Samen sterk, en Belangen (behartiging.)


Plaats reactie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-11-2004 21:07

Samen sterk, en Belangen (behartiging.)

De KSN doet veel aan deze zaken. Gepraat wordt er met HSV, Federaties, Beroepsvissers, overkoepelend orgaan als NVVS, Gemeenten, kan zo nog wel even doorgaan. Wint zelfs al prijzen als visstandbeheerder (wat de KSN overigens niet is.)
Kortom veel mensen die hun ziel en zaligheid stoppen in die belangenbehartiging.

De andere kant van het verhaal in ‘Samen sterk’(het motto van de beurs in Zwolle vorig jaar) wat is daar van terechtgekomen! De groothandel en winkeliers laten het op enkele na afweten.
Praat ik over geld of andere ondersteuning, wil maar met het laatste beginnen.
Veranderende wetgeving, problemen aan de waterkant, kan grote gevolgen hebben voor die groothandel. Wat jaren een melkkoe is geweest, word straks een beestje uit donker Afrika.
Komt bij mij over als het bekende korte termijn politiek, niet verder kijken dan je neus lang is.

Vis TV daar willen een aantal nog wel voor warmlopen. Kost een beetje en je mag zelfs met je bolletje op de TV verschijnen.
Wat heb ik voor ogen, bedrijfsleven zet in karpermateriaal vele miljoenen om. Dit wil men in de toekomst zeker laten stijgen. Dat kan als men zich ook inspant om bv, bij de landelijke overheid aan de bel te trekken. MKB (midden en klein bedrijf kan hier in een rolspelen.) Noem een voorbeeld het nachtvissen staat op tal van plaatsen behoorlijk onderdruk, vervalt dit word er geen tentje meer verkocht.
Vele stoppen er mee, en de handel stort in elkaar.

Dat dit weer voordelen bied is een gegeven (is weer rustig aan de waterkant.)
Een vereniging echter als de KSN behartigt de belangen voor een ieder wel of geen lid, zelf al indirect de groothandel
Veel geld hoeft het dus niet te kosten wel veel gepraat om als handel je boterham op langer termijn te blijven verdienen.

Mag duidelijk zijn dat dit is geschreven op persoonlijke titel.

Peter
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 23:16

Peter,

Samengevat voel ik me ook af en toe als de luis in de lindeboom die geprikkeld door een mier constant gemelkt wordt.
Velen spannen zich in om het sportvissen te promoten/veilig te stellen/visstand te beheren/ en héél héél veel meer.
Laat die handel dan een keer instorten, gaan we terug naar basisrecepten voor ons aas, aasaanbieding noem maar op!
Ik heb ze niet echt nodig..
De basis, goed viswater,goed bestand, randvoorwaarden zijn goed afgebakend en er wordt nog steeds aan gewerkt. Dat is het allerbelangrijkste...
Vissen we nog steeds prettig, zonder (te) veel commercie, echt het kan!

Zoiets Peter?
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-11-2004 05:16

Tja Henk, de handel in laten storten.

Zie het als een trein die in beweging is gezet en niet meer is te stoppen. Is alles bij elkaar wel dubbel verlang ook wel weer eens naar vroeger. Aan de andere kant zit ook ik in de trein die voorraast help er zelfs aan mee om hem (goed) te laten lopen. Als die vertraging oploopt omdat de handel er weinig of geen energie in stopt, een stootblok tegenkomt. Veranderd er aan mijn visserij zeker niets, vindt gelukkig in mijn omgeving nog plekken waar ik in alle rust en veel plezier ook zonder tent en de hele reutemeteut kan vissen.

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-11-2004 11:17

Uitgangspunt mag m.i. nooit zijn de 'handel in te laten storten', maar dat de 'handel' eindelijk een deel van haar verantwoordelijkheid oppakt en niet alleen maar 'profiteert'. Uitdrukkelijk geldt dit niet voor alle groothandelaren / winkeliers daar een klein deel daarvan al wel meewerkt op diverse fronten.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

27-11-2004 15:41

Aart,
We hebben het hier al in een grijs verleden over gehad. Jij kent mijn standpunten wat dat betreft wel.
Enigszins gechargeerd geformuleerd door mij, maar voor alle duidelijkheid voor de mede-boarders het volgende.

Ik vind ook dat de meeëtenden in zijn algemeenheid weinig laat gelegen aan het supporten van initiatieven. Die paar die het wel doen en dan zonder winstoogmerk, klasse.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

27-11-2004 20:38

Schoot me net nog te binnen, ook branchevreemde ondernemers stoppen sommige activiteiten wel eens wat toe, klinkt als muziek in je oren.. :)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-11-2004 01:32

tsja de karpervisserij is commercieel gegaan, een logisch uitgangspunt in de cyclus van een product.

een product, ja een een product !
elke hobby heeft bepaalde randvoorwaarden nodig om tot uiting te komen, hier springt de commercie op in logische gevolg trekking.
karpervissen is een melkkoe en zal ooit over zijn hoogepunt heen gaan en zonder impulsen en inovatie terugvallen.

Mensen die mondig genoeg zijn en ook de tijd er voor kunnen vinden zullen zich inzetten voor onze visserij.
men kan niet verwachten dat een ieder dit doet, niet iedereen kan cq wil dit om bepaalde uiteenlopende redenen. Het is mij dan ook te makkelijk om te roepen dan een ieder meer moet doen.

Wederzijds respect van de oude garde richting de jonge garde en vice versa is een betere optie. Wil men lid worden van de ksn prima zo niet mij ook goed, dwingen en met vingertjes wijzen werkt niet.

Ik lever vistijd in voor belangenbehartiging, wel op regionaal gebied dat is voor mij voldoende op dit moment.

Goede pr en diplomatie is de bron van een goede interactie mannen.
mvg,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 28-11-2004 20:52, 3 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-11-2004 08:19

Het zou wel handig zijn als de hengelsport branche zelf een ondernemersvereniging zou oprichten.

Ken al een goeie voorzitter....


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-11-2004 09:46

Klaas,
als je doelt op een soort branchevereniging dan heb je een goed punt, dit zou de gesprekken tussen bijvoorbeeld de ksn en de hengelsportondernemers op sommige vlakken zeker bevorderen.

Maar ook de fedratie`s etc zouden dit wel toejuichen lijkt me.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-11-2004 11:18

Ja Peter,

Maar dan iets anders dan de DIVEBO.

Maar ff geduld.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-11-2004 11:58

Klaas,
ik had al ongeveer uit je reply begrepen dat het geen divebo zou zijn :lol:

ben in ieder geval benieuwd zijn goede ontwikkelingen om te horen.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2004 21:39

Ja,hoor een landelijke ondernemersvereniging.
Als je ergens niet mee moet beginnen is dat het wel, ja, ik heb er ervaring mee..
Wat kost het? Wat levert het me op? Wie mag wel met welk merk komen en wie niet? Bovenal, wie wordt voorzitter? En waarom niet?.
Kan zo nog wel een tijdje doorgaan.

Neen, het gaat erom dat "ze" meehelpen om de basisvoorwaarden om gewoon te kunnen vissen ondersteunen! Niets meer en ook niets minder.
Ik vind het best klote dat ik momenteel geen actieve bijdrage kan leveren, maar meedenken gaat gelukkig nog steeds.

Een viswedstrijd sponsoren met reclameoogmerk, daar wil iedereen wel aan meedoen, maar in de schaduw geld doneren voor onderzoek,jeugdwerk en dergelijke, een paar, een paar maar..

Blijf toch benieuwd, Klaas

Henk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-11-2004 22:50

Henk,

Zomaar een paar dingen.

De positieve uitzonderingen daar gelaten.


Jaarlijks overleg tussen alle europese NVVS-en. Betalen wij middels vergunning

Lobbyist in Brussel, betalen wij middels vergunning.

Visstand beheer. Betalen wij middels vergunning.

"Strijd" beroepsvissers cq stropers. Betalen wij middels vergunning EN zelfwerkzaamheid.

Entree Carp 2005 8 euro.

Visma. Niet veel minder.

Jeugdbegeleiding. Zelfwerkzaamheid.

VIS TV betalen wij mee, middels vergunning.

Omzet 725 miljoen. Wiens belang is dat?

MVG

Klaas
Plaats reactie