gevlochten hoofdlijn


Koen de Been

13-01-2004 21:03

juist!

en door die stommiteiten die sommige karpervissers doen zoals zo veel mogelijk in je hengel gaan hangen is een karper uit z'n fatsoen trekken......omdat die lijn geen centimeter rek heeft!!!!!

ben ik de enige hierzo?? die er zo over denkt???
:cry: :cry:

laters koen :x
Koen de Been

13-01-2004 21:21

alsjeblieft zeg!!!!! :evil:

moet wel leuk blijven!!!


:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

50ponds dyneema: dan vis jij niet op karper en ook niet in zoetwater......

maar dan "sleur" je op de atlantische oceaan op makohaai van minimaal 4 meter!!!!

we hebben het hier over karper= hooguit 35 kilo en geen "karper" van 400 kilo.... :x

triest :(

:cry: koen
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

13-01-2004 21:43

haha lol

kzou u daar eens willen zien vissen met uw nylon, ge gaat niks uithalen...

Trouwens, of ge nu 50 lbs gevlochten hebt of 25 lbs? wat maakt het uit ivm rek?? ze rekken allebei niet, dus daar is geen verschil in, waarom ik daar wel met 50 lbs vis , is omdat ik dan wel effe tegen 1 of andere tak die int water ligt kan schuren, met nylon pets kapot ( en dunne gevlochten lijn ook) Ik gebruik juist 50 lbs omdat ge dan al heeeeeel vies moet doen om die kapot te schuren, praktisch onmogelijk...

Ik heb ook nog wel een slip hé, dus van dat sleurwerk, dat zijn alleen maar interpretaties, typische reactie op dit board... daarom dat ik hier nauwelijks kom maja

als ik op open water vis, vis ik ook met nylon hoor

afin ja,

kzou zeggen denk een beetje na voor ge iets post !!!

en zeg nu niet van : ga dan op een andere stek vissen, als het daar zo moeilijk is, tis niet dat het heel moeilijk is daar, maar ge moet uw voorzorgen nemen en als ge dat niet doet, dat is pas onverantwoord vissen. Kheb enkel en alleen nog maar op mijn onderlijn overgetrokken daar, en dat kunnen er niet veel zeggen denk ik , dus...
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

14-01-2004 17:43

fabrice...

ik ben het ook compleet niet met je eens.

In mijn ogen is een nylon lijn veel beter bij obstakels dan een gevlochten. Nylon is stugger en zal MINDER snel op een obstakel kapot schuren dan dyneema... dit kan je niet ontkennen denk ik.

Door de gevlochten lijn trek je JUIST een gat in de karper zijn bek... zeker als je gaat sleuren omdat je tegen een obstakel vist.

gebruik liever alleen gevlochten lijn als je op open water vist... ik vis ook niet met gevlochten lijn bij obstakels, en doe ik dit wel dan zit er een hele flinke voorslag op met genoeg rek.

De beste optie om een karper uit de takken te houden is een hele rare denk ik... mijn ervaringen bij het opengooien van je molenspoel is dat de karper de obstakels ontwijkt omdat hij vrij spel heeft. Hier moet je echter wel goed op je inhaking vertrouwen, en weerhaakloze haken zijn dan uit den boze.

Trust me, dat werkt wel

maar let even goed op met die gevlochten lijn bij obstakels... dat is een hele domme zet.

Frank
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

14-01-2004 18:07

Tja toch blijf ik bij men standpunt...

Wij hebben daar vorig jaar menig vis uitgehaald aan die obstakels, zonder opengescheurde bek !! Tis ook maar kwestie van paar seconden hé, die vis naar open water leiden en dan kunt ge rustig drillen.

Als je daar met voorslag zou vissen, dat zou pas gevaarlijk zijn, want als de nylon breekt, zwemt daar een vis rond met kweenie hoeveel lijn voorslag, dus ... ( kweenie maar, dit klinkt toch niet veilig?? )

En wij gebruiken wel 30/00 dyneema, da krijgt ge gewoon niet overgeschuurd tijdens een dril, heb al drils gehad dat ik daar 3/4 vd dril takken voelde , wel dan mag je daar met nylon vissen, dan hebt ge geen enkel kans! Hoe dik ook, ben ik honderd procent zeker van. Ik weet wel dat er vaak wordt gezegd dat nylon schuurbestendiger is dan dyneema, maar dat is dan als ge ze vergelijkt in aantal lbs, vergelijk ze in draaddikte en dan is dyneema veel schuurbestendiger...

Bewijs, een vriend van ons is eens komen vissen op onze stek samen met ons, hij had nylon op zijn molens... 2 runs , 2 keer over !!
Is dat dan goed voor de vis?? Dat geloof ik toch niet dat ge dat goed kunt vinden??

Zolang wij daar enkel lijnbreuk hebben op het onderlijn, blijf ik daar zo vissen, want ben ervan overtuigd dat moest ik daar met nylon vissen dat er daar al verschillende met meters nylon zouden zwemmen...

Moet wel zeggen dat de obstakels slechts een 30m van ons af lagen, dus kunnen met waadpak int water moest de vis zich vastzwemmen en er is dus heel weinig lijn int water.


ps: als de karper achter een obstakel zit, is het idd goed om slappe lijn te geven, dan gaat de karper vanzelf terug weg...

Maar doe dat niet tijdens dat hij op weg is naar het obstakel, dan kunt get vaak vergeten
Koen de Been

14-01-2004 20:26

of je nu slip geeft met nylon of dyneema...... maakt geen donder uit (behalve de rek van de nylon)....
als je in de hengel hangt scheurt de haak gewoon uit!!!!!

in ben het met Frank eens!!!!

salukes 8)

koen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-01-2004 20:40

Koen,

Karperwereld 2, artikel "vissen bij obstakels"

Roelof Schut drilt zijn karpers uit op een 3 pond parabolische hengel ZONDER gebruik van zijn slip!!
Hij laat de "kanaalbiggen" gewoon niet op snelheid komen.
Koen de Been

14-01-2004 21:08

ik vis met 2.75lb bij 3.6meter karperhengel en vis ook op het kanaal met slip dicht en of je je slip nou wel of nie dicht hebt staan, de vis knalt er doorheen alsof ik m'n biatrunner erop heb laten staan..... :oops:

en ik ben geen flauwe driller als het uitkomt maar dit is mij al veel te vaak gebeurt!!!
ook naar achteren lopen, hengel plat leggen,top onder water houden enz. enz.
geen verandering in te krijgen!!! :(
en als ik hard dril,dan dril ik met nylon!!!!
alsof ik "das-boot" aan m'n lijntje heb hangen!!
ik vis met 0.35mm sufix synergy dus aan de lijn ligt het niet!!!

laters!
koen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-01-2004 21:21

Koen,
begint welles / nietes spelletje te worden,
lees eerst al die artikelen die ik via pB-tje heb medegedeeld eens goed door en reageer dan nog maar eens.

N.B. een vis die niet op snelheid is kan nooit of te nimmer door een dichte slip knallen. Die vis komt alleen op snelheid als je te laat met je aanslag bent. Niet wachten op de run dus , maar bij het eerste teken van een aanbeet aanslaan.

Veel leesplezier
Koen de Been

14-01-2004 21:52

hey michel,

yep.....
schiet niet op zo!!!
heb geen zin om de topic te verknallen!!!

misschien ben ik te eigenwijs???! :roll:
bedankt voor je PBtje!!

groeten koen!! :wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-01-2004 22:04

Beste Koen,

Of je nou wel of niet eigenwijs bent , vind ik niet belangrijk,
uit jouw laatste posting blijkt dat je andere meningen een kans wilt geven, dat vind ik wel belangrijk. Hopelijk luisteren we naar en leren we van elkaar.
Gevlochten tegenover nylon zal altijd felle discussies geven.
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

14-01-2004 22:59

kwil de topic ook niet verknallen maar,

" of je nu slip geeft met nylon of dyneema...... maakt geen donder uit (behalve de rek van de nylon)....
als je in de hengel hangt scheurt de haak gewoon uit!!!!! "


kvraag me soms toch af hoe jij vist om dat klaar te krijgen??

(ofwel heb je nog nooit met gevlochten lijn gevist en baseer je je alleen maar op verhalen uit karperboekskes)

ik respecteer wel dat ge het goed voor hebt met de vissen !!!

greetz
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-01-2004 00:33

Ik weet zelf over welke stekken Fabrice het heeft, heb vele foto's van hem en zijn vismaat gezien, en ik mag rustig zeggen dat die vissen allemaal puntjegaaf uitzien hoor! Geen uitgescheurde bekken niks. Je kan het van verschillende kanten bekijken.

Nylon is schuurvast, maar niet oneindig, zit een vist in de takken en hij geeft een run dan ben je em kwijt. Wat is het nut van voorslag ? Om dat juist te voorkomen, of het dan uitmaakt of je met 20 of 50 ponds dynema vist, die vis krijgt dat toch niet overgetrokken, het zal alleen wat aan de zichtbaarheid van je presentatie doen lijkt mij. Ik kan het bij het verkeerde eind hebben hoor.

Ik zou graag willen weten hoe anderen dit dan aanpakken bij obstakelvisserij, ikzelf zou ook proberen om de vis niet op gang te laten komen door met slib dicht te vissen, als die vis eenmaal van het obstakel weg is dan kan je rustig uitdrillen. Nogmaals , ik ken Fabrice vrij goed en weet dat hij het beste voor heeft met de karper, en als ik dan zie dat ze geen enkele vis meer verspelen, en de vissen geen uitgescheurde bekken hebben, dan is dat toch alleen maar goed ?

Vind het sowieso jammer dat er een aantal meteen commentaar leveren, zonder daadwerkelijk een oplossing te bieden.

mvg
stefan
jan van kranenburg

15-01-2004 01:51

Michel,

N.a.v. je posting dd. 14/1 21.21 u.

Ben eigenlijk penvisser, die zich vorig jaar serieus op het afstandsvissen heeft gestort.
Dus alle spullen; baitrunners, beetverklikkers etc.

Uit diverse publicaties leerde ik dat een goede aanbeet (run) door de beetverklikker werd aangegeven. Karper is dan al even "onderweg" toch?

Jij stelt "bij eerste aanbeet" slaan. Klinkt me logisch in de oren.
Komt overeen met mijn penvis-verleden.
Als ik je goed begrijp, dan heb je toch geen beetverklikker nodig, maar volstaat een simpel wakersysteem? Alu-folie of zo?

Correct me if I'm wrong!

mvg

Jan
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

15-01-2004 08:44

Jan,

Klopt naar mijn weten helemaal!
Verklikker heeft het voordeel dat je niet zo erg hoeft op te letten.
Alu folie zul je de eerste tikjes van karpers ook eerder zien denk ik, mede de tikken op de top. Dat moet dan het moment zijn waar je de haak zet en druk op de vis zet om 'm bij de obstakels weg te houden.

Ik kan me zelf ook enkele aanbeten herinneren waar geen enkele voorteken is te zien, en meteen een snoeiharde run kreeg(ja, ik heb wel eens statisch gevist :wink: ).
Deze zul je naar mijn weten veel minder makkelijk kunnen blokken aangezien je niet zo snel de vis uit z'n snelheid zal kunnen halen.

En nog iets. Ik meende ergens hiero op het board te hebben gelezen dat drijvende gevlochten lijn ook voordelen heeft bij de obstakelvisserij. Aangezien die boven de obstakels uit komt?


mvg,

Koen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-01-2004 14:04

Jan,

Helemaal correct.
Afhankelijkvan de windomstandigheden vis ik
a. net geen strakke lijn (bijna windstil), aanbeet door rimpel daar waar je lijn het water in gaat.
b. met strakke lijn ca 30-45 't.o.v. mijn hengeltop ( tot windkracht 3 )
c. hanger ca 15 cm. onder de blank gehangen, zo zie je ook nog en zakker

Beetverklikker niet nodig want je zit bovenop je hengel,
Aanbeet direct aanslaan en direct blokken, wegvoeren van obstakel en uitdrillen.

Koen ,

die vis kan niet op snelheid doordat je baitrunner niet ingeschakeld is en je slip is goed dichtgedraaid, mede hierdoor MOET je wel bovenop je hengel zitten.
Koen de Been

15-01-2004 20:29

hey mannen,

fijn dat jullie het allemaal het beste met "onze" zoetwatervriend hebben....

fabrice,
ik vis nog maar een jaartje met gevlochten lijn op karper....
maar dat neemt niet weg dat ik niet heb ondervonden wat de negatieve gevolgen kunnen zijn! :wink: en het respect is wederzijds!!! :)
we moeten elkaar toch op de juiste manier zien te helpen om het goed te doen voor onze visserij!

hey mensen, dit is niet voor niks een discussieboard!!! (ook ben ik af en toe te vlot en te fanatiek met m'n uitspraken!!

michel,

over het algemeen ben ik vrij alert tijdens het vissen en ben ook heel snel wakker als ik een piepje krijg!!
en als ik ga slapen dan laat de vissituatie het ook toe !!! :P



MVG koen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-01-2004 20:36

Koen de Been,

Kijk nou praten we, "dan laat de vissituatie het ook toe".

Deze zinsnede betekend namelijk dat je over je visserij hebt nagedacht, Een afweging en een keuze hebt gemaakt. Perfect.

Ondertussen vrolijk verder discussie voerend
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

15-01-2004 20:41

[quote="Michel Hollaar"]
Koen ,

die vis kan niet op snelheid doordat je baitrunner niet ingeschakeld is en je slip is goed dichtgedraaid, mede hierdoor MOET je wel bovenop je hengel zitten.[/quote]


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmm, vorige posting was ook wel heel erg vroeg.
Had ik kunnen/moeten weten, wist ik ook wel, maar had de oogjes nog zo klein.

bedankt Michel :wink:

Koen
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

20-01-2004 13:49

[quote="Fabrice Macours"]ik vis juist wel met gevlochten lijn bij obstakels, en dan nog wel met 50 lbs !

Als ik dan vast zit of overtrek, is het altijd mijn onderlijn wat over is... Dus de vis zal niet wegzwemmen met een lange lijn aan zijn lippen...


...Dus de redenering, niet bij obstakels vissen met gevlochten lijn is klopt niet altijd

greetzzz[/quote]

Helemaal mee eens!