Drijvende boilie :(


Plaats reactie
Gast

29-04-2002 21:33

Na jarenlang gebruik van de ready-made boilie heb ik vandaag maar weer eens zelf een boilie proberen te rollen. Het basismeel bestaat uit: vismeel, vleesmeel, trouvitmeel, ei-albumine, tarwegluten, tarwebloem en soyabloem. Het "natte" gedeelte bestaat uit 4 eieren en 20 ml soya/knoflook-olie per pond. Op zich een leuke mix zou je zeggen...vond ik ook. Maar wat blijkt nu? De boilie blijven drijven.

Wie heeft hier een goede oplossing voor? Enkele mogelijkheden waaraan ik zelf zat te denken:
- Minder olie (nadeel is dat de geur minder word)
- Minder vis- of vleesmeel (maar welk bestanddeel moet ik dat verhogen???)
- Een kiezelsteentje in iedere boilie doen... :wink:
Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

29-04-2002 22:07

Hallo, je moet er flink wat griesmeel bijdoen , dan wordt je mix een stuk zwaarder.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-04-2002 10:19

Vervang de tarwebloen en de tarwegluten door volkorentarwemeel in dat meel zitten al gluten in.
Het vleesmeel kun je ook weglaten, het is niet nodig er zitten dierlijke ( warmbloedig ) eiwitten in de karper kan er niks mee.
Smaakstoffen zitten er genoeg in dus daarvoor hoeft het ook niet.
Volkorentarwemeel, maïsmeel en soya is een goede combinatie 2 delen tarwe 1 deel maïs 1 deel soya.
Aanvullen met de bestanddelen die je verder noemde.
Het best is dat je uitgaat van een kilo.
Je vertelt niet wat de hoeveelheden zijn die je gebruikt.
Over de geur die jij bemerkt zou ik mij geen zorgen maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gast

30-04-2002 16:20

Ik heb 2 delen vismeel en trouvit gebruikt en 1 deel vleesmeel, ei-albumine, sodiumcaseinaat, tarwegluten, tarwebloen en soyabloem.

Vandaag ben ik weer aan de slag gegaan. Ik heb dit keer het vleesmeel weggelaten en trouvit verhoogd naar 2,5 deel en ei-albumine 1,5 deel. Met als resultaat weer drijvende knikkers... :sad:

Volgende keer zal ik eens 2 delen mais- of griesmeel toevoegen, misschien dat het deeg dan wat zwaarder wordt...
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

30-04-2002 16:54

Je gebruikt toch geen mixer voor het kneden van je deeg, want hierdoor krijg je een te luchtig deeg waardoor je boilies kunnen gaan drijven.

groeten Frank
Gast

30-04-2002 21:43

Ik weet zeker dat het trouvit is en geen garnalenmeel...

Het kneden van het degen doe ik met mijn handen...
Gebruikersavatar
charles verhoeven
Berichten: 67
Lid geworden op: 10-04-2002 02:00

30-04-2002 23:11

trouvit gekocht bij hengelsport nijmegen ???
vismaten van mij hadden soortgelijk probleem.
Gast

01-05-2002 17:17

De trouvit komt inderdaad van H.C.N. af... Zal Joop eens aan zijn oren trekken... :wink:
Plaats reactie