uitzetten karper


Plaats reactie
marthijn van der wal
Berichten: 78
Lid geworden op: 18-01-2004 14:39
Locatie: zaltbommel

28-05-2004 12:11

hoi jongens

ik heb een vraagje mijn buurman die werkt op een koikwekerij en die is khv virus vrij en nog een aantal virusen hebben ze niet. nu hebben ze een aantal mooie grote karpers die eerst altijd de kop werden ingeslagen toen heeft mijn buurman gezegt die wil ik wel uitzetten maar wat voor regels zijn hier aan gebonden

want het zijn een paar vissen die rond de 30 pond liggen
dus ik zou die wel graag uitgezet zien worden!!!! :D

groeten,

marthijn van der wal
wees slim word lid van de KSN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-05-2004 12:18

Martijn,

Alleen visrechthebbenden mogen vissen uitzetten. Hij dus niet.

Virusvrij? Hoop het voor hem. alleen zou hij dan elke keer als hij nieuwe vissen krijgt een vis moeten laten onderzoeken.

Ben bang dat het niet gebeurt.

In elk geval zijn zijn vissen ziekteverschijnsel vrij. Meer niet.

Elke vis kan een potentiele karperstand moordenaar zijn. Lekker laten zitten.


Mochten ze echt virusvrij zijn, adviseert de KSN om vissen uit te zetten in grote openbare watersystemen. De Waal bijvoorbeeld. Dit evenals afvissingen.

MVG

Klaas
marthijn van der wal
Berichten: 78
Lid geworden op: 18-01-2004 14:39
Locatie: zaltbommel

28-05-2004 12:27

klaas

bedankt voor je antwoord ik geef het door maar die vissen die worden elke keer goed gecontroleerd dus ze zijn ech twel virus vrij want ze kweken zelf de vissen daar en houden alles goed in de gaten maar ik zal het tegen hem zeggen dat ie dan maar even met de hsv contact moet opnemen
wees slim word lid van de KSN
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

28-05-2004 15:03

[quote]een aantal mooie grote karpers die eerst altijd de kop werden ingeslagen[/quote] :( :(

Je buurman mag ook altijd contact met mij opnemen, dergelijke vissen zijn in mijn vijver altijd welkom :P

Pascal
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-05-2004 15:14

Die in je tuin of achter je huis? :wink: :wink: :wink:

Groeten,

Mark
marthijn van der wal
Berichten: 78
Lid geworden op: 18-01-2004 14:39
Locatie: zaltbommel

28-05-2004 15:23

he jongens

nee dat doen we niet we houden ze wel hier in de buurt dan want hij vind het dan ook leuk om ze zelf nog een keertje terug te kunnen vangen :P :D
wees slim word lid van de KSN
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

28-05-2004 16:39

als je zeker weet dat de vissen virus vrij zijn dan zet je ze toch gewoon uit ik snap het probleem daar niet van
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

29-05-2004 00:01

Virusvrij is geen enkele garantie.

De sterftes van afgelopen jaren duiden in die richting.
Een van de theorieen die bij mij bekend zijn heb ik van een OVB-er en die gedachte is dat het mogelijk een virus is dat reeds aanwezig is bij de bestaande populatie en in werking treedt nadat er nieuwe vis bijkomt.
Een uitzetting van enkele exemplaren zou al voldoende kunnen zijn.
De optredende sterfte treft dan overigens alleen de oude populatie, de nieuwe vis heeft er geen last van.
Carp Mortality Syndrom werd het genoemd.

Voor wie wil..ik heb er een pdf-je van en kan het best doormailen.
Een pb en je hebt het.

Is overigens alleen een theorie en nog niet bewezen. Bovendien is het als het waar is nog steeds geen verklaring voor de sterftes omdat de veroorzaker onbekend blijft. Niet aantoonbaar.

Desondanks klinkt het bijzonder aanlokkelijk en als je in de buurt woonde wist ik nog wel een water voor je.


Groeten,

René.
Size doesn't always matter
Cor Blokhof

29-05-2004 09:40

Dan komt er af en toe een virusje vrij, zo overleven wel de sterkste vissen.

Meest massale visstreftes die ik ken zijn allemaal op afgesloten putjes waar weinig vissen hun oorsprong kennen en waar bollies als natuurlijk voedsel kunnen worden beschouwd.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-05-2004 16:57

En dan worden ze uitgezet...

en neemt de eerste de beste vanger ze weer mee naar zijn tuinvijvertje...

Probeer die vis te verkopen en koop voor dat geld maar iets leuks, of schenk het aan een goed doel.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Kevin Vroegrijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-10-2003 02:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

29-05-2004 19:18

Nou raar hoor zo'n virus. Hier in een vijver hebben we het ook gehad. paar jaar gelede massale sterfte. Bijna dan, een paar vissen bleven gespaard. Van het jaar weer nieuwe vis uitgezet, water getest door de OVB, vis getest, alle nieuwe vis dood. waaronder ook de 7 nieuwe karpers. gevolg de oude populatie word aangetast. Er liggen er sinds een maand alweer 3/5 van de oude populatie dood. nou die bestond maar uit 15 tot 20 vissen. Zonde na mijn idee.

Ik denk gewoon sommige waters kunnen het hebben nieuwe vis. Daar waar nooit ziekte is geweest ofzo. maar een vijver of put waar pas een ziekte is geweest zou ik geen nieuwe vis uitzetten.

Nou weet ik toevallig wel dat bij ons in het parkje in de wetering ook regelmatig koi karpers worden uitgezet. Die overleven het. Maar of dat zo verstandig is grote vis in zo'n vijver. komt ook veel onwetende en beginnende karpervissers.

Zoek voor die vissen een passend huis, want de kop inslaan tsja dat zie ik liever ook niet gebeuren. Laat hem maar ergens vriendjes zoeken :wink:

Vangende groeten
Kevin
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

01-06-2004 14:41

Vis van 30 pond brengt heel veel geld op tegenwoordig! :o :o
En dan kan je hem nog terugvangen ook,t is alleen dan in een betaalwater...
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

01-06-2004 17:56

juist rijd ermee naar la France en cashen die hap :roll:
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

01-06-2004 23:27

de heer nash heeft wel intresse mail hem even mischien kan je hem ruilen voor een zakje bollies



ben melig
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Plaats reactie