Rotary 8.3 Bart van de Hurk

Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-11-2003 00:35

een zeer lange, behoorlijk grondige, leerzame rotary. Gaat diep op de zaken in. Waarom had je die niet al een jaar terug gebracht bart, dat had dit jaar veel zoeken en experimenteren gescheeld.

Kortom: top rotary bart

groeten, een ex rotarist

ps, moet nog geplaatst worden :wink:
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

07-11-2003 08:12

Ja, nou ben ik benieuwd he. Staan er ook foto's bij van heeeele grote vissen?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-11-2003 08:57

Vandaag of morgen maak ik de laatste digitale foto's, dus volgende week is hij wel op het net te verwachten.

Roger,

Vind het fijn dat je die 30 a 40 uur werk weet te waarderen, voor jouw is het verder geen nieuwe stof, maar daar hebben we dan ook een honderdtal nachten over discussieren! :wink:

William,

Tuurlijk, ik mag niet klagen dit jaar, al hadden er wel wat foto's meer bij moeten staan. Helaas had ik dit jaar een waardeloos jaar van verspelen, soms door eigen fouten, vaak door gewoon domme pech. Dit is dan niet erg, kan iedereen wel eens gebeuren, maar als je weet welke vissen dan is het natuurlijk extra zuur. Waarom moeten die vissen altijd net voor het net de haak lossen!! Je ziet hem wel verschijnen.

mvg

Bart van den Hurk
jan van kranenburg

09-11-2003 22:43

Bart,
Waar staan die rotary artikelen, Die van jou en ook van Kiron,

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

10-11-2003 08:47

Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-11-2003 09:17

Bart,

heb er het al even kort met Roger over gehad, en ik wacht met smart op jouw rotary letter :wink:.

Zie je nog wel eens :wink:

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

10-11-2003 09:18

Halloa Jan,

Alle rotary's kan je lezen op:

http://www.karperwereld.nl/rotary/rotaryindex.php

Veel leesplezier,

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

12-11-2003 23:13

Beste allemaal,

De Rot@ry Letter van Karperwereld Online heeft de laatste paar maanden even op een laag pitje gestaan. Maar Bart van de Hurk heeft dat goed gemaakt door een zeer uitgebreide en interessante bijdrage te schrijven over Conditioneringsvormen en praktische oplossingen en Tijgernoten.
Let op nu online ! http://www.karperwereld.nl


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bertil Wielink op 2003-11-13 09:01 ]</font>
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

12-11-2003 23:43

Hey Bart puik werkje man! Ben nog aan het lezen maar ziet er goed en informatief uit moet ik zeggen. Dit is de langste rotery die er tussen zit volgens mij... nog even en je kan een boek vullen :wink:

Groeten Ulco
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-11-2003 00:16

Hoi Bart,

een flinke kluif, maar er komt veel herkenbaars in terug, en veel stof om over na te denken. Een aantal aspecten had ik al besproken met Roger, en ook die waren dus herkenbaar.

Super informatief, weer wat bijgeleerd, en op naar de waterkant en uittesten die handel !!! :wink:

mvg
stefan

ps. net even uitgeprint voor morgenvroeg in de trein, 23 A4tjes, lekker leesvoertje op de vroege morgen, waarvoor mijn dank!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Slechten op 2003-11-13 00:33 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-11-2003 09:11

Ulco,

Het zou zo inderdaad gewoon een hoofdstuk kunnen zijn, al zou ik het dan nog uitgebreider gedaan hebben :smile: . Lang is hij inderdaad wel, maar wat de vorige Rotary´s mij geleerd hebben is dat je zo volledig mogelijk moet zijn om misverstanden te voorkomen.

Stefan,

Wat wil je als we samen meer dan een 100 nachten op hetzelfde water gevist hebben, dan krijg je nu eenmaal dezelfde ervaringen en door onderlinge (soms tot in de vroege uurtjes) discussies ga je ook over veel dingen hetzelfde denken. Ik ga in ieder geval een flinke discussie niet uit de weg, en Roger kan daar ook zeker wat van (zal je na de KSN avonden zelf ook wel weten) :wink: !

PS Moet jij naar Amsterdam dan met de trein of verwacht je een uurtje vertraging :smile:

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Reinout Spijkerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-08-2002 02:00
Locatie: Delft

13-11-2003 09:28

Goed helder artikel Bart, zo te zien heeft het wel wat uurtjes tikken gekost... well done !!!


Mvrgr.

Reinout Spijkerman
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

13-11-2003 12:51

Hoi Bart,

Een hele interreante rot@rybijdrage, helaas wordt ik geplaagd door mijn grootste vijand: "tijd" en heb ik nu maar tot aan het kopje rigdressuur kunnen lezen. Deze reactie is dus tot daar, vanavond lees ik weer verder!

Eerst even een stukje gemiereneuk, je zegt dat dressuur -vaak- (je dekt je al in) in een bepaalde volgorde optreedt.

De volgende allinea ontkracht je deze uitspraak al weer door te zeggen dat tijdens het vissen alle aspecten die kunnen leiden tot herkenbaarheid vermeden moeten worden.

Hier kan ik mij meer in vinden, ik ben zogezegd een procentendenker. (als je ergens op jaarbasis mischien 1 procent meer karpers door kan vangen is het de moeite waard)

Vervolgens begin je weer over de stadia van dressuur?? Hier kan beter gesproken worden over elementem die dressuur in de hand kunnen werken. Maar goed jij wilt stadia, waarom noem je dan eerst stekdressuur als eerste en later in je betoog lijndruk als belangrijkste oorzaak.

Mijn mening is dat bovengenoemde en andere elementen samen het geheel vormen en niet stapsgewijs optreden. Ik kan eventueel met voorbeelden komen waaruit blijkt dat dressuur niet in stappen optreed (in ieder geval niet in een vaste volgorde) maar hiermee heb ik mijn punt al lang genoeg uiteengezet denk ik.

De wijze waarop je de verschillende elementen van de dressuurproblematiek uitlegt is verder heel helder en ook herkenbaar.

Als tweede punt van reaktie heb ik een aanvulling op het stukje over looddressuur. De inpact van het lood op het wateroppervlak kan van belang zijn in ondiep water en een zo geruisloze landing in het water is hier wenselijk.

Een kogellood of peerlood zinkt echter sneller dan platte loden. Voor diepere stekken maakt de inpact op het wateroppervlak minder uit maar is de snelheid waarmee het lood de bodem bereikt weer belangrijker. Na de harde klap aan de oppervlakte schommelt een plat lood zachtjes naar beneden en bereikt de waterbodem met een zachte landing.

Nu moet ik er gauw vandoor, vanavond een verdere reaktie,

Jeroen
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-11-2003 13:20

Beste Jeroen,

Ik snap je punt wel, de volgorde komt toch vaak voor op wateren, al dan niet herkenbaar. Zo zal je op de ene stek op een water waar vaak gevist wordt meer moeite moeten doen door middel van aanpassing van voermethode, aas en aasaanbieding dan op een stek waar minder gevist wordt. Op een water begint het gewoon vaak met stekdressuur waarbij je verder het totaalplaatje van voermethodes en aasaanbieding dient aan te passen. Je kan het ook zo zien dat de opvolgende vormen een steeds sterkere vorm van dressuur zijn, de volgende kan de voorgaande opheffen maar andersom niet. Door de goede stek is er nog steeds argwaan ten opzichte van boilies, maar bijv. tijgernoten kunnen op een zwaar beviste boiliestek wel ineens een boel opleveren.

Maar wat je zelf al zegt, het is inderdaad gemiereneuk. Het aller belangrijkste wat ik gewoon duidelijk wil maken is dat je elk water weer van vooraf moet beginnen, alles onder de loep nemen en daaruit je beste tacktiek bepalen. Of de vormen dan wel of niet in een vaste volgorde optreden is van een ondergeschikt belang.

Over lood, ikzelf rem mijn lood altijd af na de impact door de hand op de spoel te houden (zo weet ik meteen op wat voor een bodem ik vis), hierdoor rem je het lood af in de val naar beneden. Natuurlijk zakt het compactere lood sneller, maar daarentegen zorgt deze compactere vorm voor een kleinere impact. De plons in het water vindt ikzelf van een veel groter belang, de trillingen die er vanaf komen zijn driedimensionaal dus gaan ook naar onderen. Het water kan dus diep zijn, de trillingen zullen zeker opgemerkt worden. Zie het als die stenen op een 15 meter afstand van de zonnende vissen, die trillingen gaan 15 meter horizontaal en worden opgemerkt, maar ze gaan dus ook 15 meter verticaal!

Zie de verdere reactie wel verschijnen,

mvg

Bart
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-11-2003 16:52

die printer bleef ratelen is gewoon toe aan een grote beurt man :wink:

wat een berg leesstof man, absoluut recordartikel

gr ray
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

13-11-2003 18:20

Ernstig leerzaam voor een mannetje als mij!
En ik denk ook voor vele andere vissers!Hartlijk dank daarvoor :wink: En ik denk ook voor vele andere vissers!

Over sommige dingen heb ik nog nooit echt over na gedaacht, andere dingen wel n beetje, niet zo diepgaand als jou!

Super dus!

Met veel lerende groet!

Frank
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-11-2003 20:06

Cardriges moet je maar bij Bertil declareren :smile:. Moeten ze maar niet een onderwerp aandragen waar ik "het een en ander" van weet.

Frank,

Nu heb ik al genoeg bereikt, weet je dat, als er maar 1 visser wat aan heeft dan is het werk zeker niet voor niets geweest! Bedankt.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-11-2003 20:10

Nog een vraagje trouwens, hoe vinden jullie de schrijfstijl? Omdat het namelijk een aardig lang artikel en pittige stof is heb ik het toch zo duidelijk mogelijk proberen te verwoorden. Mijn kameraden begonnen eraan en legde het niet neer voordat ze bij de laatste pagina waren, dit zegt vaak al genoeg :smile:

mvg

Bart van den Hurk
Paul Kuijten

13-11-2003 21:56

De schrijfstijl is superhelder, en alles was me volkomen duidelijk.
Super om te lezen, bedankt voor alle inzichten die je wilt delen, ik heb er weer een hoop van opgestoken!

Paul
jan de man
Berichten: 71
Lid geworden op: 29-10-2003 01:00
Locatie: nijmegen

13-11-2003 23:26

mooi werk bart ga zo door
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

14-11-2003 08:47

Bart,
Een knap stukje schrijf werk,heel informatief en op een aantal punten heel herkenbaar.
Leuk om te lezen dat jij net zo met de eind presentatie aan het rommelen bent als ik.
Alleen heeft mijn printer nu last van RSI.
Goed man.
Groet Erik
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

14-11-2003 09:17

Potverdorie Bart,

Ik heb voor dit weekend maar al mijn afspraken afgezegd... Wat een lap tekst!

Gr. Tinuzzz
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

14-11-2003 13:47

Iedereen!!!

Even over de RL zelf. Is iedereen het met alles wat Bart schrijft eens. Heeft hij HET ei van Columbus ontdekt?
Een beetje tegengas zou misschien wel heel nuttig zijn om over zo een interessant onderwerp de discussie opgang te brengen? Zodat we allemaal nog verder de goede kant uitgaan...?

Bart, je schrijfstijl is echt heel duidelijk, je kunt de zaken heel goed verwoorden.. dus blijf schrijven :smile:

Vr.Gr.,

Bertil
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-11-2003 13:50

Bart,

Ik heb je rotary met veel intresse gelezen!
Wat lijndressuur betreft, ik probeer ook zo-
veel mogelijk m'n lijn te camoufleren. Ik
weet voor 99% zeker dat een (strakke) lijn
op dressuur water afschrikker nummero 1 is!

Je rotary was naar mijn menig, zeer goed en
duidelijk leesbaar! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

14-11-2003 19:42

netjes Bart,

veel vrije tijd aan besteed! is duidelijk leesbaar voor iedereen!


Groeten Mark