Maagdelijk water.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

20-08-2004 10:48

In een topic waarin ik probeer karpervissers uit heel Nederland bij elkaar te brengen kwam op een gegeven moment de volgende passage voorbij rollen:

"Zo ook een fantastisch oud water, met een bestand van zeer mooie oude spiegelkarpers. Een water waarvan je moet weten waar het ligt, anders vind je het nooit..."

Ik vraag me af of dit soort wateren uberhaupt nog wel bestaan in Nederland. Als jij daar een mening over hebt, of misschien ken je wel zo'n water, dan wil ik dat graag horen. Ik wil absoluut niet weten waar het ligt, maar wat is de definitie van een oud water, en zoals eerder gezegd: bestaan ze eigenlijk nog wel? Of is het "bladengeneuzel"?

Groeten van Jos
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

20-08-2004 11:13

Ze bestaan nog wel.

Ik weet er bijv. 1 en heb daar nog nooit een andere visser gezien :)..
Ligt ook helemaal in de rimboe en je moet al snel 4 km lopen
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-08-2004 11:43

Jos,

Het is geen maagdelijk water, er zijn in de loop der jaren echt wel wat vissers verschenen, maar voor de 'prijsvissers' 'targetvissers' is het water echt niet te vinden.
Het ligt verstopt in een gebied waar je met de auto niet kan komen, slingerend over een klein bospad en lopend door de de wildernis kom je er uiteindelijk terecht...

Er zijn bijna geen mensen die weten dat het water bestaat, of dat het water überhaubt vissen bevat.

Er zullen in Nederland geen maagdelijke watreen meerbestaan, daar geloof ik niet in, maar wel in putjes, grachtjes, sloten, waar al jaren geen vissers zijn geweest of waar bijna nooit iemand komt om te vissen...

Dan zit je daar in je eentje midden in de natuur, geen auto's, geen vliegtuigen, maar complete rust in de natuur... Wat wil je dan nog meer?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-08-2004 11:51

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen semi-maagdelijk en maag-
delijke wateren.
Semi-maagdelijk: B.v. wateren waarvan het hoofdkanaal WEL bevist word,
maar niet de zij-kanalen ervan. Als je in die zij-kanalen gaat vissen, dan
heb je kans dat je goed vangt (hier bestaat geen gevaar), en de vissen
kennen de boilies toch wel.
Echte maagdelijke wateren: Komt praktisch niet voor! Ik weet er echter
nog wel 2, maar liggen ook weer ver afgezonderd van de buitenwereld.

Tot slot: Semi-maagdelijk komt nog weleens voor, maar ECHT maagdelijk
heel uitzonderlijk....! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

20-08-2004 14:10

Ha, ha, ha... wat dacht je van de vijvers in de Efteling. Of de vijvers en grachten rond kasteel Arcen. Tjonge jonge wat zou ik daar graag eens een korst aan een haak in willen gooien... :D :D :D :D

Maar even serieus. Ik denk inderdaad dat je, zoals Benny al opmerkt, onderscheid moet maken tussen maagdelijk en semimaagdelijk water.

Van die laatsgenoemde ken ik er wel een paar. Delen van kanalen en rivieren waar de meeste karpervissers langs lopen. Waarom? Waarschijnlijk gebrek aan ervaring en/of lef.

Echte zuivere maagdelijke wateren zijn denk ik niet meer te vinden in Nederland. Helaas!

Maar oude wateren? Die zijn er toch wel genoeg. Denk eens aan de Rijn. Of de Maas...? Deze rivieren zijn zelfs ouder dan de Noordzee hoor! Daar was 100.000 jaar geleden nog land!
Op die honderden kilometers oever is echt wel een plekje te vinden waar nog nooit een boilie in het water heeft gelegen. En op deze wateren zwemmen ook echt nog wel vissen rond die nog nooit een boilie hebben gezien!

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

20-08-2004 14:21

Als ik de kreet "oud water met een oude populatie" hoor, dan denk ik direct aan een afgesloten put, stilstaand water dus. Zo'n plas waar al jaren geen mensenbemoeienis heeft plaatsgevonden. zo'n plas waar je bijna niet aan het water kan komen omdat het rondom één grote wildernis is. Ik kan me haast niet voorstellen dat in een landje als Nederland, waar per km2 zes gebodsborden te vinden zijn en zelfs de wandelpaden in het bos al geasfalteerd zijn zo'n waterje nog voorkomt. Dus als je er een weet: wees er maar zuinig op!

In het boek: "karpervissen, avontuur en passie" van Evert Aalten en Ruud Jongens wordt zo'n watertje beschreven, maar het bleek een misser te zijn. Mocht je dat boek nog eens tegenkomen: het hoofdstuk heet "de wierplas" en is de moeite van het lezen waard

Groeten van Jos
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-08-2004 16:30

Ze zijn er wel Jos, de meeste zijn in privebezit.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-08-2004 19:25

Jongens,
ik heb zelf het geluk pm te mogen vissen op een priveplas... het is niet gehaal maagdelijk meer (ik heb er gezeten :wink: ) en nog een paar anderen illegaal dan he en ook maar kort.... maar daar zwemmen iig nog vissen op die denk ik nog nooit gehaakt zijn :wink:

Groeten Bart


p.s. Ik denk dat er nog maar ene paar ECHT maagdelijke wateren zijn maar deste meer maagdelijke vissen :wink:
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

22-08-2004 19:06

Ze zijn er absoluut en ik heb het geluk er een gevonden te hebben en er op te vissen.
Dus blijven zoeken en hopen dat je iets vindt :-)

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

21-09-2004 20:45

Ik heb ook nog een semi maagdelijk water, ik denk dat het voor velen wel bekend is maar er word naar mijn weten niet gevist (misschien door een paar snoekers), onder andere door het feit dat je er niet mag komen en er hekken omheen staan..
Ik heb er een paar keer gevist maar het is vrij ver uit de buurt..
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 18:01

Of ze er zijn? Waar ze liggen? Of ze nu semi of echt zijn? Ik heb het ook niet in mijn schoot gekregen en ga je dus ook niet te wijs maken. Maar als je zoekt zal je vaak wel wat vinden... Maar het is maar de vraag of dat dan datgene is wat je wilt vinden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
bennie wassink
Berichten: 3
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44

22-09-2004 19:44

[quote="elco kuipers"]Ik heb ook nog een semi maagdelijk water, ik denk dat het voor velen wel bekend is maar er word naar mijn weten niet gevist (misschien door een paar snoekers), onder andere door het feit dat je er niet mag komen en er hekken omheen staan..
Ik heb er een paar keer gevist maar het is vrij ver uit de buurt..[/quote]

welk water bedoel je dan?
ik ken namelijk elk water in ov dus als je wil weten wat er zwemt?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-09-2004 20:26

Ik heb ooit op een dergelijk 100% maagdelijk water gevist. N.l. op het landgoed waar Prins Willem Alexander en Maxima nu wonen. Destijds was het ook al koninklijk bezit maar nog niet zo goed beveiligd als nu :cry: Helaas niet meer te doen dus. Er zwommen heel erg mooie vissen.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-09-2004 22:04

Bas was dat het Juliana kanaal :lol:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-09-2004 13:46

Nee, het Oranjekanaal grappenmaker. De Horsten in Wassenaar dus.
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

23-09-2004 14:01

Bas,
dat water waar jij over verteld was misschien ook niet 100% maagdelijk. Een oude vismaat van mij heeft daar een jaar of 5 geleden ook een keer een nacht mogen vissen. Wel aardig gevangen toen, maar geen grote vissen.
Groet Frank.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-09-2004 22:55

Frank,

Ik heb het over 20 jaar terug. Er zaten toen behoorlijk grote vissen.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-09-2004 10:46

De vis op de foto hiernaast komt van een water waarvan ik zeker weet dat daar de afgelopen 27 jaar niet gevist is, behalve door ons nu. Dus toch een aardig maagdelijk water.
En kan je vertellen dat het nog niet meevalt om de vissen daar aan de schubben te komen door het vele natuurlijke voedsel.

Maar hele mooie vissen.

E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Jerker Niemeijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 10-03-2004 11:27
Locatie: enschede

26-09-2004 16:23

Of omdat ze geen schubben hebben?? :wink:

Mooie vis trouwens.

Ik denk zelf dat er zeker nog een aantal maagdelijke watertjes in Nederland zijn, alleen de mooiste daar mag je vaak nou net niet vissen. Het is dan aan je zelf of je het risico durft te nemen.
Ik heb op dit soort watertjes iig een aantal zeer mooie vissen weten te vangen. En de natuur en sfeer rond deze watertjes spelen natuurlijk ook een belangrijke rol.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

28-09-2004 22:39

Bennie je hebt een pb
Plaats reactie