]

Ik heb um Puntje voor Puntje aangepast heren.
sorry voor de overlast.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2004 21:34

Geweldig Gerrit,

En alles past weer binnen de kaders.

Bedankt names allemaal. :D

Kees
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

05-12-2004 22:15

[quote="Kees Ouwehand"]Geweldig Gerrit,

En alles past weer binnen de kaders.

Bedankt names allemaal. :D

Kees[/quote]

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:wink:
Mvg Gerrit

Sorry voor de off-toptic
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....