Gebruik Bewaarzak


Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

03-03-2004 19:45

Hoe gebruik je nu een bewaarzak want de een zegt dat je er een touw van 5m aan moet knopen de ander zegt dat je hem gewoon aan dat korte touwtje moet hangen en weer een ander zegt dat je hem aan de lipjes van de zak zelf moet hangen!(die ^ ^ aan de zak) en maakt het ook nog uit op wat voor water en hoe diep? Het water waar ik vis heeft gras kanten geen stroming en is een stadswatertje(Heel klein dus) En het is daar 1.50 diep op het diepste punt, er is wat lichte waterplanten groei langs de kanten.

Gr Melvin
Ed Colbers
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2004 19:30
Locatie: Baexem

03-03-2004 22:09

Hoi Melvin,

Gewoon ervoor zorgen dat de karper voldoende in het water ligt een touw van 5 meter is wat overdreven het is geen anker wat je uitgooid.

Het touw wat aan de zak zit is meestal voldoende in lengte en doe nooit meer als een karper tegelijk in een zak. :wink:

En laat ze er niet langer in als noodzakelijk, lang leve de vrijheid :D

succes
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

04-03-2004 01:15

Melvin,

Zorg er altijd voor als je een karper zakt,dat je zeker weet dat hij nergens tegen aan kan komen(zowel boven als ONDER water),zo weet je zeker dat de karper zich niet kan verwonden.Dus het best wat je kan doen is kijken of er niets op de bodem ligt (takken,steenen,rommel,een oude fiets :wink: etc)op het punt waar je je karper zakt,dus voelen met je handen onder water.Als je vist op een park water waar het op het diepst 1 meter 50 is,zak hem dan maar niet,dan maar een foto in het donker!Dus om een lang verhaal kort te maken,zorg dat hij voldoende water om zich heen heeft,zonder rommel waar hij zich aan kan verwonden!En om niet te vergeten,als je een karper wilt zakken,en de wind staat op de kant waar jij hem wilt zakken,niet doen!Omdat dan de karper tegen de kant word geblazen via het water!Hoop dat je hier wat aan hebt! :wink:

Mvg Danny Schatin
Gebruikersavatar
albertino beunk
Berichten: 89
Lid geworden op: 10-07-2003 02:00
Locatie: Duiven

01-04-2004 11:59

als je een vis vangt en hem in een bewaarzak doet...leg er dan een knoop in voor de zekerheid.maar pas hier wel mee op dat de bewaarzak groot genoeg is. als je de vis laat zakken let er dan ook op dat de borstvinnen langs haar lijf lopen, dit voorkomt dat je het een en ander breekt. laat een vis nooit zakken nabij waterplanten!!! :evil: want een plant neemt veel zuurstof op en de karper komt dan tekort. ook als het erg warm is kan je hem beter niet laten zakken. zorg ervoor dat de bankstick of iets dergelijks goed in de grond vastzit. en dat de vis niet half met de rug boven water drijft. of op de bodem ligt.
kristiaan oerlemans
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: essen
Contacteer:

10-05-2004 20:34

koop ook een goed grote zak en stop er geen 2 in natuurlijk :evil:
Gebruikersavatar
pieter buist
Berichten: 101
Lid geworden op: 04-05-2004 12:29
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

11-05-2004 16:05

[quote="albertino beunk"]als je een vis vangt en hem in een bewaarzak doet...leg er dan een knoop in voor de zekerheid.maar pas hier wel mee op dat de bewaarzak groot genoeg is. als je de vis laat zakken let er dan ook op dat de borstvinnen langs haar lijf lopen, dit voorkomt dat je het een en ander breekt. laat een vis nooit zakken nabij waterplanten!!! :evil: want een plant neemt veel zuurstof op en de karper komt dan tekort. ook als het erg warm is kan je hem beter niet laten zakken. zorg ervoor dat de bankstick of iets dergelijks goed in de grond vastzit. en dat de vis niet half met de rug boven water drijft. of op de bodem ligt.[/quote]

waterplanten gebruiken geen zuurstof maar maken juist zuurstof aan.

mvg, pieter
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

11-05-2004 16:10

Pieter,

waterplanten maken inderdaad overdag zuurstof aan. Maar 's nachts gebruiken ze zuurstof.

Groeten Rick.
Gebruikersavatar
pieter buist
Berichten: 101
Lid geworden op: 04-05-2004 12:29
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

11-05-2004 16:26

ooh dat wist ik niet dacht dat ze alleen zuurstof aanmaakten


mvg ,pieter
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

11-05-2004 19:50

Rick heeft volgens mij wel gelijk. Maja, dat maakt niet uit! Het is inderdaad belangrijk dat je niet meer dan 1 karper in een bewaarzak stopt! Anders kunnen de vissen elkaar verwonden en dat willen we niet! En waarom zakken? Als het donker is en je hebt een digicamera, kan je alsnog een foto maken, d.m.v.belichtingscompensatie, wat op de meeste digitale cameras wel zit en ook op andere compactcameras soms zit. Hiermee voorkom je het risico de vis te verwonden en heb je toch een foto van de gevangen karper!!! Ik gebruik zelf geen bewaarzakken en geen leefnetten! Zeker niet voor karper die laatste, maar ook niet voor witvis. Het is toch de sport om de vis weer heelhuids terug te zetten onderandere?

Greetz and no offence :lol:

Tight lines Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

07-06-2004 21:55

Maar hoe doen jullie het als het een 1,5 tot 2 meter wel diep genoeg is tot bijv. 1,5 tot 3 meter.

want om de bewaarzak zo te doen dat de vis op de bodem ligt is ook niet echt super en een lang stok die je boven het water zou kunnen hangen heb je ook niet of je moet een boom vinden die over het water hangt.

dvd
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

07-06-2004 22:02

bewaarzak hoeft niet op de bodem te liggen, de vis bepaalt zelf wel (dmv zijn luchtblaas) of hij wat naar boven of wat naar onder gaat.

behalve als het echt heel warm is en de zon schijnt hard, dan zou ik toch opteren om hem op de diepst mogelijke plaats te zetten en proberen hem zo diep mogelijk te houden

greetz
jesper van rosmalen
Berichten: 29
Lid geworden op: 31-05-2004 11:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

08-06-2004 21:14

...ik zou de bewaarzak niet aan een touw van 5 meter hangen...want als je 5 meter uit de kant gooit en het water is zo diep dat je niet ziet wat er op de bodem ligt, kan de karper zich beschadigen aan bijv... stenen of scherpe takken...daarom zou ik gewoon de bewaarzak vlakbij de kant...en waar je de bodem ziet...iets boven de bodem hangen
....groeten jesper....
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

09-06-2004 08:16

Een aanvulling hierop: hang een karper altijd met zijn kop tegen de stroming in (alleen bij stromend water dan)
Doe je dit niet, dan stroomt het water achter bij de kieuwen naar binnen en zal de karper "verdrinken".
Gebruik tevens een grote bewaarzak. Liever te groot dan te klein!!

Pascal
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

09-06-2004 10:13

Beter nog...

hang een karper nooit in de stroming. De vis met zn kop tegen de stroom leggen weerhoudt de vis er niet van om eens rustig te keren...

Tenzij je ze hebt gedresseert... iets van "blijf" of "af" 8)

Martin
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

09-06-2004 16:36

ik snap het gebruik van bewaar zakken eigenlijk niet..
waarom zou je een vis tijdelijk willen bewaren??

enige reden die ik me kan voorstellen is dat je hem snachts vangt en smorgens eens goed wilt bekijken..

maar met mijn camera kan ik ook prima snachts foto's maken en zet hem dan ook gelijk weer terug..
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

09-06-2004 16:42

Remko, dat is volgens mij ook het enige juiste antwoord !
Vr.gr.
Peter
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

09-06-2004 17:21

grbfg
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

09-06-2004 20:29

[quote="jesper van rosmalen"]...ik zou de bewaarzak niet aan een touw van 5 meter hangen...want als je 5 meter uit de kant gooit en het water is zo diep dat je niet ziet wat er op de bodem ligt, kan de karper zich beschadigen aan bijv... stenen of scherpe takken...daarom zou ik gewoon de bewaarzak vlakbij de kant...en waar je de bodem ziet...iets boven de bodem hangen
....groeten jesper....[/quote]

Dat niet alleen... GOOI een karper sowieso nooit in het water, dat is niet echt goed voor ze... ALS je al een zak gebruikt loop hem dan uit :wink:
Gunther van Marwijk

09-06-2004 21:11

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

14-06-2004 01:27

Wat betreft een bewaarzak kan ik kort zijn denk ik: zak een vis zo min mogelijk het beestje zal er niet beter van worden. Maar dat idee van een touw van 5 meter :evil: lijkt me geen goed plan! Ik vraag het me ten zeerste af of de karper zit op de bodem blijft liggen, waarschijnlijk niet...als hij gaat zwemmen heb je een goede kans dattie zich ergens vast zwemt of dattie zelf verstrikt raakt in het touw...
Het touwtje aan de bewaarzak is lang genoeg om de karper eventjes (een paar uurtjes) in te bewaren en niet 20 uur gevangen te houden.. :cry:

Mvg Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Peter Emmerink
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-10-2002 02:00
Locatie: Amersfoort

21-06-2004 15:56

Hmmm gebruik van een bewaarzak. Mijn antwoord is: NIET! :evil:

Ik vindt t zeer dieronvriendelijk om karpers in een bewaarzak te laten liggen om ze bijv sochtends bij mooi licht te fotograferen. Het juiste gewicht bij vangst haal je niet omdat ze de zak volscheiten. Tevens zal de karper een soort van trauma oplopen en niet zo snel meer op aas bijten.

Kortom doe t niet.
To Carp or not to Carp, Thats the question!
beerten dario
Berichten: 41
Lid geworden op: 18-12-2003 01:00
Locatie: wilrijk (antwerpen)

21-06-2004 18:48

En hoe zit het met graskarpers want ik heb gehoord dat zij niet in een bewaarzakmogen? of heb ik dat verkeerd verstaan? :-?
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

21-06-2004 19:48

Dat klopt, een graskarper is VEEL TE KWETSBAAR voor in een bewaarzak, dit overleeft hij waarschijnlijk dan ook niet. Gewoon foto knippen en laten zwemmen :wink:
beerten dario
Berichten: 41
Lid geworden op: 18-12-2003 01:00
Locatie: wilrijk (antwerpen)

21-06-2004 19:58

ik had tog gelijk dan hehe :D voila foto en trug ist tog beste :wink:
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

29-06-2004 12:26

op kanalen en rivieren zou ik ook zowiezo geen vis zakken. Als er door de stroming van een langsvarende boot zo'n vis op de stenen tegn de kant aan klappert is het gedaan! En dat zou zeker niet de eerste keer zijn dat er daardoor vis dood gaat.
Op putjes kun je vissen gewoon zakken alleen houdt zeker met een paar dingen rekening:
- zak zo min mogelijk vis en zo kort mogelijk. Vissen kunnen veel stress ondervinden van het zakken, en dat komt de vis natuurlijk niet ten goede!
- zorg ervoor dat je een goede (grote) bewaarzak gebruikt waarin de vinnen niet vast kunnen gaan zitten en vervolgens uitscheurt. En ook moet de zak voldoende water door kunnen laten om ervoor te zorgen dat de vis genoeg zuurstog krijgt.
- controleer altijd of de vinnen tegen het lijf aan zitten, anders kunnen ze breken.
- Bekijk ook goed waar je hem zakt; zoals al eerder gezegd moet de vis zich nergens aan kunnen verwonden en niet te weinig zuurstof krijgen.

Liefst dus geen vis zakken en indien je wel een vis zakt zo kort mogelijk!!! Bedenk wel dat de vis na het zakken weer zo goed als terug op krachten is gekomen. Laat hem in het water even uitspartelen zodat hij op de kant niet te wild is. Het zou namelijk niet prettig zijn als je een dikbuik met zijn buik op de grond laat vallen (kleinere natuurlijk ook niet maar vooral vissen met dikke buiken kunnen hier minder goed tegen)!! Dan kan het namelijk snel gedaan zijn met zo'n vis, geloof me maar. Ga uiterst voorzichtig te werk!!