Welke rig gebruiken jullie voor het vissen met pop-ups?


Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-01-2004 11:12

In al mijn jaren als karpervisser heb ik slechts enkele malen gebruik gemaakt van pop-ups. De keren dát ik een pop-up gebruikte was vanwege de heersende omstandigheden (bodemvuil, etc). Zelden zat ik echter met 100% vertrouwen te vissen: werkt de rig wel, lig ik niet in de knoop, etc?

Dit seizoen wil ik de pop-up eigenlijk toch een serieuze kans geven, vooral als single hookbait. Mijn vraag is dan ook: welke rig gebruiken jullie voor pop-ups en waarom? Probeer tevens aan te geven welke materialen je gebruikt, welke lengte, etc. Details graag! 8)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-01-2004 12:25

Beste Martijn,

Ik heb inmiddels erg veel vertrouwen in de singlehookbait techniek, heb er vorig jaar namelijk mijn pb op gevangen. Maar dat even terzijde.

Hoe maak ik mijn popup rigs?

-Je neemt zo'n 40 cm snake bite (gold, met quicksilver binnenin), je stript er zo'n 10 cm af.
-Dan pak je een longshank hook (erg belangrijk voor het indraaien).
-Vervolgens neem je een stukje nylon (40/00) en legt dit langs de haaksteel.
-Nu ga je een no knot knoop maken met het gestripte stukje snake bite, waarbij je de nylon lijn meeneemt. Je moet zorgen dat er een stuk van 4-5 cm gestripte snake bite richting de wartel vrijblijft, dit bevordert de inhaking.
-Als dit is gebeurt neem je een stuk krimpkous van zo'n 3-4 cm waarin je een gaatje maakt door beide wanden van de krimpkous (deze gaatjes dienen gemaakt te worden op zo'n 3/4 deel van de krimpkous).
-Nu schuif je deze krimpkous op de haaksteel, tot de gaten in de krimpkous op de hoogte van het oog van de haak zitten.
-Wat je nu alleen nog hoeft te doen is op dat nylon lijntje en ringetje te bevestigen en dan het uiteinde van de nylon door die gaten in de krimpkous te steken en dus ook door het oog van de haak. maar nog niet de nylon aantrekken en dat bolletje erop branden.
-Je moet nu eerst de krimpkous krimpen.
-Als dit is gebeurt heb je als het goed is heb je nu een stukje krimpkous over richting de wartel. Dit stukje kun je, als je dit snel doet na het krimpen, krom buigen richting haakpunt. Dit bevordert ook weer de inhaking.
-Nu kun je er een bolletje op branden (op de nylon). Waarom moet je nu niet eerst de nylon aantrekken, een bolletje erop branden en dan pas krimpen? Nou dit komt omdat als je dit zou gedaan hebben en je de krimkous zou gaan krimpen, je deze niet meer mooi in vorm zou krijgen zoals ik heb beschreven. En dat is zonde vind ik.
- Je zet er een wartel op en klaar is Kees, oh nee sorry Martijn. :lol:

BELANGRIJK: zorg ervoor dat de snake bite coating het kokende water niet raakt, want dat kun je deze er zo afhalen en gaat de stugheid van de onderlijn verloren. Dit verklaart ook waarom ik voor het d-stukje nylon gebruik, omdat dit in het kokend water gaat, om de krimpkous te krimpen. Als je het d-stukje van snake bite zou maken en daarna in het kokend water doet, om te krimpen, gaat de coating ervan af en gaat weer de stugheid van het d-stukje (waar het ringetje op zit) eraf en dat moet stug zijn, mijns inziens.

Je kunt de onderlijn ook van Green Hornet van PB products maken. Dan kun je namelijk je d-stukje wel door laten lopen, omdat deze coating op de lijn er niet afgaat bij kokend water, maar ik vind deze lijn niet fijn, omdat je met je nagels de coating er zo afhaalt (bij snake bite is dit absoluut niet) en ik vind het gevlochten materiaal wat eronder zit niet slijtvast.

Als het goed is heb je nu een perfecte popup d-rig.

Geef me je email adres maar, dan mail ik de scan van mijn onderlijn.

Als iets niet duidelijk is, hoor ik het graag!

P.s. Dit is mijn langste bericht ooit! 8)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-01-2004 12:50

Bas, je hebt een PB!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-01-2004 15:46

pop-up rig
Als je er maar vertrouwen in hebt.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-01-2004 16:12

Ik heb de meeste vissen gevangen met een pop-up in combinatie mete en lange (40 cm) nylond onderlijn. Het loodje kwam dan vaak op zo'n 3 cm van de haak.
De rig die ik komend voorjaar ga gebruiken is: 40 cm 12 ponds nylon
fox serie 2xs maat 10
hair doorgeknoopt met nylon
gewone simpele wartel
haak aangeknoopt met knotless knot
En mijn favoriete 10 mm fluo's erop
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

28-01-2004 16:48

De withypoolslidingringrig (bananerig ) is ideaal voor het vissen met pop-ups. Gebruik de zoekfunctie voor meer info.......


Mvg Michel :wink:
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

28-01-2004 16:49

jullie maken het allemaal zo ingewikkeld hé ivm pop-up's

beetje leadcore, helicoptersysteem, 2 knoopjes om het helicoptersysteem tegen te houden ( kan je ook verschuiven naar waar je wil )

betere presentatie kan bijna niet vlgs mij

greetzzz

ps: heeft vorig jaar , eerste keer dat we met pop-up visten, toch voor menig extra vangsten gezorgd
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-01-2004 16:55

Die onderlijn, Fabrice? Kun je dat bewijzen/onderbouwen?

No offence, by the way, hoor :D
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

28-01-2004 16:56

wat bedoel je?

aan helicopterwarteltje hang je gewoon een onderlijntje van 3 à 4 cm

is dit wat je bedoelt?


of bedoel je waarom ie goed werkt?
wel, omdat de leadcore mooi plat op de bodem ligt ( is wel een vastlood montage op einde vd leadcore )

en ook omdat ie zich niet in de war gooit, gebeurt dit wel, doe je gewoon een heel klein stukje tube op het warteltje zodat de rig zelf verder vd leadcore hangt te bengelen

in ieder geval, ben content van die methode en moet niet sukkelen met loodjes te pitsen enzo...

ik zeg niet dat andere montages niet goed werken hé, maar zo vind ik het het simpelste.

Het is inderdaad niet echt over de rig zelf dat ik heb hier, maar met deze methode kan je ook verschillende onderlijnen gebruiken zoals stiff, semi stiff enzo ...

greetzz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-01-2004 17:15

Nee Fabrice,

"ps: heeft vorig jaar , eerste keer dat we met pop-up visten, toch voor menig extra vangsten gezorgd" Ik bedoelde dat je kan bewijzen dat je juist door deze rig de extra karpers hebt gevangen en niet met een andere rig?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

28-01-2004 17:40

ahzoooo

tja dat kun je nooit voor 100% weten hé??

het enige wat ik weet is dat het werkt, gemakkelijke montage is enzo


kheb me inderdaad verkeerd uitgedrukt, khad moeten zeggen: we hebben er vorig jaar toch goed op gevangen ;)

greetzzz
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-01-2004 18:06

Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn ho'r ! komt allemaal goed als je er maar vertrouwen in hebt ! dat is het belangrijkste :)

groetjes en suc6
Kevin
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-01-2004 18:57

Hé Fabrice,

Ik wilde niet lullig doen hoor en je moet me nu ook niet zien als een mierenneuker. Alleen willen mensen soms het suc6 toeschrijven aan 1 bepaald detail, en dat kun je pas zeker als je veel verschillende dingen hebt uitgeprobeert en tot de duidelijke conclusie dat dat detail echt het verschil maakt.

Suc6 in ieder geval met de helicopterrig!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-01-2004 19:08

Ik weet zeker dat mijn rig een bepaald detail heeft dat zorg dat je vangt of blankt....
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

28-01-2004 19:16

yow Bas,

ik vond dat ge gelijk had, kheb daarom ook rechtgezet hé ;)

dus ik vond helemaal niet dat ge lullig deed hoor

kwam dat mss zo over? sorry dan

greetzzz
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-01-2004 19:31

Das een leuwke kef :D jaaa het is het ene of het andere he ;)

groetjes kef :P

kevin diederen schreef:Ik weet zeker dat mijn rig een bepaald detail heeft dat zorg dat je vangt of blankt....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-01-2004 19:42

Ik had het alleen over een haak hoor!!!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-01-2004 19:44

Mijn favoriet op het moment.

Combi rig gemaakt van Green Hornet, warteltje PB products met ringetje.
Mijn haak doe ik een stukje doorzichtige krimpkous op (is stugger dan de zwarte)

Met het krimpkous verleng ik de haaksteel en vouw de krimpkous naar binnen tijdens het krimpen, let wel de lijn loopt door de krimpkous.
Ik vis hem met een soepele hair, lengtes varieren.

Als ik het loodje achter de haak doe, vis ik de onderlijn overgelood (bevorderd het indraaien)
Vis ik het loodje op de hair, strak tegen de boilie of meer richting haak dan lood ik hem uit.
Zodat mijn pop up net op de bodem blijft.

Simpel maar zeer doeltreffend, ik heb nog geen rig gemaakt die sneller indraaide dan deze.

Soms doe ik ook een stukje krimpkous op de onderlijn tegen het warteltje (over de knoop laten krimpen) om mijn boilie bij mijn lood vandaan te drukken onder water.
Soms hou ik het achterste stukje ook soepel, zodat het allemaal iets soepeler beweegt onder water.

Bekijk hem maar eens onder water, je hebt een schitterende klauw effekt.
Wil ik die klauw effekt vergroten dan vis ik hem met
"the shot on the hook".

Ik kan dus alle kanten op met deze simpele rig en dat is voor mij belangrijk.
Vis hem ook met bodem aas.

De inhakingen ben ik echt tevreden over.

O, ja, lengtes, totaal lengte ongeveer 17cm van haak naar wartel.
Weggestripte green hornet van haak naar stugge gedeelte, ongeveer 2 a 3 cm soms 4cm.
Nou ik eraan denk, strip ik ook wel eens de helft weg voor een natuurlijker presentatien

Ik hoop dat je er wijs uit word, vind het altijd moeilijk uitleggen.
Vergeet nog 1 ding, haak met een "know knot" en wartel met de polamar knoop.

Ja dat was het,

Robert.

O,ja........

Soms laat ik een stukje stugge green hornet doorlopen, door de krimpkous vanaf haak.
Om de haak op een iets subtielere manier nog iets te verlengen.

Dat was het echt.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-01-2004 11:00

Ik zie het al; de diverse combi-rig varianten zijn erg populair! Ik denk dat ik maar aan het knopen ga slaan :cry: (ik haat rigs knopen!).
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2004 11:03

Heb je mijn scan nog ontvangen, Martijn? En zijn er nog vragen?

De rig die ik je heb beschreven is er wel 1 die je een paar keer moet doen, zodat je een bepaalde techniek ontwikkeld zodat je hem iedere keer goed kan maken.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2004 11:12

Waar is mijn scan Bas :cry:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2004 11:13

Wil je hem ook ontvangen, Robert? :P
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2004 11:22

Ja graag :P

Je hebt een PBtje.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2004 11:24

Ik heb nog geen Pb hoor, en dan moet ik wel een emailadres hebben! :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2004 11:33

Ongeduldje,

nu wel :D

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#