Ondanks gebruik pva-foam gooi ik rig in de war


Plaats reactie
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

25-06-2004 23:27

Hallo,

Ik heb vanavond gevist en een karper gevangen. Tijdens het onthaken zag ik dat de hair een stuk of 5x om de haaksteel gedraaid zat. Om dit te voorkomen gebruik ik een pva-foampje. Ik laat meestal wel iets speling over tussen onderkant haakbocht-foampje en tussen onderkant tijgernoot en foampje. Ik kan me niet voorstellen dat ik er zoveel speling is dat de hair 5x om de haaksteel kan slaan. De afstand tussen onderkant haakbocht en tijgernoot is bij mij 2 cm.

Vraag 1) Hoe kan het dat de hair 5x om de haaksteel is geslagen? (zoveel speling was er gewoon niet)

Vraag 2) Is het in het vervolg beter om het foampje heel strak tussen tijgernoot en onderkant haakbocht aan te plaatsen. Dus zo weinig mogelijk speling overhouden?

Toen ik mijn andere hengel binnen draaide, zag ik dat die hele rig in de war was. Dit heb ik de laatste tijd al vaker gehad. Ik vraag me af hoe ik die kans kan verkleinen.

Ik vis als volgt:

safety bolt rig van Korda
40-50 cm rig tube
20 cm soepele onderlijn (15lbs)
haak maat 6 + line aligner die de haak met 1cm verlengt
afstand onderkant haakbocht en bovenkant tijgernoot van 2cm
wartellood van 90 gram
2 1/4 lbs hengels

Verder gooi ik misschien 20 meter ver. Ik probeer met een boogje te gooien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wanneer en hoe hard ik af moet remmen. Volgens mij vergeet ik ook weleens af te remmen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Vraag 3) Wanneer moet je precies af gaan remmen en kun je ook zien of een rig waarschinlijk goed of fout ligt bij het raken van het water?

Hebben jullie misschien tips voor me? Ik ben blij dat ik er nog 1 gevangen heb, maar dat in de war gooien frustreert me enorm.

Groeten,

Joris
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

26-06-2004 00:03

Aanvulling op vorige bericht: ik zet ook altijd nog een klein stukje pva-foam op de haakpunt. (dubbelgevouwen)
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

26-06-2004 07:16

Joris...

1) onder water gebeurt er een hoop met je onderlijn, deze zal door evt onderstroming iets kunnen draaien, maar ook door witvis. Als het gebruik van foam nog steeds niet helpt is er een goede mogelijkheid dat een van bovengenoemde feiten de boosdoener is.

2) het is in mijn ogen nooit een slecht idee om dit zo aan te pakken en geen speling over te houden, het foam lost op en dan is er niets meer van te vinden, de hair kan in dit geval niet makkelijk rondslingeren

3) ik persoonlijk rem alleen af als ik tegen iets aan wil vissen (een overkant, takken etc) dus op open water laat ik de rig gaan... als je goed oplet kan je wel zien hoe de rig het water raakt.
Persoonlijk ben ik geen grote fan van het met een boogje gooien, de lijn zal veel meer kunnen draaien op deze manier.


vraagje: hoe diep vis je? (als je diep vist en de temperatuur van het water al redelijk hoog is heb je kans dat het foam de bodem niet eens bereikt)

tip: ooit geprobeerd om je haak tegen je tigtube aan te leggen (zodat je onderlijn volledig langs het lood op gestrekt ligt) en dan 2 pva foampjes iets te bevochtigen en aan beide kanten van de haak tegen elkaar te plakken... het klinkt een beetje vreemd maar dan krijg je dus:

foam - rigtube - haak - foam

op deze manier kan er sowieso al vrij weinig met je aas gebeuren.

Mvg,
Frank Avezaat
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

26-06-2004 11:07

Frank,

Ik vis op ondiep water. Op de plaats waar mijn rigs het water raken, is het nog geen meter diep.

[quote="Frank Avezaat"]Joris...

tip: ooit geprobeerd om je haak tegen je rigtube aan te leggen (zodat je onderlijn volledig langs het lood op gestrekt ligt) en dan 2 pva foampjes iets te bevochtigen en aan beide kanten van de haak tegen elkaar te plakken... het klinkt een beetje vreemd maar dan krijg je dus:

foam - rigtube - haak - foam

Mvg,
Frank Avezaat[/quote]

Leg je dan de haaksteel gewoon evenwijdig aan de rigtube? Lijkt me wel. En dan duw aan beide kanten een bevochtigd pva-foampje tegen elkaar?
Gaat dat dan niet verschuiven tijdens het werpen?

Als ik deze methode gebruik, kan ik toch ook gewoon een foampje tussen onderkant haak en bovenkant haakaas bevestigen?

Is het misschien ook een optie om de haaksteel met een stukje pva-string vast te knopen aan de rigtube? Het pva-string dat ik heb, bestaat uit 3 draden die in elkaar gedraaid (of gevlochten ofzo) zijn. Misschien is het een optie om 1 van die drie draden te gebruiken. Dan heb je dus 1/3 van de dikte van het normale PVA-string en dat lost eerder op denk ik. Als dit ook werkt, dan lijkt me dit makkelijker of niet?

Bedankt voor je reactie,

Joris
Aart Appel

26-06-2004 14:17

Joris,

Belangrijktste detail vergeet je te vermelden, op welk punt van de haaksteel begint je hair?
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

26-06-2004 15:54

Aart,

Het punt waar de hair begint, is qua hoogte ongeveer gelijk aan de haakpunt. De hair begint denk ik 1mm lager dan de haakpunt aan de andere kant. Volgens mij is daar niks mis mee.


Vanmiddag heb ik een paar uur staan werpen om te kijken hoe vaak ik de onderlijn in de war gooide. Ik kwam tot de volgende conclusies:

- Toen ik ingooide zonder pva-foam te gebruiken, gooide ik ongeveer 1 op de 4 keer of de onderlijn of de hair in de war.

- Toen ik pva-foam tussen tijgernoot en haakbocht gebruikte, gooide ik het minder vaak in de war. Wel was het zo dat het pva-foam er regelmatig bij het raken van het water al afschoot.

- Toen ik pva-foam stevig aandrukte en nauwelijks speling overliet tussen haakbocht en tijgernoot, gooide ik het niet of nauwelijks in de war. Het pva-foampje schoot er ook nooit af bij het raken van het water.

Verder heb ik bij elke worp goed opgelet hoe de rig er in de lucht uitzag en tevens heb ik elke keer afgeremd. Ik denk dat als ik dit in de toekomst voortzet, geen of nauwelijks speelruimte overlaat tussen haakbocht en tijgernoot en het pva-foampje goed aandruk, dat ik dan al minder kans heb op het in elkaar gooien van mijn rig.


Joris
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-06-2004 16:55

Zitten er misschien krabben of kreeften op je water? Wat ik heb gelezen over deze beesten, dat ze je onderlijn ook helemaal in de war kunnen leggen. :cry:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

26-06-2004 17:17

kan misschien ook tijdens de dril gebeurd zijn dat de boillie ronde haak slingert (door de muilbewegingen van de karper)
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-06-2004 17:48

Wat ik altijd doe is het volgende,ik rijg een boilie op de boilienaald gevolgd door een foampje in de lengte.
Dit geheel rijg ik dan weer over de hair en doe een boiliestoppertje achter de boilie.
Door deze wijze zit je boilie redelijk vast en kan hij tijdens de worp niet rond de haaksteel draaien.

Groeten Jo
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

26-06-2004 18:05

[quote="Fabrice Macours"]kan misschien ook tijdens de dril gebeurd zijn dat de boillie ronde haak slingert (door de muilbewegingen van de karper)[/quote]

Dat zou inderdaad kunnen. Ik zag de karper ook schudden met zijn kop. Het gebeurt me trouwens bijna nooit dat de hair om de haak gedraaid zit. Dat was echt een incidentje. Wel gooi ik regelmatig mijn rig in de war. (zoals al eerder gezegd in berichten van mij)

Jos,

De manier die jij noemt, is gewoon hetzelfde als wat ik doe.
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

28-06-2004 16:08

[quote]Zitten er misschien krabben of kreeften op je water? Wat ik heb gelezen over deze beesten, dat ze je onderlijn ook helemaal in de war kunnen leggen. [/quote]

zijn dat dan kleine krabben die hun strikdiploma nog niet hebben :P

sorry dudes... beetje offtopic...
Plaats reactie