gevlochten hoofdlijn


ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

09-01-2004 13:10

Ik wil volgend jaar met gevlochten lijn gaan vissen om zo dunner te kunnen vissen zodat ik verder kan werpen en een betere beetregistratie hoop te krijgen.
Het water is obstakelvrij, ook geen mossels.
Maar omdat die dunne lijn nogal makkelijk in de vis zou kunnen snijden tijdens de dril wil ik er een meter of 2 nylon voorslag op zetten.
Blijf ik dan nog het voordeel van de verdere worp houden of wordt het zaakje dusdanig afgeremd dat het geen nut meer heeft?

gegroet,

Ruud
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

09-01-2004 13:50

Ruud,
als je tube gebruikt snijdt de gevlochten lijn niet in. Als je een voorslag neemt zou ik hem wat langer nemen, bijv. een meter of 6.
Groet Frank
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

09-01-2004 14:07

Ruud,
ik vis zelf ook met gevlochten hoofdlijn maar gebruimaltijd een nylon voorslag, bijvoorbeeld berkley trilene 15 lb.
Ik vervang de voorslag meestal om de een of twee sessies en doe hem op wateren waar ik ver moet werpen meestal een meter of 8 lang, want ik wil bij het afdrillen van een vis liever dat mijn bloedknoop op de spoel zit als de vis voor de kant rommelt.
Ik heb nooit echt problemen met ver werpen door de knoop en de knoop is sinds ik zo vis (zo'n 4 jaar) nog nooit losgeschoten. Je moet wel eventjes goed oefenen zodat de knoop er zo netjes mogelijk uitziet.

Als ik dichter bij de oever vis, laat maar zeggen tot 20 meter ver, vis ik meestal met een voorslag van ongeveer 10 meter meer, dan de afstand waarop ik vis.
Zo heb ik in het begin van de dril genoeg rek en vis ik niet onnodig met gevlochten lijn.
Waar ik van de zomer wel achter ben gekomen is dat gevlochten lijn funest is voor je piepers, als je met een zwaar afgestelde baitrunner en een bijna haaks op je top uitstaande lijn een boot met hoge snelheid door je lijn vaart en dit zo'n 20 meter volhoudt.... :-?
Met vriendelijke groet,
Robert.
ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

09-01-2004 15:26

dank je, dus een gevlochten lijn is funest voor je piepers?
het snijd dus ook in de trilplaatjes , dat is minder....
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-01-2004 15:37

Ruud,als je geen last hebt van obstakels is een 27 a 28/100 nijlonlijn met weinig rek icm een nijlon shockleader/voorslag van laten we zeggen 35/100 geen betere oplossing ?
Ik gebruik sowieso ALTIJD een tube om beschadiging te voorkomen.
Een gevlochten lijn kan idd je delkim trilplaatje slopen !!!!!!
Mvrgr Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 11-01-2004 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

09-01-2004 18:35

Je met wel bedenken als je bij winterse temperaturen gaat vissen. Dat je lijn bervriest omdat het vocht vast houd. Maar je kan inderdaad met een dunnere lijn vissen.

mvg Patrick
Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

09-01-2004 20:03

Neem je gevlochten lijn ook weer niet te dun. Gevlochten lijn raakt op micro niveau (gebroken afzonderlijke vezeltjes) snelle beschadigd dan nylon (enkele vezel/draad), ook in obstakelvrij water.

Als ik jou was zou ik zeker niet dunner gaan dan 25/100. Wil je tenminste een langere tijd plezier hebben van je lijn.

Bas
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

09-01-2004 20:38

Ik ben van plan om voor het drijvend vissen tussen de lelie's dit jaar een keer gevlochten lijn te proberen. Welk merk gevlochten lijn is hier het beste voor geschikt en ik welke dikte?
Groet Frank
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

09-01-2004 20:43

[quote="ruud stoop"]Ik wil volgend jaar met gevlochten lijn gaan vissen om zo dunner te kunnen vissen zodat ik verder kan werpen en een betere beetregistratie hoop te krijgen.
Het water is obstakelvrij, ook geen mossels.
Maar omdat die dunne lijn nogal makkelijk in de vis zou kunnen snijden tijdens de dril wil ik er een meter of 2 nylon voorslag op zetten.
Blijf ik dan nog het voordeel van de verdere worp houden of wordt het zaakje dusdanig afgeremd dat het geen nut meer heeft?

gegroet,

Ruud[/quote]

Beste ruud,

Je wil met een gevlochten lijn gaan vissen omdat je dan verder kan werpen? Ik kan met mijn nylon lijn al een aardig end weg swengelen, als ik het met werpen niet red ga ik mijn lijn uitvaren. Ik vindt het ver werpen ook niet echt een reden om gevlochten lijn te kiezen.

Een betere reden zou zijn als er veel obstakels zijn waar je lijn makkelijk aan kapot schuurt.

Verder wordt er al gezegd dat een gevlochten lijn je pieper kan slopen. Ik zou er nog ff over nadenken als ik jou was.

Groeten,

Martijn
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

10-01-2004 02:05

Natuurlijk is dat funest van je pieper relatief he. T ligt er bijvoorbeeld maar net aan welke pieper je hebt, mijn Ultrons hebben buijvoorbeeld nergens last van. En verder vind ik uitvaren met een zwaar afgestelde baitrunner haaks op de rodpot sowieso niet bepald verstandig, je kan ook om problemen vragen natuurlijk. Zoiets moet je niet doen, en zeker niet met gevlochten lijn. Zo zijn er ook dingen die niet slim zijn als je met nylon vist, terwijl het geen kwaad kan bij gebruik van gevlochten lijn. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent. Das alles.
mvg Rob
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

10-01-2004 17:22

Ik vis al jaren met een 22/100 (groen gecoate) Dyneema hoofdlijn.

Voordelen:
-Lijn gaat heel lang mee (enkele jaren ipv enkele maanden).
-Je kan echt met minder moeite veel verder en precieser werpen(wat voorheen de max was met gunstige omstandigheden gooi ik nu met gemak altijd).
-Beetregistratie is veel directer en nauwkeuriger.
-Je zit nagenoeg nooit vast aan obstakeld ed.(lijn zinkt niet naar de bodem).
-Direct zelfs op 500 meter contact met de vis bij een aanbeet.

Nadelen:
-De prijs (al snel 4 maal zo duur als conventioneel nylon)
-Je hebt geen rek een iets verkeerde slipafstelling word direct bestraft.
-Door dat het niet zinkt hebben backleads geen nut en kan gewoon niet, erg lastig met veel watersport.
-Je ziet het haast niet in het donker (weerkaats in tegenstelling tot nylon nauwelijks licht).
-Als je vast zit en je knoop is correct en je moet het vanaf de wal aftrekken kan het weleens voor je voeten breken en ben je je lijn kwijt en is het grove vervuiling die zomaar niet verdwijnt.
-Vanwege dat het niet naar de bodem zinkt erg licht en straight naar je haak loopt heb je bij wind en/of stroming snel valse piepjes (sommige water tot het vervelendst toe.

Toevoeging:
-Ik heb geen enkelle beschadiging tot nog toe opgemerkt op mijn FOX STR's ,op mijn oude Optonic XL's heb ik wel duidelijk zichtbare slijtagepleken van ingesneden lijnen maar die zijn nog gewoon door nylon veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door Marco Havelaar op 11-01-2004 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

10-01-2004 17:36

hoe zit dat met die beschadiging van je piepers ???? :-?
Ik ben namenlijk aan het kijken voor komend jaar voor gevlochten lijn .

Dit i.v.m de rek die er in nylon zit als je op grotere afstand vist en bij het uitvaren dat er n aeen aantal keren uitvaren de kink er in zit dus vandaar mn vraag hoe dat zit met die beschadiging

Ik hoor het wel

M.V.G Bart-Jaap Koorn
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-01-2004 18:22

90% van de piepers werken met een wieltje.
Daar loopt je lijn dan keurig over heen en is van slijtage nauwelijks sprake.
Delkims werken anders, en hoe het daar mee zit durf ik niet te zeggen.
Maar denk dat het in de praktijk reuze meevalt.

Pascal
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-01-2004 18:33

Delkims werken met een trilplaatje waar de lijn overheen loopt, dus als er veel spanning op komt te staan, kán er een snee in komen. KÁN zei ik, hè? :lol: :P
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

11-01-2004 15:36

quote van Rob van os;
"En verder vind ik uitvaren met een zwaar afgestelde baitrunner haaks op de rodpot sowieso niet bepald verstandig, je kan ook om problemen vragen natuurlijk. Zoiets moet je niet doen, en zeker niet met gevlochten lijn. Zo zijn er ook dingen die niet slim zijn als je met nylon vist, terwijl het geen kwaad kan bij gebruik van gevlochten lijn. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent. Das alles.
mvg Rob"

Beste Rob, als je beter had gelezen kon je weten dat ik niet had uitgevaren met een zwaar afgestelde baitrunner haaks op de rod pod.
Ik zei namelijk;
"Waar ik van de zomer wel achter ben gekomen is dat gevlochten lijn funest is voor je piepers, als je met een zwaar afgestelde baitrunner en een bijna haaks op je top uitstaande lijn een boot met hoge snelheid door je lijn vaart en dit zo'n 20 meter volhoudt...."

Rob: EEN boot met hoge snelheid bedoel ik natuurlijk geen uitvaarboot mee, ik weet niet of iemand wel eens met hoge snelheid met een zware afgestelde baitrunner haaks op zijn rod pod en ook nog eens met dyneema uitvaart maar ik in ieder geval niet. Het betrof hier een plezierjacht...... Waar zie je me voor aan, rob?

Voor iedereen die nu bang is dat zijn piepers niet bestand zijn tegen dyneema met een snijdende werking; Ik heb fox micron piepers en het wieltje was totaal niet ingesneden, maar de zijkant van de pieper, dus het harde plastic gedeelte aan weerszijden van de gleuf waar je lijn doorheen loopt.
Het nadeel is dat door dat 'snijgat' dat heel rafelig is, mijn lijn bij runs eventueel kan blijven haken wat je uiteraard liever niet wil :D
Ik ga het gat in de zijkant van de pieper daarom denk ik afvijlen en met iets van een harde lijmsoort opvullen.....
Met vriendelijke groet,
Robert.
ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

11-01-2004 16:14

Bedankt voor de reacties,

Ga het toch maar proberen met een niet al te dunne gevlochten lijn ( 25/00 ) en een metertje of 10 nylon voorslag ( berkley big game, vis ik al jaren mee en nooit gedonder mee gehad).

er is geen scheepvaart op het water dus dat botenprobleem heb ik geen last van.

heeft er nog iemand voorkeur voor bepaalde merken? in de hengelsportzaak werd me nash of fireline geadviseerd.

ruud
Koen de Been

11-01-2004 16:44

vissers,

waarom wordt er hier besproken dat gevlochten lijn geschikt is voor het vissen tussen/bij obstakels?????

gevlochten lijn is niet kapot te krijgen als een karper zich vast zwemt in grote obstakels(palen,hekken etc.) waardoor de karper zichzelf verwondt.........

dus Ruud gebruik NOOIT gevlochten lijn bij obstakels!!!!
(ik had al vernomen dat je dat niet van plan was :wink: )

ik gebruik gevlochten lijn in obstakelvrij water (putjes) met een parabolische hengel en een los afgestelde slip!!!!!

we gebruiken wel allemaal een onthaakmat om de vis zo min mogelijk te beschadigen maar nadenken over een systeem, ho maar!!!
denk na!!

met alsnog vriendelijke groeten,

koen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-01-2004 17:01

Koen,

Voorbeeld: 35/00 technium , 13,25 kg trekkracht is ook door geen enkele karper kapot te krijgen, laat staan de voorslagen waar een enkeling mee placht te vissen.

Nooit vissen in de direkte nabijheid van obstakels zou de beste optie zijn.

Maar indien toch bij obstakels kan je juist het beste met gevlochten vissen, mits
a. baitrunner dicht, slip zwaar afgesteld
b. boven op je hengel ( eentje ja ), reageren op je hengeltop
c. niet gaan liggen pitten of andere niet ter zake doende activiteiten
uitvoeren.

Bij aanbeet direkt zware druk om de vis bij obstakel vandaan te loodsen,
doordat geen rek op je lijn kan de vis vrijwel onmogelijk het obstakel bereiken, hoe dichter bij de kant hoe lichter de slip kan worden bijgesteld teneinde losschieter te voorkomen.

Veel succes ermee
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

11-01-2004 17:01

Mensen wie helpt mij ???? :( :( :o :( :(
Ik zie hier steeds meer voor en na delen
Het gaat mij erom dat nylon kinkt op grote afstand en veel rek heeft dit is mijn probleem en daarom wil ik gevlochten lijn gaan kopen !!
Dus wie helpt mij en kan mij vertellen hoe het nou precies zit ?? :-?

Ik hoor het vast wel weer
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-01-2004 17:18

Bart-Jaap,

je nylonlijnen uitvaren zonder baitrunner gewoon beugel open scheelt al aanmerkelijk in het kinken.

eventueel alleen je lijn , zonder onderlijn of wartel, uitvaren en indraaien

of je lijn voorzien van een " spindoctor " uitvaren en weer indraaien,
dan nog twee keer zover mogelijk ingooien en indraaien, zijn je kinken zo goed als verdwenen.

Kink probleem verholpen dus.

Rekprobleem met nylon op grote afstand is meer het doorhangen van de nylonlijn die door het eigen gewicht van de lijn onstaat.
Deze bocht moet er eerst worden uitgetrokken voordat beetregistratie plaatsvind.
Geen obstakels in de buurt dan berkely fireline 25/00 voorzien van een berkely biggame 30/00 voorslag geeft bij mij de beste registratie en resultaten.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

12-01-2004 10:29

beste ruud

je wil gaan vissen met gevlochten onderlijn en vraagt hier om de voor en nadelen voordeel hij slijt minder zodat je hem minder vaak hoeft te vervangen,direktere registratie geen kinken met uitvaren
nadeel duur en dan ook nog juiste soort vinden zinkend of drijvend.
maar wat nog vel belangrijker is je moet je vissen aanpassen met aanslaan als je met gevlochten lijn hetzelfde zou aanslaan als bij nylon lijn is de kans dat je de karper zijn bek uitscheurd groot.
als je beet krijgt gewoon je baitrunner omhoog klikken en je hengel normaal ophalen bij mij nog nooit een losschieter veroorzaakt.
ikzelf vis met fox rx digital en ook geen problemen met inslijten of iets anders van optonic
enom beschadiging van karper te voorkomen gebruik ik altijd genoeg tube op onderlijn.
dus de grootste omslag is eigenlijk dat je je vissen moet gaan aanpassen ivm aanslaan.

groeten paul veenendaal :lol:
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

13-01-2004 01:58

Robbert, idd ik heb een beetje slecht gelezen ja, mijn excuzes hiervoor.
Mvg Rob
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

13-01-2004 10:23

Oke Rob het is al goed joh, maakt niet uit, foutjes kunnen gebeuren. :wink:
Met vriendelijke groet,
Robert.
ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

13-01-2004 13:08

Paul,

Als het aanslaan het verschil is, is er voor mij helemaal geen verschil omdat ik NOOIT aansla, ik ben van mening dat de haak al zit als ik een run krijg...als je rustig de vis afdrilt zal de haak alleen maar dieper prikken door de druk die er hierbij op komt te staan.
Wel denk ik dat ik mijn slip iets verder open moet zetten om losschieters door uitscheuren te voorkomen.

gegroet,
ruud
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

13-01-2004 20:34

ik vis juist wel met gevlochten lijn bij obstakels, en dan nog wel met 50 lbs !

Als ik dan vast zit of overtrek, is het altijd mijn onderlijn wat over is... Dus de vis zal niet wegzwemmen met een lange lijn aan zen lippen


en trouwens , als je op open water overtrekt dan komt die vis nog wel in de obstakels terecht hoor !!!! das het eerste waar ie naartoe zwemt volgens mij

Dus de redenering, niet bij obstakels vissen met gevlochten lijn is klopt niet altijd

greetzzz