8.4 Conditionering, onderlijnen, inhakingen, pijnprikkels en

Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

16-10-2004 18:10

Er staat weer een topbijdrage van Chris Noorlander online. Kijk snel op http://www.karperwereld.nl
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-10-2004 10:19

Ha die Chris,

Weer een zeer nuttige bijdrage kerel!
Toppie.. goed beschreven met goede argumenten..

Echter over je bewering dat karper eerst negatief geconditioneerd moet worden voor ie geconditioneerd kan raken ben ik het niet eens.. er bestaat ook nog zoiets als instinct..

Het voorbeeld van die kat gaat dan ook niet helemaal op.. wel ivm vreten (voorvoeren) niet ivm het haken van de vis op het schrikken..

(incidenteel) stiff rig succes.. is 5 jaar incidenteel??

Gr.
Bertil
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

18-10-2004 18:50

Ha Bertil, thanks man!

De bewering dat er een leerproces voorafgaat aan het fenomeen "conditionering" kan niet anders dan waar zijn. De betekenis van conditionering is: (van Dale) "Het aan iemand aanleren een zeker gedrag te vertonen als reactie op externe prikkels."

Conditionering heeft dus helemaal niets met instinctuief gedrag te maken, en conditionering was hetgeen waar ik het in die context over had. Dat instinctuief gedrag ook een zeer belangrijke rol speelt in het karpervissen valt niet te ontkennen...maar ik had het over conditionering. Het zijn twee totaal verschillende fenomenen.

Over stiff-rigs. Misschien zijn jouw ervaringen anders...kan altijd. Maar ik heb nog niemand gekend die bijzonder veel meer karpers ving door een stiff-rig in te zetten op het juiste moment. (en ik heb voldoende mensen gesproken en gezien erover) Zelf heb ik er ook mee gevist op verschillende wateren, en ook ik heb weinig verschil kunnen merken. Daar kan ik dan als auteur niet zo gemakkelijk meer omheen 8)

m.v.g. Chris
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

20-10-2004 12:18

Hai Chris laat ik beginnen met je te bedanken voor je mooie artikel. In een wereld waarin sommigen op karpers kwaliteiten projecteren die fenomenaal zijn een heerlijk ontnuchterende, logische bijdrage,. Ik zou bijna zeggen: mooi in de traditie van natuurwetenschappers.

Bij het rigs-forum heb ik zojuist een artikeltje geplaatst over stiff en reverse combirigs (stijf bij haak, rest soepel). Mijn vrees is dat het stijve stukje precies het tegenovergestelde doet als een line aligner.
"De line-aligner is een klein hulpmiddel om de haak beter te doen laten kantelen. " Als een stijf stukje iets niet doet is het dat...

Verder weet ik niet op welke afstand van de lippen van een karper dat palataan-orgaan zit. Hoeveel centimeter is dat ongeveer bij een karper van 75 cm (zijn ze bij mij meestal toch wel)? Of is dat niet te zeggen?

Nog een vraagje: waar leidt die bespiegeling over de rigs over:
soepele rig van nylon van zelfde trekkracht als hoofdlijn (maar misschien soepeler type). Met een line aligner en dan een langere hair. En waarom niet helemaal een hair van elastiek?

Als je het over ultrakorte soepele onderlijntjes hebt, waar heb je het dan over: 5 cm? 10 cm?

Maar nogmaals en bovenal: hartelijk dank voor je tot nadenken stemmende artikel!
Laatst gewijzigd door steven lenos op 21-10-2004 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

20-10-2004 14:32

Steven,

Idd.. als je Chris zijn RL leest dan lijkt de enige oplossing een zeer dunne elastieke hair. Heb jij daar ervaring mee?
Of anderen?

Chris.. wat denk jij ervan?

Gr.
Bertil
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

20-10-2004 21:57

Goed stukske Chris!

je hebt er weer een hoop werk van gemaakt!

TOPPIE :wink:

mzl Ray.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

24-10-2004 23:15

Hallo daar Raymond, bedankt voor het lezen, en de complinenten!

Steven, ook jij bedankt. Ook ik ben van mening dat stijf materiaal direct bij de haak een slecht idee is, als we het hebben over goede kanteling en inhaking. De verhalen over "lukraak" ergens in de bek gehaakte vissen met stiff-rigs staan me nog scherp in mijn geheugen.

De afstand tussen de lippen en het palataan orgaan (ruwe gok) is pakweg een centimeter of 10 bij karpers van 75 centimeter. Als je goed kijkt, dan zie je het zitten!

Je vraag over een hele elastieke hair begrijp ik niet helemaal....

Met ultrakorte onderlijntjes bedoel ik iets van 6 centimeter. Het aas zal bij lange na niet de kans krijgen om op de plek te komen waar het zou moeten komen, en ene karper zal dit beslist ook niet "prettig" vinden...maar bij de geringste beweging is het dier al te laat!

Nogmaals bedankt!

m.v.g. Chris
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-10-2004 23:39

Chris,

Had hier ooit in een blad ergens over gelezen, maar was mij nog al onduidelijk. Weet niet precies meer wie het schreef, waar t instond... maar die had het ook over een elastieke hair.

Wat is nou het grootste voordeel volgens jullie hiervan?
Door het klemmen van het aas tussen het orgaan, schiet het zo in de lip?
Of een andere ingeving?

groet,
Frank
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

25-10-2004 01:25

Hai Chris,

Dank voor je antwoord. Nu staan er nog 2 puntjes:
1) Klopte mijn suggestie voor een ideale rig, op basis van je bijdrage: een soepele rig van nylon van zelfde trekkracht als hoofdlijn (maar misschien soepeler type). Met een line aligner en dan een langere hair. En waarom niet helemaal een hair van elastiek?
2) Je snapte mijn vraag over de de hair helemaal van elastiek niet? Daar kwam ik op door het volgende stukje uit je RL-bijdrage:
" Maak de afstand tussen haak en boilie zo kort als een redelijk korte afstand tussen palataan orgaan en lippen. De haak zal nu bij de kleinste karpers niet meer buitenboord hangen. Het belangrijkste: Maak een DEEL van de hair van zeer soepel elastiek (uit sokken!) zodat de hair in uitgerekte toestand ongeveer de lengte heeft van de grootste mogelijke afstand tussen lippen en palataan orgaan. Wanneer de rig nu wordt strakgezwommen door een karper dan komt de haak onopgemerkt naar voren, en wanneer de hair is uitgestrekt, maar de haak zich nog niet op "prikpositie" bevind, gaat het elastiek het ritje van de haak -zonder aas- afmaken. Hoe soepeler dit elastiek is, hoe minder 'druk' een karper zal voelen op het palataan orgaan"

Frank > Als ik het goed begrepen heb is het voordeel van elastiek dat als de vis zwemt met een boilie zij (die zijn groter) niet voelt dat de hair op lengte komt en de haak tot op de plek van inhaking. Daarbij is de nagestreefde situatie dat de hair zo lang is dat de boilie niet uit het palataan orgaan wordt getrokken terwijl de haak toch bij de lip arriveert. Elastiek rekt uit en zal zo dit effect kunnen hebben bij karpers van verschillende groottes. De boilie zou in dat palataan orgaan blijven, Tenminste dat snap ik ervan. Maar als dat zo'n verfijnd orgaan is vraag ik mij wel af of dat uitrekken van een dun elastiekje niet toch wordt gevoeld...
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-10-2004 12:12

Steven, jij spreekt over dat de boilie zich in het paletaal orgaan zou bevinden, een nuance verschil is dat de boilie er niet in zit maar tussen twee organen wordt vastgezet het paletaal orgaan en het postlinguaal ( achtertong )orgaan die zich onder in de bek bevindt.
de karper klemt daar zijn aas vast, bovendien is de bek niet vlak maar er bevinden zich allemaal zeg maar pukkeltjes in die het dier naar gelang uit kan zetten ook daar kan hij voedseldeeltjes vasthouden om bv het schoon te spoelen.
tevens is de bek bedekt met slijm wat van viscositeit verschilt in diverse zones ook daarin kan hij deeltjes vatzetten.
vandaar kan het dier indien hij vindt dat het eetbaar is de deeltjes verder transporteren naar de kauwholte.
kansen zat voor de haak om zich vast te zetten maar de mogelijkheid om alles weer uit te spugen gaat sneller dan je met je ogen kunt waarnemen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

25-10-2004 17:24

Vissen is een hobby, geen religie?
(signature van Douwe)

Vissen is een wetenschap! Als ik jullie bijdragen lees. Biologie. Natuurkunde. Hartelijk dank mannen voor deze wetenswaardigheden! Daar komen we verder mee. Kijken! Denken! Kennis testen en delen!

Ga zo door

doei-doei
Steven
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-10-2004 20:00

Hallo daar, Steven

1) Klopte mijn suggestie voor een ideale rig, op basis van je bijdrage: een soepele rig van nylon van zelfde trekkracht als hoofdlijn (maar misschien soepeler type). Met een line aligner en dan een langere hair. En waarom niet helemaal een hair van elastiek?

In mijn ogen -in veel gevallen wel. Zo ziet een rig er bij mij opvallend vaak uit. Ik haast me eraan toe te voegen dat je nooit kan spreken over een ideale rig. Waarom zou ik regelmatig met gevlochten onderlijnenspul willen vissen bijvoorbeeld? Of soms met juist kortere hairs? Ieder voordeel heeft haar nadeel. Dat wil zeggen, er zijn wateren waar ik erg graag het compromis nylon gebruik, omdat ik het gevoel heb dat ik er meer mee kan vangen. Echter, de trekkracht op knopen, en het vrije bewegen van het aas (niet alleen met opzuigen maar ook met de inhaking) blijft met gevlochten spul groter. Daarom zou ik -in gevallen waarin ik zeker weet dat er geen enkel voordeel bij komt- gewoon met gevlochten vissen. Een ander voordeel van nylon is ook dat je het niet gemakkelijk in de knoop gooit als gevlochten. Met behoorlijk werpen vis ik ook regelmatig met nylon.

De line-aligner is zo'n geval van: baad het niet, dan schaad het ook absoluut niet. Deze heb ik er zelf dan ook gewoon altijd op zitten, op enkele uitzonderingen (middenin de nacht, na het verspelen van een karper een nieuwe onderlijn moeten knopen omdat ze op zijn) na... :-?

Ook een wat langere hair kan nimmer kwaad. Ik zie dit dan ook niet als een compromis maar als waardevolle aanvulling in nagenoeg iedere situatie. Mits deze goed word "bewaakt" met pva tijdens ingooien. Dan praat ik over "langere hair" ...extreem lange hairs waar Laurens het in eerste instantie over heeft zou ik alleen gebruiken als ik denk dat het nut gaat hebben, en niet "zomaar". Hetzelfde geld voor een elastieke hair, waarvan jij je afvraagt waarom deze niet op een "ideale" rig zou moeten.
Een ideale rig is in mijn ogen een rig welke is aangepast aan -iets-. Kun je dus alle kanten mee op. Een ideale rig voor normale gevallen, dus situaties waarin je geen RIG-aanpassingen nodig hebt, moet:
-Niet opvallen met name wat voelen betreft
-Goed haken!
-Gemakkelijk in te gooien zijn, zonder de kans dat het in de knoop gaat.
-Een karper makkelijk maken de boel op te zuigen.
-Het aas op een goede, normale manier presenteren.
Dat lijkt wat mij betreft op de rig welke jij schetst. In DIT GEVAL komt er dus wat mij betreft geen hair van elastiek aan te pas, omdat je daarmee toch gaat inleveren -in normale situaties!- op enkele puntjes die ik hierboven schets.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: Iedere aanpassing welke je moet maken op riggebied (eigenlijk van toepassing op de hele karpervisserij) is min of meer een compromis. In sommige gevallen een dijk van een compromis!
Voorbeeld: Wil je het met een rig een karper moeilijker gaan maken de boel weer uit te kotsen, dan zou het kunnen dat je met bepaalde aanpassingen wél inleverd op een optimale inhaking. Als dit in schril contrast staat met het aantal karpers die het daadwerkelijk moeilijker uit kunnen kotsen, dan zou je de slechtere inhaking voor lief moeten nemen, en is je rig-aanpassing....geslaagd!

Toch...als standaard-rig zou de rig welke jij schetst aan de hand van mijn bijdrage wat mij betreft de beste mogelijkheid zijn!

Ik heb de rig eigenlijk meer gevist met een COMPLEET elastieke hair, in plaats van een deels elastieke hair. De reden waarom ik hier niet verder op ben doorgegaan is mij ook onduidelijk :-? . De gedachtengang -hoe ik tot daar ben gekomen- heb ik tot aan de deels elastieke hair verwoord. Het maakt eigenlijk ook helemaal niets uit, zolang het maar voldoende uit kan rekken!

Frank, hallo zeg!
Wat je zegt, klopt. Een (ex)plaatsgenoot van mij heeft via via te horen gekregen van een elastieke hair...welke toen nog net geboren was bij mij, en heeft het ding vervolgens gepbubliceerd in "De Karper". Jammer maar helaas...een typisch geval van ergens "de klok horen luiden". De beschrijving van de werking sloeg kant noch wal, en de vergelijking (qua werking) met de "rekker-rig" ofwel recoil-rig in het blad getuigd van bar weinig kennis over rigs. De werking is uiteraard compleet anders en valt beslist niet te vergelijken met de rekker-rig. Ja...er komt bij beide varianten een stukje elastiek te pas, maar dat is dan ook de enige overeenkomst. Ik heb het gevoel dat de auteur er niet behoorlijk mee heeft gevist en al helemaal niet heeft nagedacht over de werking ervan.

m.v.g. ChrisN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-10-2004 16:28

Chris,


Je karpertjes en de hennep. Typisch geval van gulp
ing dacht ik?

Wanneer wordt een karper gehaakt? Tijdens de opname van een aasje of tijdens het uitspuwen ervan? Ik heb in elk geval zelden diep gehaakte karpers gevangen of... voren van een haak achterin de bek gezien.

Is het bij het uitspuwen, zou dat mi een deel van het suc6 van stiff rigs verklaren. Immers de bollie komt niet voorbij de haak en de haak blijft dan met de punt richting dikke lippen. In elk geval moeilijker dan bij soepel materiaal.

MVG

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas van den Herik op 04-11-2004 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

04-11-2004 14:20

Chris,

Dinsdag bij de meeting moest ik je tot mijn schande :oops: bekennen dat ik je rotary nog niet gelezen had omdat ik in eerste instantie er niet aan toe kwam en het daarna ben vergeten :oops: Maar zoals beloofd heb ik het alsnog gedaan en heb daar dan ook absoluut geen spijt van!!!! Ik vond hem zeer duidelijk en informatief, en heb hier zeker weer wat van opgestoken....

greetz

Caspar
Laatst gewijzigd door caspar hendriks op 04-11-2004 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-11-2004 15:31

Chris,

bij de elastieken hair, ik vind het een zeer goed idee, en ook de gedachte erachter, maar wat gebeurt er, als de vis het aas opzuigt, en niet hard genoeg zuigt, of niet dusdanig hard zuigt dat de elastiek niet genoeg rekt, waardoor hij het palataal orgaan niet kan bereiken, en dus terugschiet, de bek uit ? Die vis zal zich ook rot schrikken dan...

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-11-2004 20:24

Hallo daar, Stefan

De werking -hoe jij hem illustreerd-, is niet de juiste!
De rig moet je zien als een conventionele rig, welke exact hetzelfde werkt als een normale bolt-rig TOT het moment dat het aasje achterin zit. Aas + haak (en de elastieke hair dus) worden op normale manier opgezogen, naar achteren. (gewoon met de ruimte van de onderlijn, zoals normaal) Pas wanneer de karper het aas geklemd heeft, en gaat zwemmen, zal het elastiek gaan uitrekken, waardoor het aas blijft waar het is: achterin, maar ook waardoor de haak dus door de rekking van het elastiek naar voren komt, waar ie gaat prikken!

Hallo Klaas...een karper word mijns inziens zelden geprikt met het uitspugen van een aasje, en al helemaal zelden -of niet- met het opzuigen. Een prik kan alleen plaatsvinden wanneer een karper met de hele handel in de smoel gaat zwemmen.

Casper, foei! :D
Het is je vergeven, en hierbij dank voor het lezen en voor het compliment! 8)

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-11-2004 11:19

Hoi Chris,

Zet die 500 kratten bier alvast koud. Ik zal mijn ganzenveer slijpen. :lol:

Genoeg voer om te herkauwen. Bedankt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

07-11-2004 23:10

Chris,

Heb nog een poosje over die elastieke hairrig na zitten denken, en ik vraag me af of die wel goed kan prikken. Ligt de haak niet buiten door het terugverende elastiek voor dat de haak vlees heeft kunnen pakken?? Of vliegt de haak niet achter de boilie aan naar buiten, met de punt naar binnen, zodat deze helemaal niet kan prikken?? Zijn maar hersenspinsels van mij :roll:

Groet Caspar
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

08-11-2004 16:20

Hai Caspar (en anderen)

Prikken moet met dat elastiek niet het probleem zijn. Doe maar eens het volgende: maak een rig met een elastische hair en knoop deze aan een lood. Principe is nu als volgt: vis zuigt boilie op en de boilie gaat naar achter met de haak er achteraan. Het elastiek is namelijk niet zo slap dat de hele rig blijft liggen en alleen de boilie wordt opgezogen. De boilie gaat naar achter en wordt geklemd. Als de vis nu zou bewegen (pak boilie tussen duim en wijsvinger met rig over handpalm en beweeg je hand=vis weg van het lood) dan rekt de hair zich en beweegt de haak zich naar waar hij heen moet: de plek van inhaking.

Als je dit probeert ondervind je twee mogelijke problemen, die volgens mij overkomelijk zijn:
1) de hair rekt uit en voor er geprikt wordt, laat de vis de boilie los > poing! Ja dan schiet de boilie naar voren... Met een hair die lang genoeg is gebeurt dit niet omdat er ondertussen al geprikt is. Wellicht moet je om deze reden ook wel een gedeeltelijk elastieken rig nemen. Dit wordt overigens wel een aardig knoopwerkje (nylon rig, haak, dunne hairdraad en daar dan weer het elastiekje aan)
2) Ander probleem is er als de hair volledig gestrekt ligt met in het verlengde de hair en de karper met zijn bek naar het aas, Zie je het nog voor je: alles op een lijn, met aan ene einde het lood en andere einde de staart. Als vis nu het aas opzuigt, zou het wel eens lastig kunnen worden om de haak binnen te krijgen. Alles ligt al gestrekt... Maarja, dat probleem speelt bij alle soorten rigs.

groet
Steven
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

08-11-2004 17:26

Ik heb zelf een aantal jaar geleden een elastieke hair uitgeprobeerd op een drukbevist water. Mijn idee hierachter was inderdaad om een ''sliding hairrig'' te creeren die zonder al te veel pva gedoe werpbaar is, en ook na geklooi van witvis nog steeds vist, alsmede na een weigering van een karper nog steeds visbaar is. Vooral om dit laatste was het mij te doen. Ik had op dit heldere water al enkele keren een lege voerplek aangetroffen met alleen nog mijn rigje aanwezig, al dan niet iets versleept of kompleet anders dan neergelegd.

In theorie een hele mooie oplossing alleen in de praktijk werkte die bij mij helemaal niet, terwijl andere rigs wel af en toe een visje produceerde, produceerde deze rig niks. Waar dit aan lag heb ik geen echte theorie voor, ik kan er alleen naar gissen.

Dan maar ff gissen: Zelfs bij 150 gram lood(waar ik bijna mee vis) zal de haak veel minder diep prikken bij een elastieke hair, doordat het haakaas nog tussen het palantaal zit en het elastiek als het ware aan de haak trekt die net inprikt. Het spreekt vanzelf dat een karper hier veel makkelijker vanaf komt dan bij een normale rig. 1 keer spugen en hij is er zeker vanaf.

Groten,
Kees
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-11-2004 17:47

Kees,

en als je dan met een extra lange hair vist met extreem dun elastiek? Korte rig, en 150 gram lood moet m.i. toch voor inhaking zorgen.

Helaas gaat discussiëren over rigs via het board een stuk slechter dan met een paar man in een café met een biertje in de hand, of niet caspar :lol:

Groeten,
Stefan
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-11-2004 18:17

"Dan maar ff gissen: Zelfs bij 150 gram lood(waar ik bijna mee vis) zal de haak veel minder diep prikken bij een elastieke hair, doordat het haakaas nog tussen het palantaal zit en het elastiek als het ware aan de haak trekt die net inprikt. Het spreekt vanzelf dat een karper hier veel makkelijker vanaf komt dan bij een normale rig. 1 keer spugen en hij is er zeker vanaf."

Hallo Kees, en anderen..

Nog even herinneren dat er geen rek/elastiek zit tussen de haak en het lood, alleen daaronder.

Ik denk dat juist het tegenovergestelde gebeurt als dat hierboven staat.
Bij een gewone rig met een rekloze hair. Stel dat een karper het aasje pakt en hij richt zich weer op. Hij voelt de weerstand, maar het aas is niet tussen z'n keeltanden/palataanorgaan geschoten. Oftwel, de haak is op dezelfde plaats gebleven en heeft niet over de onderkant van z'n bek gegleden en heeft dus niet kunnen indraaien en haken.
Dus de karper spuugt 'm weer makkelijk uit.

Met de rek van het elastieken hairtje heeft de haak altijd nog het rek gedeelte de tijd gehad om te draaien en te prikken.
Uitspugen kan de vis een rig altijd, en dat zal die ook niet nalaten :wink:


Correct me if 'm wrong :roll:

mvg

Koen de rigpineut
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-11-2004 18:40

De haak prikt wel, maar wordt door de rek van het elastiek misschien ook wel een beetje teruggetrokken of gaat daardoor bijvoorbeeld niet diep genoeg waardoor de vis er weer snel vanaf is.
In mijn ogen kan je daardoor ook gewoon beter een extreem lange hair vissen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

08-11-2004 18:43

Helaas blijft het met caspar nooit bij ''een biertje'' :lol:
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

08-11-2004 19:19

@stefan

Als ik een extreem lange hair van dun elastiek gebruik dan heb ik de nadelen van de ''sliding hairrig'' niet opgelost. Elastiek heeft het nadeel dat het, het in de war gaan van de onderlijn bevordert, het het draait en kronkelt overal omheen. Als mijn rig dan een keer wordt geweigerd door een karper of geklooi van witvis weet ik bijna zeker dat mijn rig in de klojo ligt, en geen andere karper meer kan haken.

mvg,
Kees