Fictieve Privéwateren cq Betaalwateren


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2004 18:32

Vermoede ik al.

En die 50-iger sloeg op het verhaal van Aart. Niet op de vis die jij ophoudt. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-11-2004 18:39

Ik ben een beetje in de war geraakt, komt denk ik door op twee topics te reageren.

Maar, als er moet worden afgevist, zoals ik her en der lees, hebben we toch ook een gigantisch luxeprobleem op sommige waters?
Brasem,overige witvis oké die hebben we de laatste tig jaar niet meer uitgezet. Kan iemand me uitleggen waarom - en Jan v.K. - noemde het al, we "overbodige" (sic) karpers moeten afvissen en op andere wateren uitzetten?
En dan graag goed onderbouwd.
Blijkbaar is er met dat visstandbeheer iets verschrikkelijks fout gegaan.

In mijn ogen is het zo dat "old soldiers never die, they just fade away".
Oftewel de natuur haar gang laten gaan en die oude dikke vette karpers gewoon in hun biotoop laten. Mondjesmaat uitzetten van nieuwe, al naar gelang de ruimte en het voedselaanbod?

Henk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 18:42

Kees, rivieren en grote waterstromen zijn de enige plaatsen waar op dit moment geen virussen actief zijn.
Wat daar de redenen van zijn is op dit moment nog onbekend. De lage bezetting graad aan karper misschien? Ben wel benieuwt wat je zelf voor mogelijke oplossing voor handen hebt.

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 18:44

Hans, je hebt een PB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 19:03

Henk, afvissingen(ook bij baggeren), ik zal het zo kort mogelijk houden:
- her en der wordt soms gebaggerd, de vissen moeten er dan vanaf (baggerwater min of meer funest voor viskieuwen). Hierbij wordt vaak dooe een Gemeente, Waterschap etc. de opdracht gegeven dat b.v. de brasem naderhand helemaal niet teruggezet mag worden en ook nogal eens dat slechts een deel van de karper teruggezet mag worden zodra de werkzaamheden klaar zijn. De betreffende beroepsvisser moet dan die vissen dus elders kwijt. Soms is zelfs het mogen behouden van de vissen zijn loon voor de afvissing.
- er worden ook nogal eens wat singels, sloten etc. gedempt i.v.m. wegenaanleg, aanleg nieuwe woonwijk of bedrijfsterrein. In dit geval is de opdrachtgever verplicht eerst de vissen eruit te halen (dus afvissing door een beroepsvisser), in dit geval kan er dus al helemaal niets teruggezet worden, dus moet die beroepsvisser ze elders kwijt.

Het KSN advies aan HSV-en was en is: geen aankoop van grotere en grote karpers. Enkel (zonodig) pootkarpertjes uitzetten. Dit zowel om de handel in de grotere (en grote) karper te ontmoedigen, alsmede het voorkomen van ziekten
Het KSN advies aan beroepsvissers was en is: uitzetten op de grote rivieren of desnoods verkopen als consumptiekarper.
Dit laatste klinkt wellicht wat cru, maar is beter dan ziekten overbrengen en een handel in grotere en grote karpers te laten ontstaan die tegen zeer forse bedragen in ongewenste wateren (en veelal in erbarmelijke omstandigheden) terecht komen.
Tevens heeft de KSN overwogen om een fonds in het leven te roepen zodat tegen betaling dergelijke vissen wel op grote rivieren uitgezet zouden kunnen worden, maar financieel was en is dat geen haalbare zaak.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 19:05

Henk,

Het komt voor dat waters om verschillende reden gedempt moeten worden.
In het geval van de Efteling wilde men een keer iets anders dan karper, of ik in dit geval er voorstander ben is iets anders maar we hebben er wel rekening mee te houden.
In het geval van demping gebeurde het vroeger wat je ongetwijfeld ook zult weten niets met de vis. Als attente vissers dit in de gaten kregen was het voor veel vissen al te laat. Nu mag dit gelukkig niet meer is een vorm van dieren mishandeling.
Een beschikking van de Officier v Justitie kan het gevolg zijn, van daar die afvissing.
De vis verplaatsen in een aangrenzend water waar het in veel gevallen ook al mee in verbinding staat is eigenlijk het beste.
Ben het met je eens de natuur zijn gang laten gaan is beste optie, waar het meestal door de menselijk handelen fout gaat proberen er toch op een verstandige manier mee om te gaan. Maar ja, kom daar maar is mee aan.

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

30-11-2004 19:07

Peter,

Wil je het risico om virussen dan maar hiernaartoe te brengen. Als je niet weet waarom virussen niet voorkomen op de grote wateren vindt ik niet dat je daar potentieel zieke vissen uit moet zetten.(overbevolking lijdt sneller tot ziektes) Hoeveel dieren zijn er bijv. met de varkenspest uit voorzorg wel niet afgemaakt. Overal in Nederland worden wateren getroffen door karpersterftes en we weten nog niet eens precies welk, wat voor en of het wel een virus is, wat deze karpersterftes veroorzaakt. Het is misschien cru maar ik heb liever dat ze naar een vismeelfabriek gaan dan het probleem mogelijk uitbreiden en ze ergens anders uitzetten.

mvg, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 19:23

Kees, van overbevolking op de rivieren is wat Nederland aangaat geen spraken(op land wel maar dat is een ander onderwerp.)
Vismeel is een optie, is het mogelijkheid dat virussen in leven blijven in vismeel ik weet ik niet??

MVG,

peter
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

30-11-2004 19:27

Ik bedoelde geen overbevolking op de rivieren, maar op de wateren waarvan die vissen vandaan komen, die dan op de rivier gezet moeten worden.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-11-2004 20:14

Aart en Peter, die nood-afvissingen heb ik zelf ook wel een keer aan meegewerkt, heerlijk om te zien dat je wat nuttigs voor de visstand hebt betekend.
Neen, het gaat om de overige afvissingen, zoals hier in Amsterdam ook werden gedaan.
Of schiet ik een beetje door?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 20:21

Henk, ik begrijp je vraag niet goed.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 20:28

Kees,

Als karper op een water de mogelijk heeft om te komen tot een gewicht van meer dan 15 kg, ga ik er vanuit dat er een mits de laatste jaren er niets is uitgezet er spraken is van een evenwichtig bestand.
Bij overbezetting is onder andere de pot met eten te klein om te komen tot dergelijke gewichten.
Afvalstoffen van vissen kunnen ook bij grote hoeveelheden van invloed zijn op gewicht toename.
Je hebt gelijk als je stelt dat niet vast staat dat de karper vrij is van een besmetting haard.
Vandaar mijn opmerking om karper over te plaatsen naar een er naast liggend water wat veelal
met elkaar in verbinding staat.
De praktijk is anders, grote karper wordt mee genomen en aangeboden bij geen interesse wordt er mee geleurd. Beroepsvissers kunnen dan wat boos worden op KSN om dat zij aanbevelingen doen naar HSV om geen karper van handelaren en beroepsvissers te kopen die niet getest is op virussen.
De kosten van een onderzoek staan echter niet in verhouding met de opbrengst, dit zal dus in de praktijk niet gebeuren.
Een beroepsvisser zal in de meeste gevallen toch proberen de karper te verkopen als vismeel brengt het maar een paar centen de kilo op. In veel gevallen mag de beroepsvisser de gevangen karper mits hij daar vergunning voor heeft de karper gewoon vangen en aan de regulieren handel verkopen vismeel is voor ons (wel) maar voor hun zeker geen optie. En daar hebben we mee te maken.

MVG,
Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 20:41

Henk,

Ik ga er vanuit dat men een afvissing doet en dan vind dat er teveel kleine karper aanwezig is. En er maar wat uitgooit. Er van uitgaande dat er op dat water geen of weinig natuurlijke aanwas is. Vaak ligt het probleem al in het verleden geen visstandbeheer lijd tot dergelijke problemen van teveel kilo’s per ha.
De natuur zijn gang laten gaan is in veel gevallen de beste oplossing, gemiddeld 5% verlies door natuurlijke sterfte lost het probleem in de meeste gevallen van zelf op.

Peter
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-11-2004 20:52

Nou, Aart, ik bedoel eigenlijk de afvissingen zoals Peter zonet verwoordde, er zijn in het verleden dus teveel karpers uitgezet in een water.
Worden die dan als overbodig gezien en afgevoerd door beroepsvissers?
Zoiets dus.
Kom je automatisch uit op visstandbeheer en inderdaad van fouten wordt geleerd,gelukkig.
Als die vissen dan maar niet opgeofferd worden aan de b-wateren en nog erger de vismeelindustrie.

Kortom ik denk dat ik mijn eigen vraag al redelijk heb beantwoord...

Is misschien een beetje krom allemaal, maar er komt met dit soort discussies, fictief of niet, nogal wat op me af.
Ik hou nou eenmaal van ze.

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 21:09

Henk,

Het is toch wel platonisch die liefde van je. :lol:
Aan kleine karper is op BTW waters zeker geen behoefte.
Zou eigenlijk zo moeten zijn dat een afvissing aangemeld wordt. Op papier kunnen dan afspraken worden gemaakt hoe men de zaken gaat regelen. Een taak voor de Federaties misschien??

MVG, Peter
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-11-2004 21:32

Peter, maak je geen zorgen hoor! :wink: Ik ben nu eenmaal begaan met de pracht en de kracht die de karper uitstraald.
Om niet te vergeten de natuur eromheen.
Overigens zou ik als visstandbeheerder er voor passen de kleine karper "weg"te doen. Die zijn met verenigingsgeld kort daarvoor uitgezet.
Met een beetje goeie wil heb je dan een motie van wantrouwen aan je broek..
Hier in het mokumse ging/gaat het om "te"grote vissen die ervoor zouden zorgen dat recente uitzettingen niet zouden kunnen doorgroeien.
Wellicht kan René daar nog iets over zeggen?

Begint overigens aardig off-topic te worden, sorry Bertil!

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 22:53

Mannen, een beetje spraakverwarring?
- karpers gaan zelden of nooit naar een vismeelfabriek, daar ze als consumptievis nu eenmaal veel meer opbrengen
- waterbeheerders willen graag schoner water, bij een teveel aan brasem (vooral brasem) en karper is dat niet te bereiken (bodemwoeling)
- het komt m.i. bijna nooit voor dat HSV-en karper uit hun water laten verwijderen
- een te groot karperbestand verhindert natuurlijke groei en heeft meestal ook nadelige invloeden op overige visbestanden, bovendien veel meer kans op ziekten
- op wateren waar door natuurlijke aanwas teveel karper in voorkomt is er veel voor te zeggen (zie ook hierboven) het bestand ( met enige regelmaat) uit te laten dunnen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-11-2004 23:05

Aart Lokhorst schreef:Hans, je hebt een PB

Hallo Aart,
Ik stuur je maar geen pb retour...die krijg jij vast veel te veel :wink:
Reuze bedankt voor de links..zal ze de komende dagen eens goed bekijken en doornemen.
p.s. Ben alweer wat tonnetjes voor je aan het sparen voor de jeugdcommisie ,voorjaarsbeurs KSN.
Gr.
Hans Brinkel