Fotos van karpertjes in aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

04-05-2010 18:38

Denk trouwens ook aan een goede oversized filterpomp om te boel goed schoon te houden en de waterkwaliteit op orde te houden.
Mijn eigen karpers doen het al sinds augustus vorig jaar erg goed, samen met de 10 voorntjes. Beide soorten gedijen goed en groeien goed.
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

05-05-2010 18:25

Zeker een erg vreemde reactie :roll: Ik heb ook niet gezegd dat mijn vissen gesneuveld zijn. Maar alleen de eitjes.
En heb nu 1.5 jaar karpers in mijn bak met weinig problemen, en dat is heus geen 6000 liter bak :lol: Wel komisch bedacht!

Heb toen het zo warm was vorige week ( 29 April ) paaiende karper gezien, en heb de dag daarna naar kuit gezocht.
Dat kuit is nu uitgekomen, en er zitten echt super veel van die soort zaadcel achtige visjes in.
Eventjes hopen dat ze nog groot te krijgen zijn.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-05-2010 18:31

Benieuwd hoe ik aan deze wijsheid kom.

Uhmmm....... misschien 30 jaar ervaring met het houden van aquariums. Misschien dat ik zelf me heb verdiept in het houden van karpers.

ik weet niet hoor, maar wat je zegt is gewoon onzin. En als je mijn reactie vreemd vind, dan nodig ik de mensen uit die hier enkele karpertjes in een veels te klein, ongekoeld aquarium houden, zonder of een veel en veel te kleine filter(capaciteit), om zich te registreren op dit forum, en dan eens hun bak showen, en vertellen hoe alle techniek die er zit werkt.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php


Eens kijken wat je daar voor reacties krijgt dan.



En als je nu denkt:'' ja daar heb ik geen zin in, alleen omdat ene Stalscu dat wil'', dan moet je het maar voor je vissen doen. Meer info en advies kan natuurlijk nooit kwaad. Aquariums zijn super, maar vergeet nooit dat je met 'levende have'' aan de slag gaat.

Dus:

- registreer je daar, show alles wat je hebt, of je ideeen, en wacht de reacties af.

Kom daarna weer terug in dit topic je bevindingen doen.


Het gaat om de gezondheid van je vis en aquarium, dus nogmaals, het kan nooit kwaad. ALs je echt geinteresseerd bent in het houden van karpers, dan neem ik aan dat je ook zoveel mogelijk deskundig advies wilt krijgen.

Als iemand beweerd, ''op 20 graden gedeien karpers het best'', tsja, dan vraag ik me af: hoe goed ken je de karper?

Een karper heeft seizoenen nodig!!! In de winter zal je je bak af moeten koelen naar een graad of 6 a 7. Je planten sterven dus af, je zal het zuurstofgehalte moeten reguleren, etc etc etc. Bovendien, ik vraag me af wat de mensen zonder koelsysteem doen als het midden in de zomer 27 graden is, heb je gewoon kamertemperatuur liggen je karpers binnen een paar dagen op hun rug. Ten gevolge van een zuurstof tekort.

Maar goed, jullie vinden mij vreemd, dus ga eens met dat forum aan de slag, dan kom je echt aan goede info, en deskundig advies.

Hier, een klein maar krachtig topic, met de notitie dat Koi ook karper is.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... tml#000000


en lees hier ook eens, dan moet er toch een lampje gaan branden denk ik, nouja, dat hoop ik ook, voor de gezondheid van jullie vissen,

de 1ste reactie op iemand die 2 koi (2 karpers dus)in een aquarium wil houden is:'' ik hoop dat je een grapje maakt.....''

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... tml#000000
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

06-05-2010 00:19

in mijn ogen ben je iets te fanatiek in dit topic :wink:
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

06-05-2010 09:25

Idd, iets te fanatiek. Hoor vele verhalen dat het gewoon goed gaat. Met een goed geisoleerd huis en het aquarium uit de zon wordt het water nooi superheet, bovendien, hoe doen de karpers dat buiten met die temperaturen? En wat betreft de zuurstof, een goede zuurstofpomp is in mijn ogen zoiezo een must.
Je moet het niet ingewikkelder willen maken dan dat het is naar mijn mening...

ONTOPIC
Het kuit dat ik 2 dagen geleden heb gevonden is inmiddels uitgekomen en zijn mooie piepkleine visachtige wezentjes geworden :D
ECHTER, weet ik niet eens zeker of het karper is. Kan ook zijn dat ik nu brasems aan het opkweken ben :wink:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

06-05-2010 14:50

Bij jou zijn ze dus ook al uitgekomen :D Bij mij ook, ze beginnen nu al een beetje rond te zwemmen.
Dus effe nog goed opvoeden die beestjes!
En dan is pappa ook weer blij :P
Tim van Wingerde
Berichten: 161
Lid geworden op: 10-12-2009 08:42

07-05-2010 14:23

josef reageert hier helemaal niet te fanatiek?

hij laat jullie de werkelijkheid onder ogen zien?

hopen dat mensen dit advies ook tot zich nemen en er wat mee doen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2010 14:54

Ben het grotendeels met Josef eens,niet dat ik veel verstand heb met kweken of groot brengen van karpertjes in een aquarium want mijne zijn kapot gegaan!! En dat mag best gezegt worden,want veel hoor ik niet terwijl het vaker gebeurd,alleen een bak van 6x1x1 is niet nodig hoor.

Mijne zijn kapot gegaan door een te hoog nitrietgehalte en wisseling in temperatuur van het water,liep te veel te kloten met de temperatuur regelaar,en soms deed ik er koud water bij!

--08 feb 2010 20:03 --Het mooie is er al weer vanaf :( Vanochtend bij aankomst bij me huis bleken ze allemaal dood te zijn :(

Te hoge concentratie Nitriet,door het komen van een compleet nieuw aquarium en een fout bij het voeren,dat activeerd het nitriet alleen maar :(

Tja geef toe,ben te haastig geweest,te weinig aangemaakte bacteriën!



R.I.P too my friends!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-05-2010 17:48

Nogmaals, vindt mij maar vreemd, vindt mij maar fanatiek. hebben jullie de reacties uberhaupt wel gelezen bij de links die ik heb gegeven? Ben ik toch nog steeds vreemd?

Als dat jullie aanspoort om op zijn minst je zelf eens te laten informeren, dan heb ik daar vrede mee.

Ik neem aan dat je het beste met je vis voor hebt? Handel daar dan naar.

Registreer je op dat forum, een kleine moeite, een zeer groot plezier voor je eigen vissen.

Ik zou het onbegrijpelijk vinden als je dit niet doet hoor.


Maar goed, als je wenst door te gaan zonder jezelf eens echt goed te laten informeren moet je dat zelf weten, mij heb je er niet mee hoor.

Wel al jullie veels te grote vissen die een super ellendig leven hebben in die kleine bakken.


Nouja, doe er mee wat je wilt. Maar ik zeg het nog 1 keer, dan maar fanatiek of vreemd:

Vissen zijn LEVENDE organismen, daar ga je niet mee experimenteren, informeer jezelf en bespaar een hoop ellende.

AUB!!

http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?



ps. ik ben voorlopig idd alleen advies aan het uitbrengen. Doe er mee wat je wilt. Vraag je naar mijn mening over het houden van karpers in een te kleine bak, zonder koelsysteem en zonder voldoende filtercapaciteit, dan kan ik maar 1 antwoord op geven: het grenst aan idioterie.

En mocht je de moeite nemen je zelf te laten informeren, zul je het spoedig met me eens zijn.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

07-05-2010 20:22

Josef, correct me if i'm wrong, maar er is toch zo iets wat als richtlijn wordt aangehouden, 1 koi/karper per kuub water??

Ik ben zelf ook iemand die een overbezetting vis heeft gehouden in een aquarium, met helaas wisselende resultaten. Wat ik van jou hier lees vind ik eerlijk gezegd prachtig en had gewild dat ik het zo goed voor elkaar had. Ik heb nooit gedacht aan het wisselen van temperaturen om de seizoenen een beetje na te bootsen, maar het klinkt ergens wel logisch...Heb jij zelf ook een dergelijk aquarium gehad??
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-05-2010 20:37

1 karper per 1000 liter water, dat is ongeveer de maat. De minimale wel te verstaan.


Ik denk dat er hier niemand zit die aan 1000 liter komt. En dat is dan per vis. Hier zie je 5 vissen of meer in een bakje van 200 liter zitten.

Dat is toch waanzin?




Ik heb zelf geen ruimte en geld voor een koudwater aquarium. Ik zou het heel graag willen, maar voorlopig zit het er niet in.

Ik heb nu discusvissen. Die zien er zo uit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 07-05-2010 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-05-2010 20:53

De Bakker schreef:Idd, iets te fanatiek. Hoor vele verhalen dat het gewoon goed gaat. Met een goed geisoleerd huis en het aquarium uit de zon wordt het water nooi superheet, bovendien, hoe doen de karpers dat buiten met die temperaturen? En wat betreft de zuurstof, een goede zuurstofpomp is in mijn ogen zoiezo een must.
Je moet het niet ingewikkelder willen maken dan dat het is naar mijn mening...

:



Als je deze quote nu eens leest. Dan ben je toch gewoon maar wat aan het aan kloten? Zonder geremd te worden door enige kennis van zaken.

Waar ben je met je verstand als je mij vraagt hoe de temperatuur wordt geruguleerd in de natuur? Uhhmmm, een beetje zelf nadenken misschien?

In de natuur leeft de karper in veel groter water, dus de temperatuur zal niet zo snel wisselen. itt een klein aquarium die binnen staat. Is het van de zomer een dag 30 graden buiten, dan is jouw bak zo boven de 25 graden. Buiten zal die hoogstens een beetje stijgen, of op grotere rivieren helemaal amper.

Ja, het gebeurd wel eens hoor, dan zie je duizenden vissen aan het oppervlakte snakken naar adem. Vele sterven. Dat ga je dus in je bak ook krijgen. Zuurstof tekort is een vergiftiging. Houd je je karpers op kamertemperatuur ben je eigenlijk continu je vissen aan het vergiftigen, met alle gevolgen van dien.

Bovendien heb je wind, stroming, afkoeling in de avond/nacht, regen, etc etc etc. Dat je dit vergelijkt met een aquarium, daar zakt mijn broek bijna van af.


En dan kom je met een zuurstof pompje. Ook weer een opmerking dat je ergens ooit iets gelezen hebt, maar je eigenlijk geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Je kan nog zoveel zuurstof aan een water toevoegen, als de temperatuur stijgt dan houdt het water moeilijker zuurstof vast. Bij een te hoge temperatuur vliegt je ''toegevoegde'' zuurstof zo via het wateroppervlak de lucht in. Maw, het heeft geen zin, of maar een klein beetje.

Je zal je bak moeten koelen, in de zomer, maar ook in de winter.

Och jongens, ik kan nog uren doorgaan, en honderden, onderbouwde redenen geven waarom het absoluut not done is, om het doen zoals in dit topic weergegeven.

Een karper is geen aquariumvis. Tenzij je echt een supergrotebak hebt, met een filtercapaciteit van 2 keer de inhoud van die grote bak per uur. Je zal een koelingssyteem moeten hebben, voor in de zomer, maar ook in de winter. (weet dan wel dat je ruit zal beslaan).

Neem voor het gemak de 1000 liter per vis. De karper is een scholenvis, die zul je dus met minimaal een stuk of 7 liefst meer houden. Zit je dus al aan 7000 liter. (= dus een gigantische filtercapaciteit benodigd) Karpers zijn ook zwemmers, dus zullen ze veel open ruimte nodig hebben.

Als je echt een goeddraaiend koudwateraquarium wilt maken voor karpers, dan gaat je dit duizenden euro's kosten. Aan aanleg, en aanschaf. Maar vergeet niet je torenhoge elecrekeningen van je stroom voor de filter en je koelsysteem, elke maand weer.

Karpers zijn enorme vervuilers. Vergeet je ff de temperatuur en ruimte, is het ontzettend lastig om je waterwaarden in orde te houden. (nitriet, nitraat, fosfaat, KH, PH) Hoe kleiner je bak, hoe lastiger dit wordt.

Maar het is aan jullie zelf: wil je ten koste van de gezondheid en welzijn van je karpers toch je zin door drijven, dan kan ik daar weinig aan doen.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 07-05-2010 21:23, 6 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

07-05-2010 21:05

Die 1000 liter voor 1 koi klopt inderdaad, maaaaar, dan praten we wel over koi die ook specifiek de rest van zijn leven in dat aquarium zal doorbrengen!

Mijn kweekbak is namelijk MAAR 600 liter dus hier zou officieel maar een halve koi in mogen, maar als je ze alleen opkweekt tot een bepaalde lengte dan maakt dat dus niet zoveel uit.
Je moet dan wel babykoi kopen van 2-3 cm (of zelf kuit opkweken) en uiteraard is een goede filtratie en beluchting het allerbelangrijkste! Ik heb zelf een driekamerfilter boven de kweekbak die ook voor de benodigde beluchting zorgt.
Wanneer de koi overgezet dient te worden naar de vijver hangt voor mij persoonlijk van verschillende factoren af, want ik kijk niet alleen naar de lengte van de vis, maar ook naar de bouw, gezondheid etc. etc. en 1 en ander is ook weer afhankelijk van je voeding en de genen van de koi (eurokoi groeit bv minder snel)

Koelers gebruik ik niet wel heb ik een CV ketel aan mijn vijver gekoppeld en ik heb ook verwarming in de kweekbak hangen :wink:

Ik denk dat meeste boarders hier ook niet de intentie hebben om hun karpertjes te houden in hun aquarium totdat het dikke biggen zijn en zelf ook wel weten dat de karpers na een bepaalde periode de vijver in moeten, want we weten allemaal hoe groot die krengen kunnen worden :wink:
Laatst gewijzigd door Mike van den Eijnde op 07-05-2010 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-05-2010 21:37

Mike Bakker schreef:, want we weten allemaal hoe groot die krengen kunnen worden :wink:


Ja, ze weten het allemaal zo goed. Moet je eens naar de foto's van Bart kijken. Die ene karper kan zich amper omdraaien, en er ligt gewoon grind op de bodem. Grind!!?? In een karperbak???

Dit topic is een aanfluiting voor dit forum. Het is onbewuste dierenmishandeling met vaak de dood tot gevolge.

Op een sportvisforum?????

Onbegrijpelijk.

Ja, ik zou het ook heel graag willen, en ja, het zijn prachtige vissen Bart. Maar het kan gewoon niet, niet op die manier. En als je grind als bodem gebruikt in een karperbak, dan heb je in ieder geval aangetoond dat je er of niet over hebt nagedacht (je doet maar wat), of het interesseerd je gewoon geen reet of je vissen een mooi en gezond leventje hebben of niet.


Een karper op grind, het is bijna lachwekkend. Maar in feite is het zielig voor de vis, en schandalig van de eigenaar.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

07-05-2010 21:52

Inderdaad Josef je hebt gelijk, maar ik vind ook de KSN en andere verkopende partijen een beetje schuldig in deze kwestie!

Op de beurzen worden er honderden zoniet duizenden van die prachtig mooie kleine karpertjes verkocht zonder enige voorlichting or what ever!

Ten eerste zijn die karpertjes vaak al groter als babykoi (4-6 cm ipv 2-3cm) en de KSN zou er gewoon een voorlichtingsboekje bij moeten doen.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-05-2010 22:16

Op beurzen worden honderden karpertjes verkocht door oa KSN???????????

Wat zijn dat voor praktijken?

Wat is daar dan de bedoeling van? Dat is toch waanzin om als KSn zijnde mensen door heel Nederland met levende karpers op pad te sturen?

Of moet iedereen garantie af geven dat ze in een vijver komen of een aquarium? Of mag je hem ook uit zetten waar je wilt? Of mag je ze ook gebruiken om illegaal te snoeken?

Ik kan het haast niet geloven. Iedereen doet zijn best om alle wateren schoon te houden, niet gaan slepen met vissen, en dan op een beurs opgehokte, gestressde vissen verkopen/verspreiden aan willekeurige mensen uit heel Nederland.

Het wordt steeds gekker!!!
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2010 22:27

En toch zijn er belangrijkere dingen om je druk over te maken,dit zal toch nooit stoppen!

Zolang er aquaria's zijn zal dit blijven,als ze niet meer verkocht worden zijn er nog tal van putjes waar ze te vangen zijn.

Zijn tal van andere dieren die te klein we gestopt worden. Zolang er mensen zin en dieren zal dit blijven,pas als er 1 van de 2 weg valt is het opgelost!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

07-05-2010 23:58

Josef, dat ze die karpertjes verkopen vind ik absoluut niet erg, maar de meeste mensen zien die karpertjes dan zwemmen en denken; gaaf dat wil ik ook, en kopen dan een paar van die dingen voor 5 euro per stuk, maar daarna gaat het fout omdat die mensen niet over de juiste kennis beschikken met alle gevolgen van dien!

Dus zoals ik al zei gewoon een foldertje meegeven zou al een hoop ellende schelen voor zowel de karpers en voor de liefhebber zelf :wink:
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

08-05-2010 10:57

Oke, misschien ben ik dan wel de onwetende knooierd en zal dan niet proberen ook maar iets te weerleggen, maar ik moet zeggen dat ik geen problemen heb gehad en mijn vissen het goed doen. Ik vind het mooi, de vissen doen het goed, dus ik zie geen problemen(of wil ze niet zien).
Moet wel zeggen dat ik het jammer vind de richting waar het topic nu heen gaat. Was eerst een mooi topic waarin mooie foto's en succesverhalen over het houden en opkweken van karpertjes in aquaria werden laten zien! Jammer maar helaas.
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-05-2010 11:05

Bij de verkoop van kleine spiegeltjes op beurs Carp wordt aan iedere koper wel degelijk een beknopte handleiding meegegeven!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

08-05-2010 12:29

als je bijvoorbeeld naar Rini Groothuis kijkt, die doet het goed, een vijver van 38 kuub met slechts 5 (grote)vissen..
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-05-2010 16:08

De Bakker schreef:Oke, misschien ben ik dan wel de onwetende knooierd en zal dan niet proberen ook maar iets te weerleggen, maar ik moet zeggen dat ik geen problemen heb gehad en mijn vissen het goed doen. Ik vind het mooi, de vissen doen het goed, dus ik zie geen problemen(of wil ze niet zien).
Moet wel zeggen dat ik het jammer vind de richting waar het topic nu heen gaat. Was eerst een mooi topic waarin mooie foto's en succesverhalen over het houden en opkweken van karpertjes in aquaria werden laten zien! Jammer maar helaas.



Tsja........

Misschien jammer voor het topic Bart. Maar we hebben het hier niet over welke hengel het best is, of welke boilie in het voorjaar het beste werkt. Nee, het gaat hier over het houden van levende vissen. Lijkt me niet geheel onbelangrijk om hier extra aandacht aan te geven.

Zeker als ik van mening ben dat het uit de hand aan het lopen is. En hier gewoon mishandeling plaats vindt, onbewust dat geloof ik echt wel hoor, maar toch is het zo.

Maar ja, ben maar eigenwijs hoor. Liggen straks in de zomer je vissen op hun rug, of houden er problemen aan over.

Is wel 100% aan jou te wijten dan.

Als ik jou was zou ik toch eens wat info gaan in winnen. Als je dat er al niet voor over hebt, kan je beter helemaal nooit beginnen met huisdieren.


Begin nu eens met meteen dat grind te vervangen voor zand!!! Je kan zelf toch ook nadenken? Karpers willen grondelen, en niet in scherp, grof grind.


En je hoeft je ook echt niet te schamen, of je schuldig te voelen. Ik denk dat 95% van de mensen die starten met een aquarium fouten maken.

Je moet je wel schamen als iemand, ik in dit geval, jou reeds enkele keren wijst op het feit dat je helemaal verkeerd bezig bent, en het straks alsnog helemaal fout gaat om dat je niks aan de situatie hebt gedaan.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Pim Vermerris
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-03-2006 20:20
Locatie: Delft / Kapelle
Contacteer:

08-05-2010 19:53

Ik ben niet zo'n fanatieke board reageerder, maar hier wil ik toch graag even op inhaken.

Ik heb namelijk ook sinds juli vorig jaar een aquarium waar ik in augustus 4 Valkenswaardspiegeltjes in heb gedaan.

Feiten:

- 160 liter bak
- luchtpomp
- filter (maak ik ieder weekend schoon)
- Op de bodem ligt fijn zwart grind (hierdoor wordt de kleur van de vissen prachtig diep en donker)
- stuk tropisch hout waar ze achter kunnen schuilen
- Ververs iedere week 4 tot 5 emmers water
- 4 vissen -> gingen er in op 3 cm, twee zijn er nu 20-25 cm en twee 15-20 cm
- Krijgen 2 x per dag hoogwaardig koivoer en af en toe een schepje grondvoer wat ik bij de kweker zelf heb gekocht. Mijn vissen hebben echt geen problemen met het grind hoor, integendeel..ze wroeten er in rond als gekken!
Bovendien ken ik genoeg wateren waar grind op de bodem ligt..dus waarom dit slecht is voor karpers is me niet helemaal duidelijk...

Ze moeten nu gewoon hoognodig de bak uit en hebben al een nieuw verblijf, alleen het water is gewoon, door die lange winter nog steeds niet op temperatuur (als aquarium kenner zul je ook weten dat een vis die op 18 graden leeft, niet ineens in 11/12 graden kan overzetten)

Ik ben van mening dat karpers houden in een aquarium gewoon kan (zowel technisch als "humaan"), je moet gewoon voor je er aan begint weten waar je mee bezig bent en waar je ze kwijt kan (in mijn geval een grote vijver) en ongeveer timen wanneer ze te groot worden, dat ze direct over kunnen.
Mijn timing is dus dankzij die kl*te winter een maand mis..die vissen zijn gewoon nu veel te groot..

Maar desalnietemin vertonen ze totaal geen kenmerken van stress...zien er mooi gezond uit, zwemmen vrolijk rond en vreten als idioten!
Mijn waterkwaliteit is gewoon in orde, meet het namelijk iedere week, en ze krijgen ook goed voer..

Als je op deze dingen let en je besteedt voldoende aandacht aan je huisdieren/hobby...kan er volgens mij niks misgaan..
Je gaat het pas zien als je het door hebt.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-05-2010 20:08

Pim Vermerris schreef:

- 160 liter bak


Mijn timing is dus dankzij die kl*te winter een maand mis..die vissen zijn gewoon nu veel te groot..

Maar desalnietemin vertonen ze totaal geen kenmerken van stress...zien er mooi gezond uit, zwemmen vrolijk rond en vreten als idioten!
Mijn waterkwaliteit is gewoon in orde, meet het namelijk iedere week, en ze krijgen

Als je op deze dingen let en je besteedt voldoende aandacht aan je huisdieren/hobby...kan er volgens mij niks misgaan..




160 liter voor 4 karpers is waanzin. Lees je de andere berichten wel? Daar staat al enkele keren 1000l per vis. Kom je dus op 4000l uit.

Jij hebt 160l, dat is slechts 4% !!!!!! van het aanbevolen volume........

Gaat er dan echt geen lampje bij je branden?

Jongen, 160l is niet eens genoeg om een goed goudvisaquarium op te zetten.




En je zegt dat als je goed nadenkt dat het niet mis gaat, maar 1 alinea er boven zeg je dat het momenteel al een maand aan het misgaan is.

Je zegt, mijn vissen mankeren nog niks. Nee, gelukkig niet nee. Maar ga je er dan maar op wachten?


Niet te geloven hoor. En als jullie dan echt denken dat je goed bezig bent, waarom neem je dan niet de moeite je te registreren op dat aquariumforum en je bak te showen?

Of wil je geen advies hebben?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

08-05-2010 21:19

Aart Lokhorst schreef:Bij de verkoop van kleine spiegeltjes op beurs Carp wordt aan iedere koper wel degelijk een beknopte handleiding meegegeven!


Als dat zo is Aart dan is dat uiteraard een goede zaak alleen ik heb die handleiding nooit gehad van jullie hoor :wink: