harde (kippen)mais


Plaats reactie
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

17-05-2002 16:22

beste vissers,

ik ben een beginnend visser en heb nu al verscheidene malen harde mais geweekt en gekookt. Ik verbaasde me dat de mais niet zacht wordt na het koken en weken. Ik weekte het mais ongeveer 30 uur en kookte het 30 minuten. Klopt mijn bevinding of doe ik iest fout?
En kan die harde mais dan na het weken en koken geen kwaad bij de karper?

laterz,
rob
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-05-2002 16:52

beste Rob,

Het weken van de Harde mais is iets dat je gewoon altijd moet doen. Doe dit zoals jij ook al aangaf langer dan 12 uur, langer is natuurlijk helemaal goed.

Je gaf ook al aan dat je de mais ongeveer een half uurtje laat koken. Dit is ook goed, maar voorkom dat het hele zooitje opensplijt, een beetje is niet erg.

Het is heel normaal dat de mais gewoon nogsteeds hard blijft, maar tussen 2 vingers moet het met gemak zijn te pletten. Het zijn zoals je ze nu eenmaal koopt en bereid geen mais uit een blikje. De karper wordt op deze mais goed gevangen, en een instant response verdiend dit aas ook zeker mee te krijgen.

Dus gewoon mee vissen zou ik zeggen.

TIP: gebruik er ook eens een paar pop up boven de rest van je mais, een beetje gele foam en vangen maar...
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-05-2002 17:37

sorry jordy, ik moet je corriceren..

mais hoeft niet persee zacht te worden...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2002 18:26

Het weken en koken van partikels is een must.
In de eerste plaats zou het rauwe product opzetten in de darm van de karper en dat kan een verharding/verstopping veroorzaken.
En dus een zeer pijnlijke dood van de vis.

Dit is voor diegenen die het goed voor hebben met het dier de hoofdreden.
Een bijkomstige ook heel belangrijke reden is dat door het weken en koken de zetmelen vrijkomen en worden omgezet in suikers.
Ook zorgt het geweekte en gekookte product voor een betere vertering.
Het vissen met kapotgekookte mais kan geen kwaad integendeel vaak, maar je kunt er natuurlijk ook op vissen met zoete blikmais.
Vissen is een hobby, geen religie!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-05-2002 18:33

Douwe,

ik bedoelde het niet in de zin van dat het niet geweekt/gekookt hoeft te worden,
meer in de zin dat het NA dat alles niet zacht geworden hoeft te zijn

ik weet niet of je op mij reageerde of op de topic itself,
maar vandaar dat ik maar ff reageer.. :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2002 19:04

Op het topic Christiaan, met een ietsje reactie op jou dat het persé zacht hoeft te zijn.

:smile:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-05-2002 22:02

ik bedoelde ook niet dat het genoodzaakt is om volledig zacht te zijn, maar zoals ik het beschreef heb ik op de binnenwateren gewoon de beste resultaten geboekt.

Dit zuig ik dan ook niet uit mijn duim, want alvorens ik dit beschrijf heb ik dit wel getest.

Misschien dat iemand andere ervaringen heeft met dit aas in erg harde toestant.
Het maakt eigenlijk ook niet uit, als het maar goed is bereid en lekker vangt is denk ik alles gezegd.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

18-05-2002 14:33

he jordy en anderen,

Toen ik de mais geweekt en gekookt had en zo'n korrel tussen mijn vingers probeerde kapot te pletten ging dit ondanks het lange weken en 30 min. koken vrij moeizaam. Het was gewoon kippenmais. Waar kan het aan liggen dat het heel moeizaam plette.
Wie kan mij hierop antwoord geven?

laterz,
ron
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-05-2002 16:05

zoals al eerder werd vermeld,
de mais word niet persee atijd zacht te worden.

mijn mais word nooit zacht, om eerlijk te zijn, of ja het kan wel zacht worden, maarja door 3uur te koken ofzow :grin:
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

19-05-2002 18:48

Ik week mijn mais ( en andere particles ) steeds minstens 24 uur en daarna een 30 tal minuten koken. De mais wordt niet zo zacht als dat sweetcorn dat je uit de blikken haalt,meestal als je het te hard kookt barst de mais open .
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

20-05-2002 02:23

Ik week mijn mais altijd heel lang (2/3 weken +)...zure mais is mijn favoriet. Koken doe ik het nooit, wel zorg ik er voor dat het altijd geheel onder water blijft staan, want anders gaat het schimmelen.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
henk hols
Berichten: 2
Lid geworden op: 28-03-2002 01:00
Locatie: den haag

20-05-2002 17:01

Probeer ook eens een aantal maiskorrels op een dun ijzerdraadje (sluiter van vuilniszak) te rijgen, na de laatste korrel het draadje iets ombuigen,het andere eind aan de haak binden en vissen maar. (hairsysteem). Ik heb er goede resultaten mee gehaald. Succes.
Groetjes Henk.
Plaats reactie