Loodgewichten...


Wat denken jullie hiervan? (lees eerst eens het bericht)

Ja, het zal zelfs super werken
22
37%
Nee, onderwater verschillen die gewichten toch niet zoveel. Dus waarom zo zwaar? Heb er niet zo'n vertrouwen in.
3
5%
Ja, maar het zal slechts een klein beetje helpen
14
24%
Dan scheurt de haak alleen maar sneller uit... dus gewoon voor een licht loodje kiezen!
12
20%
Met een lichter lood merk je alleen maar beter wat er onderwater gebeurt met je aas. Dat is voor mij de reden dat ik het gebruik in plaats van zwaarder lood.
8
14%
 
Totaal aantal stemmen: 59
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-01-2004 17:31

De laatste tijd lees je bijna alleen maar over rig's... en dan over allerlei aanpassingen met tube's, ringetjes en elastiekjes. Zijn de meeste dan vergeten dat een ander loodgewicht zal zorgen voor moeilijkheden (voor de vis)?

Een inline lood van 168 gram (6 oz) zal bijvoorbeeld zorgen voor een betere inhaking dan een wartelloodje van 56 gram (2 oz), en een beter gehaakte vis komt het haakje minder snel kwijt.. toch? :roll: Naar mijn idee wel.

Wat denken jullie hiervan?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-01-2004 17:55

Ik zie in zwaar vastlood alleen maar voordelen!
Wat lossers betreft op zwaar lood, daar kun je al heel wat tegen doen om
dat te beperken!
1- Je onderlijn langer maken.
2- Inplaats van een inline lood, een safety clip nemen met een zwaar
wartellood.
3- Een klauwhaakje gebruiken (dikdradig b.v. G-Carp Super Snaghook).

Wat lijnbreuk betreft, gewoon een wartel nemen die niet te strak in het
lood gaat, en je onderlijn lichter nemen als de hoofdlijn. Eventueel de
weerhaak plat knijpen, bij wier en plompen NIET aan te raden.
PB heeft trouwens perfecte inline loden, er past een Korda wartel in of een
PB wartel (allebij maatje8) . Dit zijn perfecte safety loden waarbij de war-
tel snel uit het lood schiet!
Bij inline loden GEEN VOORSLAG gebruiken!!!!!!!!!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-01-2004 18:04

ik gebruik alleen zwaar lood bij extreme omstandigheden om het te laten liggen, niet voor inhaking. vindt drillen met zwaar lood ook klote je drilt het lood ipv de vis!
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

20-01-2004 18:09

Benny,

Waarom geen inline lood gebruiken bij een voorslag?

Als je de inserts van de loden vervangt door een rubber insert van korda, kan het geen kwaad. Het lood kan gemakkelijk van de insert af komen, om vervolgens over de voorslag knoop te glijden, terwijl de insert aan de wartel blijft zitten.. Of je moet 1000 oude wijven knopen leggen, maar dat is niet aan te raden :)

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-01-2004 18:21

Robbert,

Inderdaad kan ook, had ik niet aan gedacht! :P
Maar safety clip is volgens mij toch een stukje veiliger bij een voorslag.

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-01-2004 18:22

Benny,

Ik vis ze vaker met een leadcore stuk erboven (die kant en klare van FOX)... nog nooit problemen gehad. Jij wel?

Ik vis zowieso met een 19 ponds nylon lijn en een 12 ponds onderlijn, dus de onderlijn zal er eerder aangaan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-01-2004 18:27

Kevin,

Als je lijnbreuk krijgt bij een "gewoon" inline lood + leadcore. Dan kan het
lood niet van de leadcore afschuiven. Als de breuk tenminste op de hoofd-
lijn is, wat bijna altijd het geval is!
Daarom ook altijd de onderlijn lichter nemen en eventueel de weerhaak
plat knijpen.

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-01-2004 18:31

Benny,

Heb nog nooit meegemaakt dat het lood niet van de leadcore afgaat. De lus die eraan zit is namelijk knooploos gemaakt. En bij een juiste bevestiging zal er ook niet echt iets zijn waar het lood achter kan blijven hangen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-01-2004 18:42

Ik vind de vraag, mbt de poll, nogal vaag geformuleerd, maar dat is bijzaak.

Een zwaarder lood helpt idd voor een betere inhaking, maar daarnaast zal een haak ook eerder uitscheuren denk ik. Aangezien een zwaarder lood ook meer gaat 'bouncen' in het water ('bouncen' : op en neer bungelen van het lood).

Gr,
Christiaan.
henk gerressen

20-01-2004 19:11

ik ben het met Christiaan eens over het uitscheuren ,dit heeft grote gevolgen voor de vis in mijn ogen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-01-2004 19:34

Maar het boucen zal dus zorgen dat de haak gaat wrikken... een klein haakje (maat 10) zit toch helemaal inde lip, en zal dus nauwelijks kunnen gaan wrikken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
henk gerressen

20-01-2004 20:14

pak een ouwe t-shirt en probeer het ff hou de t -shirt wel een beetje strak


succes ermme
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-01-2004 20:28

Zoals ik al aangaf, kun je de nadelen van zwaar lood goed weg werken
door enkele simpele aanpassingen!
Zou je lichter lood gebruiken, om het prik effect te bewerkt te stellen, dan
kun je net zo goed in mijn ogen een schuifmontage met licht lood gebrui-
ken! Een vastlood systeem met lood van zeg maar 50gr, heeft geen
enkel nut.

Kevin,

ik gebruik geen leadcore met zo'n lus, ik maak m'n hoofdlijn er aan vast
door een naaldknoop!
Wil je helemaal safe vissen met leadcore, gebruik dan een schuifmontage
met een runring, dit past altijd over de knoop.

groetjes Benny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

20-01-2004 22:00

Het bouncen van zwaar lood .....

Jullie gebruiken toch voor de statisch visserij vaak onderlijn zonder rek?

Als jullie nu eens een nylon onderlijn zouden gebruiken die wat langer dan normaal is, zou de rek in die lijn dan niet het uitscheuren wat tegen gaan?

Of zal dit minimaal zijn?

Met weinig verstand van statische visserij en rigs....hebbende groet,

Koen :wink:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

20-01-2004 22:36

koen, door nylon te gebruiken zorg je voor enige rek. door deze rek zullen de klappen van het lood op de haak vermindert worden. hier is dus enige voordeel te behalen
groetjes Da Fox
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

21-01-2004 18:37

Ben ik toch slimmer dan ik dacht :wink:

DE groeten Kees


Koen
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

21-01-2004 20:25

[quote="Christiaan van Klaveren"]Ik vind de vraag, mbt de poll, nogal vaag geformuleerd, maar dat is bijzaak.

Een zwaarder lood helpt idd voor een betere inhaking, maar daarnaast zal een haak ook eerder uitscheuren denk ik. Aangezien een zwaarder lood ook meer gaat 'bouncen' in het water ('bouncen' : op en neer bungelen van het lood).

Gr,
Christiaan.[/quote]

Hoi Kevin

Cristiaan, ik ben het helemaal met je eens :D
Ik heb dus maar voor antwoord 4 gekozen

MVG
Remco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-01-2004 21:04

Is ook geen goed antwoord op te geven. Crow en Hughes hebben proeven gedaan die aanwezen dat minimaal 3 ounce (90 gram) nodig is om de punt van een haak in te laten dringen. Kun je natuurlijk slechts bij benadering zeggen, omdat dit afhangt van de structuur van het weefsel in de karpermond. Deze is variabel en hangt ondermeer samen met de hardheid van het dagelijkse voedsel. Maar als je erin gelooft, dan hou je daar rekening mee. Een loodgewicht van 186 gram is echter zwaar overdreven. In de praktijk heb ikzelf na veel proberen geen verschillen kunnen ontdekken tussen de vangsten met licht en zwaar lood. Als er iets waar is, dan eerder het tegendeel. En dat zal samenhangen met de betere indicatie met licht lood, wat je ook alerter houdt.

Mijn conclusie is dus dat het weinig uitmaakt en kies daarmee het loodgewicht alleen in samenhang met de afstand waarop ik vis. Volgens mij de enige echte functie van lood die overblijft samen met verplaatsing door stroming. Ik neem aan dat een gewicht aan de lijn de karper al in de problemen brengt. Maakt niet veel uit hoe zwaar het dan is. Een haak is tenslotte een haak en er zijn genoeg plooien in de bek om de haak achter te laten hangen. Ik hecht daarbij veel meer belang aan een juiste kanteling van de haak en de scherpte van de punt. Tevens vist bijna iedereen tegenwoordig met lood vanaf 3 ounce. Zeker op dressuurwater. Lichter lood is dus ook iets wat een gedresseerde karper niet verwacht en kan op die manier meehelpen.

Groeten, Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

21-01-2004 22:33

Kees, raakt een interessant punt. Hij heeft geen verschil kunnen ontdekken in licht en zwaar lood. Ik ga er hierbij overigens vanuit dat Kees hiermee bedoelt dat hij geen verschil in aantal vangsten, wijze van aanbeet en inhaking heeft kunnen constateren. Dit roept bij mij vervolgens de vraag op wat nu precies licht en wat zwaar lood is. Ik denk dat we uit de proeven van Crow en Hughes kunnen "concluderen" dat de grens tussen licht en zwaar lood voor wat betreft "optimale" inhaking ligt bij 90 gram. Gevaar van deze "conclusie" is dat deze een te simpele weergave van de realiteit is. Immers, Kees haalt het ook aan, we hebben ook te maken met de weefselstructuur van de karper. Een ieder kent de zogenaamde zachte bekken. Daarnaast is het zo dat ook de bodemgesteldheid een rol speelt. Hoe dieper lood in de bodem ligt, hoe meer weerstand en daarmee inhakend vermogen er van uit gaat. Ik denk dat je ook kunt stellen, hoe slapper de bodem, hoe zachter de bekken. Dit betekent dat ik op dergelijk water veelal lichter lood zal inzetten. Immers, inhaking vindt makkelijker plaats door zachte bekken en het lood zal veelal steviger in/ op de bodem liggen.

Naast bovengenoemde invloeden, spelen ook zeker de stroming en de afstand een rol. Ik denk dat deze geen nadere toelichting behoeven.

Vorige zomer enkele sessies op een polderwater met veel graskarper doorgebracht. Mijn lijnen waren voorzien van ik geloof zo'n 70 gram inline lood. Ik werd helemaal gek van de losse piepen. Graskarper pakt aas, heeft 'm door en werkt snel het zaakje uit z'n bek. Op mijn stretcher even liggen piekeren: graskarper heeft een harde, beenachtige bek. Waar komen de piepen vandaan? Bemerkt de graskarper bij het opnemen al dat het niet pluis is of bij het willen wegzwemmen en het daarmee voelen van het lood? Wat te doen bij de tweede reden. Ben toen overgestapt op 120 gram en jawel volle fluiters waren het gevolg. Ik neig er hierbij dus naar om te denken dat de graskarper bij opname van het aas nog niets in de gaten heeft en vervolgens de lijn strak zwemt, vervolgens is 120 gram voldoende om de haak voldoende te laten inhaken in de harde bek.

Zo, voor zover even mijn gedachten.


Goedenavond,

Ron
Gebruikersavatar
Rene Reurings
Berichten: 129
Lid geworden op: 01-02-2004 15:05
Locatie: Mijdrecht

02-02-2004 23:31

Ik weet niet of jullie er last van hebben maar,
Tijdens het drillen had ik met zwaar inline lood (3,5 oz) last van losschieters. Dit kwam omdat het lood ging dansen. Ik gebruik nu wartel lood met een savety clip. Nu heb ik dit probleem niet meer. Nog even iets over de veiligheid van de vis. Ik gebruik het systeem van Armaled. De loodclips(Locjaw) en leadcore. Vaak ben ik het lood al kwijt tijdens de dril dus ik maak me geen zorgen over de veiligheid van de vis bij lijnbreuk. De leadcore is ook nog gecoat. Dit voorkomt dat de leadcore gaat snijden in de vis. Leadcore kan heel gevaarlijk zijn voor de vis. Ik heb wel eens plaatjes gezien van vissen met afgesneden kiewdeksels.

Groeten,

René
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-02-2004 13:54

Kevin,

ik heb niks ingevuld, er staat voor mij geen goed antwoord bij, sorry...
Naar mijn mening maakt het niks uit of je nu met 60 gram lood vist of met 130 gram...
De scherpte van je haak is vele malen belangrijker! Als je haak bot is, dan kan je vissen met 130 gram lood, maar dat zal niet zorgen dat de haakppunt goed zal prikken.
Als je met een goede scherpe haak vist, dan volstaat 60 gram lood prima om de haak goed te laten prikken!
Ik gebruik wel 130 gram lood als ik vis met een rekker-rig of een bungeerig, verder vind ik zulk zwaar lood onzin, of ik moet het gebruiken als ik op meer dan 200 meter uit de kant ga vissen, maar zefs dannog...
90 gram lood geniet mijn voorkeur, maar dat is een persoonlijke kwestie.... Heeft ook te maken met de werpafstand, met 90 gram lood kan mijn hengel het lood beter wegwerpen...

Lood is in mijn ogen van minder belang in de visserij, een bepaalde rig in combinatie met een xxx gram lood kan wel leiden tot betere vangsten, het hangt nauw samen.

Ik gebruik altijd safety-clips, mocht ik lijnbreuk krijgen kan de vis zich snel verlossen van het llood, ook dan maakt gramsgewicht niks uit!
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

04-02-2004 14:14

Zeg jongens,

nu niet om moeilijk te doen he, maar heeft er iemand al eens bij stilgestaan dat het loodgewicht heel dressuurdoorbrekend kan werken? Probeer maar ns om op een water waar iedereen met 5oz vist te vissen met een 10, 15 tot dertig grams loodje. Je moet dan wel de haak iets dieper zetten maar dat kleine loodje zorgt echt wel voor de eerste prik hoor. Of als je echt alert bij je lijnen blijft, probeer ns een vrije lijn in het kantje (als de vis daar aast). Je zou wel ns kunnen schrikken.

Greetz,
Jokke
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-02-2004 15:59

Johan,

op een water waar enige dressuur heerst hoef je in mijn ogen niet aan te komen met een loodje van 15 gram, misschien dat de vis wel licht geprikt wordt, maar meer dan een speldenprikje zal het niet zijn.
Een vis met enige 'ervaringen' op het gebied van gahaakt worden weet de haak zo uit te spugen dat je er niks van merkt!

Het zogenoemde 'freelinen' werkt wel dressuurdoorbrekend en je kan er inderdaad leuke dingen van verwachten, maar ook dit werkt niet op alle wateren, maar is een goede optie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-02-2004 17:12

Marijn,

Juist op dressuurwater zou ik een superlicht loodje gebruiken! Vaak is door vissers al geobserveerd dat karpers ineens stoppen met zwemmen als ze de weerstand van lood voelen en gaan spugen en zuigen tot aas+haak uit de bek vallen. Met een licht loodje haal je de plotselinge weerstand toename eruit en heb je dus grotere kans dat de vis blijft doorzwemmen met de haak in de bek. In een oudere Karperwereld staat hierover een prachtig artikel van Richard van den Bos.

Groeten,

Mark
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

04-02-2004 17:46

hier in de buurt is zo een megadressuurputje ( met allemaal mooie karpers die de kneepjes wel doorhebben :s )

awel, als het weer het nog eens toelaat om naast men hengels te blijven zitten, ga ik met een loodje v 20 gr vissen + gewone rig en boillie

--> als waker ga ik iets heeeel licht gebruiken dat ik ook gebruik om met deeg te vissen, en dan ga ik aanslaan als de karper het aas in de mond heeft

dit zie je duidelijk met met een heel licht wakertje , heb vroeger altijd zo gevist met deeg, ma nu ga ik dat daar is met een boillie proberen

natuurlijk zal ik wel vaak een gat in de lucht slaan, maar ik toch ben ik er vrijwel zeker van dat het zo moet lukken

greettzzz