Loodgewichten...


Wat denken jullie hiervan? (lees eerst eens het bericht)

Ja, het zal zelfs super werken
22
37%
Nee, onderwater verschillen die gewichten toch niet zoveel. Dus waarom zo zwaar? Heb er niet zo'n vertrouwen in.
3
5%
Ja, maar het zal slechts een klein beetje helpen
14
24%
Dan scheurt de haak alleen maar sneller uit... dus gewoon voor een licht loodje kiezen!
12
20%
Met een lichter lood merk je alleen maar beter wat er onderwater gebeurt met je aas. Dat is voor mij de reden dat ik het gebruik in plaats van zwaarder lood.
8
14%
 
Totaal aantal stemmen: 59
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-02-2004 18:08

Marijn,

Hoe lichter het lood, hoe harder de runs! Dat is tenminste mijn ervaring...
Trouwens, denk je dat 5 Oz. lood er wél voor zorgt dat een karper goed gehaakt wordt (dus meer dan geprikt)?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-02-2004 20:26

Hoe harder de bek van de karper hoe zwaarder het lood moet zijn naar
mijn mening, bij een vastlood systeem. Als de bek zacht is kun je wat
lichter lood gebruiken, maar mijn ervaring is dat het dan nog minimaal
80gr moet zijn! Zelf vis ik nooit meer met vastlood onder de 100gr, en
het werkt perfect!
De scherpte van de haak is natuurlijk ook belangerijk!
Ik spreek bewust nooit van een zelfhaak systeem, maar ik spreek over
een zelfprik systeem....! Wel is het zo hoe zwaarder het lood hoe meer
de haak zal indringen, maar nooit de volledige haak. Dit gebeurd pas
wanneer de druk word opgevoerd tijdens de dril.
Wat lossers op zwaar lood betreft, lees deze discussie nog eens door, er
zijn zat trucjes omdat te voorkomen!

groetjes Benny
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

05-02-2004 08:14

Hey Fabrice,

geen slecht idee, maar moest je onder het kantje kunnen vissen, probeer dan ns een vrije lijn en maak een cilindervormig wakertje van zilverpapier. Dat hang je tussen het eerste en tweede oog van de molen af te beginnen. Werkt net als een fox hanger bijvoorbeeld maar is veel lichter. En als er teveel wind moest staan laat je het cilindertje wegzakken tot in een bokaaltje dat je er net onder zet. vrij van wind en kruipt omhoog als hij gaat lopen. Uiterst spannend, dat wel. :-)

Greetz,
Jokke
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

05-02-2004 11:38

Yow Johan,

ja kwas eigelijk al van plan om schuifloodje te gebruiken (vergeten te vermelden)

als wakertje gebruikte ik voor met deeg te vissen altijd een stukje plastieken buis v 2cm (superlicht), om het te bevestigen aan de nylon , gebruikte ik zo plooibare plastieke draad met metaal in, wa ge heel gemakkelijk kunt plooien --> dit dan verbinden met touwtje aan men rodpodje wat ik er speciaal voor gemaakt heb :p en dat ging super !!! , bij de aanslag komt dit dan automatisch los.

Maar alluminiumfolie gaat natuurlijk ook !!!

greetzzz
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

05-02-2004 12:36

Ja zolang der maar niet teveel druk ontstaat he, want dan is het hele opzet loze moeite :D

Greetz,
Ikke
frederic heuker
Berichten: 50
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Lede (België)

02-04-2004 16:07

Maakt het loodgewicht veel uit als je vist met een recoilrig? (vastloodsysteem!)

Klopt het wel dat je met lood zwaarder dan 120 gram moet vissen bij deze rig of is dit larie...? :roll:
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

09-04-2004 16:19

Ik vis in negen van de tien gevallen met licht lood. Dit heeft een heleboel redenen, ik zal de belangrijkste even opnoemen.
1. Heel vaak zul je met zwaar lood de supervoorzichtige vissen niet eens opmerken, omdat ze het lood niet eens verplaatsen!
2. Ik heb liever zo veel mogelijk door wat er onder water gebeurt, dus ook als er brasems in de buurt van mijn rigs zitten. Hierdoor kan ik perfect inspelen op de situatie als het aankomt op aas ed.
3. Vaak stuiteren mijn hengels net zo hard de steunen uit met 50 gram lood als met 120 gram.......
4. De weerstand van je lood neemt echt extreem toe naarmate je lood dieper in de bodem geslagen is.... dus je loodje van 90 gram kan op een zachtere bodem opeens een veel grotere weerstand hebben, en dat heb jij mooi niet door!
5. Licht lood 'zwaait' niet tijdens de dril, dus je hebt minder lossers tijdens de dril.
6. Licht lood vist fijner aan lichte hengels, en laat dat nu juist zijn wat ik plezierig vissen vind!

mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

05-05-2004 21:03

FF een opmerking van mijn kant.. in deze topic vliegen de loodgewichten je om de oren, van 15 tot 180 gram.. Ikzelf vis met lood rond de 80 gram.. Ik wil wel zwaarder maar het kan niet!! tenminste als ik mijn hengels moet geloven dan.. mijn hengels zijn 2½ lbs.. Als het goed is zit ik dan toch al rond het uiterste van het loodgewicht wat mijn hengeltjes kunnen hebben?!
Maurice Keulen
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-03-2004 17:01
Locatie: Maastricht

13-05-2004 09:11

Hallo allemaal,

Interessante uiteenlopende reacties!! Mijns inziens is lood (gewicht, maar ook vrom) wel degelijk een belangrijk onderdeel van een rig. Ikzelf vis vaak met min. 3.5 OZ loden, daarmee heb ik goede ervaringen in allerlei situaties.
Je wil natuurlijk dat een karper zichzelf prikt en daarvoor heb je inderdaad een ''aardig'' gewicht nodig. Een tweede ''taak'' van het lood is, dat op het moment dat een karper zich geprikt heeft en niet weg zou zwemmen (''dressuur''), moet het lood er mede voor zorgen dat de karper zo weinig mogelijk speling heeft om de haak kwijt te raken. En dat betekent vrij vertaald, het lood op dat moment een maximale druk uitoefenen op de haak in de bek. Dit zou je nog kunnen versterker met korte / stijve onderlijnen.
Als je dressuur doorbrekend bezig wil zijn, je krijgt bijvoorbeeld alleen maar peipjes (waar je overigens gewoon op moet aanslaan!!) zou je eens een running-rig (of een shocker-rig) kunnen proberen. Dit is volgens mij een veel betere optie dan een vastlood van 50 gram, hiermee los je namelijk niets op: de karper zal zich waarschijnlijk niet goed prikken en de weerstand op de haak na het prikken is ook minimaal!! Bij een running rig is er ook een minimale prik, geen weerstand van lood en zal de karper ''gewoon'' wegzwemmen en de beetregistratie is ook directer.

Het klopt dat zwaarder lood iets meer gaat bouncen tijdens de dril (inline lood heeft hier meer last van dan wartel lood).
Ik denk echter dat het veroorzaken van lossers niet zo zeer aan het gewicht van het lood ligt, het ligt in 9 van de 10 keer aan de werking van de onderlijn (draaien van de haak). Ik heb zelf nog ''nooit'' meegemaakt dat ik een vis verspeeld heb daar een te zwaar lood, meestal lag de oorzaak ergens anders (haakpunt krom, onderlijn te kort / lang etc).

groet,

Maurice
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

13-05-2004 18:12

168 gram??? das wel heel erg extreem :o

Gebruik zelf met vastlood naar alle tevredenheid 70 of 80 gram, als ik echt ver moet gooien 60 ivm de pijn in mijn vingers bij zwaar lood :)

Verder als ik echt onder het kantje vis 100-110 gram, maar dat is echt extreem. Ik zie niet in dat licht lood (lees vanaf 60 gram) niet goed zou haken, de scherpte van de haak en de rek in de onderlijn zijn in zo'n geval belangrijk maar het drilt vele malen fijner lijkt mij zo :wink:
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

13-05-2004 19:46

Het verbaast mij keer op keer dat bijna nooit het loodgewicht in verband met de bodemgesteldheid wordt gebracht. Als een lood wegzakt in de bodem zal het vrijtrekken van het lood een vele male grotere weerstand bieden dan wanneer het lood over een vlakke harde bodem kan glijden. Ook de vorm van het lood kan hierbij van belang zijn. Zo wil een wartellood zich al veel makkelijker in een kleiplaat verankeren dan een inline lood.
Om op het topic terug te komen... 168 gram vind ik persoonlijk helemaal niks. Op wateren waar hiermee volgens sommigen voordeel wordt gehaald, haal ik dat voordeel vaak door alert boven op mijn hengels te zitten en er meteen in te hangen bij elke piep uit de verklikker. Ook 's nachts. (bedchair naast de hengels).

Groeten,

Marcel