reactie op Rotary letter 6-1 van Laurens Maasland

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-01-2002 21:17

Dat 'avontuurlijke' t.a.v de spiegelkarper projecten gaat mij wat te kort door de bocht, voor zover het de grote watersystemen betreft. Voorbeeld: afgelopen jaar zijn er spiegel(tjes) tussen 11 en 15 pond gevangen op de IJssel en de Overijsselse Vecht. Deze waren niet afkomstig van het IJsselspiegelkarper project, dus direct foto's vergeleken met de in Amsterdam uitgezette spiegeltjes, helaas ook niet uit A'dam afkomstig.
Waarvandaan dan wel? Groningen zou kunnen, van het Twentekanaal wat waarschijnlijker, maar daar is niets gefotografeerd, dus niet te achterhalen. Toch jammer, nietwaar, dat de herkomst van deze visjes een vraagteken blijft? Kijk, op een zeker moment zulllen er op de IJssel, of in de Randmeren of op het IJsselmeer spiegels worden gevangen, afkomstig uit Amsterdam, en omgekeerd bij of in Amsterdam, het IJsselmeer of de Randmeren zullen spiegels worden gevangen, afkomstig van de uitzettingen in de IJssel. Qua IJsselmeer kan dit net zo goed aan de Friese kant zijn. Mede gelet op het bovenstaande is fotograferen dus wel degelijk de moeite waard en heeft dit met 'minder avontuurlijk' m.i. weinig te maken.In de loop der jaren kan een indrukwekkend inzicht in trekgedrag (afgelegde afstanden etc) worden verkregen (ook t.a.v. lengte en gewicht, natuurlijk)als er wel wel gefotografeerd wordt en zonder te fotograferen blijft alles 'giswerk'. Er valt nog veel meer hierover te zeggen, maar ik wil het hierbij laten.
Arjan van den Berg

10-01-2002 22:23

Hallo Aart, Laurens,

Ik wil eerst even zeggen dat ik jouw bijdrage aan de KWO RL een geweldige bijdrage vindt Laurens. Echt superklasse.

Aart,

Ik ben het gedeeltelijk met jouw eens. Aan de ene kant is monitoren heel mooi, je komt heel veel te weten, maar als over een poosje alle spiegelskarpers in Nederland geïdentificeerd moeten worden. Ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd. Aan de andere kant is het wel heel mooi om meer over het trek en groei gedrag van de spiegels te weten te komen.

Kortom een dilemma. Monitoren of niet monitoren??

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

10-01-2002 22:48

hoi allemaal,

ik denk dat het zeker interessant is om een aantal uitzettingen in de gaten te houden, om meer te weten te komen over het trekgedrag van vissen, over hun groeipotentie en/of over jaarlijks terugkerende rituelen, waardoor, als zo'n vis eenmaal groot is, hij bijvoorbeeld als target gekozen kan worden. hoewel ik hier eerder geen fan van was heb ik het toch een keer geprobeerd, gericht achter een vis aan, en de kick is er echt niet minder om, misschien zelfs wl meer.
groetjes Da Fox
Paul Kuijten

10-01-2002 23:07

Joris Weijtjens heeft een keer een stuk over dit dilemma geschreven, met de overweging van avontuur versus registreren. Ik was echt zwaar onder de indruk van dit stuk, was echt mooi geschreven.
Ik vind het nooit zo leuk als ik alles al weet over een bestand vissen.
Ik vindt een mooi compromis, de helft wel registreren en de helft niet.
Aan de andere kant is het ook een beetje jezelf voor de gek houden als je bewust karpers niet gaat registreren, om het avontuur erin te houden. En het avontuur is heus niet helemaal verdwenen als alles geregistreerd wordt

mzzl Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-01-2002 00:03

Mannen, ik denk dat er toch nog wel wat misverstanden zijn: hoezo alles weten over een karperbestand? Het gaat om in totaal vele duizende spiegeltjes, waarvan het grootste gedeelte (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, mede gezien ervaringen tot nu toe) nooit teruggevangen zal worden. Ondanks ieder visje fotograferen is uiteindelijk maar een klein gedeelte te volgen. En nooit vergeten dat ieder visje een individu is, met een ander gedrags-trek-voedselpatroon. En gedurende zo'n project moet je in feite ook zoveel mogelijk (en dat is maar zeer beperkt mogelijk) te weten zien te komen waar die visjes blijven. Alleen dan kun je sturen in uitzettingsplaatsen en hoeveelheden visjes, zodat ook zoveel mogelijk vissers er (ook later) plezier van kunnen hebben. Als je helemaal niets weet (dus zonder fotograferen) is dat niet mogelijk. Wordt vervolgd....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 11-01-2002 00:04 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-01-2002 03:33

Ben een absoluut voorstander van deze uitzettingen.....maar, moet ik er nu ook bewust op gaan vissen......zodat "jullie" je foto's krijgen?
projectueéle groet, MB
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

11-01-2002 09:16

Maasland, je verbaast me iedere keer weer!
Niet alleen met het feit dat er elke keer minder haar op je bolletje staat, maar ook dat er uit zo'n kaal hoofd ook nog eens goede verhalen komen. Bijzonder leuke Rotarybijdrage! Dat worden nog verhitte discussies tijdens onze gezamelijke sessie bij B.!

Gr. Martijn
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-01-2002 11:36

Hallo Jongens,

Bedankt voor de complimenten.
Over dat spiegelproject had ik al een reactie verwacht ja. Toch dacht ik dat ik duidelijk heb laten doorschemeren, dat ondanks dat ik een romanticus ben, evenwel noch tegenstander, noch voorstander ben van een dergelijke registratie.

Natuurlijk begrijp ik het zeer interessant is om deze visjs te volgen. Dit levert namelijk, zoals Aart reeds zei, een hele berg aan informatie op, die voorheen nooit beschikbaar is geweest!!

Behalve de leeftijd en de uitzetplaats kan nu ook eindelijk het antal afgelegde kilometers in kaart worden gebracht. Over karpertrek is kritisch bekeken zeer weinig bekend, waardoor het en logisch gevolg is dat deze vissen geregistreerd en gevolgd worden.

Gelukkig heeft men hier recht op een eigen mening, waardoor ik toch bij mijn standpunt blijf.

Met onbekende groet,

Laurens
Hans-Peter van Ee

11-01-2002 17:10

Laurens

Wat betreft de spiegelkarper-projecten en het daardoor ontstaan van geregistreerde vissen zal inderdaad een stukje romantiek wegnemen.
Zeker als het op afgesloten water gebeurd.
Op het grote open water zal het daarintegen niet meevallen om 'het grote onbekende' weg te nemen.
Er zwemmen nog steeds onbekende vissen rond in Nederland en ik betwijfel of dat ooit zal veranderen.
Zeker op het grote open water-systeem in Nederland is het belangrijk dat de uit gezette vissen gefotografeerd worden.
Men wil toch graag weten wat de mogelijkheden zijn van de groei van de vissen, trekgedrag etc.
Dat zijn dingen waar men nog weinig over weet.
Zo is ook naar nu bekend spiegelkarper uitgezet in open water door de AUHV.
Deze vissen zijn niet gefotografeerd.
Schiet niet op natuurlijk...

Daarbij verbaast het mij niet dat er van bepaalde uitzettingen geen vissen worden gevangen.
De uitgezette vissen verkiezen het om in scholen rond te zwemmen tot ze een bepaald formaat zijn uitgegroeid.
Verbazend zal het niet zijn dat als er terugmelding wordt gedaan uit een bepaalde regio dat er meerdere meldingen zullen volgen.

Joris W. meldt al dat de door de AHV uitgezette vissen toch enige bescherming zoeken en niet gelijk het grote water op zwemmen, volgens mij werkt het andersom ook zo.
Wanneer men de vissen uitzet op de rivier zelf, dan trekken ze weg opzoek naar beschutting.
En dat kan overal zijn, behalve op de rivier zelf.

met vriendelijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2002 15:07

Hoi HPE,

Ben het wel met je eens hoor. Heb dat ok al aan anderen dor laten schemeren.

Natuurlijk zal het grote onbekende niet weggenomen worden van die grote, open wateren!!! Daar zijn ze immers veel te groot voor, zelfs niemand weet wat er aan origineel bestand allemaal opzit, laat staan dat ook al die projectspiegels exact worden geregistreerd. Kan natuurlijk niet, gelukkig maar.

In ieder geval: We hebben nu met een deel geregistreerde en ongeregistreerde vis te maken, en ik vind het wel best zo!!

Ondanks dat ik alle argumneten ken voor de registratie (sta daar natuurlijk ook achter, want ook iok ben er natuurlijk als de kippen bij om terugmeldeingen te horen/bekijken) ben ik ook van mening dat mijn denkwijze hierover in zijn waarde gelaten moet worden, en ik ben vast niet de enige die er zo over denkt.

Met spiegelende groet,

Laurens
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-01-2002 08:44

Hoi laurens

Prima stukje werk, waaruit jouw beleving en denkwijze van karpervissen goed naar voren komt. Ga zo door :smile:

mvg

Roger Feijen
Steven Blom
Berichten: 21
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-01-2002 10:44

Keep up the good work!!

Ik ben van mening dat hoe we nu bezig zijn met het uitzetten van spiegels en de daar aan gekoppelde monitoring, goed bezig zijn.

En wat betreft de romantiek, die komt vanzelf weer terug als ze gaan paaien!!

Gr. Steven
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-01-2002 18:29

Roger,

Van jou beschouw ik dit als een groot compliment. Thanks!

Kijk ook uit naar jouw bijdrage trouwens :smile:

Steven,

Ook jij bedankt!

Paaien? Hmmm, slim, nog niet aan gedacht....

Groeten Laurens
Pieter de Jongh

15-01-2002 21:16

Wat betreft monitoring dacht ik gehoord te hebben dat als je wilt dat er spiegels uitgezet gaan worden dat dan monitoring een aspect is waarop beslist kan worden of dat het een en ander gesubsidieerd kan worden.
Voor sommige hsv-en kan subsidie net dat zijn om een uitzetting door te laten gaan.

Groeten pieter
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-01-2002 22:14

Laurens,

slim he die Steven (hhaha) ik noem hem niet voor niets 'Brain'(power) als ie nou ook nog eens gaat rappen! Kan ik mooi onze stek voor me alleen houden (toe maar Steef weet zeker dat je het bent en anders zijn broer...)
Maakt niet uit of het rechts of het links is!

bedenkelijke groetjes Ree-power

PS: Laurens, draagt weer bij wij allen weer zeer blij!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raymond Hakkert op 15-01-2002 22:16 ]</font>
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

15-01-2002 22:25

Laurens,
lekker stukkie weer van jouw hand, Had ook eigenlijk niets anders verwacht :smile:.
Ach en wat dat monitoring, toch houd dat wel zijn charme want naast de uitgezette spiegel heb je ook de oorspronkelijke bezetting en inderdaad wat na het paaien.
groet,
edwin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-01-2002 00:59

Menno / Pieter:
Menno, de Engelsen zijn veel meer geinteresseerd in onze grote schubkarpers....
Pieter, de prijs van de spiegeltjes (OVB Valkenswaard, tenminste)is al gesusidieerd. Op alle overige monitoringskosten is een SSB subsidie van 80% (nog) mogelijk. De aanvraag hiervoor moet altijd voor 31-3 zijn ingediend! Uit een deel van de opbrengsten van de Sportvisakte wordt de prijs van de spiegeltjes en de SBB subsidie betaald.
Helaas zal hiervan na de omvorming van de OVB geen sprake meer zijn en komen alle opbrengsten van de Sportvisakte ten goede van het min. van LNV, wordt in feite dus een -verkapte- belasting! Ondanks hevige protesten van de NVVS en NASO gaat de staatssecretaris, mevr. Geke Faber gewoon op de door haar ingeslagen weg voort en negeert alle voorstellen hieromtrent van de sportvissector! Na de omvorming van de OVB moeten we in feite dus nog steeds voor de Sportvisakte betalen (voornemen is ook dat die nog wat duurder zal worden) maar ook zal dan van gesubsidieerde spiegeltjes geen sprake meer zijn en ook niet meer van SSB subsidies. Moet de sportvissector dan zelf maar opbrengen! In feite betekent dit dat wij dus min of meer -dubbel- gepakt worden.....fijn, die politiek......!
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

16-01-2002 01:16

Aart,
kunnen wij niet met z'n allen bij wijze van protest iedere dag een mailtje sturen naar Faber. Waar ze het lef vandaan haalt?
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-01-2002 14:00

Dankjewel Erwin

Hoop in de toekomst ook van jou eens wat te lezen!!

Menno, vergezocht? Wel, zoals de zaken er nu voorstaan zou dat beslist wel eens kunnen gebeuren in de toekomst!!

Dat is momenteel echter nog een vooroordeel dus we wachten wel af.

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-01-2002 14:00

Soor Wouters: Ik bedoel natuurlijk: Edwin!
Wilko Bloem

26-01-2002 20:10

Ja Laurens, het zag er weer tip top uit jou inzending, zeer gedetailleerd met kennis van zaken in het karper-gebeuren. Dit met sfeervol beeldmateriaal geïllustreerd “geweldig”! Hebben we hier te doen met een perfectionist Laurens ? Oké, ik vraag naar de bekende weg , jou rotarie-deelname “spreekt” al voor zich!

Blijf schrijven Laurens, je hebt iets te bieden, met vriendelijke groet Wilko :wink:
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2002 20:55

Ha die Wilko,

Bedankt voor het comlimentje, kijk echter uit dat ik straks niet naast mijn schoenen loop :smile:

Nee, blijf gewoon doen wat ik leuk vind: Vissen en schrijven daarover, dus je zal in de toekomst vast nog wel eens iets van me lezen.

De mazzel


Laurens
Patrick Smit
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-03-2002 01:00
Locatie: oud-alblas

09-03-2002 17:26

He Laurens ik heb het gelezen, echt een stukje met inhoud, keep up the good work mate. Het word weer beter weer, de kriebels in de buik komen. Een mooi visseizoen is op komst.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-03-2002 18:34

He Smit,

Thanks mate, laten we hopen dat het een mooi seizoen wordt, die kriebels zijn er in ieder geval al :wink:

Later, Laurens
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

11-03-2002 20:43

Haallo alles goed met iedereen?

CassaBlanca...is toch een stad of niet?

Uh ja ja, blenkerdeblenk dan.

iig sta ik nog op nul komma nul!

Maar ja nog niet zo heel veel gevist, 15 Februari wel 4 dagen Frankrijk gedaan in het noorden in de file staan met allemaal van die dikke Audies met skies op het dak weetjewel, wij hengels?????? Lach net geen ijs, wel op mijn slaapzak en ook die slaapzak in mijn onderbroek –sneeuwballen- tjonge wat was het koud af en toe, dan is een kampvuurtje wel lekker. Vangen ho maar!! Ja mijn maat een dikke spiegel van 27,6kg!..................
uh sorry pond, en een mooie snoek, tja je moet wat als je niets vangt. Daar mag je nog met levend aas, dus ik had s'morgens tijdens de stokbrood ronde wat van die witjes voor hem meegenomen, blij als een klein kind dat ie was en na 2 minuten had ie al een dikke snoek aan zijn dreg. Jullie zullen wel denken wat zit die nou te ouwehoeren, dat denk ik nu dus ook en ga maar stoppen dan.

Denk dat ik maar even van de moeilijke plassen afstap de komende weken want ik heb al veel te lang mijn vossen niet horen piepen!!!

Groeten Raymond!