Gevlochten hoofdlijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tieme Santes
Berichten: 82
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

08-01-2004 21:54

Beste medevissers,

ik zou graag willen weten welke dyneemalijn je het beste kunt gebruiken. De drijvende versie of een zinkende. Ik heb begrepen dat Berkley Whiplash in beide versies te verkrijgen is. Iemand hier ervaring mee?

Groeten Tieme
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

09-01-2004 01:26

Ik ga voor een zinkende, ik heb er nu een paar jaar lijn opzitten en in t begin wou dat kreng ook maar niet zinken. Wilde ik mn lijn een beetje strak, dan trok ik mn 100 gram zo een eind over de bodem en dan nog kwam die rotlijn naarboven. Nou was t een vrij dikke en goedkope lijn, maar de volgende wordt absoluut een zinkende. ik ga hoogstens drijvend met de penhengel, das ook wel zo handig bij het vissen met de korst enzo. Bij het statisch vissen zou ik voor zinkend gaan dus.
Mvg Rob
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-01-2004 01:31

Hoi
gebruik voor de extreme afstanden een sinking braid van fox die me goed bevalt geloof dat het het de submerge betreft.

groet,
peter
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

09-01-2004 09:02

hoi tieme

ikzelf gebruik de gardner tackle 500 gs persoonlijk vind ik dat de beste gevlochten lijn die zinkt en de enigste die in mijn ogen rond blijft.
nadeel vrij prijzig.

vr gr paul veenendaal :lol:
Koen de Been

11-01-2004 20:25

hey tieme,

ik vis zelf met de gevlochten lijnen van berkley.

heb een tijdje gevist met fireline (22/100) en daar was ik zeer tevreden over!! alleen deze lijn heeft 2 kleine nadelen:
1) na veel vissen slijt de coating eraf waardoor de lijn ruwer wordt, maar dit heeft geen nadelige invloed op de trekkracht.
2) een vrij stugge lijn waardoor het werpen niet ten goede van komt.

en nu vis ik met berkley whiplash (drijvende uitvoering) en die bevalt me beter dan de fireline omdat de whiplash geen coating bevat en ook een stuk soepeler is. en ik kan eigenlijk geen nadelen van deze "nieuwere" lijn ondervinden.
de coating heb ik ook niet nodig omdat ik in obstakelvrij water vis waardoor schuurvastheid geen 1e prioriteit is!! :D
en of de zinkende versie ook echt zinkt???? :(
dat geloof ik niet omdat ik al heel wat andere "zinkende" gevlochten lijnen heb gehad maar ik heb geen duidelijk verschil kunnen vinden tussen de drijvende en zinkende versie!! :wink:

suc6!!

mvg koen
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

12-01-2004 09:50

beste koen

misschien dat je andere ervaringen hebt met gevlochten lijnen .
er zijn inderdaad lijnen die niet doen wat er van gezegd wordt.
maar ik kan je vertellen dat de gardnertackle echt zinkt,maar nogmaals er hangt een prijskaartje aan,en daar krabben sommige mensen zich begrijpelijk nog wel eens voor achter hun oren.

maar er schijnt een nieuw van shimano te komen die en betaalbaar is en zinkt dus even afwachten.

groeten paul veenendaal :lol:
Koen de Been

12-01-2004 20:05

beste paul,

ik ben zelf niet zo'n fanatieke visser die met gevlochten lijn vist omdat de omstandigheden waar ik het meeste vis het niet toelaat om met dit sterk goedje te vissen.....
omdat ik eigenlijk alleen in de buurt van obstakels vis gebruik ik een enkele keer gevlochten lijn als ik op een putje ga vissen waar geen obstakels in de buurt van mijn stekkie zijn waardoor je de kans op verspelen al drastisch verkleint.....
en op grote aftsand vissen doe ik ook niet omdat de overkant een meter of 60á 70 is waardoor die grote afstanden ook niet nodig zijn..... :wink:

maar een aantal jaar geleden (5a6 jaar) toen ik veel met de feederhengel deed vissen had ik een tiental verschillende soorten gevlochten lijnen gebruikt in een dikte van 0.08mm in zowel de drijvende= normale als in de zinkende versie waardoor ik zeker op afstand ging vissen omdat het ver gooien(tot 110 meter) een stuk vlotter ging waardoor je automatisch op het drijf/zink-vermogen ging letten en daardoor ben ik tot op heden tot de conclusie gekomen dat een zinkende gevlochten lijn niet veel sneller zinkt als de drijvende versie.. :roll:

en ook is de technologie in de loop der jaren van de hengelsport veel verandert dan zal de zinkende versie in sommige gevlochten lijnen idd zijn verbetert waaronder de gevlochten lijn van gardner-tackle en van fox......
ik heb zelf geen eigen viservaring met deze lijnen maar je betaalt je eigen blauw aan deze lijnen.
en een rede waarom ik niet met deze dure lijnen vis is omdat ik een enkele met gevlochten lijnen vis (kans is 9 van de 10 dat ik met nylon vis) vindt ik dat ik er m'n geld niet voor terug ziet waardoor ik met het karpervissen een goedkopere lijn gebruik die niet zinkt .........
ik vis nu alleen op karper en vis niet meer met de feeder (daar ben ik 5 jaar geleden mee gestopt omdat m'n interresse toch naar het karpervissen uitging waar ik overigens nooit geen spijt van zal krijgen of heb gekregen!!!)

dit is mijn ervaring met gevlochten lijn!!
en paul: wie weet spoel ik de gardner lijn wel binnenkort op m'n nieuwe molens!!! :D

MVG koen
Gebruikersavatar
Tieme Santes
Berichten: 82
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

12-01-2004 21:29

Bedankt mensen!

Iedere suggestie/ervaring is nuttig. Ik twijfel nog steeds om er gevlochten lijn op te zetten. Het is best een stap. De drileigenschappen zijn heel anders en de buffer die je met nylon hebt, is weg. Ik weet ook uit feederervaring dat dyneemavissen iets anders is dan nylonvissen. Bijvoorbeel het natmaken van de dyneema voor het uitgooien. Één keertje vergeten in Denemarken en een vogelnest van een zeearend was het gevolg...Niet leuk als je bekijkt hoe duur het spul is.

Mochten er nog meer mensen met ideeën zijn, van harte welkom!

Groeten
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

13-01-2004 09:33

beste koen

ik vergat te melden dat ik niet alleen met gevlochten lijnen vis maar ook met nylon.hiervoor gebruik in de gatana 28/00 van shimano deze heeft een trekkracht van 9,2 kg maar is een soepele en fijne lijn ook met uitgooien .
zijn grootste voordeel is echter dat hij een low memory heeft.

en als ik gevlochten lijn vis dan vis ik ook met weerhaakloze haak.

het eerst wat men moet realiseren als je met gevlochten lijnen vis is dat je je vissen totaal moet aanpassen aan de gevlochten lijn.
zou je hetzelfde aanslaan als met nylon dan is de kans groot dat je de bek van de karper uitscheurd,en dat is niet de bedoeling dacht ik dus als je overstapt op gevlochten dan het aanslaan aanpassen daar dit hele nare gevolgen voor de vis kan hebben.

en koen als je zo weinig met gevlochten lijn vist is het zonde om gardnertackle aan te schaffen inderdaad door de prijs.

vriendelijke groet paul veenendaal :lol:
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

13-01-2004 12:55

Hey,
Ben waarschijnlijk zelf vanplan om er fire line van 25/100 op te zetten voor frankrijk. (Heb Daiwa Emblem X-en)

Gevlochten lijn is noodzakelijk want ik vis ongeveer 2 meter van boomstronken af die aan de oude rivier bedieng liggen (het is e enstuw meer), en op 90 a 100 meter zit 10 meter rek dus dan ben je meestal al te laat

Heb gehoord van iemand dat het een mooie lijn is alleen in het begin vrij stug maar na verloop van tijd slijt de coting van de lijn en heb je een mooie soepele lijn.

Heeft iemand daar verdere ervaring mee?

MVG Niels
Koen de Been

13-01-2004 21:14

hey paul,

gelukkig ben jij ook een visser die nadenkt over de visserij met gevlochten lijn......
maar ben jij het ook eens dat obstakelvissen en gevlochten lijn niet samengaat (als de karper zich muurvast vastzwemt in een obstakel zoals palen,dukdalven e.d dat de situatie voor de karper kritieker is dan dat hetzelfde gebeurt met nylon)...???? :roll:
kijk maar eens op disscussiehoek "gevlochten hoofdlijn" daar probeer ik dat duidelijk te maken dat gevlochten lijn en zwaar obstakelvissen niet samengaat.....
alvast bedankt voor de medewerking!!!

greetz koen :wink:
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

13-01-2004 21:52

wat verkies jij dan koen? dat daar 1 op de 2 vissen met 5 m nylon rondzwemt??

of dat er 1 op de 10 vissen met een stukje onderlijn rondzwemt?

volgens uw reacties verkies je het eerste, ofwel weet je niet waarover je praat

greetzz
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

14-01-2004 00:31

beste koen

ikzelf probeer te voorkomen dat een vis lijn of haak in zijn bek overhoud door vissen van ons
soms zal ik met nylon en een gelochten voorslag vissen,maar ik zal alles proberen om te voorkomen dat de lijn door breken achterblijft in de bek van karper

als het toelaat ga ik het water in om vis te bevrijden,en als het van te voren vast staat dat ik er niet bij kan komen als de vis zich vastzwemt mijdt ik deze stek gewoon,uit respekt voor de karper om niet de vis te verminken.

hoop dat je hier mee uit de voeten kunt

vriendelijke groet paul veenendaal :lol:
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

14-01-2004 11:24

Iedereen probeert te voorkomen dat een vis zich vast zwemt in obstakels, atans zo zie ik het. Op het water dat ik weer dit jaar wil gaan bevissen is het lastig om de karper uit de obstakels te bevrijden omdat het 5meter diep is, anders had ik dit zker gedaan. Beste manier was daar om toch te vissen met een gevlochten lijn eerst aanslaan zodat de vis van de opstakels kwam en dan met de boot erachter aan.
De plek waar de vis meestal vast komt te zitten is bij je lood, daarom gebruik je een safety rig zodat het lood mocht de vis zich vast zwemmen los komt en er alleen een stukje lijn achter hem aan gaat (dit is zker niet idiaal voor de vis maar wel beter in mijn ogen dat dat de vis vast komt te zitten in een obstakel en daar dood gaat)
Ik probeer altijd te voorkomen dat een vis zich vast zwemt!
MVG Niels
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-01-2004 11:33

vraag me toch af wat het verschil is voor een karper tussen 35 tot 40/00 of een stuk dyneema? s beide moeilijk te breken voor een karper
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

14-01-2004 12:04

Hey Martijn
het valt wel mee na een aatal keer sturen over een scherps zoals : Steen, mes, mossel dan gevlochten lijn en nylon door. Bij een dikkere lijn duurd het wel iets langer maar het gaat wel kapot.
Heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd op een stuk boomstam/hout, misschien dat andere hier meer vanaf weten
Niels
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-01-2004 12:07

Beiden (dyneema en nylon 35 á 40 /00 )zijn NIET te breken voor een karper, probeer het zelf maar eens met je blote handen te breken,
dan weet je meteen wat je die karper aandoet die zich heeft vastgezwommen omdat men zonodig bij de obstakels moest vissen.
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

14-01-2004 12:12

Ze zijn niet te breken door het uit elkaar te trekken daar heb je gelijk in maar wel door het schuren over obstakels dan gaat de lijn wel kapot.
Niels
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-01-2004 12:18

Niels,
ter aanvulling op bovenstaand, die karper zit wel met een haak in zijn bek en zal zich in blinde paniek proberen los te rukken.
Hij/zij zal dan wel veel geluk moeten hebben om "toevallig" langs dat ene mosseltje of scherp steentje te schuren.
Eerder zal zijn/haar bek uitscheuren teneinde bevrijd te zijn van dat stukje lijn wat in een obstakel vast bleef zitten.
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

14-01-2004 12:24

ja Michel heb jij gelijk in...
maar als je 1 op de 3 vissen verspeeld met nylon
wil niet zeggen dat dat gebeurd is maar was er wel goed ziek van dat ik 3 vissen verspeelde voordat ik kon drillen omdat de vis zich al vast had gezwommen. (zat dicht achter me hengels dus was er snel bij)
Niels
Plaats reactie