Fictieve Privéwateren cq Betaalwateren


Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-11-2004 14:58

Maar hoe zit het nou met het pasjes systeem wat een aantal mensen graag ingevoerd zien worden
Water X komt pasjes systeem de pasjes worden tegen betaling aan 10 mensen verstrekt, die gedurende het jaar daar mogen vissen heb je geen pasje mag je er ook niet vissen
Pasjes moeten worden betaald en dus ishet pasjes systeem op een water in mijn ogen ook een betaal water.
Mischien wel goed, want dan blijven de prutsers die het voor ons verzieken weg, want die krijgen simpel weg geen pasjes.

Mijn vraag : Pasjes wateren (bussloo was toch ook een pasjes water ????) zijn in mijn ogen eigenlijk ook betaal wateren, en daar word niets over gezegd ! :-?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-11-2004 15:06

Bart-Jaap,

Blijkbaar ben je slecht geïnformeerd. Bij Bussloo was de keuze, óf helemaal niet meer nachtvissen, óf een beperkte (100!) controleerbare groep die onder bepaalde voorwaarden nog mag nachtvissen. Er is dus gekozen voor de tweede optie, en om gemaakte onkosten te dekken wordt een kleine vergoeding voor de nachtvispas betaald.

Met de normale vergunning kun je gewoon overdag op Bussloo vissen zoveel je wilt. Niets betaalwater dus, niemand hoeft rijk te worden van de vergunning opbrengsten. Dit is puur een maatregel geweest om het nachtvissen te behouden op dit water.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

29-11-2004 15:07

Er is een duidelijk nuance verschil tussen de betaalwateren.
Ook denk ik dat het gestelde door Bertil hypothetisch is.
Binnen de KSN is ook al eens een discussie gevoerd over betaalwateren.
Is de intentie om er bakken met geld aan te verdienen of geeft de "eigenaar"het water ter beschikking op basis van vergunningen.
Dan komt er nog eens bij is de hoeveelheid karper die er uit is gezet niet teveel , in ogenschouw genomen dat er voldoende te vreten is voor de karpers.
Gesteld : 10 ha voor 10 vissers = per visser 1 ha.De eigenaar laat het jaar daarop nog eens 5 vissers extra toe . De zaken gaan goed! En zo langzamerhand komen er steeds meer vissers en de vissen krijgen al behoorlijke mopbekkies. Je gaat klagen dat de vissen er niet meer gezond uitzien. Denk je nu werkelijk dat de "eigenaar" de laatste vissers hun vergunningen niet zal verlengen? Waarschijnlijk flikkert de "eigenaar er wederom een behoorlijke hoeveelheid "eftelingkarpers" erbij en langzamerhand gaat het water naar de kloten.
Dan ben ik ertegen.

Stel dat de "eigenaar" een man/vrouw is met het hart op de juiste plek en laat 10 vissers toe en laat ze een bijdrage leveren van plm €50,- per jaar om zo prullenbakken om het water te zetten of gewoon het water te verfraaien(lees onderhoud) en laat pas iemand toe als een ander zijn vergunning niet wil verlengen, ook houd hij/zij de conditie van de karpers in de gaten.
Dan ben ik geen tegenstander.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-11-2004 15:14

Marc, jammer dat het bij je overkomt als zwartgalligheid.
Net zo min als Bertil er iets aan kan doen dat hij op dit idee komt kan ik er niets aan doen dat ik het jammer vind dat juist hij ermee komt.

Dat hij in mijn visie niet aan een discussie mee zou kunnen doen om dat hij dit forum mede heeft opgericht ook aan die gedachte kun jij weer niks doen, ik bedoelde dit allesbehalve te zeggen.

Dat hij een voorbeeldfunctie zou hebben zou wel kunnen kloppen maar dat heeft iedere forumbezoeker en poster.
Zou hij zich daar niet naar gedragen wordt hij terecht of onterecht wel op de vingers getikt, zoals jij nu terecht naar jou mening doet.

Ieder heeft recht op zijn/haar mening dus heren laat je niet beinvloeden door zwartgalligheid of door lichtvoetigheid mijn grijsvlak is nu eenmaal niet zo breed 8)

Laten we nu weer over gaan naar de discussie.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-11-2004 16:59

Bart-Jaap,

Pasjessystemen zijn in sommige situaties juist voor het behoud van de nachtvisserij.
Er zijn meerdere gebieden waar men bezsig is met een pasjessysteem.
Zonder pasje mag je niet nachtvissen, en ja... daar betaal je wat extra's voor.

Het heeft juist als doel het kaf van het koren te scheiden, de excessen eruitfilteren, zodat het karpervissen in een wat beter daglicht komt te staan.

Teveel HSV's hebben dit te lang laten liggen waardoor de problemen vaak erg groot zijn geworden en waar men nu tot inzicht komt dat een dergelijk pasjessysteem uitkomst bied tegen dit soort praktijken.

Dit is totaal niet vergelijken met betaalwateren, omdat het de bedoeling is dat je met dat pasje binnen de HSV op elk water mag nachtvissen, Bussloo uitgezonderd, waar het volgens mij om 1 specifiek water betreft.

De controle is hierdoor veel beter en je krijgt inzicht in de excessen die er rondlopen.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

29-11-2004 17:09

Heren, mag ik u er wel op wijze dat bij ons in Brabant de meeste HSV veelal een eigen put beheren, maar er bij de meeste totaal geen beleid is aangaande Visstandbeheer. Daar karpers op loslaten is dweilen met de kraan open.

Bertiel, dat veel BTW op een hoop worden gegooid klopt. Er is echter al enkele keren op KWO de vraag gesteld om te komen met waters die mogelijk de kritiek van een goed visstandbeheer kunnen doorstaan. Elk water moet de voordeel van de twijfel krijgen. Antwoord hier op heb ik nog niet gelezen.

Kan er misschien een Duder, maar als ik dan van personen verneem die de beheerder van nabij kennen, en daar verhalen van komen dat hij ook al grote karper wegsluist weet ik het helemaal niet meer. Wat ik wel weet dat we leven in een rare Wereld waar de macht van het geld een steeds grotere plaats in neemt.

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2004 18:32

Bertil, welke vergunningen heeft hij bij de Gemeente aangevraagd?
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

29-11-2004 18:48

Aart,

Dat kan mij geen reet roesten.. gaat er in dit FICTIEVE voorbeeld om dat het allemaal legaal is...

Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met de eigenaar in de FICTIEVE topic.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2004 18:59

Bertil, roest aan je reet kan knap lastig zijn.:) In dat geval sturen we er BOA's op af en is het daar afgelopen met de nachtvisserij, ergo, einde van jouw fictieve verhaal...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-11-2004 19:31

Aart,

Is het niet wijs om als KSN zijnde dergelijke ontwikkelingen voor te zijn en een soort keurmerk op te stellen met eisen waaraan een water moet voldoen. Zo kun je de goeie van de slechte onderscheiden.
Zoals je hier merkt is de Nederlandse karpervisser erg kritisch en zal daarom niet in een betaalwater gaan vissen waar gestolen vissen zwemmen of waar slecht visstandbeheer plaats vindt.
Zo zullen de mensen die eerlijk een centje bij willen verdienen niet worden gestraft.

Ik heb hier in de buurt al met iemand gesproken die ook wel wat zag in iets als een betaalwater en die heeft het woord karper ook al horen vallen! Wat ik zeggen wil is dat het niet erg lang zal duren voordat de eerste mensen plannen gaan opzetten voor een betaalwater.

Tegenwoordig worden veel nieuwe landgoederen etc. aangelegd hier zou je heel makkelijk een mooie vijver (natuur) bij aan kunnen leggen waar ook nog eens een recreatieve functie bij aan hangt. Dit klinkt voor veel gemeenten als muziek in de oren! De huidige leegloop van het platteland vraagt veel agrarische ondernemers te zoeken naar nieuwe inkomstenbronnen en dat zal heel goed een betaalwater kunnen worden. Dit is ook een vorm van plattelandsvernieuwing en dit wordt gestimuleerd door de overheid.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-11-2004 19:38

Ieder initiatief op het gebied van het exploiteren van een water strand op een gegeven moment op de waarde van het geld.
Accommodatie aanpassen oké doen we. Meer vissen die groter en zwaarder zijn dan die we vorig jaar hebben gevangen, zorgen we voor.
De drijfveer is of wordt puur economisch belang. Voor geld is tegenwoordig alles te koop.
Vergeet overigens niet de koopsompolissen die langzamerhand worden uitbetaald.
Handig inspringen op de markt…

Onze HSV-en hebben schitterend water waar door iedereen tegen een geringe betaling kan worden gevist.
In mijn ogen hebben we niets aan echte betaalwateren .
Een HSV die tegen een zéér geringe vergoeding extra vergunningen verstrekt, Sassenhein, Amsterdamse Bos als voorbeelden, geen bezwaar, ergo er zit wel een vereniging achter die de visstand beheerd.

Het water waar Bertil op doelt, privé water. Op die manier ben je in mijn ogen niet goed bezig. Ik weet nog wel dat mijn vader en ik “visrechten” kregen bij boeren door een praatje te maken, uitleggen wat we deden, een paar bolknaks en een kistje wijn met kerst deden de rest.
Maar dat was van vóór de tijd dat karper een product werd. En neen, als wij daar uitgevist waren ( eigenlijk nooit) hoefde je niet de bolknaks en kist wijn te verdubbelen om weer te mogen vissen.
Klagen over de vissen die we twee of meer keren vingen was er natuurlijk niet bij! Het was een privilege om daar te mogen vissen. En niet alleen op karper, maar een natuurlijk bestand aan prachtige sportvissen, van ruisvoorn tot snoek.

De vraag bepaald het aanbod.
En gaat uiteindelijk ten koste van de vis, die erg duur betaald wordt.

In eerste instantie door een ieder die zijn vergunningen en contributies betaald, daardoor de diverse projekten ondersteund, de overheidssubsidies en tot slot de “verkopers”van de visstand die daarmee zorgen voor het in stand houden van wateren waar je tegen grove betaling je eigen vis weer kan terugvangen

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2004 20:46

Frank, een aantal vissers op dit board is erg kritisch. Maar dit geldt absoluut niet voor 'de Nederlandse karpervisser' in het algemeen. Zie voorbeelden Raduta en Franse b-wateren.
Ook kan niemand watereigenaren c.q. visrechthebbenden voorschrijven wat te doen of te laten t.a.v. het beheer van visbestanden. Bovendien is zoiets nooit te controleren, of alleen tegen hoge kosten, werkt dus in de praktijk niet.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-11-2004 21:02

Aart,

Daar heb je een goed punt, ik denk dat de Nederlandse markt niet bestaat uit honderden prive wateren, zo groot is die markt ook weer niet.
Dat niet iedereen kritisch is blijkt zeer zeker, er zijn ook mensen die het in Nederland minder boeiend vinden en toch naar die b-wateren etc. gaan.

Maar ik denk wel dat bijv. de KSN in een vroegtijdig stadium kan participeren en adviseren bij aanleg en ontwikkeling van dergelijke wateren. De KSN heeft kennis, kent de doelgroep, lijkt mij de ideale partner om mee in zee te gaan!
Er lopen genoeg mensen rond die wellicht een andere constructie weten te bedenken wat misschien wel werkt, ik gooi alleen een balletje op.
We zijn met 1,3 miljoen vissers met allemaal besturen, federaties, VBC's, studiegroepen noem maar op, die zouden in ieder geval een advies voor de ondernemers kunnen zijn.
Of dit allemaal verantwoord en te controleren is laat ik even in het midden.

Het blijft een moeilijke discussie, ik denk dat je als karpervissers dergelijke betaalwateren niet kunt verbieden. Als dat niet lukt dan moet je proberen de initiatieven zo goed mogelijk te ondersteunen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-11-2004 21:28

Frank, je hebt wel een beetje gelijk, maar commercie en sport bedrijven gaat nu eenmaal samen met het elite groepje dat geld verdient aan die sport en de vele mensen die het er aan uitgeven. Hoe goed je ook zou adviseren, op een gegeven moment bepalen de bedrijfsresultaten de weg die gevolgd wordt. En niet wat ik voorsta, een evenwicht in de natuur.
Vang dan maar wat minder en minder groot, maar geniet, geniet!!!

Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2004 21:43

Frank, ik heb al zoveel tijd aan b-wateren besteed dat ik er schijtziek van ben geworden.
Iemand die werkelijk geld wil verdienen met een b-water zal nooit adviezen inzake een goed visstand (karper) beheer opvolgen daar alleen met veel en grote vissen behoorlijk of zelfs grof geld te verdienen is en dat zal altijd in strijd zijn met dat advies.
Om het een en ander duidelijk te maken het volgende praktijkvoorbeeld:
twee vissers die van plan waren om een soort b-water in Frankrijk op te zetten en daarbij wel de opzet hadden om daar een goed visstand (karper)beheer te gaan voeren hebben tevoren advies aan de CBB (KSN Commissie Belangen Behartiging) gevraagd.
Dit advies luidde: plaats een aantal fatsoenlijk huisjes of stacaravans bij het water waarbij de exploitatie dus voornamelijk gebaseerd is op de verhuur van deze huisjes / caravans, dit t.b.v. van vissers, met vaak jonge gezinnen met kleine kinderen waarbij pa in de vakantie toch kan vissen op een mooi water en in een mooie natuur. Hierbij is dus het vissen in feite van ondergeschikt belang en hoeft er niet met visstanden 'geklooit' te gaan worden.
In werkelijkheid is dit ook nog steeds een 'gat in de markt' en is tegen een dergelijke opzet ook niets op aan te merken voor zover het water niet aan een openbare vergunning wordt onttrokken maar altijd privé water is geweest. Aldus in het kort het advies...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-11-2004 21:45

Henk zo denken wij er waarschijnlijk allemaal over wie hier meedoen aan de discussie! Maargoed alles laten gebeuren is ook al zo wat, die wateren maken ze voor ons als doelgroep en als wij niet komen dan is het wel af met het water.
Geld gaat voor alles dat klopt en het karpervissen is tegenwoordig alleen nog maar gebaseerd op gewichten lijkt wel dus de gevolgen kun je uitstippellen. Denk dat wanneer er 1 bataalwater is in Nederland met een slechte naam of als die in de geruchten komt dat ie de toko wel kan sluiten. Denk dat reclame voor een doelgroep als ons gemaakt wordt wanneer een ondernemer alles correct regelt en dit laat zien en dat hiermee het bedrijfsresultaat staat.

Het belangrijke woord genieten is belangrijk, op een betaalwater moet je ook kunnen genieten.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-11-2004 21:47

250,- euro / jaar?
Mogen vissen op een afgesloten water?
Neen dank u..wil niet bij zo'n elitecluppie horen!

Ook al is het is namelijk zo makkelijk om alle vormen van BW onder 1 noemer te schuiven en ze af te keuren.... :oops:

Frank,
Degene achter de kassa zal wel het meest genieten..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

29-11-2004 22:33

Aart,

Jou voorbeeld van die dat franse b-water waar dus de nadruk ligt op het verhuren van de huisjes/caravans en niet op alleen het vangen van veel en dikke vis staat mij ook het beste voor ogen.

Ik zie wel in dat een uitbater misschien met goede moed begint en een goed visstandbeheer zal voeren maar als zijn klandizie terugloopt toch zal kiezen voor het geld en niet voor een goed beheer..

Vr.Gr.,

Bertil
Ps. Henk.. je hoeft het ook niet te doen.. 250 euro is een hoop geld.. dat bedrag is echter niet fictief :(
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-11-2004 23:02

Bertil,
Het water is goed,
de vissen ook..
Die lui op de kant sporen niet!
Klandizie loopt niet terug, er bestaat zelfs een wachtlijst van 5-6 jaar.

Ik ken namelijk zo'n water en vistte er onbedoeld al enkele keren...tot zo'n ontspoorde kloothommel bij me kwam.
Met een taalgebruik alsof ie een gloeiend heet bintje in z'n strot had vertelde de patser dat het water van een besloten club was, wist ik veel??Ik kon nog wel op de wachtlijst komen........Neen dank u :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2004 23:10

Bertil, jij bekijkt dit teveel als karpervisser. Er is ECHT veel vraag naar het gegeven voorbeeld, waarbij (nogmaals) het vissen en de grootte van de vissen van ondergeschikt belang zijn.
Ik zal je ook een ander voorbeeld uit de praktijk geven (ik wordt nogal eens gebeld en gemaild om info over Frankrijk...):
een redelijk jonge karpervisser belt mij op, wil met z'n vrouw en twee kleine kinderen ( de ene 1/2 jaar oud en de andere 2 1/2 jaar oud) naar een mooie camping met allerlei voorzieningen in Frankrijk, maar hij wil ook karpers vangen.
Ik gaf hem info over een mooie camping, met de gevraagde voorzieningen, waar ook een water van ca. 7 ha vanaf de camping te bevissen is (ook 's nachts). Even later belt de eigenaresse van die camping mij op met de vraag of 'haar' vissen soms niet groot genoeg zijn. Hoezo vraag ik. Waarop zij zegt dat er een Nederlander zonet gebeld had om nadere info qua prijs etc. , alles in orde totdat zij hem vertelde dat de grootste karpers in haar water tegen de 40 pond waren. Dit was voor meneer een reden om niet te reserveren, want ondanks zijn 'aanhang' wou hij toch ook wel 40-ers en 50-ers vangen ...
In dergelijke gevallen vraag je je toch af waar het verstand bij sommigen zit!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-11-2004 23:12

Dat is wel een heel bijzonder betaalwater, Henk. :-?

Minimaal een 50 ponder. En hem dan ook nog vangen? Zelfs op een betaalwater... :x :o :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-11-2004 00:32

Aart Lokhorst schreef:Bertil, jij bekijkt dit teveel als karpervisser. Er is ECHT veel vraag naar het gegeven voorbeeld, waarbij (nogmaals) het vissen en de grootte van de vissen van ondergeschikt belang zijn.
Ik zal je ook een ander voorbeeld uit de praktijk geven (ik wordt nogal eens gebeld en gemaild om info over Frankrijk...):
een redelijk jonge karpervisser belt mij op, wil met z'n vrouw en twee kleine kinderen ( de ene 1/2 jaar oud en de andere 2 1/2 jaar oud) naar een mooie camping met allerlei voorzieningen in Frankrijk, maar hij wil ook karpers vangen.
Ik gaf hem info over een mooie camping, met de gevraagde voorzieningen, waar ook een water van ca. 7 ha vanaf de camping te bevissen is (ook 's nachts). Even later belt de eigenaresse van die camping mij op met de vraag of 'haar' vissen soms niet groot genoeg zijn. Hoezo vraag ik. Waarop zij zegt dat er een Nederlander zonet gebeld had om nadere info qua prijs etc. , alles in orde totdat zij hem vertelde dat de grootste karpers in haar water tegen de 40 pond waren. Dit was voor meneer een reden om niet te reserveren, want ondanks zijn 'aanhang' wou hij toch ook wel 40-ers en 50-ers vangen ...
In dergelijke gevallen vraag je je toch af waar het verstand bij sommigen zit!

Nou Aart...ik haal er mijn neus niet voor op hoor!, zit ook met jonge kinderen en een leuke camping met voorzieningen met een leuk viswater zijn gewoon schaars. Mag evt ook per pb :roll:
Gr
Hans
jan van kranenburg

30-11-2004 02:34

Bertil start een hele interessante discussie op.

Een FICTIEF Betaalwater.

Stel er is een prive-water. Mocht niet op gevist worden.
Nu wel, zij het tegen betaling.
Iedereen blij toch!!

Zelfs de KSN (ben en blijf overtuigd lid overigens) heeft bij monde van Klaas en Aart, geen bezwaren.

Maar dan komt 't; eigenaar/exploitant kan overbodige, zelfs ongewenste
karper van elders overnemen. Zijn water wordt daardoor voor een visser interessanter. Mooi meegenomen toch? Voor hem in ieder geval, moneywise.
En wat een individu daarvoor wilt neertellen, is zijn zaak!

Maar eigenaar/exploitant zondigt. "geen volwassen karper overzetten" is het gebod. En hij gaat "in de ban".

Wat moet je dan in vredesnaam met die overtollige karper doen? Heb al eens eerder hier op dit board gelezen dat beroepsvissers hun karper niet of nauwelijks meer kwijt kunnen aan b.v. HSV's, zelfs als zijn die karpers afkomstig van een min of meer gedwongen "afvissing".

Wij, karpervissers, kennen allen wateren waarin drastisch zou moeten gesnoeid worden het bestand. Slechte groei, kapotte bekken etc. Te weing voedsel etc.
Elders zouden die vissen nog een "viswaardig" bestaan kunnen hebben.
Zelfs in een BTW.

O.K. Quarantaine dan. Laten we daar dan eens over praten.
Misschien dat ergens een plasje/putje vrij is dat de goedkeuring van Gerlach en KSN kan hebben. Vissport vrij natuurlijk, en van daaruit verdeling aanpakken.
Zou een hoop problemen oplossen, denk ik.
Kosten? Geen idee. Wellicht onhaalbaar.

Wel eens op de Hoge Veluwe geweest; Van Gogh Museum. Karpers daar gezien? Draait je maag van om! Ken nog wel enkele van deze voorbeelden.

Mijn conclusie: BTW onder voorwaarden o.k. mits water niet onttrokken is aan openbaar water.
Prijs? Wat de gek ervoor geeft.

Vergelijk maar; scharreleieren of die uit een legbatterij.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2004 08:56

Ik ben helemaal niet zo blij, Jan. Maar misschien heb je wat selectief gelezen. En de KSN wordt gevormd door de leden.

Wat is de pure winst van een betaalwater waar uit winstbejag onze liefhebberij geëxploiteerd wordt? Inkomsten zullen altijd hoger moeten zijn dan de kosten en baten. Hier zit nu net het probleem. Aart komt met een oplossing waarbij het water secondair is en de primaire exploitatie een camping. Dan praat je mijn inziens niet echt meer over een betaalwater.

Echt overtollige grote karpers is een probleem, maar het best kunnen ze uitgezet worden in een van onze grote openwater systemen. Die zijn veel minder gevoelig gebleken voor de kwalijke gevolgen en geven de ruimte voor deze karpers om hun leven voort te zetten in plaats van weg te kwijnen in een overbezette put. Bovendien kan elke karpervisser ze daar vangen.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 30-11-2004 09:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-11-2004 08:57

Jan,

We zijn het niet vaak eens, maar je beschrijft exact wat ik met deze topic bedoelde en onder de aandacht wilde brengen.

1.) Een privéwater waar nu toch gevist mag worden hetzij wel tegen betaling.

2.) Overbodige en ongewenste "grotere" vissen kopen. Waar zouden die anders heenmoeten.

Bijv. Kees en Aart vinden het het beste om zo een "privé"water bij een HSV onder te brengen. Als karpervisser zou ik zeggen ik ben niet gek.. ik kan hier mooi alleen of met een paar man vissen.. dat is veel leuker.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.